Goedenmiddag,
Afgelopen week heb ik na een Accuwissel door ANWB na pech bemerkt dat de acculaadspanning van de wagen hevig fluctueert tussen de 12,3 en 15v.
Even wat achtergrond informatie… maandag 16 feb. koude ochtend, accu leeg na weekend staan. klikliklik bij starten. Accu leeg 10v.
deze een 20 minuten aan een CTEK mxs 25A lader gehangen, en daarna bij de 1e startpoging direct starten en lopen, zonder problemen.
Meteen 30 minuten gereden vanuit julianadorp richting zaandam, een stop bij BP kooijmeer naast de pomp… direct weer accu plat, klikklikklik…. (mijn telefoonlader gaf op dat moment 9,5 aan… Wagen achteruit naast pomp weg in een parkeervak gedrukt, anwb gebeld.
Lang verhaal kort.. ANWB kon bevestigen dat de 60AH AGM accu VRLA, nog maar 1/3 capaciteit had na laden en ws kapot.
daarna 15 minuten verder achter ANWB aan gehobbeld naar alkmaar noord service station.
Daar is de ACCU gewisseld voor een anwb modelletje met gelijke capaciteit, Josje blij, door naar t werk.
Ik heb momenteel geen storingen maar ik heb wel gemerkt via de kachel die harder en zachter gaat en de telefoonlader dat de laadspanning op en neer vliegt tussen de 12,3 en 14,9v…. met als gekkigheid dat wagen gewoon start, start en stop systeem werkt. geen lampjes, signalen of meldingen.
maar tijdens langere rit, bij rem intrappen of gas los, gaat de ventilator harder blazen en de acculaadspanning omhoog naar 14,7+v en zakt even later weer weg, bij gas intrappen en rijden gaat kachelventilator weer minder en zakt spanning weer tot 12,3-12,8v
Soms met een dotje gas komt deze weer ff met een piek bij en daarna weer terugvalt… lijkt soms vanzelf spontaan weer een tijdje omhoog te komen tot 14,7-14,8v
Ik hoop dat iemand hier de klacht herkent en mij kan wijzen waar ik moet zoeken?
Alle bevestigingen door ANWB losgehaald zitten netjes vast, geen eigenaardigheden.
Wagen blijft vooralsnog normaal starten en lopen, geen vermogensverlies. Start Stopsysteem werkt naar behoren (pas weer na de nieuwe accu)
Betreft een Corsa-E, hatchback 1,4L uit 2018, BX2E6EHLA5