Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Blauwe rook zafira opc
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 mei 2012 om 14:16 #17248919
Hallo,
Zonet een zafira 2002 OPC aangeschaf met 190k op de teller.
De klachten die ik heb ik o.a ollie lekkage onderkant van motorblok, precies de lokatie van het lek punt is niet te zien……
Ook als de motor warm is en ik draai met wat toeren komen er even blauw plukken rook uit de uitlaat, bij wat zoek werk hier op het forum, leest ik verschillende zaken van o.a turbo’s vervangen,carterventilatie ontluchtings slang dicht geslip is met olie,klepseals vervangen tot zuiger veren ect ect……Om toch wat kosten te besparen ben ik niet van plan het lijsten af te lopen om te gaan vervangen, maar wat is de juiste manier van aan pak het probleem te lokaliseren?
Gr Stef
26 mei 2012 om 18:56 #18029477Hoi stef,
Ik herken je probleem. Bij mijn zaf is het alleen als hij met koude motor start en als ik een min of 2-3 stationair draai, bijv voor een stoplicht, en dan bij het weg rijden heel even een klein blauw pluimpje.
Wat jij zegt ga ik ook niet doen. Alles vervangen. Nou heb ik bijna alle verhalen hier gelezen over blauwe rook en volgens mij is het als volgt:
Bij stationair / koude start = kleppenseals
Bij volgas en bij gaslos en dan weer op t gas = turboDe carterventatie verstopt kan ook maar dan moet je het volgens mij ook goed ruiken in de auto.
Dit is wat ik denk he!! Ben geen monteur!!Die olielek onder op het blok had ik ook!! Ik heb het pijpje rechts voor op het blok van de carterventilatie los gehaalt en deze was bij mij rot!! Dus vervangen. Nu een droog blok!!
Je turbo kan je evt uit sluiten door de slang los te halen achter het gaas in de voorbumper.. Die naar de intercooler loopt, daar mag zo goed als geen olie in zitten..
Nogmaals, dit is wat ik tot zo ver weet..
correct me if iam wrong!!Grt mark
26 mei 2012 om 19:25 #18029478Heb ik het goed gezien en zit de turbo aan de voorkant bij het blok? Thv daar precies onder ,lijkt het te lekken….als daar de turbo zit kan jou verhaal idd kloppen…kan jij het bevestigen dmv een foto ofzo?
Gr Stef
26 mei 2012 om 19:33 #18029479als je gewoon voor je blok kijkt zie je hem al zitten, deze zit aan het uitlaatspruitstuk vast
ook de crossover die over je blok heengaat, gaat naar de turbo26 mei 2012 om 19:51 #18029480@Mark_opc wrote:
Hoi stef,
Ik herken je probleem. Bij mijn zaf is het alleen als hij met koude motor start en als ik een min of 2-3 stationair draai, bijv voor een stoplicht, en dan bij het weg rijden heel even een klein blauw pluimpje.
Wat jij zegt ga ik ook niet doen. Alles vervangen. Nou heb ik bijna alle verhalen hier gelezen over blauwe rook en volgens mij is het als volgt:
Bij stationair / koude start = kleppenseals
Bij volgas en bij gaslos en dan weer op t gas = turboDe carterventatie verstopt kan ook maar dan moet je het volgens mij ook goed ruiken in de auto.
Dit is wat ik denk he!! Ben geen monteur!!Die olielek onder op het blok had ik ook!! Ik heb het pijpje rechts voor op het blok van de carterventilatie los gehaalt en deze was bij mij rot!! Dus vervangen. Nu een droog blok!!
Je turbo kan je evt uit sluiten door de slang los te halen achter het gaas in de voorbumper.. Die naar de intercooler loopt, daar mag zo goed als geen olie in zitten..
Nogmaals, dit is wat ik tot zo ver weet..
correct me if iam wrong!!Grt mark
Ok,
Dan heb ik voor jou een vraag.
Ik heb sinds een tijdje een probleem met blauwe rook.
Maar hij doet het alleen bij ritjes binnendoor
Ik rij vaak een uur op de snelweg, dan is er niks aan de hand.
Maar zodra ik hier de afrit neem en afrem en dan weer gas geef produceert de auto een blauwe rook waar je U tegen zegt.
Hij doet ook wel olie verbruiken :???:
Nieuwe turbo zit er al (een half jaar) op
Ik heb wel dat er olie op mijn onderblok zit dus vermoed de kleppendekselpakking
Maar als ik jou verhaal hoor klopt het geen van beide ;)26 mei 2012 om 20:39 #18029481Jerk,
Bij volgas en bij gaslos en dan weer op t gas = turbo :hmmz
Hier zou ik niet direct vanuit gaan, kan net zo goed aan de kleprubbers liggen ( hoge onderdruk in inlaat bij gas loslaten).
Gezien de leeftijd en type motor zou ik echt eerst aan de klepseals denken.
Ik heb er al div gedaan en bij alle waren de klepseals echt hard (dichten dus niet goed meer af)Uitwendige olielekkage lijkt me niet zo probleem te lokaliseren.
Gr Esox
26 mei 2012 om 21:12 #18029482@Jerk wrote:
@Mark_opc wrote:
Hoi stef,
Ik herken je probleem. Bij mijn zaf is het alleen als hij met koude motor start en als ik een min of 2-3 stationair draai, bijv voor een stoplicht, en dan bij het weg rijden heel even een klein blauw pluimpje.
Wat jij zegt ga ik ook niet doen. Alles vervangen. Nou heb ik bijna alle verhalen hier gelezen over blauwe rook en volgens mij is het als volgt:
Bij stationair / koude start = kleppenseals
Bij volgas en bij gaslos en dan weer op t gas = turboDe carterventatie verstopt kan ook maar dan moet je het volgens mij ook goed ruiken in de auto.
Dit is wat ik denk he!! Ben geen monteur!!Die olielek onder op het blok had ik ook!! Ik heb het pijpje rechts voor op het blok van de carterventilatie los gehaalt en deze was bij mij rot!! Dus vervangen. Nu een droog blok!!
Je turbo kan je evt uit sluiten door de slang los te halen achter het gaas in de voorbumper.. Die naar de intercooler loopt, daar mag zo goed als geen olie in zitten..
Nogmaals, dit is wat ik tot zo ver weet..
correct me if iam wrong!!Grt mark
Ok,
Dan heb ik voor jou een vraag.
Ik heb sinds een tijdje een probleem met blauwe rook.
Maar hij doet het alleen bij ritjes binnendoor
Ik rij vaak een uur op de snelweg, dan is er niks aan de hand.
Maar zodra ik hier de afrit neem en afrem en dan weer gas geef produceert de auto een blauwe rook waar je U tegen zegt.
Hij doet ook wel olie verbruiken :???:
Nieuwe turbo zit er al (een half jaar) op
Ik heb wel dat er olie op mijn onderblok zit dus vermoed de kleppendekselpakking
Maar als ik jou verhaal hoor klopt het geen van beide ;)Mmm jij ook het zelfde probleem,volgende week gaat de zafira naar de garage,maar ja weinig zin er vanalles vervangen gaat worden wat mogelijk toch niet gaat helpen, wat adviezeren jullie? Toch eerst de slangen van de turbo te controleren om te kijken hier olie in zit…..? Ook ruik ik in de auto olie/benzine luchtjes……
27 mei 2012 om 08:31 #18029483Dit is het punt waar hij lekt, wat voor soort pakking moet ik hieraan denken ter vervanging? En heeft dit te maken met het blauwe rook probleem?
27 mei 2012 om 09:09 #18029484Stef,
Je kan het beste de motor even goed schoon maken om te zien waar het vandaan komt.
Nu is dat haast niet te zien, de olie is al overal heen gelopen en door de rijwind naar achter gelopen.
Kijk ook even goed aan de bovenkant van het blok, met name de klepdekselpakking en carterslang (90 graden bochtje wat ook aan de klepdeksel vastzit)
Blauwe rook uit de uitlaat komt niet hiervandaan.
Evt walme onder de motorkap vandaan wel.Maar eerst alles goed reinigen dan een stukje rijden en weer contr.(maak desnoods daarna weer even een fotootje)
Succes Dennis
27 mei 2012 om 09:23 #18029485@Esox Lucius wrote:
Stef,
Je kan het beste de motor even goed schoon maken om te zien waar het vandaan komt.
Nu is dat haast niet te zien, de olie is al overal heen gelopen en door de rijwind naar achter gelopen.
Kijk ook even goed aan de bovenkant van het blok, met name de klepdekselpakking en carterslang (90 graden bochtje wat ook aan de klepdeksel vastzit)
Blauwe rook uit de uitlaat komt niet hiervandaan.
Evt walme onder de motorkap vandaan wel.Maar eerst alles goed reinigen dan een stukje rijden en weer contr.(maak desnoods daarna weer even een fotootje)
Succes Dennis
Lastige dingen als je geen auto monteur bent, al met al door de jaren heen leer je aardig wat , gezien dit mijn 16e auto is hiervoor 3x subaru gtt,wrx,gtt gehad leuk die turbo shit maar als je er wat mee heb ben je zuur hahaha
Heb nu het blok even schoon gemaakt,ga zo een flinke rit maken a 300 km kijken wat het resultaat zal zijn, wat betreft de blauwe walmen waar menig opc rijder last van heeft,wil ik een duidelijk advies hebben aub :) de stappen plan wat ik door de garage dan laat opvolgen….alvast bedankt voor de hulp……
gr Stef
27 mei 2012 om 09:57 #18029486Stef,
Het zijn wel 2 aparte problemen, de 1 is uitwendige lekkage en de ander is inwendige lekkage.
Wat je het beste kan doen is;
1e de cartervent laten contr.(kapotte/geknikte slangen, terugslag klepje,te zien als de crossover inlaat eraf is)
2e turboslang contr op overmatige olie, als dit dus goed blijkt te zijn (dus turbo is niet defect)
dan denk ik (zoals ik al eerder aangaf) dat gezien de km stand echt de klepseals hard zijn, en deze dus het probleem zijn
Normaal staat er voor het vervangen van de seals (zonder cil. kop demont) ongeveer 5 a 6 uur arbeid.Gr Esox
27 mei 2012 om 20:29 #18029487@Esox Lucius wrote:
Stef,
Het zijn wel 2 aparte problemen, de 1 is uitwendige lekkage en de ander is inwendige lekkage.
Wat je het beste kan doen is;
1e de cartervent laten contr.(kapotte/geknikte slangen, terugslag klepje,te zien als de crossover inlaat eraf is)
2e turboslang contr op overmatige olie, als dit dus goed blijkt te zijn (dus turbo is niet defect)
dan denk ik (zoals ik al eerder aangaf) dat gezien de km stand echt de klepseals hard zijn, en deze dus het probleem zijn
Normaal staat er voor het vervangen van de seals (zonder cil. kop demont) ongeveer 5 a 6 uur arbeid.Gr Esox
Zou wel een hoop wekr minder zijn als de kop er niet af moet .
Goe ga je dan te werk als de kop erop blijft ? :???:27 mei 2012 om 20:35 #18029488@Esox Lucius wrote:
Jerk,
Bij volgas en bij gaslos en dan weer op t gas = turbo :hmmz
Hier zou ik niet direct vanuit gaan, kan net zo goed aan de kleprubbers liggen ( hoge onderdruk in inlaat bij gas loslaten).
Gezien de leeftijd en type motor zou ik echt eerst aan de klepseals denken.
Ik heb er al div gedaan en bij alle waren de klepseals echt hard (dichten dus niet goed meer af)Uitwendige olielekkage lijkt me niet zo probleem te lokaliseren.
Gr Esox
Die is een paar maanden terug al vervangen door een nieuwe ;)
Lijkt me sterk dat die nu alweer stuk is
Ik ga dit topic toch maar eens volgen want ik ben toch wel erg nieuwsgierig wat het is27 mei 2012 om 21:24 #18029489Jerk,
“Die is een paar maanden terug al vervangen door een nieuwe”
Bedoel je de klepseals/kleprubbers?
“Ik heb wel dat er olie op mijn onderblok zit dus vermoed de kleppendekselpakking”
Want als nu ook je klepdekselpakking lekt, is die dan toen niet gelijk met de seals vervangen?
Belgium Turbo,
Het belangrijkste is het juiste gereedschap.
Je kan door luchtdruk op de cilinder te zetten de klepseals vervangen.
Distributie los,nokkenassen eruit en juiste gereedschap gebruiken.Gr Esox
27 mei 2012 om 21:27 #18029490Beste mensen graag even ontopic blijven! Anders even een eigen topic met eigen vragen open word een beetje verwarrend anders…..
Dank u :)
27 mei 2012 om 21:44 #18029491Ok,
Succes met je probleem.
Ik hoor graag wat eruit is gekomen27 mei 2012 om 21:46 #18029492@Jerk wrote:
Ok,
Succes met je probleem.
Ik hoor graag wat eruit is gekomenAangezien jij het zelfde probleem heb hoor ik ook graag wat jou uitkomst is ;) jou tubro vervangen heeft niet opgelost het blauwe rook probleem?
28 mei 2012 om 10:21 #18029493@stef1978 wrote:
@Jerk wrote:
Ok,
Succes met je probleem.
Ik hoor graag wat eruit is gekomenAangezien jij het zelfde probleem heb hoor ik ook graag wat jou uitkomst is ;) jou tubro vervangen heeft niet opgelost het blauwe rook probleem?
Oh, jawel hoor.
Wilde een verhaal tikken maar toen zag ik jouw bericht over on topic blijven ;)Bij mij is de turbo vervangen omdat ik last had van een scheur in mijn spruitstuk
Maar heb daar veel te lang mee door gereden zodat de turbo toen echt op zijn eind was en er idd blauwe rook ontstond
Dit is inmiddels een jaar geleden opgelost.
Staat in mijn restauratietopic ;)
Maar nu sinds een paar maanden rookt hij
Lijkt mij sterk dat bij mij (weer) de turbo stuk is
Dus ik gok dat het bij mij de kleppendekselpakking of de klepseals zijn28 mei 2012 om 21:27 #18029494Wat is het linkje naar jou restauratie topic ?
29 mei 2012 om 07:03 #1802949529 mei 2012 om 08:45 #18029496kep zelf een zafira A opc.
bij mij zat er veel olie onder aan het blok. turbo vervangen en olieprobleem was opgelost.
blauwe walmen zijn je kleprubbers of je schraapveren of beiden. ik heb toen beiden vervangen en nu geen last meer van rook.
cylinder onder drukzetten kan zodat je je kleprubbers kan vervangen. doe er wel meteen een nieuwe dis.riem op( deze is eraf geweest dus de spanning kan eraf zijn) en nieuwe nokkenaskeeringen.
verbruik van mij is nu ongeveer 1 liter op 10k. zijn beiden geen goedkope reparaties, maar ik heb dit toentertijd bedongen in de aankoopprijs.
als je bougies onder de olie zitten of 1 daarvan is je klepdekselpakking kapot.29 mei 2012 om 16:22 #18029497@Dikkeminne wrote:
kep zelf een zafira A opc.
bij mij zat er veel olie onder aan het blok. turbo vervangen en olieprobleem was opgelost.
blauwe walmen zijn je kleprubbers of je schraapveren of beiden. ik heb toen beiden vervangen en nu geen last meer van rook.
cylinder onder drukzetten kan zodat je je kleprubbers kan vervangen. doe er wel meteen een nieuwe dis.riem op( deze is eraf geweest dus de spanning kan eraf zijn) en nieuwe nokkenaskeeringen.
verbruik van mij is nu ongeveer 1 liter op 10k. zijn beiden geen goedkope reparaties, maar ik heb dit toentertijd bedongen in de aankoopprijs.
als je bougies onder de olie zitten of 1 daarvan is je klepdekselpakking kapot.Koffie dik kijken toch eerst gaat de garage ermee aan de slag, zal jou bevindingen en ervaring ook mee nemen in het onderzoek…..gezien de zelfde klachten…..
Wat voor soort blok heb ik en turbo? Zafira opc bj 2002
31 mei 2012 om 19:05 #18029498Morgen eind van de dag word de opc naar de garage gebracht altijd spannend dit soort dingen, hopelijk valt het mee……..duim duim duim :thumb
5 juni 2012 om 17:04 #18029499Conclusie tot nu toe , turbo is goed lekt niet geen speling in de as, geen lekkage turbo slangen.carterontluchting is niet verstopt(alleen was de pakking lek op aansluiting blok,als ik het goed zeg) hierdoor olie lekkage onderkant…… Mogelijk toch iets in het blok,zuigerveren,schrapers,klepseals ect ect……om nou alles te vervangen zie ik niet zo zitten, dus we proberen eerst het blok met een motor reiniger te reinigen, nieuwe olie 10w40 incl olie filter. En dan kijken we het even aan hoe erg het is of dat het erger word zie ik dan wel weer……
6 juni 2012 om 19:53 #18029500hoi
Ik heb ook pas een Zafira B OPC van 2006 :D welke ook blauw rookt en olie verbruikt :thumbdown . Heb dit aangegeven bij de garage waar ik hem heb gekocht, nu hebben ze er een reinigings olie en daarna andere olie 5W50 met een goedje welke weet ik niet ? nu moest ik dit eerst gaan testen, maar mijn bevindingen zijn niet goed. Na bijna 4000 km te hebben gereden is het olie verbruik wel afgenomen maar nog steeds blauwe rook uit de uitlaat.
Hij rookt bij koudstart klein pluimpje maar warme motor en dan stationiar laten draaien en tufje gas flinke pluim.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.