Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Liviu2004
Dankjewel voor het snelle en bevestigende antwoord, we rijden gewoon door en gaan de Lambda sonde over een tijdje nog wel vervangen.
Welke motor zit er in? De 1.6 en 1.8 hebben een distributieriem. Soms komt een ratel geluid van het oliezeefje, dat moet er eigenlijk uit na de inrij periode.
Veerpoten van een Astra H zijn inderdaad hetzelfde, 2 stuks gescoord bij de sloper. Ik heb nu de complete veerpoten overgezet incl de schokbreker. Wat opviel was dat de zijde die niet gebroken was een lekke schokbreker had. De veren van de Astra hebben een witte stip op de veer, dat had de oude gebroken veer ook. Die stip zegt kennelijk iets over de stugheid van de veer.
Je kan met de OpCom toch gewoon je instellingen nalopen? Je kan ook je CV testen, en daar heb je ws ergens iets gewijzigd op uitgeschakeld.
Kwestie van aanvoelen, kabels van te voren goed steken zodat ze netjes mee vouwen. Als de radio niet past niet gaan duwen, maar terughalen en opnieuw.
Zat de dop van je expansievaatje wel goed vast? Als die los staat verdampt die de vloeistof onder druk en hitte. Voorlopig maar elke dag even checken, en zeker na een langere rit, als de thermostaat niet opent word de motor ook te warm, en gaat de vloeistof koken, dat merk je niet bij een korte rit.
Zoek gewoon de onderdelen voor een Doblo, deze combo is een 100% Fiat met Opel badge.
Je kan nog eens proberen een flesje katalysatorreiniger toe te voegen aan je benzine, (liefst in een bijna lege tank rond de 15 liter, dan is de mengverhouding beter) en een tijdje mee rond rijden. Even flink doortrappen op snelweg, en super tanken.
Je hebt kans dat je de kat weer schoonbrand en lampje weer uitgaat.
Top, het is ook veel beter voor je motor als die gewoon de bedrijfstemperatuur haalt.
Linke en rechts allebei loshalen en demonteren, revisie setjes voor ATE klauwen zijn 25 euro, en dan zijn je klauwen weer als nieuw. Remzuigers roesten en blijven hangen. Zuigers netjes opschuren, nieuwe kering en stofhoes, invetten en het gaat weer als een trein. Let op dat de boel goed ontlucht is, en de schijven en blokken mooi vlak en gelijkmatig. Bij twijfel schijven en blokken vervangen, zijn helemaal niet duur en je kan er weer ton of wat tegenaan.
Ik heb vorig weekeind mijn Zafira gedaan, en het remt weer super!
Ik was nog geen 100 euro kwijt voor schijven , blokken en revisiesetjes.Bij de meeste chiptuning bedrijven kunnen ze de functie van de start/stop omdraaien, dan moet je de knop na de start indrukken om de start/stop te activeren. Dat hebben ze bij de Kia van mijn vrouw ook gedaan, vond het ook zeer irritant dat bij elk stoplicht de motor uitviel.
Gezien de prijs van de Kat zoals Haasje17 deze had gelinked lijkt mij dat een keurige prijs, ze zijn er ook wel even aan bezig.
De storing gaat er idd vanzelf uit bij een goede meetwaarden van de Lambda sondes, hij blijft wel in het geheugen staan. Maar de meeste garages kunnen die gewoon resetten. Voor een paar euro koop je op Aliexpress e.d. zelf ook een OBD2 reader, dan kun je zelf de storing uitlezen en resetten met je telefoon.
[quote quote=18413439]Van de zomer in Oostenrijk met pech komen te staan. Van de verzekering een Kadjar mee gekregen met een 1.2 turbo blok. Buiten het feit dat ik geen fan van Franse auto’s ben. Reed het door de bergen super met de caravan. Ik wilde juist daarom de turbo uitvoering omdat deze snel aan zijn maximale koppel zit. Had van de zomer de zafira 1.8 van mijn ouders voor de caravan staan. Maar had het idee dat ik met de rem er op reed. Toen was de keuze snel voor mij gemaakt. Maar die R32 bak is een groot probleem twijfelde of het blok zelf geschikt voor gas was[/quote]
Mijn ervaring is ook met dezelfde motor, de Dacia Dokker met de 1.2 turbo (Renault motor, dezelfde als in de Kadjar) .
Een sterke motor maar pas als deze vanaf 2500, tot 3500 toeren word gereden. Maar met onze Dethlefs caravan van 1100kg was het verbruik 1 op 6! Ik reed letterlijk van pomp naar pomp door Frankrijk. De vermogens afgifte van onze Zafira 1.8 voelt niet zo krachtig omdat de powerband veel verder verdeeld is over het toerenbereik. Toch heeft die er minder moeite mee, en het verbruik is met 1 op 10 nog steeds fors maar acceptabeler.Ik zou geen problemen opzoeken en die types lekker laten staan, zeker als je een caravan gaat trekken moet je een goede sterke versnellingsbak hebben.
Er zit een naaldlager in die bakken wat onvoldoende word gesmeerd, en daardoor kapot loopt. Ook bij gemodificeerde bakken is het nog geen geweldige bak.Zoek een knappe Astra van het type ervoor, die hebben ook nog geen turbo motoren, dat is namelijk geen aanrader met een caravan. Je zal schrikken hoe het verbruik gaat stijgen als die motoren zwaar worden belast. De ongeblazen 1.6 en 1.8 16V motoren zijn zeer betrouwbaar en gaan tonnen mee zonder problemen.
Hier nog even voor de liefhebbers, dit is de locatie van de thermostaat bij de 1.6 8V Astra G.
Zelfs het nokkenas tandwiel moet los, distributiekap er helemaal af. De ingenieur heeft een prachtige en fijn lopende motor ontworpen, maar voor de plek van de thermostaat moest hij een flinke trap onder zijn H@L krijgen. :tongue-out:
[quote quote=18413291]Makkelijker is die toch niet Helemaal want op een normaal krukje krijg je hen er bijna niet tussenuit. Er is vrijwel geen plek om de flens los te draaien, moet eigenlijk met kniestukken en dan kun je bijna geen kracht zetten.[/quote]
Soms verlang je wel naar de tijd van de C-Kadett, daar had je zoveel ruimte dat je bijna naast de motor kon staan als je wilde sleutelen.
Het lijkt wel of er bij moderne auto’s niet meer aan de monteur word gedacht die er later nog aan moet werken.[quote quote=18413277]Is het bij de auto van je zoon nu ook goed dan?[/quote]
Jazeker, in de koude periode heeft hij een tijdje rondgereden met een plaat karton voor de helft van de radiator, toen zag je meteen de wijzer stijgen. ( aanwijzing voor defekte thermostaat) Toen we er de tijd voor hadden ( klein dagje werk voor een hobby sleutelaar) hebben we de thermostaat vervangen, en meteen de distributieriem, waterpomp en spanrol.
Nu staat de wijzer in warme toestand altijd netjes rond de 85 graden, we hadden overigens een distributieset van Gates, incl thermostaat.
Bekend probleem, bij de Astra G van mijn zoon heb ik pas geleden ook de thermostaat vervangen voor hetzelfde euvel. Helaas zit die op een onmogelijke plek, achter het distributie deksel. Helaas zal dan toch weer alles los moeten.
[quote quote=18413193]Ik denk dat je die van de z22yh niet kunt vinden voor dat geld. En zeker niet voor de Zafira B. De z22yh heeft de uitlaat aan de schutbord zijde. In de Zafira is hier niet veel ruimte voor en daarom is het een specifiek model. En dus niet zoals die van de 1.6 en 1.8 op meerdere modellen toepasbaar. [/quote]
Je hebt helemaal gelijk, ik las er even overheen dat het een 2.2 betreft. Voor de 1.6/1.8 is het idd vele malen goedkoper, maar voor de 2.2 is hij wel makkelijker te vervangen, spruitstuk hoeft niet los.
Een kat is helemaal zo duur niet meer, google maar eens bij een willekeurige uitlaten boer. Kat voor een Zafira B kost 129 euro. 10 boutjes losmaken, kat wisselen, Lambda`s overzetten, nieuwe pakking en boutjes weer vast.
Even goed met kruipolie een paar uur vtv de spruitstuk draadeinden inspuiten, en wisselen maar.
Leuke wagen, veel plezier ermee!
Hier kun je volop terecht voor vragen en opmerkingen. Erg fijn met al die Opel rijders in ons landje!
Ik ga van de week maar even om een uitbreiding, heb toch een Gedore doppendoos, maar deze gaat van 17 naar 19mm afijn, een dopje erbij en we zijn weer compleet.
De rechtervoorkant is weer als nieuw, remklauw gedemonteerd en remzuiger opgeschuurd. Alles gereinigd, ingevet en weer gemonteerd. Nieuwe schijf en blokken, gebruikte veerpoot van het demontage bedrijf i.v.m. gebroken veer, onderste halve winding lag los in de veerschotel.
Volgend weekeind ga ik de linkerkant aanpakken.
[quote quote=18412044]Staan er verderop in het boekje niet extra onderhoudsbeurten? Die kan je toch ook als een gewone beurt invullen.[/quote]
Helemaal gelijk, er is achterin idd nog plek voor extra beurten, dan vul ik die maar in tot ik aan een schriftje begin.
Opels gaan nou eenmaal veel langer mee dan het boekje… :happy02:Rij je overdag wel altijd met de lampen aan? Het zou kunnen dat bij langdurig geen gebruik van de lampen deze ook niet warm genoeg worden om kleine hoeveelheden vocht te verdampen.
Ik heb het heel af en toe wel eens (lichte waas) in de xenon lampen van mijn Zafira, maar dat is er door de warmte van de xenon in 5 minuten weer uit.
Mss dat nieuwe LED lampen minder warmte produceren met meer vochtophoping als gevolg?Als je er met Opel niet uitkomt, dan is de beste oplossing een klein gaatje boren aan de onderkant tot in de behuizing. Nog mooier is 2 kleine tules er in met een slangetje er aan, dat onder de grille uitkomt. Door de rijwind zuigt die het vocht weg.
-
AuteurBerichten