Blauwe rook zafira opc

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Blauwe rook zafira opc

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 54)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248919
    stef1978
      Lid sinds:
      20 May 2012

      Hallo,

      Zonet een zafira 2002 OPC aangeschaf met 190k op de teller.

      De klachten die ik heb ik o.a ollie lekkage onderkant van motorblok, precies de lokatie van het lek punt is niet te zien……

      Ook als de motor warm is en ik draai met wat toeren komen er even blauw plukken rook uit de uitlaat, bij wat zoek werk hier op het forum, leest ik verschillende zaken van o.a turbo’s vervangen,carterventilatie ontluchtings slang dicht geslip is met olie,klepseals vervangen tot zuiger veren ect ect……Om toch wat kosten te besparen ben ik niet van plan het lijsten af te lopen om te gaan vervangen, maar wat is de juiste manier van aan pak het probleem te lokaliseren?

      Gr Stef

      #18029477
      Mark_opc
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 May 2011

        Hoi stef,

        Ik herken je probleem. Bij mijn zaf is het alleen als hij met koude motor start en als ik een min of 2-3 stationair draai, bijv voor een stoplicht, en dan bij het weg rijden heel even een klein blauw pluimpje.

        Wat jij zegt ga ik ook niet doen. Alles vervangen. Nou heb ik bijna alle verhalen hier gelezen over blauwe rook ;-) en volgens mij is het als volgt:

        Bij stationair / koude start = kleppenseals
        Bij volgas en bij gaslos en dan weer op t gas = turbo

        De carterventatie verstopt kan ook maar dan moet je het volgens mij ook goed ruiken in de auto.
        Dit is wat ik denk he!! Ben geen monteur!!

        Die olielek onder op het blok had ik ook!! Ik heb het pijpje rechts voor op het blok van de carterventilatie los gehaalt en deze was bij mij rot!! Dus vervangen. Nu een droog blok!!

        Je turbo kan je evt uit sluiten door de slang los te halen achter het gaas in de voorbumper.. Die naar de intercooler loopt, daar mag zo goed als geen olie in zitten..

        Nogmaals, dit is wat ik tot zo ver weet..
        correct me if iam wrong!!

        Grt mark

        #18029478
        stef1978
          Lid sinds:
          20 May 2012

          Heb ik het goed gezien en zit de turbo aan de voorkant bij het blok? Thv daar precies onder ,lijkt het te lekken….als daar de turbo zit kan jou verhaal idd kloppen…kan jij het bevestigen dmv een foto ofzo?

          Gr Stef

          #18029479
          StinG
            Lid sinds:
            27 May 2011

            als je gewoon voor je blok kijkt zie je hem al zitten, deze zit aan het uitlaatspruitstuk vast
            ook de crossover die over je blok heengaat, gaat naar de turbo

            #18029480
            Jerk
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 July 2004

              @Mark_opc wrote:

              Hoi stef,

              Ik herken je probleem. Bij mijn zaf is het alleen als hij met koude motor start en als ik een min of 2-3 stationair draai, bijv voor een stoplicht, en dan bij het weg rijden heel even een klein blauw pluimpje.

              Wat jij zegt ga ik ook niet doen. Alles vervangen. Nou heb ik bijna alle verhalen hier gelezen over blauwe rook ;-) en volgens mij is het als volgt:

              Bij stationair / koude start = kleppenseals
              Bij volgas en bij gaslos en dan weer op t gas = turbo

              De carterventatie verstopt kan ook maar dan moet je het volgens mij ook goed ruiken in de auto.
              Dit is wat ik denk he!! Ben geen monteur!!

              Die olielek onder op het blok had ik ook!! Ik heb het pijpje rechts voor op het blok van de carterventilatie los gehaalt en deze was bij mij rot!! Dus vervangen. Nu een droog blok!!

              Je turbo kan je evt uit sluiten door de slang los te halen achter het gaas in de voorbumper.. Die naar de intercooler loopt, daar mag zo goed als geen olie in zitten..

              Nogmaals, dit is wat ik tot zo ver weet..
              correct me if iam wrong!!

              Grt mark

              Ok,
              Dan heb ik voor jou een vraag.
              Ik heb sinds een tijdje een probleem met blauwe rook.
              Maar hij doet het alleen bij ritjes binnendoor
              Ik rij vaak een uur op de snelweg, dan is er niks aan de hand.
              Maar zodra ik hier de afrit neem en afrem en dan weer gas geef produceert de auto een blauwe rook waar je U tegen zegt.
              Hij doet ook wel olie verbruiken :???:
              Nieuwe turbo zit er al (een half jaar) op
              Ik heb wel dat er olie op mijn onderblok zit dus vermoed de kleppendekselpakking
              Maar als ik jou verhaal hoor klopt het geen van beide ;)

              #18029481
              Esox Lucius
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 September 2011

                Jerk,

                Bij volgas en bij gaslos en dan weer op t gas = turbo :hmmz

                Hier zou ik niet direct vanuit gaan, kan net zo goed aan de kleprubbers liggen ( hoge onderdruk in inlaat bij gas loslaten).
                Gezien de leeftijd en type motor zou ik echt eerst aan de klepseals denken.
                Ik heb er al div gedaan en bij alle waren de klepseals echt hard (dichten dus niet goed meer af)

                Uitwendige olielekkage lijkt me niet zo probleem te lokaliseren.

                Gr Esox

                #18029482
                stef1978
                  Lid sinds:
                  20 May 2012

                  @Jerk wrote:

                  @Mark_opc wrote:

                  Hoi stef,

                  Ik herken je probleem. Bij mijn zaf is het alleen als hij met koude motor start en als ik een min of 2-3 stationair draai, bijv voor een stoplicht, en dan bij het weg rijden heel even een klein blauw pluimpje.

                  Wat jij zegt ga ik ook niet doen. Alles vervangen. Nou heb ik bijna alle verhalen hier gelezen over blauwe rook ;-) en volgens mij is het als volgt:

                  Bij stationair / koude start = kleppenseals
                  Bij volgas en bij gaslos en dan weer op t gas = turbo

                  De carterventatie verstopt kan ook maar dan moet je het volgens mij ook goed ruiken in de auto.
                  Dit is wat ik denk he!! Ben geen monteur!!

                  Die olielek onder op het blok had ik ook!! Ik heb het pijpje rechts voor op het blok van de carterventilatie los gehaalt en deze was bij mij rot!! Dus vervangen. Nu een droog blok!!

                  Je turbo kan je evt uit sluiten door de slang los te halen achter het gaas in de voorbumper.. Die naar de intercooler loopt, daar mag zo goed als geen olie in zitten..

                  Nogmaals, dit is wat ik tot zo ver weet..
                  correct me if iam wrong!!

                  Grt mark

                  Ok,
                  Dan heb ik voor jou een vraag.
                  Ik heb sinds een tijdje een probleem met blauwe rook.
                  Maar hij doet het alleen bij ritjes binnendoor
                  Ik rij vaak een uur op de snelweg, dan is er niks aan de hand.
                  Maar zodra ik hier de afrit neem en afrem en dan weer gas geef produceert de auto een blauwe rook waar je U tegen zegt.
                  Hij doet ook wel olie verbruiken :???:
                  Nieuwe turbo zit er al (een half jaar) op
                  Ik heb wel dat er olie op mijn onderblok zit dus vermoed de kleppendekselpakking
                  Maar als ik jou verhaal hoor klopt het geen van beide ;)

                  Mmm jij ook het zelfde probleem,volgende week gaat de zafira naar de garage,maar ja weinig zin er vanalles vervangen gaat worden wat mogelijk toch niet gaat helpen, wat adviezeren jullie? Toch eerst de slangen van de turbo te controleren om te kijken hier olie in zit…..? Ook ruik ik in de auto olie/benzine luchtjes……

                  #18029483
                  stef1978
                    Lid sinds:
                    20 May 2012

                    Dit is het punt waar hij lekt, wat voor soort pakking moet ik hieraan denken ter vervanging? En heeft dit te maken met het blauwe rook probleem?

                    #18029484
                    Esox Lucius
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 September 2011

                      Stef,

                      Je kan het beste de motor even goed schoon maken om te zien waar het vandaan komt.
                      Nu is dat haast niet te zien, de olie is al overal heen gelopen en door de rijwind naar achter gelopen.
                      Kijk ook even goed aan de bovenkant van het blok, met name de klepdekselpakking en carterslang (90 graden bochtje wat ook aan de klepdeksel vastzit)
                      Blauwe rook uit de uitlaat komt niet hiervandaan.
                      Evt walme onder de motorkap vandaan wel.

                      Maar eerst alles goed reinigen dan een stukje rijden en weer contr.(maak desnoods daarna weer even een fotootje)

                      Succes Dennis

                      #18029485
                      stef1978
                        Lid sinds:
                        20 May 2012

                        @Esox Lucius wrote:

                        Stef,

                        Je kan het beste de motor even goed schoon maken om te zien waar het vandaan komt.
                        Nu is dat haast niet te zien, de olie is al overal heen gelopen en door de rijwind naar achter gelopen.
                        Kijk ook even goed aan de bovenkant van het blok, met name de klepdekselpakking en carterslang (90 graden bochtje wat ook aan de klepdeksel vastzit)
                        Blauwe rook uit de uitlaat komt niet hiervandaan.
                        Evt walme onder de motorkap vandaan wel.

                        Maar eerst alles goed reinigen dan een stukje rijden en weer contr.(maak desnoods daarna weer even een fotootje)

                        Succes Dennis

                        Lastige dingen als je geen auto monteur bent, al met al door de jaren heen leer je aardig wat , gezien dit mijn 16e auto is hiervoor 3x subaru gtt,wrx,gtt gehad leuk die turbo shit maar als je er wat mee heb ben je zuur hahaha

                        Heb nu het blok even schoon gemaakt,ga zo een flinke rit maken a 300 km kijken wat het resultaat zal zijn, wat betreft de blauwe walmen waar menig opc rijder last van heeft,wil ik een duidelijk advies hebben aub :) de stappen plan wat ik door de garage dan laat opvolgen….alvast bedankt voor de hulp……

                        gr Stef

                        #18029486
                        Esox Lucius
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 September 2011

                          Stef,

                          Het zijn wel 2 aparte problemen, de 1 is uitwendige lekkage en de ander is inwendige lekkage.

                          Wat je het beste kan doen is;

                          1e de cartervent laten contr.(kapotte/geknikte slangen, terugslag klepje,te zien als de crossover inlaat eraf is)
                          2e turboslang contr op overmatige olie, als dit dus goed blijkt te zijn (dus turbo is niet defect)
                          dan denk ik (zoals ik al eerder aangaf) dat gezien de km stand echt de klepseals hard zijn, en deze dus het probleem zijn
                          Normaal staat er voor het vervangen van de seals (zonder cil. kop demont) ongeveer 5 a 6 uur arbeid.

                          Gr Esox

                          #18029487
                          belgium turbo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 June 2010

                            @Esox Lucius wrote:

                            Stef,

                            Het zijn wel 2 aparte problemen, de 1 is uitwendige lekkage en de ander is inwendige lekkage.

                            Wat je het beste kan doen is;

                            1e de cartervent laten contr.(kapotte/geknikte slangen, terugslag klepje,te zien als de crossover inlaat eraf is)
                            2e turboslang contr op overmatige olie, als dit dus goed blijkt te zijn (dus turbo is niet defect)
                            dan denk ik (zoals ik al eerder aangaf) dat gezien de km stand echt de klepseals hard zijn, en deze dus het probleem zijn
                            Normaal staat er voor het vervangen van de seals (zonder cil. kop demont) ongeveer 5 a 6 uur arbeid.

                            Gr Esox

                            Zou wel een hoop wekr minder zijn als de kop er niet af moet .
                            Goe ga je dan te werk als de kop erop blijft ? :???:

                            #18029488
                            Jerk
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 July 2004

                              @Esox Lucius wrote:

                              Jerk,

                              Bij volgas en bij gaslos en dan weer op t gas = turbo :hmmz

                              Hier zou ik niet direct vanuit gaan, kan net zo goed aan de kleprubbers liggen ( hoge onderdruk in inlaat bij gas loslaten).
                              Gezien de leeftijd en type motor zou ik echt eerst aan de klepseals denken.
                              Ik heb er al div gedaan en bij alle waren de klepseals echt hard (dichten dus niet goed meer af)

                              Uitwendige olielekkage lijkt me niet zo probleem te lokaliseren.

                              Gr Esox

                              Die is een paar maanden terug al vervangen door een nieuwe ;)
                              Lijkt me sterk dat die nu alweer stuk is
                              Ik ga dit topic toch maar eens volgen want ik ben toch wel erg nieuwsgierig wat het is

                              #18029489
                              Esox Lucius
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 September 2011

                                Jerk,

                                “Die is een paar maanden terug al vervangen door een nieuwe”

                                Bedoel je de klepseals/kleprubbers?

                                “Ik heb wel dat er olie op mijn onderblok zit dus vermoed de kleppendekselpakking”

                                Want als nu ook je klepdekselpakking lekt, is die dan toen niet gelijk met de seals vervangen?

                                Belgium Turbo,

                                Het belangrijkste is het juiste gereedschap.
                                Je kan door luchtdruk op de cilinder te zetten de klepseals vervangen.
                                Distributie los,nokkenassen eruit en juiste gereedschap gebruiken.

                                Gr Esox

                                #18029490
                                stef1978
                                  Lid sinds:
                                  20 May 2012

                                  Beste mensen graag even ontopic blijven! Anders even een eigen topic met eigen vragen open word een beetje verwarrend anders…..

                                  Dank u :)

                                  #18029491
                                  Jerk
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    9 July 2004

                                    Ok,

                                    Succes met je probleem.
                                    Ik hoor graag wat eruit is gekomen

                                    #18029492
                                    stef1978
                                      Lid sinds:
                                      20 May 2012

                                      @Jerk wrote:

                                      Ok,

                                      Succes met je probleem.
                                      Ik hoor graag wat eruit is gekomen

                                      Aangezien jij het zelfde probleem heb hoor ik ook graag wat jou uitkomst is ;) jou tubro vervangen heeft niet opgelost het blauwe rook probleem?

                                      #18029493
                                      Jerk
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 July 2004

                                        @stef1978 wrote:

                                        @Jerk wrote:

                                        Ok,

                                        Succes met je probleem.
                                        Ik hoor graag wat eruit is gekomen

                                        Aangezien jij het zelfde probleem heb hoor ik ook graag wat jou uitkomst is ;) jou tubro vervangen heeft niet opgelost het blauwe rook probleem?

                                        Oh, jawel hoor.
                                        Wilde een verhaal tikken maar toen zag ik jouw bericht over on topic blijven ;)

                                        Bij mij is de turbo vervangen omdat ik last had van een scheur in mijn spruitstuk
                                        Maar heb daar veel te lang mee door gereden zodat de turbo toen echt op zijn eind was en er idd blauwe rook ontstond
                                        Dit is inmiddels een jaar geleden opgelost.
                                        Staat in mijn restauratietopic ;)
                                        Maar nu sinds een paar maanden rookt hij
                                        Lijkt mij sterk dat bij mij (weer) de turbo stuk is
                                        Dus ik gok dat het bij mij de kleppendekselpakking of de klepseals zijn

                                        #18029494
                                        stef1978
                                          Lid sinds:
                                          20 May 2012

                                          Wat is het linkje naar jou restauratie topic ?

                                          #18029495
                                          Jerk
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 July 2004
                                            #18029496
                                            Dikkeminne
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              8 April 2011

                                              kep zelf een zafira A opc.

                                              bij mij zat er veel olie onder aan het blok. turbo vervangen en olieprobleem was opgelost.
                                              blauwe walmen zijn je kleprubbers of je schraapveren of beiden. ik heb toen beiden vervangen en nu geen last meer van rook.
                                              cylinder onder drukzetten kan zodat je je kleprubbers kan vervangen. doe er wel meteen een nieuwe dis.riem op( deze is eraf geweest dus de spanning kan eraf zijn) en nieuwe nokkenaskeeringen.
                                              verbruik van mij is nu ongeveer 1 liter op 10k. zijn beiden geen goedkope reparaties, maar ik heb dit toentertijd bedongen in de aankoopprijs.
                                              als je bougies onder de olie zitten of 1 daarvan is je klepdekselpakking kapot.

                                              #18029497
                                              stef1978
                                                Lid sinds:
                                                20 May 2012

                                                @Dikkeminne wrote:

                                                kep zelf een zafira A opc.

                                                bij mij zat er veel olie onder aan het blok. turbo vervangen en olieprobleem was opgelost.
                                                blauwe walmen zijn je kleprubbers of je schraapveren of beiden. ik heb toen beiden vervangen en nu geen last meer van rook.
                                                cylinder onder drukzetten kan zodat je je kleprubbers kan vervangen. doe er wel meteen een nieuwe dis.riem op( deze is eraf geweest dus de spanning kan eraf zijn) en nieuwe nokkenaskeeringen.
                                                verbruik van mij is nu ongeveer 1 liter op 10k. zijn beiden geen goedkope reparaties, maar ik heb dit toentertijd bedongen in de aankoopprijs.
                                                als je bougies onder de olie zitten of 1 daarvan is je klepdekselpakking kapot.

                                                Koffie dik kijken toch eerst gaat de garage ermee aan de slag, zal jou bevindingen en ervaring ook mee nemen in het onderzoek…..gezien de zelfde klachten…..

                                                Wat voor soort blok heb ik en turbo? Zafira opc bj 2002

                                                #18029498
                                                stef1978
                                                  Lid sinds:
                                                  20 May 2012

                                                  Morgen eind van de dag word de opc naar de garage gebracht altijd spannend dit soort dingen, hopelijk valt het mee……..duim duim duim :thumb

                                                  #18029499
                                                  stef1978
                                                    Lid sinds:
                                                    20 May 2012

                                                    Conclusie tot nu toe , turbo is goed lekt niet geen speling in de as, geen lekkage turbo slangen.carterontluchting is niet verstopt(alleen was de pakking lek op aansluiting blok,als ik het goed zeg) hierdoor olie lekkage onderkant…… Mogelijk toch iets in het blok,zuigerveren,schrapers,klepseals ect ect……om nou alles te vervangen zie ik niet zo zitten, dus we proberen eerst het blok met een motor reiniger te reinigen, nieuwe olie 10w40 incl olie filter. En dan kijken we het even aan hoe erg het is of dat het erger word zie ik dan wel weer……

                                                    #18029500
                                                    mousOPC
                                                      Lid sinds:
                                                      5 February 2012

                                                      hoi

                                                      Ik heb ook pas een Zafira B OPC van 2006 :D welke ook blauw rookt en olie verbruikt :thumbdown . Heb dit aangegeven bij de garage waar ik hem heb gekocht, nu hebben ze er een reinigings olie en daarna andere olie 5W50 met een goedje welke weet ik niet ? nu moest ik dit eerst gaan testen, maar mijn bevindingen zijn niet goed. Na bijna 4000 km te hebben gereden is het olie verbruik wel afgenomen maar nog steeds blauwe rook uit de uitlaat.

                                                      Hij rookt bij koudstart klein pluimpje maar warme motor en dan stationiar laten draaien en tufje gas flinke pluim.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 54)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.