1.4 turbo 2012

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18413343
    Sleeve
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 August 2011

      Hallo,

      De afgelopen 4 jaar wat gereden dan Opel maar wil toch weer een Astra kopen. Heb mijn oog op de 1.4 turbo laten vallen omdat deze goed de caravan kan trekken. Maar door dat ik ongeveer 25.000 km per jaar rij wil ik toch weer op LPG rijden. Maar wil geen fabriek inbouw hebben omdat bij elk. stroringen een goed probleem is. Ik weet dat bij dit model de M32 versnellingsbak een groot probleem is en kop zeker geen auto waar de bak nog geen revisie heeft gehad. Maar hoorde van een LPG inbouwer/garage  dat dit niet een heel sterkblok is. Hoor verder verschillende berichten of de blok geschikt voor gas is graag een reactie

       

       

      #18413353
      22voeter
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 November 2018

        Ik zou geen problemen opzoeken en die types lekker laten staan, zeker als je een caravan gaat trekken moet je een goede sterke versnellingsbak hebben.
        Er zit een naaldlager in die bakken wat onvoldoende word gesmeerd, en daardoor kapot loopt. Ook bij gemodificeerde bakken is het nog geen geweldige bak.

        Zoek een knappe Astra van het type ervoor, die hebben ook nog geen turbo motoren, dat is namelijk geen aanrader met een caravan. Je zal schrikken hoe het verbruik gaat stijgen als die motoren zwaar worden belast. De ongeblazen 1.6 en 1.8 16V motoren zijn zeer betrouwbaar en gaan tonnen mee zonder problemen.

        #18413386
        the-duke
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 August 2007

          Blok zeker geschikt voor gas, levert Opel hem standaard ook mee af.
          M32 bakken hebben na een bepaald jaar een modificatie (olie toevoer naar lager dat kapot gaat) waarna de problemen weg zijn, ik geloof vanaf 2015, maar even zoeken hier op het forum voor de zekerheid.

          Ik rijd zelf ook met de 1.4 turbo, in een Mokka, en heb Vialle LPI in laten bouwen. Bevalt prima.

          Gr,
          The Duke

          #18413439
          Sleeve
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 August 2011

            Van de zomer in Oostenrijk met pech komen te staan. Van de verzekering een Kadjar mee gekregen met een 1.2 turbo blok. Buiten het feit dat ik geen fan van Franse auto’s ben. Reed het door de bergen super met de caravan.

            Ik wilde juist daarom de turbo uitvoering omdat deze snel aan zijn maximale koppel zit. Had van de zomer de zafira 1.8 van mijn ouders voor de caravan staan. Maar had het idee dat ik met de rem er op reed. Toen was de keuze snel voor mij gemaakt. Maar die R32 bak is een groot probleem twijfelde of het blok zelf geschikt voor gas was

            #18413446
            22voeter
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 November 2018

              [quote quote=18413439]Van de zomer in Oostenrijk met pech komen te staan. Van de verzekering een Kadjar mee gekregen met een 1.2 turbo blok. Buiten het feit dat ik geen fan van Franse auto’s ben. Reed het door de bergen super met de caravan. Ik wilde juist daarom de turbo uitvoering omdat deze snel aan zijn maximale koppel zit. Had van de zomer de zafira 1.8 van mijn ouders voor de caravan staan. Maar had het idee dat ik met de rem er op reed. Toen was de keuze snel voor mij gemaakt. Maar die R32 bak is een groot probleem twijfelde of het blok zelf geschikt voor gas was[/quote]

              Mijn ervaring is ook met dezelfde motor, de Dacia Dokker met de 1.2 turbo (Renault motor, dezelfde als in de Kadjar) .
              Een sterke motor maar pas als deze vanaf 2500, tot 3500 toeren word gereden. Maar met onze Dethlefs caravan van 1100kg was het verbruik 1 op 6! Ik reed letterlijk van pomp naar pomp door Frankrijk. De vermogens afgifte van onze Zafira 1.8 voelt niet zo krachtig omdat de powerband veel verder verdeeld is over het toerenbereik. Toch heeft die er minder moeite mee, en het verbruik is met 1 op 10 nog steeds fors maar acceptabeler.

              #18413468
              Koffie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 November 2019

                [quote quote=18413446]
                Maar met onze Dethlefs caravan van 1100kg was het verbruik 1 op 6![/quote]
                Niet fijn, maar wel te verklaren. Zodra je een klein turbomotortje hard laat werken, zuipt hij flink. Er moeten namelijk wat trucjes uitgehaald worden om zoveel vermogen uit een klein blok te halen. Hier wordt dat mooi uitgelegd: verrijking bij vol gas, een latere vonk, de neiging tot kloppen onderdrukken door te koelen met brandstof. https://theicct.org/blog/staff/fighting-fire-with-fuel

                In Nederland en zonder caravan speelt dat minder, want hier hoeft de motor niet langdurig hard te werken. Hoogstens een paar seconden bij het invoegen. De rest van de tijd is zo’n klein motortje gewoon zuiniger dan een grote motor.

                #18413626
                Sleeve
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 August 2011

                  Het rijden met een caravan geeft altijd een hoger verbruik maar voor die 2000 km per jaar hoort bij de vakantie. En als je dan op gas rijd is het wat vriendelijker in de portemonnee. Het ging mij er om of dit blok geschikt is voor gas maar dat lijkt er wel op gezien dat er toch redelijk wat bifuel modellen zijn. Alleen weet ik niet of deze dat bv een aangepaste koppen etc hebben of het alleen de bekabeling is weg gewerkt. Maar de M32 bak blijft een drama en na revisie nog steeds zwak wat ik hoor. Dus ben bang dat het een later model dan 2014 moet gaan worden en meer budget vrij moet gaan maken

                  #18413650
                  the-duke
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 August 2007

                    Geen aangepaste koppen. Die van mij had geen LPG en heb ik erin gebouwd. Bewust geen bifuel gekocht, omdat ik perse Vialle LPI wilde hebben vanwege de tuningsmogelijkheden. Ik rijd met meer dan 200 pk uit de 1.4 zonder issues.

                    Als je er 1 koopt waar de M32 van is gereviseerd, ligt het er maar net aan waar dit gedaan is. Natuurlijk heb je de optie dat ze er een andere end-case op hebben gezet, met het aanwezige oliekanaal. Ik weet toevallig dat wanneer hij bij OPC Oosterhout is gereviseerd, ze met een slijptol aan de binnenzijde een olietoevoer maken naar de bewuste probleemplek / lager en hij dan ook niet meer kapot gaat.
                    Allerlei andere fratsen van ander merk lagers of grotere lagers etc. etc. werken in de praktijk allemaal niet, het enige wat er mis is, is de olietoevoer naar dat lager.

                    Zelf heb ik er trouwens ook nog speciale olie in zitten en behoorlijk over-filled (mocht je details willen kan ik ze geven) en dat is gewoon ook een heel goed idee voor de levensduur van deze bakken. Bij mij wordt ie stevig gebruikt om het maar netjes te zeggen, dus wil ik het zo veel mogelijk optimaliseren, maar zo veel mensen zo veel meningen…

                    Gr,
                    The Duke

                    #18413943
                    the-duke
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 August 2007

                      Ik kom toevallig vandaag dit verhaal tegen op Facebook:  (geen idee of het bedrijf goed is, maar het is weer een extra stukje info)

                       

                      Na overleg met het beheer van deze groep willen we jullie een kijkje in de keuken geven. We hebben begrepen dat jullie als leden het interessant vinden om technische informatie en foto’s te zien, en dat kunnen wij zeker geven omtrent de welbekende M32 versnellingsbak. Speciaal voor jullie hebben wij dit zo gedetailleerd mogelijk beschreven. Aan het einde van dit bericht is een toelichting bij iedere foto beschreven.
                      Ontstaan van het specialisme
                      Zo’n 10 jaar geleden zijn wij gestart met het reviseren van de M32 versnellingsbakken. We deden onderzoek naar de oorzaak van de klachten, hoe we deze konden verhelpen en waar we ook garantie op konden geven. We gingen op zoek naar de beste kwaliteit van de benodigde onderdelen. Deze vonden we uiteindelijk bij een buitenlandse leverancier. We maakten een goede prijsafspraak met hen, zodat wij ook een interessant pakket aan konden bieden aan onze klant. Daarnaast ontwikkelde we zelf speciaal gereedschap om de lager revisie zo goed en snel mogelijk uit te kunnen voeren.
                      Deze versnellingsbakken zijn te vinden in diverse types van Opel met een 6-bak. Uit alle hoeken van het land maar ook uit België en Duitsland wisten ze ons te vinden, waardoor we gemiddeld drie versnellingsbakken per week reviseerden. En dat maal tien jaar, dat betekent heel wat Opel’s die we hebben mogen verwelkomen. Daarnaast krijg je ook snelheid in het uitvoeren van de werkzaamheden. En tijd is geld. Iedere klant wil de beste kwaliteit voor de laagste prijs, die we daardoor ook kunnen bieden.
                      Waarom een revisie
                      De meest voorkomende klachten zijn het geluid wat de versnellingsbak gaat maken. Het geluid is te omschrijven als gierend of zingend. De versnellingsbak is voorzien van 2 grote en 4 kleine lagers die helaas allemaal van lage kwaliteit zijn. Eén van hen begint geluid te veroorzaken en de rest volgt vaak spoedig. Welk lager als eerste geluid gaat maken en in welke versnelling je dat dan merkt is bij iedere auto verschillend. Deze klachten worden verholpen met onze lager revisie.
                      Als je daarmee door blijft rijden komt er slijpsel in de olie en dat komt weer overal in de versnellingsbak terecht, bijvoorbeeld tussen de tandwielen en de synschromeshen. Een trilling op de versnellingspook en slechter schakelen kunnen daar een gevolg van zijn. Als we de versnellingsbak hebben open gemaakt kunnen we zien welke delen er eventueel nog meer beschadigd zijn. Vervolgens bespreken we dit met de eigenaar en vragen om akkoord om deze delen ook te vervangen. Op tijd een lager revisie uit laten voeren bespaart dus kosten!
                      Wat we doen
                      We maken als eerste vooraf een proefrit om te ervaren wat de klachten bij deze auto precies zijn. Deze eerste stap is meteen erg belangrijk. Een goede diagnose is namelijk van groot belang, aangezien niet alle mankementen in de versnellingsbak met het blote oog te zien zijn. Zo weten we waar we extra op moeten letten en aandacht aan moeten besteden tijdens de revisie.
                      De versnellingsbak wordt na demontage open gemaakt en compleet gereinigd met behulp van de speciale wasmachine (zie ook foto’s). Daarnaast vervangen we de 6 hoofdlagers (de veroorzakers), stellen de lagerspanning opnieuw af (shimmen) en voeren een modificatie uit in de pan (extra oliesmering). Als extraatje bieden we de versnellingsbak ook nog iets meer smering en vullen de versnellingsbakolie met 0.5 liter meer. Na montage maken we een proefrit om te constateren dat alle problemen zijn verholpen. Daarna zorgen we voor een 3D uitlijning van de auto. Dit is nodig omdat het subframe/ophanging is gedemonteerd. Als alles succesvol is afgerond bellen we de eigenaar op zodat de auto opgehaald kan worden. Maar dat is nog niet het einde van het verhaal..
                      Meekijken
                      Als een auto bij ons komt voor een revisie maken we altijd foto’s en filmpjes, de ene klant vind dat interessanter dan de andere. Dus als er gevraagd wordt naar meer dan doen we dat met plezier. Een aantal van deze foto’s zijn hier te zien (de plaatsing in deze groep is overigens vooraf besproken met de klant). Daarnaast bieden we de mogelijkheid om alle vervangen onderdelen te bekijken en indien gewenst mee te nemen. Bij het ophalen van de auto geeft onze technisch specialist nogmaals een uitleg wat er te zien is en wat hij daar aan heeft gedaan.
                      Garantie
                      We geven 12 maanden garantie op alle reparaties die wij uitgevoerd hebben. Mocht er onverhoopt iets zijn met de auto (ook buiten de garantietermijn), wij zoeken altijd naar de juiste oplossing. Dit blijkt wel uit de vele mooie reacties die we hebben gekregen, de teller staat op dit moment op 573. De één kort en bondig, de ander uitgebreid verwoord en uit alle kanten van het land. We ontmoeten vele liefhebbers en dat maakt het vak prachtig. Met iedere recensie zijn wij blij en deze verschijnen állemaal op onze website (in tegenstelling tot wat sommige denken kunnen wij geen recensies verwijderen).
                      Foto’s
                      1. Gedemonteerde M32 versnellingsbak
                      2. Pan gedemonteerd, kapotte lagers te zien
                      3 + 4. Alle onderdelen van assen gedemonteerd voor controle en reiniging
                      5. Differentieel gedemonteerd voor controle en reiniging
                      6. Reiniging in de speciale wasmachine
                      7. Lagerschalen pan geshimt en gemonteerd
                      8. Lagerschalen voorste deel geshimt en gemonteerd
                      9 + 10 + 11. Assen en lagers gemonteerd
                      12. Klaar voor montage
                      13. 3D uitlijnen
                      We hebben ons best gedaan voor dit lange verhaal dus leuk als je helemaal tot hier hebt gelezen
                      Vragen? We horen het graag!
                      Meer weten over ons en de tarieven? www.vanloonautobedrijf.nl/versnellingsbakrevisie

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.