Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Co waarde APK / geluidsmeting corsa c20xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 januari 2013 om 13:45 #17254536
Heren ik ben aant kijken voor een corsa b c20xe.
Nu heb ik ene gevonden, maar deze heeft een rechte pijp naar achteren zonder katalysator.
En aangezien deze achter 3 maanden op keuring moet, vroeg ik mij af of ik wel door de keuring kom met die uitlaat?Ik heb zelf nog een originele uitlaat van corsa b gsi liggen. Past deze gewoon op het uitlaatspruitstuk van de c20xe motor?
Hoe hebben jullie het allemaal gefixed voor de keuring met corsa 2.0 16v?
Ik las trouwens op de site van RDW dat het geluid van de uitlaat niet hoger mag zijn als de waarde die op het kenteken staat. (sinds 01-01-2013)
Is bij een corsa c20xe de waarde op het kenteken hoger?
Of verandert dit niet als je hem laat omkeuren?Hoop dat jullie me kunnen helpen :jerry
16 januari 2013 om 14:07 #18096539Welk bouwjaar is de corsa?
De geluidsnorm van een c20xe is 98,0 dB. Maar die wordt alleen gemeten bij de omkeuring voor de c20xe op kenteken. Bij APK wordt dit maar bij weinig stations gemeten, desnoods zoek je er één uit die het niet doet, of meet je hem voordat je hem koopt.Ik zat met katvervanger, corsa middendemper en sebring einddemper op 98,0 dB. Maar ze meten op 4000 toeren, daar komt bij mij net het meeste geluid tevoorschijn..
Originele uitlaat kun je pas maken door een flexibel stuk tussen het spruitstuk of bij de kat(vervanger). Je mag hem ook komen ruilen tegen mijn pasgemaakte corsa B gsi uitlaat vanaf het spruitstuk. :)
16 januari 2013 om 15:00 #18096540Als de lambda sonde ook afgekoppeld/ verwijderd is mag je tot 98 0,5% stationair hebben en hoef je niet op toeren te meten
Als er wel een lambda bij zit moet je m ook op toeren meten, maximaal 0,39% bij 2-3000 rpm
Dit red je niet zonder kat iig16 januari 2013 om 15:06 #18096541Bouwjaar is 1996.
Maar staat dat ook op het kenteken dan van die corsa c20xe ? (98db?)
Of word dit niet veranderd als hij word omgekeurd naar c20xe?Zijn dat mijn oude delen die je hebt gebruikt voor die pasgemaakte uitlaat? :jerry
Diameter van die pasgemaakte uitlaat? En is dat met katalysator OF met katvervanger ? :kewlpics
16 januari 2013 om 15:10 #18096542Db staat niet op t kenteken ookal heeft die n c20xe op kenteken
De maximale waarde van de orriginele type goedkeuring blijft gelden
Corsa b is dat 93dbZoek gewoon n apk station waar ze geen db meten, zijn er meer die t niet dat wel doen op t moment
16 januari 2013 om 17:55 #18096543Voor het omkeuren doen ze nu de geluidstest er bij ja. Elk Rdw station doet dat.
Voor garages is het niet verplicht, dus die zullen niet zo snel afkeuren op geluid.16 januari 2013 om 18:15 #18096544Mark,
Ben van de week bij APK geweest. Zonder katalysator en zonder lambda sonde (pin 20 aan massa) op toeren 0,2% CO. Omdat ik dat niet kon geloven heeft die nog eens gemeten, 0,3% CO. Dus het kan wel, en de motor was niet warm getrapt, gewoon warm. :DVoor het CO geld trouwens dit schema. Neem hem mee als je naar RDW of apk gaat, want ze wisten het bij mij bij beide niet..
Dus tot 2002 mag je indien je geen katalysator EN geen lambdasonde hebt, 3,5% CO hebben.
MAARArtikel 39 Aanwezigheid emissiebestrijdingssysteem
1. Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na
31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit
een katalysator en een lambdasonde.Dus vanaf 1-1-1996 ben je verplicht tot hebben van een katalysator, en dus zul je ook met lambda rijden. Dan val je dus idd in de 0,5% regeling…
Voor het geluid.
Als je de c20xe op kenteken wilt zetten, dan kijken ze naar het aantal dB dat het blok origineel mocht hebben. Dus 98,0dB.
Bij APK kijken ze (als ze al meetapparatuur hebben) wat het blok dat op kenteken staat mag hebben. Dus als je met een corsa gaat met std blok ligt het idd op ca. 93 dB.
Tegen mij zeiden ze bij het APK station dat als ze meetapparatuur hadden, dat zij het dB zouden meten zoals deze staat van het blok op kenteken. Dus ook 98,0 dB.Die uitlaat van jou ligt onder de tigra, heerlijk. Wereld van verschil!
Uitlaat onder mijn corsa is van mijn originele x16xe corsa met katvervanger.28 januari 2013 om 07:30 #18096545Wat een gezeur bij het omkeuren van me corsa a, zit een normale 57mm uitlaat ondet met midden en eind demper en nog is het geluid te hoog. Kan het komen door de 283gr/11.1 mm lift nokkenasssen? Ook was de hc waarde te hoog. Alles cylinders liepen gewoon mee.
28 januari 2013 om 10:14 #18096546Op hoeveel dB zit je dan?
Dan wordt het toch een restrictie in de uitlaat of een betere demper..
28 januari 2013 om 11:14 #18096547Druk je er een kat tussen, dan is zeker wel stil
15 maart 2013 om 11:38 #18096548zowiezo als er U9 op je kenteken staat moet de lambdasonde en kat aanwezig zijn,
dit betekend niet dat de lambda sonde hoeft te werken en dat de kat niet leeg mag zijn.
ze moetten net maar aanwezig zijn,
en dan is het een kwestie van co meten natuurlijk.15 maart 2013 om 12:40 #18096549Dat schema is het enige dat telt… Als je U9 op het kenteken heb staan betekent dat volgens mij alleen dat dat type auto met een katalysator is geleverd, dat betekent niet dat je bij omkeuren WEER een katalysator hoeft te doen. Want die U9 verdwijnt.
15 maart 2013 om 15:59 #18096550Misschien dat in 2013 de regels zijn veranderd, maar de rdw heeft bij mij geen co gemeten (bij de apk trouwens wel, werd daar wel afgekeurd,bobine was stuk, zeer hoge co).
Tevens is er geen geluidsmeting gedaan. Het gaat in mijn geval wel om een 77-er kadett. Met u9 code op kenteken moet ie aan bepaalde emissie eisen voldoen, dit staat los van de aanwezigheid van een kat. (Tenminste, mijn vectra 2000 werd elk jaar goedgekeurd zonder kat)9 december 2013 om 15:35 #18096551Hoi, ik ben net weer de co wezen meten en die was voor me corsa b 1993 met c20xe te hoog.
gemeten was 0.56 tot 0.6 en volgens de garage moet die onder de 0.5 zitten.
het is een blok met lambda sonde en sportkat, auto is nog niet omgekeurd maar orgineel zat er een c14nz onder met kat.wat kan ik nog proberen…..help help
9 december 2013 om 17:03 #18096552Raar, zonder kat zou ie het al makkelijk moeten redden. Heb het wel gehad (zoals hierboven te lezen is) en bij mij was de bobine kaduuk. Willem gaf mij toendertijd nog een tip: de LMM stekker los halen. Gaat wat beroerder lopen, maar schijnt C0-technisch wel te schelen…..
10 december 2013 om 08:35 #18096553Kan het ook zijn dat er een slechte massa is want als de auto stationair draait flikkert de verlichting van de gehele auto??
15 december 2013 om 23:34 #18096554Onzin, je garage is slecht geinformeerd in dat geval, mijn APK garage begint ook elke keer met dat gezeik en als ik ze er op wijs zeggen ze elke keer:”Oh ja, we zijn ook zo gewend aan dat tegenwoordig alle auto’s 0.5 moeten zijn”
U9 is totaal NIET bindend!! Niet in Nederland in elk geval, in Duitsland gelden wel de zgn. “Plakketen”
Inderdaad zoals boven vermeld geldt enkel dat tabel en dan kunnen ze hooguit over een auto die een kat gemonteerd heeft zitten die niet goed werkt gaan morren, maar als hij er niet op zit dan geldt gewoon 3,5% en als je garage beweert van niet dan zijn ze niet goed geinformeerd!! Bij een steekproef van een RDW controleur gaat hij er gewoon doorheen, heb het zelf bij de hand gehad.
Het is net zoals ABS, als het er op zit moet het goed werken, zit het er niet op niet…
Een lambda sonde staat daar weer los van, die kun je er op houden omdat je management dat zo nodig wil, voor de keurmeester is de KAT het geen wat bindend is voor de getallen.
En als je een XE hebt met webers mag je volgens mij zelfs tot 2002 3,5% hebben.
Tot 1996 die 3,5% dus enkel als hij GEEN kat heeft. Dus niet legen zon ding, lekker duur op MP zetten en er een stuk pijp tussen zetten!!
16 december 2013 om 06:15 #18096555Die 3,5% regel Vinci, geldt alleen zonder KAT & LAMBDA!!!
En met zonder bedoel ik niet een kat vv en je stekker van je lambda los. Je lambda moet compleet verwijdert zijn dmv bv een afdopbout en je kat moet er uiteraard onder vandaan en dus bv niet leeg geslagen. Want dan word die gezien als kat en moet je dus weer die 0,5% CO regel aanhouden.16 december 2013 om 07:52 #18096556Mij is anders verteld door de RDW keurmeester zelfs die een steekproef kwam afnemen twee APK’s geleden. Misschien is het intussen veranderd, misschien helpt het dat mijne standaard geen kat had, maar het is in elk geval nooit een probleem geweest dat er lambda op zat. Keurmeester zei letterlijk, kat is bepalend…
16 december 2013 om 13:42 #18096557Kijk maar in het schema hierboven
Lambda geregeld en niet lambda geregeld. De ene is 0,5 en de ander 3,5
16 december 2013 om 23:46 #18096560Nou ja, bij twijfel of gezeik gewoon pin 20 aan massa leggen en lambda er uit halen, gelukkig dat dat bij een XE nog kan. (mits geen M2.8 )
Ik wil trouwens nog wel eens testen hoe het CO is als de temp sensor wordt gemanipuleerd. Veel hoor je dat je hem loeiheet moet rijden voor lager CO, maar zou me niks verbazen dat de temp sensor gewoon met een pot erover gemanipuleerd kan worden zodat er wat minder inspuiting plaats vind. Zo leid je de ECU in elk geval om de tuin dat het blok super heet is en dan wordt er minder benzine ingespoten en zou het CO moeten dalen, geen idee hoe de lambda daar op reageert, maar is het proberen waard. Ding zou bij 80 graden 300-400 ohm moeten zijn, dus als je er met een 500R of 1K potmeter met 100 ohm 2watt serieweerstand overheen gaat dan draai je hem eenvoudig in een standje dat de ECU denkt dat het blok de 100 graden voorbij is…
17 december 2013 om 06:08 #18096561@Vinci wrote:
Nou ja, bij twijfel of gezeik gewoon pin 20 aan massa leggen en lambda er uit halen, gelukkig dat dat bij een XE nog kan. (mits geen M2.8 )
Precies. Maar zoals ik zei; moet die volledig uit je uitlaat verwijdert zijn. Alleen dan word het gezien als zijnde “zonder lambda” !
17 december 2013 om 07:23 #18096562Mijn rete vlotte Corsa-A gsi welke origineel geen lambda en Kat had (E16SE) bij apk 0,0co% met koelvin aan hooguit af en toe 0,1%
Lmm los, valse lucht veroorzaken etc etc, de manieren om co goed te krijgen
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
17 december 2013 om 07:41 #18096563Gaat bij een xe toerental te hoog om te meten, dus valse lucht is geen optie… minder benzine inspuiting wel..
En wat betreft uit de uitlaat verwijderd, ik heb het al vele jaren bij de hand 0.55% gemiddeld en kom bij een grote APK garage en die kijken naar aanwezigheid kat, lambda is niet bepalend zeggen zij. Maar zoals gezegd, auto is ook geleverd zonder kat en is van 1987, zou niet uit moeten maken volgens mij, maar misschien kijken ze er toch anders naar dan.
17 december 2013 om 07:46 #18096559Zolang hij niet meer als 1200 toeren maakt geen probleem.
Vaker met dit bijltje gehakt.
Ook IK heb ervaring met deze motoren.
Bij mijn Kadett-E-Combo C20XE ging de stekker van de lmm los als ie niet onder de 0,5 wilde
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.