Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Druk op koelsysteem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 november 2009 om 16:56 #17214356
Hallo,
Sinds een tijdje heb ik een Commodore C met een 2.5s motor.
Na het vervangen van de nokkenas, omdat hij gebroken was, heb ik de kop latten vlakken.
Daarna deze gemonteerd met een nieuwe koppakking.
Toen de eerste 1000KM rustig gereden, en daarna de kopbouten na getrokken.Dit alles en een maand geleden gebeurt.
Maar nu komt het probleem:
Ik krijg erg veel druk op het expansie vaatje.
Wat kan ik hier aan doen.
De thermostaat werkt naar behoren.
Allen viel mij wel op de de indicatie op het dashboard van de motor temperatuur net uit het blauwe gebied kwam.
De kachel werd altijd wel goed warm.MVG: Kywieman
21 november 2009 om 17:22 #17553827lijkt mij dat je veel lucht in het koelsysteem hebt
heb je hem ook goed ontlucht na het vervangen van de koppaking21 november 2009 om 17:25 #17553828trouwens druk op het expantie vaatje ???
daar zit toch een heel kein gaatje in de dop
en zo dop sluit toch nooit lucht dicht af21 november 2009 om 18:01 #17553829Ja het systeem is goed ontlucht na mijn mening, mocht dit niet het geval zijn hoe kan ik dat dan controleren.
Heb het gedaan zoals in het werkplaats boek staat:
Eerst de radiateur vullen, dan het opluchting boutje los gedraaid en het expansie vaatje gevuld tot kault.Ja er zit een gaatje op de dop van het expansie vaatje, en naar mijn mening sluit deze inderdaad niet lucht dicht af.
Maar toch staat er veel druk op het koelsysteem.
Maar ik heb net alles afgetapt.
Binnenkort weer vullen, maar ga het nu via de kachel slangen doen.
Zodat ik zeker weet dat daar geen lucht blijft hangen.21 november 2009 om 18:05 #17553830En is er een manier om te controleren of de koppakking lek is.
Is dit allen mogelijk met compressie test, op de plek waar de bougie’s zitten?Ik heb nog geen schuimend koelwater.
En het olie is nog steeds bruin/zwart.22 november 2009 om 15:43 #17553831Lekkende koppaking; probeer het eens met zeep langs de randen, maar ik denk met kop vlakken dat dat wel verholpen zal zijn.
Gaat je radiator dop wel netjes los bij warme motor ? Ik bedenk me nu iets, je drukvat mag je wellicht niet afvullen bij deze motor. Geldt volgens mij alleen als je geen overloop in je radiator hebt. Je drukvat zal maar 1 inkomende leiding hebben, geen uitgaande.
Zodra het koelsysteem op druk komt zal de dop bij 1 bar loskomen en het overtollige koelwater komt in het drukvat.
Het koelsysteem dient dan ook gewoon via de radiator gevuld te worden totdat die vol is, niet meer dan dat.Groet, Marco
22 november 2009 om 18:00 #17553832je hebt neem ik aan een radiateur met dop
heb je hem ook ontlucht na dat de thermostaat los gegaan is
en er kan nooit druk in het vaatje kommen
zoals je in het eerste stukje schrijft22 november 2009 om 20:40 #17553833Heb net het hele systeem ontlucht
Daarna bevroor de verdamper direct, en werd de kachel niet warm.en als ik de dop van de radiateur hal spuit het koelwater niet omhoog. En is ook niet erg warm.(waar ik voor gewaarschuwd wedt)
Heb de motor zeker 10 min laten lopen.
Morgen slangen van de verdamper aanvullen en zo proberen het lucht er uit te halen als dat wil.
Heb het zelfde systeem als hier onder staat.
Met 1 slang die van de radiateur naar het expansie vaatje loopt.
22 november 2009 om 20:44 #17553834en nu..?
22 november 2009 om 21:38 #17553835origineel gepost door kywieman
Heb net het hele systeem ontlucht
Daarna bevroor de verdamper direct, en werd de kachel niet warm.en als ik de dop van de radiateur hal spuit het koelwater niet omhoog. En is ook niet erg warm.(waar ik voor gewaarschuwd wedt)
Heb de motor zeker 10 min laten lopen.
Morgen slangen van de verdamper aanvullen en zo proberen het lucht er uit te halen als dat wil.
Heb het zelfde systeem als hier onder staat.
Met 1 slang die van de radiateur naar het expansie vaatje loopt.
als je verdamper bevriest en kachel niet warm word
heb je gewoon nog veel lucht in het systeem
en dan vind ik ook niet raar dat je druk in het systeem hebt22 november 2009 om 23:38 #17553836Dat drukvat of hoe je het noemt komt geen druk op staan omdat der een gaatje van 1/2 mm groot inzit en daarmee in verbinding staat met de buitenlucht..
Als je echt de koppaking lekt hebt kun je sympthonen krijgen:
Je verliest koelvloeistof en je auto rookt wit.
Je hebt dat reservoir de heletijd kostvol zitten en de temp meter zit in het rood.
Bij slecht onluchten heb je de verdamper zo dicht zitten met ijs,mijn advies:
Haal eens een nieuwe thermostaat 87 of 92 graden moet je zelf weten en bouw deze in en ontlucht eens op deze manier als alles 100% leeg is:
Radiateur kotsvol schudden,verdamper slang loshalen en de verdamper kotsvol schudden,kachel slang loshalen en deze kotsvol schudden.Als je dan nog gekke dingen hebt kun je ff naar de garage rijden daar hebben ze een meter om te meten of der uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten,mocht dat zo zijn is je werk voor jan lul geweest..
23 november 2009 om 09:52 #17553837okee,
dat vraagt niet om uitleg:P
Dank u allen voor de informatie.
Wat een ict’er wel niet allemaal kan leren van het Opel forum:cool:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.