verschil bobines bij cih?!

Forumindex Forums Techniek Cih verschil bobines bij cih?!

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17228190
    MantasticB1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 October 2006

      dat ze op(carb.+weerstandsdraad) 9,6V resp. (inj.)12V werken is me bekend.
      maar als ze naast elkaar liggen hoe meet ik dan welke bobine voor welke spanning/ontsteking is?

      mijn probleem is dat ik nu al 2 jaar achtereen de koolstift in het midden van de verdelerkap verbrand aantref, na ongeveer 1 jaar rijden.

      ik heb een originele 1,9s en zou ik ooit de verkeerde bobine hebben gebruikt dan zou ik toch hoogstens te zwakke ontstekingsvonk moeten aantreffen?:hmmz

      nu heb ik dat ooit ergens gelezen in een topic hoe dat te meten viel maar ik vind hem niet met de zoekfunctie.

      #17756375
      kiyamizio
        Lid sinds:
        5 February 2010

        ik heb een rooie en een zwart op bijde bobine staat ook 12v op de onderkant?

        toch is de rooie van een contact punten?

        #17756376
        henk 400rr
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 June 2004

          D’r zijn meerdere soorten/merken, je hebt de vierkante, meestal Delco en de ronde die vaak van Bosch zijn, beide kunnen zowel voor een electronische ontsteking zijn als voor een contactpunten onsteking.

          Het verschil zit hem er overigens niet in als hij motorisch een carburateur heeft dan de voeding van de bobine niet meer dan 9,6V mag zijn, dit is gerelateerd aan het type ontsteking en die kan in zowel een carburateurversie zitten als bij een Injectie motor.

          Historisch gezien is dat zo in de wereld gekomen omdat in die tijd de meeste carburateurmotoren in manta/ascona voorzien waren van een contactpunten ontsteking, bij de OHC motoren hadden ze ook een electronische ontsteking met een 12V voeding.

          Terugkomend op je probleem; het kan maar zo zijn dat gewoon je bobine niet goed is, je kan hem eens verwisselen en kijken of het resultaat heeft naar verloop van tijd, het kan ook maar zo zijn dat je teveel speling hebt op de as van de ontsteking, dan kan dat stifje ook kapot gaan.

          #17756377
          MantasticB1
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 October 2006

            allereerst is de (contactpunt)verdeler zga spelingsvrij, zelfs met de lamp zwabbert de kogel in het flitslicht niet.
            al kan ik je redenatie wel volgen;)

            ik had origineel een ronde bosch er op zitten, ooit vervangen door een nieuwe ronde en nog later vervangen door een nieuwe vierkante.
            heb nu weer de 2e (vorige) ronde terug gezet.

            maar hoe zie of meet ik het verschil tussen die 2? ik zal eens bij mijn 1,9s en 2.0e gsi meten over de spoel van de bobine.
            ik neem aan dat daar ook verschil in zal zitten….

            terugkomend op mijn stelling; als ik een 12v bobine op 9,6v gebruik zal dat iig geen overbelasting veroorzaken zodat er iets opgevreten word(hoogstens een te zwakke bougie vonk) andersom zou dat wel eens “pijn” kunnen veroorzaken:P
            iig zou ik, volgens mij, door de 9,6V voeding nooit een overbelasting kunnen veroorzaken, welke onderdelen ik ook gebruik.

            blijft toch die bobine over naar mijn idee…we zullen zien wat ik aan verschillende Ohms meet tussen die 2…;)
            de stift is gewoon verbrand/verpulverd tot zo’n beetje halve lengte en dan gaat het pas goed vonken als de kracht er af is:P

            origineel gepost door henk 400rr
            D’r zijn meerdere soorten/merken, je hebt de vierkante, meestal Delco en de ronde die vaak van Bosch zijn, beide kunnen zowel voor een electronische ontsteking zijn als voor een contactpunten onsteking.

            Het verschil zit hem er overigens niet in als hij motorisch een carburateur heeft dan de voeding van de bobine niet meer dan 9,6V mag zijn, dit is gerelateerd aan het type ontsteking en die kan in zowel een carburateurversie zitten als bij een Injectie motor.

            Historisch gezien is dat zo in de wereld gekomen omdat in die tijd de meeste carburateurmotoren in manta/ascona voorzien waren van een contactpunten ontsteking, bij de OHC motoren hadden ze ook een electronische ontsteking met een 12V voeding.

            Terugkomend op je probleem; het kan maar zo zijn dat gewoon je bobine niet goed is, je kan hem eens verwisselen en kijken of het resultaat heeft naar verloop van tijd, het kan ook maar zo zijn dat je teveel speling hebt op de as van de ontsteking, dan kan dat stifje ook kapot gaan.

            #17756378
            henk 400rr
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 June 2004

              Ik denk niet dat je ze ongestraft doorelkaar kan gebruiken (heb ‘t nooit onderzocht of bekeken) d’r zijn wel 2 verschillende soorten, zie onderstaande afbeelding.

              Wat me bij Bosch altijd opviel is dat de aansluiting op de bobine verschilt tussen beide, bij de Delco heb ik dat zo niet kunnen zien.

              In ieder geval werd volgens mij indertijd altijd standaard een Delco geleverd, bij de latere modellen zag je wel eens een Bosch of een Delco.

              #17756379
              MantasticB1
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 October 2006

                er staat iig geen echt verschil bij op de foto verschillen na.
                volgens mij is het weerstandsdraad (aanwezig) afhankelijk welke je moet gebruiken. al is wolfgang daar ook niet duidelijk in ..
                nu weet ik niet welke bobine waarbij hoort…

                origineel gepost door henk 400rr
                Ik denk niet dat je ze ongestraft doorelkaar kan gebruiken (heb ‘t nooit onderzocht of bekeken) d’r zijn wel 2 verschillende soorten, zie onderstaande afbeelding.

                Wat me bij Bosch altijd opviel is dat de aansluiting op de bobine verschilt tussen beide, bij de Delco heb ik dat zo niet kunnen zien.

                In ieder geval werd volgens mij indertijd altijd standaard een Delco geleverd, bij de latere modellen zag je wel eens een Bosch of een Delco.

                #17756380
                henk 400rr
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  bovenste is voor de contactpuntjes, de onderste voor de electronische ontsteking..

                  #17756381
                  MantasticB1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 October 2006

                    origineel gepost door henk 400rr
                    bovenste is voor de contactpuntjes, de onderste voor de electronische ontsteking..

                    keej tci staat dus voor elektronische ontsteking:)

                    maar welke Ohmse waarde ze hebben zouden een paar vrijwilligers kunnen meten :) zal morgen eens kijken of ik verschillen meet.
                    een ander verschil als aansluitingen lijkt me niet doorslaggevend….tenzij dat de “beveiliging” is om niks te verwisselen…
                    schijnbaar hebben de weerstandsdraad uitvoeringen dan niet alleen die pen connector. mss meer bosch afhankelijk;)

                    #17756382
                    henk 400rr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      origineel gepost door MantasticB1

                      origineel gepost door henk 400rr
                      bovenste is voor de contactpuntjes, de onderste voor de electronische ontsteking..

                      keej tci staat dus voor elektronische ontsteking:)

                      maar welke Ohmse waarde ze hebben zouden een paar vrijwilligers kunnen meten :) zal morgen eens kijken of ik verschillen meet.
                      een ander verschil als aansluitingen lijkt me niet doorslaggevend….tenzij dat de “beveiliging” is om niks te verwisselen…
                      schijnbaar hebben de weerstandsdraad uitvoeringen dan niet alleen die pen connector. mss meer bosch afhankelijk;)

                      Mail ze anders even: http://www.bosch.nl/content/language1/html/index.htm

                      ze willen je vast wel ter wille staan.

                      succes.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.