Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › 2004 Zafira A OPC : is dit de gok waard ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 december 2014 om 09:02 #17269418
Gisteren zijn we bij een 2004 Zafira OPC wezen kijken. Auto staat al een maand of 3 stil bij de verkoper.
Pluspunt is dat er nog geen 1500km geleden een grote beurt is geweest waarbij ook de turbo is vervangen al weet niemand welke turbo er in is gekomen (LET of LEH).Tijdens de proefrit kwamen wel de volgende zaken naar voren :
– Boven de 50km/u komt er een brom uit de achterwielen vandaan. Zit je links dan hoor je het rechts, zit je rechts in de auto dan hoor je dat links.
Ik weet niet zeker of dit uit de banden komt (zo te voelen zijn ze niet gecupt) of dat het een wiellager is oid.– De versnellingspook is erg lastig in zijn 1 en 2 te zetten, dat gaat erg stroef. Van de verkoper begreep ik dat de kabels wat stram waren door het lange stilstaan.
Van een bevriend monteur begreep ik dat het een pin betreft die vast roest en dat het nogal een werk is om die weer lopend te krijgen.
Na 20 minuten schakelde de auto trouwens al veel beter van 2 tot 5.– Als je stilstaat komt er een branderige lucht naar boven die wanneer je rijdt zo weer is verdwenen.
Na 15 minuten rijden heb ik de auto even geparkeerd. Na 2 deze minuten stationair te hebben laten lopen heb ik het gaspedaal eens diep (tot zo’n 5000 toeren) ingedrukt waarbij er een enorme hoeveelheid witte rook uit de uitlaat kwam. Na 2 minuten heb ik dit nog eens gedaan waarbij er geen rook meer zichtbaar was.
Wat ik begreep uit de verhalen op de fora’s is dat als er iets met de klepseals zou zijn er blauwe rook zichtbaar zou moeten zijn. Witte rook lijkt mij gewoon vocht ?De verkoper geeft aan de brom uit de achterkant te willen laten onderzoeken, de bak weer soepel te maken en te laten kijken naar de branderige lucht.
Om de een of andere reden zit me die branderige lucht icm die witte rook niet helemaal lekker.Wat zouden jullie doen : de gok wagen of verder kijken ?
Gr. Arjan
7 december 2014 om 09:17 #18263424Soepel naar 1 en 2 schakelen.
Dat is in de meeste gevallen niks meer dan het pookhuis Reviseren.Geluid achter kan heel goed gecupte banden zijn, of gewoon waardeloos merk / type band.
Anders zullen het de wiellagers zijn.De witte Rookwolk is een FLINKE hoeveelheid verbrandde motorolie.
Dit kan worden veroorzaakt door:
Turbo: inlaatslang los nemen, liefst op de intercooler.Klepseals: lastig van elkaar te onderscheiden qua olielekkage van de turbo.
Overmatige slijtage zuigerveren.
Onjuist werkende Carterventilatie.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
7 december 2014 om 09:28 #18263425Dank je wel Wim !
De turbo kan ik eigenlijk wel afvinken omdat deze er nog geen 1500 km op zit en dus ga ik eerder uit van de klepseals. Kan die verbrande lucht hier wellicht ook vanaf komen ?
8 december 2014 om 12:13 #18263426Ik hoop dat deze OPC zafira een goede is. Ik wens je al al heel veel plezier met deze OPC als je hem zou kopen. :thumb
Het is in iedervgeval de enige echte kleur voor een OPC. :thumbup
13 december 2014 om 10:28 #18263427mijn zaf a opc had ook een verbrande motorolie lucht in de auto hangen via de rooster. vooral bij file rijden.
waren de klepseals.een nieuwe pookmechanisme incl opc pook kost al gauw € 300. van mij schakelde ook beroerd vooral bij de winterdag. complete nieuwe set erin gezet en nu nergens meer last van.
een leh turbo kun je herkennen aan de gele sticker op de drukdoos. als deze er niet op zit is er en let gemonteerd. een kenner zal een leh monteren. een standaard autobedrijf een let. dikke kans dat je er dus en let op hebt zitten.
check ook even goed de aandrijfhoezen aan de wiel en bakkant. deze willen weleens scheuren. en als de auto dan toch op de brug staat check dan meteen de olieretour leiding van de turbo. is deze ook vervangen met de turbowissel?
radiateur wil weleens gaan lekken en zijn een voorkomend euvel.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.