Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Het scherm laten vervangen op eigen kosten is duur. Ga naar de garage en zeg hun dat op internet het schermdefect algemeen is en dat dit weeral geen reclame is voor Opel, het zoveelste geval, en vraag hun een klantenkorting en zeg hen dat jij als klant niet verantwoordelijk kunt zijn voor een slechte serie van slechte schermen waarvan 1 in je tourer
De oorspronkelijke astra sports tourer schermen zijn gekend om wille van het feit dat ze vroeg of laat defect gaan. Ik had gelukkig een extended garantie afgesloten van 5 jaar. Zelfs dan nog moest de garage eerst met een filmpje aantonen dat het scherm tilt sloeg. Mijn conclusie na 5 generaties opel astra: opel is brol geworden, koop beter een peugeot
De eerste vervanging van de bougies gebeurde bij de 4 jaar beurt op 60.000 km. Het is een officiële Opel Dealer, alles gebeurt er volgens het boekje. Maar de nieuwe bougies gaven na 18.000 km de geest. Met een Astra K is het altijd een beetje je hart vasthouden. Daarom heb ik ook de extended warranty genomen. Die heb ik intussen al terugverdiend (oa centraal LCD display ook al de geest gegeven). Gelukkig was ik nu in de buurt van een andere Opel dealer en kon ik daar nog binnenbollen. Mijn vaste dealer zit op 50km en dat haalde ik zeker niet meer met deze bougies.
Het scherm is door de dealer vervangen.
9 september 2021 om 18:04 In reactie op: Klappend geluid koppeling/versnellingsbak Astra K #18436166Het is een Astra K Sports Tourer motortype B14XFT LE2. Geen info over welk type versnellingsbak/vliegwiel.
Diagnose v/d dealer: de slotcilinder moet vervangen worden.
Kadert dit ook in het tegengaan van LSPI (low speed pre-ingnition) ? Dwz dat om de kans op LSPI zo klein mogelijk te houden de olie Dexos 1 Gen 2 moet zijn en er bij elke onderhoudsbeurt additief in de benzinetank moet. Ik heb er geen idee van of het risico dan nul is.
De schakelindicator lijkt m.i. een component die door Opel over het hoofd wordt gezien. Je krijgt advies om al bij lage snelheden/toerentallen naar 4 naar 5 te gaan. Als je de indicator opvolgt kom je toch ziowiezo in de LSPI risicozone ? Het indicatoradvies lijkt me meer kwaad dan goed te kunnen doen, tenzij ik iets over het hoofd zie.
Mvg
De garage stelt dat huidige benzinemotoren wat trillen vanwege de injectie. Het blokt tikt ook wat naaimachineachtig owv de injectie. Volgens de garage zijn deze zaken eigen aan het blok.
Ik vermoed dat bij rijden en naar 3000 toeren gaan er iets van de vibratie v/h blok in oa versnellingspook voelbaar is. Indien de vibratie sterker wordt, moet ik naar terug de garage om de zaak grondiger na te checken.
Betreft hobbelig rijden, idem bij mijn Sports Tourer. Elke oneffenheid in het wegdek wordt doorgegeven, zelfs het verschil in wegbekleding (asfalt,fijne asfalt,beton ea) is goed voelbaar. Of dat normaal is, weet ik niet. Op UK Vauxhall forum zijn er wel wat topics mbt harde vering v/d Astra K. Ik ga bij professionele bandencentrale in buurt eens informeren mbt wat er schort: vering die gewoon zo hard is, uitlijning niet ok, ophanging niet ok, een onbalans ea. Eens horen wat zij zeggen.
Hallo eppo,
Loopt stationair op 750 toeren.
Trillen bij koud en warm.
In de versnellingspook voelbaar als je naar 3000 toeren gaat, ook bij het optrekken.
Ik ga eens langs bij de dealer, die kan wel snel uitmaken of de trilling eigen is aan het blok of niet.
Mvg.500 km met de wagen gereden. Verbruik op 5.9 Liter. De 150 pk maken dat de motor zich niet hoeft te forceren. Ik hou de motor in iets hogere toeren, dwz als display aangeeft shift naar 4 en 5, blijf ik in 3 of 4. Een benzinemotor mag wat toeren maken, van doodknijpen worden ze meestal niet beter en niet zuiniger.
Ok. Ben naar dealer geweest. Hebben hun echte specialist aan het werk gezet. De vlekken in de lak op het dak zijn er uit. De expert gebruikte een reeks van 3M producten en vooral ervaring en vakkennis.
Betreft de krassen en swirls op de hoogglans plastic zijstukken achterklep. Daar is de expert ook machteloos. Plastic is veel gevoeliger dan lak. En zeker hoogglans plastic. De garage heeft direct 2 nieuwe panelen besteld.
Om af te sluiten: in zulk een geval dus dadelijk terug gaan naar de dealer, niet laten aanslepen.
Bij een dealer langsgaan met het chassisnummer en in het magazijn de partnummers laten opzoeken.
Soms vind je ook onderdelen bij een opkoper van ongevalwagens.
Zo vond ik bvb de metalen fitting van de Astra J dimlicht (onderdeel tussen de lamphouder en de kabelboomconnector) bij een opkoper. Bij de dealer zelf konden ze de fitting apart niet lokaliseren in hun databank. Maakt blijkbaar deel uit van de lamp zelf of van de kabelboom zelf.
Het lijken op zich eenvoudige onderdelen te zijn, tot je er een nodig hebt.
Logisch gezien heb je 3 opties
Optie1. Bij de universele garage teruggaan en het probleem voorleggen. Deze werkplaatsen hebben doorgaans geen ondersteuning, ook niet financieel door een dealer/importeur. Tenzij je heel goed kan aangeven dat ze iets niet volgens het boekje gedaan hebben, gaan ze extra werkuren en stukken verder blijven factureren. Als je behoorlijk wat kosten gedaan hebt, dan zou je verwachten dat de wagen prima loopt indien hun vakkennis van dat merk dwz Opel prima is. Ik ben ooit zelf tegen de technische limieten v/e universele garage gebotst. Sindsdien nooit meer. Het risico is veel te hoog. Qua kost schat ik dat je nog voor een paar 1000 extra vertrokken bent.
Optie2. Bij een officiële dealer langsgaan. Daar zal je snel weten wat er aan de hand is. Niets houdt je tegen om bij 2 dealers te gaan horen. Diagnoses kunnen immers nogal eens verschillen. Dwz 2 x 50 eur spenderen en je weet hoe de vork aan de steel zit. Dan kan je nog overwegen en beslissen. Die 100 eur zal echt zijn geld waard zijn.
Optie3. Via andere wegen oa forum. Alleen al de tijd die je er in stopt kost 100-den euro’s. Hier gaat het bovendien om het stellen van een diagnose op basis van geluid, dwz behoorlijk complex. Dwz de diagnose is complex, het onderliggend probleem kan zelf ook nog eens complex zijn. Als je op het forum een sluitende oplossing krijgt, dan zal dat m.i. enkel kunnen afkomstig zijn van een ervaren Opel technicus. De kans dat iemand zijn jarenlange garage-ervaring zomaar meedeelt, is echter klein.
Dus ga voor optie 2 en ga bij 2 dealers.
Zijn de herstellingen gedaan bij een officiële Opel dealer ? Normaal zou die nu verder moeten kunnen elimineren wat er nu nog fout zit. Zijn de kleppenstoters gecontroleerd ?
Mijn ervaring is ook geen grote kosten te doen aan wagens met 200.000 km of meer op de teller. 1 onderdeel nog vervangen, tot daar toe, maar dan stoppen en weg er mee.
Mvg
Naar een dealer gaan en op basis van het chassisnummer de juiste spare parts laten opzoeken in de computer (door de persoon die het magazijn beheert). Dan heb je een idee wat het gaat kosten aan spare parts. Je kan dan ook eventueel bestellen en zelf de herstelling uitvoeren. Om zelf te herstellen heb je natuurlijk materiaal en kennis nodig.
Een alternatief voor een dealer is een algemene spare part distributeur. Bij de grote hebben ze ook de onderdelendatabanken van de leveranciers. Ze kunnen daar ook meestal aangeven wat je nodig zal hebben qua wisselstukken.
Mvg.
Eindverdict. Effen overlegd met baas van de service van de lokale Opeldealer. Ze volgen de instructies van Opel – dwz Dexos 1 Gen 2 – strikt op. Sindsdien hebben ze geen issues meer op de benzinemotoren.
Het wordt dus een “K” 1.4 benzine 150 pk. 5 jaar garantie als optie genomen (2 jaar standaard + 3 jaar verlenging). We will wait and see.
Nog toevoegen dat de Grandland ook goed is. De 1.2 benzine turbo van Peugeot doet zijn werk (en is niet voor niets weer engine of the year).
Gezien een mens in het leven echter moet beslissen en de 1.2 Peugeot nog niet beschikbaar is in de Astra is het dus “K” 1.4 150 benzine geworden.
De ideale wagen bestaat niet, want je moet de optimale componenten bij verschillende constructeurs gaan inkopen. Dat is de eindconclusie: geen enkele constructeur slaagt er in om op alle vlakken de beste componenten te designen en de beste wagen neer te zetten. Als je een wagen koopt, koop je een compromis.
Ik heb geen verklaring voor dit fenomeen. Toch wel één verklaring: navelstaarderij van elk merk. Iedere constructeur denkt van zich dat ze de beste zijn. Ze zitten er wel allemaal stevig naast. Alleen beseffen ze het zelf niet.
@eppo61 thnx voor de inbreng – Opel zit op het eerste zicht dan wel vrij goed met PSA gezien de 1.2 3 cylinder PureTech al 3 jaar opeenvolgend Engine Of The Year is in zijn categorie met al meer dan 1 miljoen exemplaren op de weg.
Opel had ook zo een prijsbeest in zijn portfolio, de 1.3 CDTI diesel van Alfa/Fiat. Was ook Engine Of The Year en met reden. Alleen moet je weten dat je dit klein beestje tussen de 2000 en 3000 toeren moet houden. Enigszins onbegrijpelijk (voor mij) dat Opel en GM zo een motor dan weer vakkundig uit de catalogus gooien. NB: ik heb er nog steeds 2 rijden: een met 216.000 KM (H) en een met 176.000 km (J) en er bij het optrekken laat de J er veel achter zich (die zich nogal verschieten).
Tenslotte, de diesel is momenteel niet populair, maar chauffeurs moeten toch 2x nadenken. Dwz een diesel die duurder is en met alle zonden overladen wordt – versus een downsized turbocharged benzine die onderhevig is aan pingelen.
Intussen in verschillende bronnen info zien staan mbt Low Speed Pre-ignition in oa de 1.4 Turbo Benzine. Blijkbaar is het fenomeen vastgesteld toen de motor reeds op de markt was. GM heeft dan een nieuwe motorolie ontwikkeld Dexos 1 Generation 2 welke het fenomeen van de baan zou helpen. Ter vervanging van de Dexos 2. Ik vraag me echter af of de Dexos 1 Gen 2 een probleem als LSPI helemaal ten gronde kan oplossen en de root cause niet eerder in het motordesign zelf zit. Zo een design pas je echter niet op een twee drie aan.
Hoe polijst je het best ?
Diagnose bij dealer obv test op remmenbank is inderdaad kromme remschijf. Volgens dealer kan je het hebben als je met warme schijven bvb in een grote plas water rijdt waardoor er plotse/asymmetrische afkoeling kan ontstaan.
Ik blijf het wel raar vinden gezien ik dit nooit eerder heb voorgehad.
Ok. Lijkt me dus niet zo evident om zelf verder uit te zoeken wat het precies is. Ik spring morgen even binnen bij de dealer.
Kan het dat er zgn cementiet op de schijven zit ?
Het zijn namelijk vrij recente schijven (35000 KM). Het is toch zeldzaam dat schijven van tegenwoordig nog krom komen te staan.
Ok, thanks
1.3 CDTI
We zijn er in geslaagd
Eerst meer plaats maken:
bovenstuk ruitensproeierreservoir verwijderen (omhoog tillen)
bevestigingsbeugel batterij verwijderen
deksel zekeringkast verwijderen (2 clipsen aan de zijkant)
Dan touwtje aan kabeltje doen zodat je voorzichtig kan trekken door 1 persoon
De andere persoon duwt de 2 plastic clipsen voorzichtig samen
Uiteindelijk komt de zitting los door gezamenlijk trekken en duwen
Zo complex heb ik het nooit voordien geweten, dit is een primeur -
AuteurBerichten