Na vervangen kettingen toch weer lawaai z22yh

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Na vervangen kettingen toch weer lawaai z22yh

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Berichten
  • #18352887
    djpauluz
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2017

      Beste forummers,

       

      Helaas houd de ellende maar niet op met de vectra. Na vorig jaar in mei beide kettingen te hebben laten vervangen heb ik nu weer last van lawaai bij de koude start. Heb inmiddels zoveel vervangen aan de auto dat ik dacht een tijdje probleemloos verder te kunnen maar helaas niet dus. Ik heb vanmorgen een duidelijk filmpje gemaakt van het probleem en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. De kettingen zijn overigens vervangen met originele opel delen en met de gemodificeerde spanner e.d.

       

       

      Ik hoor graag jullie mening. Er zit nu zoveel geld in voor o.a. ketting , remmen , nieuwe koppeling en vliegwiel dat het zonde is de auto weg te doen.

      #18352890
      TCTC
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 July 2011

        Zijn de herstellingen gedaan bij een officiële Opel dealer ? Normaal zou die nu verder moeten kunnen elimineren wat er nu nog fout zit. Zijn de kleppenstoters gecontroleerd ?

        Mijn ervaring is ook geen grote kosten te doen aan wagens met 200.000 km of meer op de teller. 1 onderdeel nog vervangen, tot daar toe, maar dan stoppen en weg er mee.

        Mvg

         

        #18352891
        djpauluz
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 May 2017

          De motor heeft nu ongeveer 90000 km gelopen dus die zou nog een hele poos mee moeten kunnen. De reparatie is gedaan bij een universele garage maar wel met originele opel onderdelen. De klepstoters zijn niet nagekeken maar ik vind zelf het verschil moeilijk te horen of dit geluid nu bij de ketting of de klepstoters vandaan komt.

          #18352892
          djpauluz
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 May 2017

            misschien wil jij je mening over het filmpje ook even geven @opeltje17 ?

            #18352893
            TCTC
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 July 2011

              Logisch gezien heb je 3 opties

              Optie1. Bij de universele garage teruggaan en het probleem voorleggen. Deze werkplaatsen hebben doorgaans geen ondersteuning, ook niet financieel door een dealer/importeur. Tenzij je heel goed kan aangeven dat ze iets niet volgens het boekje gedaan hebben, gaan ze extra werkuren en stukken verder blijven factureren. Als je behoorlijk wat kosten gedaan hebt, dan zou je verwachten dat de wagen prima loopt indien hun vakkennis van dat merk dwz Opel prima is. Ik ben ooit zelf tegen de technische limieten v/e universele garage gebotst. Sindsdien nooit meer. Het risico is veel te hoog. Qua kost schat ik dat je nog voor een paar 1000 extra vertrokken bent.

              Optie2. Bij een officiële dealer langsgaan. Daar zal je snel weten wat er aan de hand is. Niets houdt je tegen om bij 2 dealers te gaan horen. Diagnoses kunnen immers nogal eens verschillen. Dwz 2 x 50 eur spenderen en je weet hoe de vork aan de steel zit.  Dan kan je nog overwegen en beslissen. Die 100 eur zal echt zijn geld waard zijn.

              Optie3. Via andere wegen oa forum. Alleen al de tijd die je er in stopt kost 100-den euro’s. Hier gaat het bovendien om het stellen van een diagnose op basis van geluid, dwz behoorlijk complex. Dwz de diagnose is complex, het onderliggend probleem kan zelf ook nog eens complex zijn. Als je op het forum een sluitende oplossing krijgt, dan zal dat m.i. enkel kunnen afkomstig zijn van een ervaren Opel technicus. De kans dat iemand zijn jarenlange garage-ervaring zomaar meedeelt, is echter klein.

              Dus ga voor optie 2 en ga bij 2 dealers.

               

              #18352899
              djpauluz
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 May 2017

                Ik zal morgen in ieder geval eens langs de opel dealer hier rijden en kijken of ik hem daar een nachtje kan laten staan om een diagnose te laten stellen. Ik weet dat daar een aantal oudere monteurs lopen met veel ervaring en hoop dan dat zij er iets aan kunnen horen.

                #18352922
                Opeltje17
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 January 2012

                  Lijkt wel op een ketting rammeltje.

                  Klepstoter tik klinkt anders(zoals ik bij mijne af en toe hoor)

                  Wat is er allemaal vervangen?? Balansas en distributie set met tandwielen?

                  Welke viscositeit olie gebruik je?

                  #18352926
                  djpauluz
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 May 2017

                    Ze hebben alles vervangen. Beide kettingen de geleiders , spanners en tandwielen. Ik gebruik altijd 5w30 met dexos2 specificatie. Ik ben toch bang dat ze iets verkeerd hebben gedaan met vervangen. Ik ga morgen eens langs de dealer voor een diagnose.

                    #18352929
                    Opeltje17
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 January 2012

                      Het blijft lastig te horen zo op een filmpje maar lijkt op een licht rammeltje.

                      Olie viscositeit is goed, mijn kettingen zitten er nou 40K om en nooit meer een rammeltje van de ketting gehoord(ik start altijd met m’n deur open)

                      Je kan er weinig fout aan doen, dan moet er bijna wel iets los zitten.

                      Mij benieuwen wat de dealer er van vind, die zullen wel niks horen.

                      #18354511
                      D.J.R.
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 June 2009

                        Gooi je kleppen deksel eens los en kijk of de ketting nog strak staat.

                        Had er ook last van na vervanging van de ketting maar na een half jaar ook weer z’n rammelende geluid. Bleek dat de ketting gelijder bout los gelopen te zijn.

                        #18354513
                        djpauluz
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 May 2017

                          Hij is van de week bij de dealer geweest. Ze hebben daar de kleppendeksel er af gehad en de timing gecontroleerd en alles zag er goed uit. De ketting stond strak en de timing was in orde. Voor hun dus geen reden om te denken dat het hier aan ligt. Ze zeiden wel dat het zou kunnen komen door vervuiling in het blok dat de spanner telaat op spanning komt. Natuurlijk was die dag dat hij bij de dealer stond niks te horen.

                          Ik ga er van uit dat ze eerlijk zijn want dit was de eerste keer dat hij daar was en als de ketting slecht was zouden zij hem vervangen dus ze lopen nu 1200 euro mis zeg maar.

                           

                          Het gekke is dat het ook niet altijd aanwezig is.

                           


                          @opeltje17
                          jij hebt ervaring met het rammelen van de bedieningsstang van de wervelkleppen. Hoe klonk dit bij jou? En hoe kom ik er achter of het daar misschien weg komt?

                          #18354520
                          Opeltje17
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 January 2012

                            Je kan de stang vast houden tijdens het stationair draaien, als het geluid dan verdwijnt ben je koopman.

                            Waar kwam je ook alweer vandaan? Ik heb nu een andere z22yh en bij deze is de wervelklep bedieningsstang versleten dus goed te horen.

                            #18354525
                            djpauluz
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 May 2017

                              Ik kom uit groningen dus dat was niet zo dichtbij. Ik kan de bedieningstang wel heel makkelijk heen en weer bewegen en heb geen idee hoeveel speling er op mag zitten.

                               

                              Het geluid komt alleen af en toe voor bij het koude starten dus je zou eerder aan de ketting denken maar bij de controle van de dealer zag alles er goed uit. Heel vreemd dus. Ze zullen er vast niet om liegen omdat ze het geld voor de reparatie mis lopen nu. Ik had wel veel last van witte sludge in de motor zou het kunnen dat de spanner hierdoor soms niet goed werkt?

                              #18354527
                              Opeltje17
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                18 January 2012

                                Dan zijn het niet je wervelkleppen.

                                Wat betreft de sludge rij je veel korte stukjes?? Ze staan wel bekend om het snel vervuilen van binnen, mijn YH heb ik gekocht met een versprongen distributie ketting, mede veroorzaakt door het vuil in de motor:

                                20180306_14512920180312_21331920180306_143452

                                20180306_14353720180312_205034

                                Plaatjes staan niet op volgorde maar zo kan je het verschil zien, voor en na, wat voor kleur heeft jouw olie aan de peilstok?

                                #18354530
                                djpauluz
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 May 2017

                                  Olie is nu mooi geel is 1.5 maand oud. Heb heb ook geflushd voor het wisselen de laatste keer toen was het ff goed.  Er zit wel vaak een beetje witte sludge onderaan de peilstok. Ik rij inderdaad wel wat korte stukken van 3km in het dorp. Misschien is dan toch de vervuiling het probleem dat hierdoor de spanner soms even geblokeerd word. Op de lange termijn zal de ketting wel gaan rekken hierdoor dan of niet?

                                  #18354531
                                  djpauluz
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 May 2017

                                    Of misschien de oliezeef verstopt onderin het blok? Dan komt de olie druk te laat natuurlijk

                                    #18354536
                                    Opeltje17
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      18 January 2012

                                      Dat moet je zien aan je olie druk lampje dan zal die blijven branden als de motor al loopt, sludge aan de peilstok? Koelvloeistof peil blijft wel goed?

                                      Op het filmpje hoor je wel iets maar het is lastig te zeggen.

                                      #18354539
                                      djpauluz
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 May 2017

                                        Koelvoeistofpeil is in orde en er veranderd ook niks aan hij blijft mooi op peil. De koelvloeistof zelf is ook mooi helder er zit geen olie door. Het enige wat nog niet vervangen is is de waterpomp maar ga er van uit dat die wel in orde is. Als er water zou lekken in het blok of door de koppakking zou je iets moeten zien aan het vloeistofpeil lijkt mij.

                                         

                                        Ik moet er wel nog bij zeggen dat een maandje terug hij met het koude weer soms erg slecht starte. Het leek dan wel of hij net aan sloeg en een minuut of 2 op 3 poten liep zo broerd. Na even lopen ging het weer goed.

                                        #18354542
                                        Opeltje17
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          18 January 2012

                                          Dan is er ook geen probleem met je waterpomp, slecht lopen kan een hoop oorzaken hebben waaronder ook de klepstoters.

                                          Nogmaals blijft lastig te zeggen, wellicht als je een keer in de buurt bent of ik daar dat we een keer kunnen vergelijken.

                                          #18354596
                                          djpauluz
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 May 2017

                                            dat lijkt me een goed plan @opeltje17

                                            Ik heb al zoveel aan deze auto gedaan dat ik hem eigenlijk niet weg wil doen. Maar dan moet hij nu wel een keer goed blijven natuurlijk.

                                            #18355171
                                            djpauluz
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 May 2017

                                              @opeltje17 even een kleine update. Sinds het buiten warmer is geworden maakt hij geen lawaai meer tijdens het starten ook niet de eerste keer. Het ligt er blijkbaar dus echt aan dat het gebeurt op het moment dat de olie dikker is smorgens vroeg en als het bijvoorbeeld heeft gevroren is het nog erger. Dit doet mij er dan toch sterker aan denken dat het bij de klepstoters weg komt en niet bij de ketting helemaal omdat de ketting gecontroleerd is door de dealer en zij niks bijzonders hebben gevonden. Wat is jou gedachte hierover?

                                              #18355183
                                              Opeltje17
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                18 January 2012

                                                Tja lastig te zeggen, moet het toch een keer in het echt horen denk.

                                                Je hoort ook niet zo gek veel op het filmpje, ik gebruik 5w40 in allebei mijn YH’s dus dat moet goed zijn alleen is een 40 warm wat dikker.

                                                Moet je toch een keer een tripje naar Noord-Holland maken ;-)

                                                #18355405
                                                djpauluz
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  6 May 2017

                                                  @opeltje17 Ik heb nog 1 vraagje. Ik zag dat jij 5w40 gebruikt in beide auto’s. Wat is daar de reden voor en wat adviseer jij om te gebruiken? Ik heb de laatste keer afgevuld met Castrol edge 5w30 dexos 2 maar is het misschien beter om de 5w40 te pakken voor de klepstoters e.d. ? of maakt dit weinig verschil?

                                                  #18355407
                                                  Opeltje17
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    18 January 2012

                                                    Ik heb dat altijd gedaan, puur omdat de W40 warm wat dikker is naar mijn idee en net wat beter voor de smering is, al zal het in jou geval weinig uithalen daar jij koud iets hoort.

                                                    Je kan bij de volgende olie wissel eens 5w40 pakken maar ik denk dat het weinig verschilt maakt wat betreft geluid aan klepstoters/ketting o.i.d.

                                                    Je kan een keer zo’n ”valve lifter treatment” flesje bij je olie doen en kijken of dat helpt.

                                                    Des te meer ik ga luisteren des te meer ik ga twijfelen wat voor geluidje het is :wacko:

                                                    Mits het geluid niet erger wordt zou ik me er niet zo druk om maken.

                                                     

                                                    #18356441
                                                    djpauluz
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      6 May 2017

                                                      @opeltje17 vandaag toch eens aandachtig gaan luisteren toen ik met de auto bezig was en er achtergekomen dat de bedieningsstang van de wervelkleppen wel versleten is. Stationair hoor je deze tikken en als je , je vinger er tegenaan legt is het getik weg. De achterste wervelklep heeft ook speling naar boven en beneden. Zou het kunnen zijn dat de bedieningsstang bij het starten duidelijker te horen is? en is het noodzaak dit direct te vervangen of kan je er mee doorrijden?

                                                      Zoals de opel dealer al zei kan een ketting niet 1 dag wel en de andere dag niet uitgerekt zijn + zag alles er volgens hun goed uit. Bij de timing test met de speciale tool hing de ketting ook niet slap ofzo. Ik hoop dat de wervelkleppen dan eventueel een oplossing brengen voor dit vreemde probleem.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.