Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › Meriva B (2015) Service diefstal-alarmsysteem
- Dit onderwerp bevat 82 reacties, 27 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 december 2024om 13:19 door Wimokay.
-
AuteurBerichten
-
24 maart 2021 om 14:25 #18414102
Hallo,
mijn Opel Meriva B start niet meer met de volgende melding op het scherm: Service diefstal-alarmsysteem
Dit kan ik tijdelijk overbruggen door een accu reset, dit is een oplossing die ik op youtube had gevonden.
Na ongeveer een week herhaalt dit probleem zich (+/- 40 starts)Door de BCM te vervangen zou dit probleem opgelost kunnen worden maar mijn model kan ik nog niet gebruikt vinden.
Zijn jullie bekend met dit probleem en heeft iemand een BCM met Opel part GM 39013501
Motortype 1.4 16V 120pk B14NEL
Bouwjaar 20156 augustus 2021 om 19:33 #18428989Heb precies het zelfde probleem
Eerst dacht men aan probleem met sleutel maar helaas even later trad het probleem ook op met de andere sleutel accu spanning was 11.5 volt ook die vervangen was het ook niet meermaals uitgelezen bij dealer niets gevonden ook ik heb precies de zelfde motor 1.4 16V 120pk B14NEL mijn meriva is van 2016 wie weet raad?
7 augustus 2021 om 17:56 #18429225Hallo Wim,
ook bij mij is het probleem nog niet weg helaas.
In mijn omgeving heb ik ook al gehoord dat er nog 2 met hetzelfde model Meriva dit euvel hebben.
Van mijn auto is de BCM al vervangen door een gebruikte BCM maar dit heeft dus niet geholpen.Het is vaak op een vervelend moment dat de auto niet meer start maar om het snel en tijdelijk weer te verhelpen kun je het volgende doen.
+/- 2 minuten tijd
In de auto heb je linksonder bij de bestuurder zijde nog een klepje om wat spulletjes te bewaren, daarachter zit de BCM.
Als je dat klepje volledig verwijder (aan de zijkant van klepje indrukken links+rechts)
Hierachter zie je dan wat zekeringen zitten en een dikke PLUS kabel. (rood met groene)
Deze kabel haal je van de connector en wacht dan 2 minuten, hierna druk je deze weer op zijn plek en kun je weer starten.De connector kan niet zomaar los want er zit een soort beveiliging op, 2 staps, eerst schuifje stukje uittrekken en dan pas kun je connector indrukken en verwijderen.
!! Als de connector los is werkt dus niets meer, geen alarmlichten, geen sloten en geen ramen.
15 augustus 2021 om 16:15 #18431184Hoi iedereen,ik heb dit dus ook met mijn meriva.Een keertje of 4 gehad nu.Lijkt precies of het gebeurt rond dezelfde aantal kilometers.Ik haal net zoals jullie de negatief eraf en dan is het opgelost. Het is mij ook opgevallen dat er 1500 km afgaat op de teller iedere keer.Knap vervelend probleem is dit.
15 augustus 2021 om 21:38 #18431243<p style=”text-align: left;”>Hallo mikeoke ik krijg woensdag een nieuwe bcm voor garantie nog net het resetten doe ik alleen door middel van het een paar minuten loskoppelen van de minpool van de accu.</p>
15 augustus 2021 om 21:54 #18431247Hoi Bart bij mij is het na ruim 1 week +- 40 starts dan zit ik misschien net aan 350 km
16 augustus 2021 om 10:39 #18431326<p style=”text-align: left;”>Hoi Wim,dat is vrij dikwijls idd.Bij mij zit het rond de 1500 km die er dan terug afgaan na de reset.Heel gekke panne.Sleutelbatterij ook al vervangen dus daar ligt het niet aan.</p>
16 augustus 2021 om 11:22 #18431333Ik heb ook al ergens gelezen dat dit ook meer voorkomt bij warmere temperaturen,ik kijk ook naar engelse fora omdat vauxhall vrij veel verkocht wordt daar.
16 augustus 2021 om 13:05 #18431346Hoi Wim en Bart, bedankt voor jullie reacties.
@Wim: zou je hier willen berichten als de vervanging van je BCM dit probleem (niet) heeft verholpen? Misschien zou je ook kunnen navragen wat de kosten van de reparatie zouden zijn wanneer je geen garantie meer hebt?Ik verwacht dat er veel meer Meriva rijders deze storing zullen ervaren en als dit bekend is komt Opel hopelijk met een coulance voor klanten zonder garantie.
De storingscode in de BCM is B3925, zoek daar maar eens naar en je zult meer van deze vergelijkbare problemen tegenkomen.
16 augustus 2021 om 13:20 #18431349<p style=”text-align: left;”> Hoi Mike,dat is een heel goed idee en wie weet komt er iets uit de bus.Thanks</p>
16 augustus 2021 om 13:34 #18431354Vraag liviu2004 eens over dit probleem.
Hij helpt meer mensen hier op het forum.
Mij heeft hij ook perfect geholpen een tijdje geleden.
16 augustus 2021 om 18:22 #18431407Bij mij geeft een scan geen storingen aan
Ik meld het als het probleem wel/niet is opgelost als mijn bcm door een nieuwe vervangen is
1 september 2021 om 21:48 #18434815Hallo allemaal bij mij lijkt het probleem opgelost door een nieuwe bcm ik zit nu op 2 weken zonder storing
Eerder was dat na 1 week
1 september 2021 om 21:54 #18434820Kosten waren 635€ reparatie uitgevoerd door collega dealer omdat we ver van de dealer wonen waar auto gekocht is dealer waar oorspronkelijk auto gekocht is heeft vast dealerkorting gehad dus pin me er niet op vast
12 februari 2022 om 00:06 #18456454[quote quote=18431243]<p style=”text-align: left;”>Hallo mikeoke ik krijg woensdag een nieuwe bcm voor garantie nog net het resetten doe ik alleen door middel van het een paar minuten loskoppelen van de minpool van de accu.</p>[/quote]Hoe lang geven ze hier dan garantie op met een auto van 2016 in 2021 ??
12 februari 2022 om 00:06 #18456379#Mikeoke,.. Ik lees dit nu.. Wij hebben ook de storingsmelding “service diefstal-alarmsystemen”.. Garage had eerst niet een idee. Maar nu het na een week weer zo is.. Hbe ik weer gebeld en hadden ze weer een meriva met hetzelfde euvel. Deze klant had op internet ook geleerd om accu los te maken.. En ook dat het aan de BCM zou (kunnen) liggen. De dealer zei dat deze eigenaar een afspraak voor vervanging had gemaakt.. van de bcm> Dit moest 750 euro kosten..
Bij jou had het niet geholpen.. Mijn vraag.. Hoe is dit afgelopen.. ??
23 mei 2022 om 23:28 #18467093Dag, Heb het zelfde probleem en rijd hier al bijna een jaar mee. Accu even los maken na 40 keer starten.
Bij mij is het probleem begonnen met een kapotte waterpomp. Is vervangen door de dealer. Daarna bleef hij een beetje ruiken naar koelvloeistof. Na een tijdje begon het probleem. Op internet gevonden dat een lekkend koelstof potje hiervan de oorzaak was. Deze drupt dan net op de can stekker van de abs unit.
Dat bleek inderdaad zo te zijn. Heel kleine lek op de naat van het potje en can stekker nat. Nieuw potje gemonteerd en alles droog gemaakt.
Ik denk dat het probleem is opgelost maar in de bmc blijft een vlaggetje actief dat ik niet kan resetten. Balen.
Zoek nog iemand die dat kan, want ik ben er niet van overtuigd dat de bmc echt stuk is, bmc is in deze staat gekomen door een tijdelijk slecht werkende can bus van toen.
Ben benieuwd of anderen ook een soortgelijke relatie zien.
23 mei 2022 om 23:29 #18464480Ik heb dezelfde problemen als hierboven geschetst. Nu 3 keer voortgekomen, op dezelfde manier gereset.
@wim: is het probleem met vervangen BCM definitief opgelost?23 mei 2022 om 23:29 #18460940Ook ik heb deze problemen na ongeveer 40 starts. Bij ons is het gekomen nadat er in Frankrijk een nieuwe voorruit is geplaats. Is er bij jullie ook ‘iets’ aan vooraf gegaan? Een reparatie of iets anders? Opel geeft aan alleen een oplossing te kunnen vinden wanneer ze alles stuk voor stuk uit gaan sluiten. Dat kost natuurlijk enorm veel geld.
24 mei 2022 om 20:24 #18467174Hoi, Mijn voorruit in inderdaad ook vervangen, maar ga er van uit dat dit het probleem bij mij niet veroorzaakt heeft. Mijn idee is dat het begint met storing of een slecht werkende can bus. Dit is de data verbinding tussen al de processors in de auto. De bcm constateert deze fout en zet dan een vlaggetje in zijn geheugen dat er onderhoud nodig is. Wel met een verwarrende error melding als je het uitleest. Dus als opel zegt dat eerst de oorzaak gevonden moet worden kan ik dat begrijpen, maar het is naar mijn mening allen maar mensen op kosten jagen dat de bmc vervangen moet worden om deze error van 40x er uit te kunnen halen. De bmc in mijn auto doet het na het probleem oplossen al bijna een jaar zonder problemen. Ik ben al bij verschillende opel dealers geweest, en geef bij hun aan dat die genen het probleem kent het op mag lossen. Als ik mijn verhaal vertel deden ze allemaal of ze nog nooit van het probleem gehoord hadden en dan heb ik niet het idee dat ze mij goed gaan helpen. Andere bedrijven zoals tuning bedrijven zeggen dat ze misschien wel konden helpen als opel de software niet zo zou beschermen. Het is niet anders. Ben blij dat ik dit bericht nu op het forum vindt. Met al wat ik lees moet opel hier nu toch meer van weten anders houden ze naar mijn mening toch wel dingen achter.
Ik ga er van uit dat de software wel een keer gekraakt gaat worden en zolang dus de accu af en toe maar even los maken.
24 mei 2022 om 23:57 #18467204Ook toevallig.. Ik shreef hier eerder dat wij ook dit probleem hadden van opeens niet kunnen starten en melding “service diefstal-alarm-systeem”. Toevallig of niet heeft mijn moeder daarvoor ook een kapotte waterpomp gehad.. Even later bij een beurt zeiden ze dat het reservoir van de koolstof lekte en die is vervangen.
En dus dit voorjaar opeens niet meer starten en dan oplossen door ontkoppelen accu. We hebben de BMC laten vervangen. Dit koste ons wel 1.000 euro inclusief programmeren.. etc. Het probleem is nu wel opgelost.. Wat is nu de conclusie.. Na al die toevallige gelijkenissen met en wat Gerrit verberne ook meld.. ???
25 mei 2022 om 09:44 #18467226Dag Geenkennis, Super bedankt voor je verhaal. Dit maakt het erg aannemelijk dat mijn verhaal en conclusies wel kloppen. Zoals je in mijn verhaal leest verwacht ik ook dat het vervangen van mijn bmc het probleem oplost maar ben er niet van overtuigd dat deze op hardware kapot is. Met de software resetten moet dit volgens mij ook opgelost zijn maar dat blijkt niet te kunnen hebben ze mij verteld. Ga er toch weer eens achteraan.
26 mei 2022 om 12:18 #18467338Dag Gerrit en Geen kennis,
Ik heb inmiddels 4 x moeten resetten na ca. 40 keer. Opel garage neemt contact op met Opel Nederland of daar probleem bekend is. Ik ga volgende foutmelding uitlokken bij Opel garage, zodat ze de foutmelding kunnen uitlezen. Ik verwacht daar op basis van jullie ervaringen geen nieuwe inzichten van. Overigens ging er bij mij niets aan vooraf. Ik houd jullie op de hoogte.
Albert
26 mei 2022 om 23:45 #18467390Dag Aloo, Je zegt dat er niets aan vooraf ging, maar het zou ook kunnen dat dit nog niet geconstateerd is. Naar mijn mening is het altijd het gevolg van een verstoorde can bus. Deze bekabeling zit door heel de auto. Je kunt dat een beetje zien als de kerstverlichting thuis. Een stuk lampje verstoord de hele ketting. En de grootste kans is dat dit gebeurd bij de abs stekker die onder het expansie vat van het koelsysteem zit. Ik heb gelezen dat deze potjes vaak op de naad haarscheurtjes krijgen. Dit loopt dan langs het potje naar beneden en drupt net op deze can stekker. Bij mij was het zo dat de koelvloeistof nog boven minimaal stond, maar ik al wel het probleem had. Toen ik gelezen had over dit probleem had ik een majo dekseltje onder het expansie potje gemonteerd en zag na een paar dagen dat hier druppeltjes op lagen, en toen ik alles uit elkaar haalde was inderdaad deze stekken intern nat.
Wat ik op internet gelezen heb is dit een veel voorkomend probleem. En als dit potje het probleem is moet dat eerst opgelost anders gaat de nieuwe bcm denk ik uiteindelijk weer in de fout.
Hoor heel graag hoe het afloopt.
26 mei 2022 om 23:59 #18467399#Gerrit Verberne,.. ik ben een leek. Maar wat je schrijft. Als het probleem een verstoorde can bus onder het koelvloeistofpotje is of ergens anders.. Wat gebeurt er dan als je de BCM vervangt.. nadat je eerder al het reservoir van de koelvloeistof vervangen hebt en dat niet hielp. Of als dat al vooraf ging aan het startprobleem.
Het vervangen van de bcm veranderde niks aan de can bus onder het potje of waar het probleem dan ook zit.. Of nu herinner ik me dat je schreef dat herprogrammering het ook op zou lossen.. Nou ja.. ik moet het nog even teruglezen en hoop dat jullie het me in de toekomst op gaan helderen. Wij vonden de reactie van de opel garage gewoon waardeloos.. En hebben het uiteindelijk door een kleienere niet merkgarage laten uitvoeren. Dit probleem kwam heel veel voor zei hij nadat hij links en rechts informatie had ingewonnen. Niet dat hij er veel mee te maken had gehad of wist..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.