Koelvloeistof overdruk lekkage

Forumindex Forums Modellen Insignia Koelvloeistof overdruk lekkage

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18350503
    walter82
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 January 2012

      Beste leden,

      Ik heb een lekkage probleem in mijn koelsysteem. Net boven het T-stuk dat retour gaat naar het vloeistof reservoir lekt hij op het koppel stuk.

      Iemand een idee hoe dit op te lossen is? Ik had al gekeken of er ringetjes zijn of nieuw koppelstuk maar kan helaas niets vinden.

      Alle tips zijn welkom!

      lekkage 1

      lekkage 2

      #18352886
      walter82
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 January 2012

        Iemand een idee?? :help:

        #18352889
        TCTC
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 July 2011

          Naar een dealer gaan en op basis van het chassisnummer de juiste spare parts laten opzoeken in de computer (door de persoon die het magazijn beheert). Dan heb je een idee wat het gaat kosten aan spare parts. Je kan dan ook eventueel bestellen en zelf de herstelling uitvoeren. Om zelf te herstellen heb je natuurlijk materiaal en kennis nodig.

          Een alternatief voor een dealer is een algemene spare part distributeur. Bij de grote hebben ze ook de onderdelendatabanken van de leveranciers. Ze kunnen daar ook meestal aangeven wat je nodig zal hebben qua wisselstukken.

          Mvg.

          #18352896
          the-duke
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 August 2007

            Hallo,

            ik zou de slang gauw (laten) vervangen bij de dealer.

            Ik heb zelf een Mokka met zelfde principe aansluiting en dit was 1 van de punten die een Opel monteur me meegaf om op te letten. Schijnt één van de zwakke punten te zijn, materiaal wordt “kortbrak” en kan door trillingen of eraan zitten helemaal loskomen en dan ben je de sigaar: verliest dan snel zijn koelvloeistof en als je even niet oplet oververhit je je motor met alle gevolgen van dien.

            Ben benieuwd wat je garage hierover tegen jou zegt.

            Gr,
            The Duke

            #18353147
            walter82
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 January 2012

              Ik heb vandaag alles uit elkaar gehad. Alle verbindingen goed bekeken.

              Bij de dealer kon ik 2 onderdelen bestellen (zie foto, het groene deel en het gele deel, het blauwe deel zit bij het gele deel)

              Deze onderdelen hoeven helemaal niet vervangen te worden. De seals/O-ringen heb ik vervangen. Er zitten er 2 op.

              Het groene onderdeel (slang met aansluiting) kost ongeveer €50,- en het gele onderdeel (T-stuk met tussenstukje) kost ongeveer €35,- .

              De seals/O-ringen vervangen koste mij maar €1,20 . :toppie:

              IMG_3482Schermafbeelding 2018-02-24 om 11.22.47

              #18353148
              walter82
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 January 2012

                Bedankt voor de adviezen.

                #18353177
                the-duke
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 August 2007

                  Fijn dat het daarmee opgelost was en top dat je het zo duidelijk in beeld brengt met kleuren en plaatjes, scheelt anderen ook weer onnodige kosten in de toekomst wellicht..

                  Ik had nog 2 vraagjes als dat mag:
                  – zo te lezen heb je deze ringetjes niet bij de Opel dealer gehaald, weet je toevallig de maten ervan ?
                  – Het lijkt erop dat rond het blauwe busje de 2 o-ringen zitten en het lijkt erop dat het blauwe busje onderin het gele plastic huis met “clipje 34” op zijn plaats wordt gehouden. Wat ik niet kan zien, is hoe dat blauwe busje vast zit aan de groene slang of hoeft dat / kan dat niet los ?

                  Alvast bedankt,
                  The Duke

                  #18353185
                  walter82
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 January 2012

                    [quote quote=18353177] Ik had nog 2 vraagjes als dat mag: – zo te lezen heb je deze ringetjes niet bij de Opel dealer gehaald, weet je toevallig de maten ervan ? – Het lijkt erop dat rond het blauwe busje de 2 o-ringen zitten en het lijkt erop dat het blauwe busje onderin het gele plastic huis met “clipje 34” op zijn plaats wordt gehouden. Wat ik niet kan zien, is hoe dat blauwe busje vast zit aan de groene slang of hoeft dat / kan dat niet los ? Alvast bedankt, The Duke[/quote]

                    1x O-ring binnenmaat 15 mm en dikte 2,5 mm

                    1x O-ring binnenmaat 8 mm en dikte 2 mm

                    Ja het blauwe busje word door het clipje (34) op zijn plaats gehouden. Bovenin word het busje door een plastic clipje vast gehouden. Zie afbeelding.lekkage 2 copy

                    #18353190
                    the-duke
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 August 2007

                      Top, bedankt !!  ;)

                      Gr,
                      The Duke

                      #18398307
                      WalterH
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 November 2020

                        1x O-ring binnenmaat 15 mm en dikte 2,5 mm

                        1x O-ring binnenmaat 8 mm en dikte 2 mm

                        Ja het blauwe busje word door het clipje (34) op zijn plaats gehouden. Bovenin word het busje door een plastic clipje vast gehouden. Zie afbeelding.

                        :help:

                        Beste Walter,

                        ik heb een Opel Astra J, bij 2015 en ik vermoed dat hetzelfde probleem heb als u destijds. Precies op dezelfde!

                        Kunt u me vertellen waar u toen destijds de O-ringen heeft gekocht? (winkel/ website) of onderdeel nr? ik heb het geprobeerd bij de dealer,  maar ze konden me niet helpen zeiden ze  :scratch:

                        alvast bedankt voor uw reactie.

                        gr. Walter

                        #18398310
                        walter82
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 January 2012

                          hi Walter,

                          Als je zeker weet dat de lekkage vanuit het gedeelte bij de groene clip vandaan komt dan heb je groot kans dat je al klaar bent als je de rubber ringen vervangt. Ik had destijds een setje met verschillende maten bij de Gamma gekocht.

                          de dealer zal je zeggen dat ze dit niet los verkopen en je het complete onderdeel moet vervangen, dit kan de garage gewoon voor je opzoeken in de database.

                          succes,

                          gr, Walter

                          #18398518
                          WalterH
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            22 November 2020

                            Hoi Walter,

                            allereerst bedankt voor de snelle reactie. Aankomende vrijdag gaan ze het hele systeem onder druk zetten, to be sure! Maar ik verwacht eerlijk gezegd niks anders.

                            Nogmaals bedankt :happy02:

                             

                            gr.Walter

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.