Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Inbouw navi + clima
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 augustus 2018om 15:50 door Vitoo.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2018 om 20:14 #18359256
Een goedenavond forumleden,
Even voorstellen, ik ben Vito 22 jaar; woon in het uiterste zuiden van Nederland. en ben eigenaar van een Astra G OPC2.
Ik wil van de Astra graag een ”full option” wagen maken. Enige wat ik daarvoor nog nodig heb is de elektronisch geregelde airco, en de fabrieksaf navi.
Nu heb ik een Astra 1.6 sedan gekocht waar dit allemaal in zit; met de gedachte het ”simpelweg” uit te wisselen. Al ben ik nog niet begonnen, komen er toch al vragen in me op waar ik geen antwoord op weet.
– Dien ik van beide auto’s de airco leeg te laten halen; omdat ik van een Delphi naar een Behr systeem ga? Verschillende verdampers?
– Is het plaatsen van de CDC een must? Aangezien ik toch geen CD’s luister, en ik het niet mooi vind staan in de middenconsole.
– Loopt de GPS antenne over de dakhemel of onder de vloer door? Zijn de antennevoetjes 1/1 te wisselen of zit daar ook nog verschil in? Krijg ik ergens losse rubbers voor onder de voet? De sedan heeft geen ruitensproeier en wisser voor de achterruit; kan ik de voet alsnog gewoon plaatsen in de OPC welke origineel wel een sproeier heeft? Desnoods buiten gebruik laten; aangezien ik die toch nauwelijks bedien.
– Liefste wil ik niet gaan knippen in de kabelboom; dus mooiste zou zijn 1 op 1 te kunnen wisselen. Is dat mogelijk; of is de dashboard kabelboom 1 geheel met de motorkabelboom? Met andere woorden; waar zit ergens een tussenstekker?
Dat waren mijn vragen tot nu toe. Zijn er wellicht nog andere punten waar ik rekening mee dien te houden?
Alvast bedankt!
7 augustus 2018 om 05:49 #18359278Wat bedoel je met CDC?
De orginele radio is nodig om navi te kunnen laten werken, de antennekabel / gps kabel loopt over de hemel.
Of je de gehele dashboard boom kunt wisselen is afhankelijk van het type motor en bouwjaar van de auto.
Aircosysteem moet leeg en opnieuw gevuld worden. Je hoeft enkel het kachelhuis onder het dashboard en de kabelboom te wisselen.
Letop hiervoor moet je heeeeeel veel demonteren. De steker zit in het schutbord, deze zit met een moet vastgeschroeft.
Tip demonteer eerst maar eens het dasboard op een nette manier uit de donor auto. (Niets forceren, krijg je het niet los is er vast een schroefje vergeten).
7 augustus 2018 om 07:09 #18359282De CDC wordt doorgaans in het dashboardkastje geplaatst. Maar als je toch geen CD’s afspeelt kun je hem ook eruit laten.
7 augustus 2018 om 08:35 #18359283En veel foto’s maken hoe alles zit.
En alles wat je los haalt labellen enzo.
7 augustus 2018 om 09:35 #18359291De radiostekkers zijn in elk geval anders, maar er bestaat eventueel een mogelijkheid om een verloopkabel te maken.
7 augustus 2018 om 12:59 #18359303CDC is de wisselaar toch? Dacht dat ze die zo noemde in ieder geval. Ik ga het ding niet gebruiken dus indien mogelijk schrap ik die. Die zit nu gewoon in het middenconsole verwerkt; uitsparing in het dashboardkastje heb ik niet.
Ik begrijp dat alleen het gedeelte achter het dashboard gewisseld moet worden; maar daar zit ook de airco verdamper. Condensor zit onder de kap inderdaad. Vroeg me alleen af of die Behr verdamper gelijk is aan de Delphi verdamper. Afhankelijk van de constructie kan die wellicht zitten blijven.
De donor is een Z16XE van september 2003. Mijne is een Z20LET van januari 2004.
Moet de complete hemel eruit om de antenne/gps kabels te wisselen? Of is losmaken voldoende en kan ik de rest er zo uittrekken?
7 augustus 2018 om 13:08 #18359304Ja de CDC is de wisselaar.
Nog nooit gezien dat die in de middencosole zit. Heb je daar toevallig een foto van.
Wisselaar in dasboardkastje Astra-G
https://goo.gl/images/h5TzNZ7 augustus 2018 om 14:01 #18359306Zoals op de foto heb ik het inderdaad eens bij een Astra gezien. Mijne heeft een normaal vak zoals een wagen zonder wisselaar.
Dit is een foto van mijn donor Astra.
7 augustus 2018 om 14:52 #18359307Bedankt voor de foto.
Nog niet eerder zo gezien. Het lijkt er op dat die wisselaar er niet diep genoeg inzit.8 augustus 2018 om 00:37 #18359321Steekt erg ver uit voor het idee inderdaad, zit echter wel vast. Kan eraan trekken voor zover ik eraan kom, maar geeft geen krimp ;)
Iemand nog tips of iets dergelijks voor ik aan het project begin? Moeten de voorstoelen er ook uit, of werkt dat gewoon makkelijker?
8 augustus 2018 om 15:14 #18359340[quote quote=18359256]– Liefste wil ik niet gaan knippen in de kabelboom; dus mooiste zou zijn 1 op 1 te kunnen wisselen. Is dat mogelijk; of is de dashboard kabelboom 1 geheel met de motorkabelboom? Met andere woorden; waar zit ergens een tussenstekker? [/quote]
De interieur-kabelboom is inderdaad gescheiden van de motorruimte-kabelboom middels de zogeheten X2 connector. Boven je koppelingspedaal zit een grote vierkante stekker waar onheilig veel draadjes doorheen gaan. Dat is hem.
[IMG]https://data.motor-talk.de/data/galleries/376378/165148/bild-56396.jpg[/IMG]
9 augustus 2018 om 09:31 #18359354Dat is gelukkig al een meevallertje dan!
Zitten in de grote stekker van mijn eigen auto dan nu gewoon onbezette pennen of iets dergelijks? De stekker die vanuit de donor komt heeft vast meer aansluitingen denk ik.
Mocht dat het geval zijn, zitten er wel contacten op de juiste plek? Anders past de stekker wel, maar heb ik alsnog geen contact.
9 augustus 2018 om 11:41 #18359361Bij mijn weten is de X2 connector gestandaardiseerd, dus zou je 2 verschillende kabelbomen uit verschillende auto’s inderdaad zonder problemen moeten kunnen koppelen. Alleen bestaat de kans dat je onbezette pennetjes hebt. Bij mijn auto bijvoorbeeld was de kabelboom in de motorruimte voorbereid op cruise-control, maar de dashboard-kabelboom niet. Hier kon ik gewoon de missende contactjes bijprikken (uiteraard wel de X2 stekker demonteren eerst)
Mocht je contactjes missen in de X2 stekker dan zal je die los moeten bestellen. Deze kan je vinden door te googlen op “micro-timer terminal”. Weet niet meer zeker waar ik ze vandaan heb maar ik kon ze wel in Nederland bestellen 2 jaar geleden. De 2 helften van de X2 connector worden vanuit de motorruimte met een m10 moer op elkaar vastgeklemd. Die moer kan je met een dunwandige 10mm dop losdraaien en dan een beetje wrikken om de 2 stekkerhelften los te krijgen. Is wel wat gekloot want de motor-kant van de stekker zit half achter je rembekrachtiger.
Hier kan je vinden welke draadjes op de connector welke functie hebben:
https://www.migweb.co.uk/forums/other-mechanical-electrical/497411-1998-astra-g-sri-engine-loom-fire-power-sounder-2.html(Dit is een forum waar een Brit zn kabelboom helemaal opnieuw heeft opgebouwd na een brandje)
Hou er met dit forum wel rekening mee dat ze het over een Engelse auto hebben met het stuur rechts. Dan zit de X2 connector dus achter je dashboardkastje en dat is een stuk makkelijker. Voor ons, met onze linksgestuurde auto’s, zit de X2 connector boven je koppelingspedaal en dat is veel lastiger om bij te komen. Maar het kan wel :applause02:
Hier zie je het ronde gat in het midden waar de m10 bout doorheen gaat om de 2 stekkerhelften samen te klemmen
Edit: Mocht je aan de X2 connector willen rommelen dan is het demonteren van de bestuurdersstoel wel erg handig inderdaad, het is namelijk een vrijwel onmenselijke houding om op zo’n manier in je auto te gaan liggen dat je langs het koppelingspedaal omhoog kunt kijken. Tenzij je heel jong bent en een beetje spierpijn niet erg vind :applause01: Het demonteren van de zekeringkast links onder je stuur kan ook wat extra ruimte geven om te zien wat je aan het doen bent.
Succes!
9 augustus 2018 om 11:53 #18359362Oh, ik zie dat er in Geleen een tent zit die deze pinnetjes verkoopt. Aangezien je in het “uiterste zuiden” van NL woont is dat misschien een goede optie voor je.
https://www.caraudiolimburg.nl/webshop/aansluit-inbouwproducten/micro-timer-contact-10-stuks/
10 augustus 2018 om 01:43 #18359378Thanks voor je uiterst uitgebreide reactie, zo zie ik ze graag :)
Ik ging er in eerste instantie vanuit door de dashboard kabelboom te wisselen; ik kon ontkomen van extra kabels leggen om de ECC werkend te krijgen. Nu zit de kans er dus alsnog in met kabels te moeten kloten als de stekker in mijn auto geen contacten in de stekker heeft op de lege plekken…
Geleen is inderdaad een kwartiertje van me vandaan, dus mooie research ;)
Het Engelse topic neem ik morgen overdag eens door voor meer info!
14 augustus 2018 om 15:50 #18359498De donor auto is overigens een automaat, zal dit problemen geven in de aansluitingen van de dashboard kabelboom?
Anders vrees ik dat het hele spelletje alsnog een vroegtijdig einde krijgt..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.