Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
mijn ervaring is dat de cijfers vaak erg overtrokken zijn.. Ik heb mijn auto eerst in Almere laten chipen en PKs zouden 310 worden en 410Nm na eerste proefrit was de sprint 0-100 6.7 sec ipv 5.8….
daarna meer geld uitgetrokken en naar DTCtuning gegaan is auto was direct merkbaar sneller, sprintje was nu 4.9 sec later op dynobank was de meting 289PK en 452Nm cijfers die niet liegen…Thx!!!
Heb hem besteldgewoon standaard behorende bij de Z20NHH en geloof me dat ik Mtech, stroeve, mathijssen, Steinmetz, Irmscher, Speed Equipment et etc al gehad heb…
Weet iemand mss of DHkoppelingservice wat is? Daar versterken ze de platen en drukgroep wat max 15% versterking zou opleveren, wel tegen pittig bedrag..Nu al bij 2 Opel garages geweest en ze kunnen het niet fixen.. De storing kunnen ze niet resetten. Ze bieden uiteraard aan om alles na te gaan meten maar dan wordt het uurtje factuurtje.. Ik vind het geen probleem om te beten hoor, alleen niet mijn auto als studieprojectie.. Kan echt niemand van de Opel rijders mij op weg helpen?
Auto heeft de hele zomer perfect gereden ook motor management lampje was uit.. Verleden week eerste koude ochtend en tja… motor liep weer wat onregelmatiger en na 3 min motor management lampje weer aan :swear
Probleem zat hem in de bougies, de afstand afgepast op juiste mm en geen probleem meer.
Probleem zat hem in de motorkap…. zit rubber stelschroef deze uitgedraaid en echt… het lawaai is nu weg. (had tip vanuit http://www.saturnforum.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;)
Via een tuner kreeg ik het advies om de standaard bougies te vervangen, dat heb ik in eerste instantie gedaan met de NGK iridium, dit gaf niet echt effect daarna heb ik als een “upgrade” Denso IRIDIUM POWER bougies vv, toen dit niet hielp ook de Denso bobines vv.. Helaas helaas…
Daarom de vraag wie er ervaring heeft met het laten reinigen van de injectoren…
Heeft dat effect?oplossing gevonden….. hoe simpel, afstelling van motorkap dmv rubber “schroef” deze wat hoger gezet en echt…… geen rammel meer…
Ben hiervoor meerdere malen bij garage geweest en van alles vervangen…inmiddels zelf een compressie meting gedaan (garage rekent 125..) ik 2 linker handen en met 20 min (comp meter € 22,50) klaar…
gemiddelde meting kwam uit op 120 – 125 bar volgens mij prima dus.. auto rijdt ook qua verbruik goed, accelereert perfect geen olie of koelvloeistof verbruik alleen motor lampje komt terug en hakkelt bij constante lagere toeren..
wellicht een van de CO2 sensoren?Beschrijving en werking koelsysteem
Koelventilatorregeling
Het koelventilatorsysteem van de motor bestaat uit één koelventilator en twee relais. De motor van de koelventilator heeft 2 spoelen. De ene spoel dient voor de lage snelheid en de andere spoel voor de hoge snelheid. De relais worden van spanning voorzien vanaf de 30 A zekering van koelventilator 1 en 30 A zekering van koelventilator 2. De motorregelmodule (ECM) regelt de lage snelheid van de koelventilator voor door het regelcircuit van het relais voor koelventilator 1 met de massa te verbinden. Wanneer het relais van koelventilator 1 wordt bekrachtigd, wordt de spoel voor de lage snelheid van de ventilator van spanning voorzien. De ECM regelt de hoge snelheid van de ventilator door het regelcircuit van het relais voor koelventilator 2 met de massa te verbinden. Wanneer het relais van koelventilator 2 wordt bekrachtigd, wordt de spoel voor de hoge snelheid van de ventilator van spanning voorzien. De koelventilatormotor wordt via een eigen massacircuit met de massa verbonden.
De PCM schakelt de lagesnelheidsventilators in onder de volgende voorwaarden:
• De motorkoelvloeistoftemperatuur (ECT) is hoger dan circa 106°C.
• De druk van het koudemiddel van de airco is hoger dan 1 310 kpa.
• Nadat de motor is uitgezet, is de ECT bij het uitzetten hoger dan 140°C en de systeemspanning hoger dan 12 volt. De ventilators blijven dan nog ongeveer 3 minuten lang ingeschakeld.
De PCM schakelt de hogesnelheidsventilators in onder de volgende voorwaarden:
• ECT bereikt 110°C.
• De druk van het koudemiddel van de airco is hoger dan 1 655 kpa.
• Wanneer bepaalde storingscodes worden opgeslagen
Waarschuwingslampje(s) koelvloeistof
Koelvloeistofpeil laag
Op het combi-instrument wordt het waarschuwingslampje voor een laag koelvloeistofpeil ingeschakeld wanneer zich een van de volgende situaties voordoet:
• De carrosserieregelmodule registreert gedurende minimaal 30 seconden een laag koelvloeistofniveau. Het IPC ontvangt een klasse 2 bericht van de BCM met het verzoek om inschakeling.
• Het IPC voert de displaytest uit aan het begin van elke ontstekingscyclus. Het lampje gaat ongeveer 3 seconden branden.
Koelvloeistofverwarming
De optionele koelvloeistofverwarming (RPO K05) werkt op 110 volt externe AC-spanning en dient voor het verwarmen van de koelvloeistof in het motorblok om beter te kunnen starten bij zeer lage buitentemperaturen -29°C. De koelvloeistofverwarming zorgt dat het brandstofverbruik afneemt wanneer een koude motor wordt opgewarmd. De eenheid is uitgerust met een aparte elektrische netspanningskabel. De kabel is voorzien van een afschermkap ter bescherming van de stekker wanneer deze niet wordt gebruikt.
Koelsysteem
De functie van het koelsysteem is om bij elk motortoerental en onder alle bedrijfsomstandigheden een doelmatige bedrijfstemperatuur van de motor te handhaven. Het koelsysteem is ontwikkeld om ongeveer een derde van de hitte af te voeren die wordt voortgebracht door de verbranding van het lucht-brandstofmengsel. Wanneer de motor koud is, stroomt er geen koelvloeistof naar de radiateur totdat de thermostaat opengaat. Hierdoor wordt de motor snel opgewarmd.
Intercoolersysteem
Het intercoolersysteem dient om de temperatuur omlaag te brengen van de inlaatlucht die wordt verwarmd tijdens het compressieproces, waardoor de efficiency van het hele systeem toeneemt. Het intercoolersysteem een luchtgekoeld systeem waarbij een radiateur voor koeling van de inlaatlucht wordt gebruikt die zich aan de voorzijde van het beschermrooster van de ventilator bevindt.
Koelcyclus
Koelvloeistof vanaf de koelvloeistofpomp wordt rondgepompt door de koelvloeistofmantel in het Cilinderblok en neemt daar warmte op.
De koelvloeistof stroom vervolgens via de openingen in de cilinderkoppakking naar de cilinderkop. De koelvloeistof stroomt door de koelvloeistofmantel rond de verbrandingskamers en klepzittingen, waar het nog meer warmte wordt opgenomen.
De koelvloeistof stroom van de afvoer van de koelvloeistofpomp naar de inlaatopening van de radiateur die zich op de bovenzijde van de radiateur bevindt. Vanaf de afvoer van de radiateur stroomt de koelvloeistof naar zowel de motoroliekoeler (EOC) als het thermostaathuis.
• Bij de EOC stroomt de koelvloeistof door de EOC en vervolgens naar het thermostaathuis en het expansiereservoir.
• Bij het thermostaathuis wordt de koelvloeistofstroom tegengehouden door de thermostaat tot de motor de normale bedrijfstemperatuur bereikt, of stroom de koelvloeistof door de thermostaat en weer terug door het koelsysteem naar de radiateur waar de vloeistof weer wordt gekoeld.
Een deel van de koelvloeistofstroom door de motor wordt door de verwarmingsradiateur geleid en vervolgens weer terug naar de motor. Als de koelvloeistof opwarmt, zorgt dit voor verwarming en ontwaseming in het passagierscompartiment.
De koelvloeistofstroom wordt ook naar de turbocompressor geleid om de turbocompressor te helpen met de temperatuurbeheersing en de systeemprestaties. Op dit punt is de koelcyclus voltooid.
Voor een doelmatige werking van het koelsysteem moeten alle onderdelen van het koelsysteem naar behoren werken.
Koelmiddel
De motorkoelvloeistof is een oplossing die bestaat uit een 50-50 mengsel van DEX-COOL en schoon leidingwater. De koelvloeistofoplossing voert overtollige warmte van de motor af naar de radiateur, waar de warmte wordt afgegeven aan de buitenlucht.
Radiateur
De radiateur is een warmtewisselaar. Deze bestaat uit een koelblok en twee reservoirs. Het aluminiumkoelblok is een constructie met dwarsstroombuizen en koelribben die van het inlaatreservoir naar het uitlaatreservoir loopt. Aan de buitenkant van de buizen bevinden zich koelribben die de warmteoverdracht naar de buitenlucht bevorderen.
De inlaat- en uitlaatreservoirs zijn geperst uit hittebestendige en met nylon versterkte kunststof. De flensrand tussen het reservoir en het aluminiumkoelblok is afgedicht door een hittebestendige rubberen pakking. De reservoirs zijn met klemmen op het koelelement bevestigd. De klemmen maken deel uit van de aluminium kop aan elk uiteinde van het koelelement.
De radiateur is bovendien voorzien van een aftapkraan, die zich aan de onderzijde van het reservoir rechts bevindt. De aftapkraan bestaat uit de eigenlijke aftapkraan en de afdichting van de aftapkraan.
De radiateur onttrekt warmte aan de koelvloeistof die er doorheen stroomt. De ribben op het koelelement onttrekken warmte aan de koelvloeistof die door de buizen stroomt. Als er lucht tussen de ribben stroomt, absorbeert deze warmte waardoor de koelvloeistof wordt afgekoeld.
Drukdop
De drukdop vormt de afdichting van het koelsysteem. Deze dop bevat een afblaas- of drukventiel en een vacuüm- of atmosferisch ventiel. De drukklep wordt door een veer tegen de zitting gehouden. Dit beschermt de radiateur tegen een te hoge druk in het koelsysteem. De vacuümklep wordt in de zitting gehouden door een veer waarmee de klep kan worden geopend om het ontstane vacuüm in het koelsysteem te verminderen wanneer dit afkoelt. Als het vacuüm niet wordt verminderd, zouden de radiateur en/of de koelvloeistofslangen als gevolg daarvan in elkaar kunnen worden gedrukt.
Door de drukdop kan druk worden opgebouwd in het koelsysteem als de temperatuur toeneemt. Naarmate de druk toeneemt, wordt het kookpunt van de koelvloeistof hoger. De koelvloeistof kan veilig worden gebruikt bij een veel hogere temperatuur dan het kookpunt van de koelvloeistof bij buitenluchtdruk. Hoe warmer de koelvloeistof is, hoe sneller de warmte van de radiateur door de koelere langsstromende lucht wordt afgevoerd.
De druk in het koelsysteem kan te hoog oplopen. Wanneer de druk in het koelsysteem hoger is dan de nominale drukwaarde voor de drukdop, gaat de drukklep open en neemt de druk af.
Als de motor afkoelt, gaat de temperatuur van de koelvloeistof omlaag en ontstaat er een vacuüm in het koelsysteem. Door dit vacuüm wordt de vacuümklep geopend, waardoor buitenlucht het expansiereservoir kan binnenstromen. Hierdoor wordt de druk in het koelsysteem gelijk aan de buitenluchtdruk, zodat de radiateur en koelvloeistofslangen niet in elkaar worden gedrukt.
Expansiereservoir
Het expansiereservoir is een plastic reservoir waarop de drukdop is bevestigd. Dit reservoir bevindt zich op een hoger punt dan alle andere koelvloeistofkanalen. Het expansiereservoir zorgt voor een luchtlaag in het koelsysteem. Dankzij de luchtlaag kan de koelvloeistof krimpen en uitzetten. Het expansiereservoir is tevens voorzien van een vulopening voor de koelvloeistof en van een centrale ontluchting. Wanneer het voertuig rijdt, wordt het koelmiddel warm en zet het uit. De koelvloeistof die door deze uitzetting wordt verplaatst, stroomt naar het expansiereservoir. Terwijl de koelvloeistof circuleert, kan lucht worden afgevoerd. Dit is een voordeel voor het koelsysteem. Koelvloeistof zonder luchtbelletjes neemt veel beter warmte op dan koelvloeistof met luchtbelletjes.
Luchtgeleidingen en -afdichtingen
Het koelsysteem maakt gebruik van afbuigplaten, luchtgeleidingen en luchtafdichtingen om de koelcapaciteit van het systeem te verbeteren. Afbuigplaten bevinden zich onder de auto en leiden de luchtstroom onder de auto en door de radiateur om de koeling van de motor te verbeteren. Er worden ook luchtgeleidingen gebruikt om de luchtstroom door de radiateur te leiden voor een effectievere koeling. Luchtafdichtingen voorkomen dat lucht langs in plaats van door de radiateur en aircocondensor stroomt en voorkomen tevens de recirculatie van warme lucht voor een betere koeling en betere prestatie van de aircocondensor bij warm weer.Koelvloeistofpomp
De koelvloeistofpomp is een centrifugaalpomp met een schoepenwiel. De pomp bestaat uit een pomphuis met een in- en uitlaat voor koelvloeistof en een schoepenwiel. Het schoepenwiel is bevestigd aan de pompas en bestaat uit een aantal vlakke of gebogen bladen of schoepen op een vlakke plaat. Wanneer het schoepenwiel ronddraait, wordt de koelvloeistof tussen de schoepen door de centrifugale kracht naar de buitenkant geslingerd.
De as van het schoepenwiel wordt ondersteund door een of meer geheel gesloten lagers. De geheel gesloten lagers hoeven nooit te worden gesmeerd. Zolang de afdichting niet is beschadigd of versleten, kan er geen smeervet uit lekken en kunnen vuil en water niet binnendringen.
De functie van de koelvloeistofpomp is het rondpompen van koelvloeistof door het koelsysteem De koelvloeistofpomp wordt aangedreven door de krukas door middel van de distributieketting.
Thermostaat
De thermostaat is het onderdeel waarmee de koelvloeistofstroom wordt geregeld. Deze dient om de bedrijfstemperatuur van de motor te regelen. Hiervoor wordt een temperatuurgevoelig waselement gebruikt. Het element is via een kleine zuiger verbonden met een klep. Wanneer het element wordt verwarmd, zet het uit waarbij druk wordt uitgeoefend op de kleine zuiger. Door deze druk wordt de klep geopend. Als het element afkoelt, krimpt het. Hierdoor wordt de klep met behulp van een veer gesloten.
Wanneer de koelvloeistoftemperatuur lager is dan de nominale openingstemperatuur van de thermostaat, blijft de thermostaatklep gesloten. Hierdoor wordt circulatie van de koelvloeistof naar de radiateur voorkomen, zodat de motor kan opwarmen. Nadat de koelvloeistoftemperatuur de nominale openingstemperatuur van de thermostaat heeft bereikt, gaat de thermostaatklep open. De koelvloeistof kan dan via de thermostaat naar de radiateur circuleren, waar de warmte van de motor aan de buitenlucht wordt afgegeven. De thermostaat zorgt tevens voor een vernauwing in het koelsysteem, ook nadat deze is geopend. Deze vernauwing heeft een drukverschil tot gevolg die cavitatie bij de koelvloeistofpomp voorkomt en koelvloeistof dwingt door het motorblok te circuleren.
Motoroliekoeler
De motoroliekoeler (EOC) is een extra warmtewisselaar die zich links achter de motor bevindt. Het grote aantal koelplaten in de EOC dragen bij tot het afvoeren van warmte en het regelen van de temperatuur van de motorolie.
De motoroliepomp pompt de motorolie via een toevoerleiding door de EOC. De motorolie stroomt vervolgens door de EOC waar warmte-uitwisseling plaatsvindt tussen de motorolie en de buitenlucht. De motorolie wordt vervolgens door de retourleiding van de EOC teruggepompt naar de motor.
Transmissieoliekoeler
De versnellingsbakoliekoeler is een warmtewisselaar. Deze bevindt zich in het eindreservoir links van de radiateur. De temperatuur van de versnellingsbakolie wordt geregeld door de temperatuur van de koelvloeistof in de radiateur.
De versnellingsbakoliepomp pompt de olie via de leiding van de versnellingsbakoliekoeler naar de versnellingsbakoliekoeler. De olie stroomt vervolgens door de koeler waar de koelvloeistof warmte van de olie absorbeert. De vloeistof wordt vervolgens via de retourleiding van de versnellingsbakoliekoeler naar de versnellingsbak gepompt.***Met dank aan Opel van Voorden Almere ***
Gisteren een mooi document van Opel van Voorden Almere :thumb gekregen waarin uitgebreid staat hoe het koelsysteem werkt binnen de Opel/GT mbt temperatuur De temperatuur die de motor aangeeft op de tellerklok (ipc) is goed, bij alle opel modellen zit de temp tussen de 95 en 110 graden.De koelventilator werkt in 2 standen om dit te regelen, en het zal dus soms varieren omdat je met verschillende omstandigheden te maken heb,Airco aan / uit, Motorbelasting, koudestart, weeromstandigheden.
Ik heb inmiddels via via vernomen dat wellicht de thermostaat het probleem kan veroorzaken? Dat hij later pas inkomt, ipv 90c nu pas 98c kan dat??
Hi leuk en mooi! genieten dus.
Mocht je echt willen genieten van je GT dan zou ik hem laten tunen door DTCTuning is echt een wereld van verschil…Thx ” fearless” maar de stab.stang rubbers zijn 4 mnd geleden vervangen… Auto is zelfs bij extern bedrijf geweest en kan het niet vinden, wel heel vreemd omdat het zo’n duidelijk geluid is…
Hi gewoon filmpje maken en daarna met stopwach checken…
PS eerste tuning was 2 seconden! langzamer niet 0.2… de tuning van nu is bijna 1.0 sec sneller. kom uit op 4.9 sec op de 100… check maar ; http://www.youtube.com/watch?v=1EjaOGTCgZ8&feature=feedu” onclick=”window.open(this.href);return false;Het is moeilijk om een geluid te beschrijven… Ik weet 100% zeker dat het van de linker voorkant komt.
Het lijkt er ook op dat je het voelt in de het stuur. http://www.youtube.com/user/opelgtnl#p/a/u/0/u5-TyVSwmgg” onclick=”window.open(this.href);return false;Hi, geen idee hoe ik foto’s kan uploaden als je dat bedoeld… En mn wagen, Opel GT 2.0Turbo tuned met 325PH 450Nm bedoel je dat? Dank voor je reactie maar het is niet de rubbers die kraken die hebben nl een bepaald geluid dat ik wel herken. Dit geluid lijkt echt of er iets los zit en daardoor een extra dreun geeft.. Maar alles zit echt vast.
hi, mss ben ik wat te enthousiast geweest met mn tekst…
maar mn eerste tuning was een ramp, 1e instantie deed de auto helemaal niets meer!! geen klik geen lampje niets…
vervolgens door wat vage dingen starten de wagen wel, alleen bleek de acceleratie met 2 sec te zijn afgenomen etc..
Toen ik bij die andere tuner kwam zag ik pas het verschil van aanpak….
Maar zeg zelf als je maanden later gewoon langs kan komen en een update kan krijgen tja…
Ok idd reclame maar verdiend een tuner die meedenkt niet een beetje aandacht?
als ik vtv wist wat voor service er geleverd werd had dat mij een hoop geld en ellende gescheeld…zalige auto he… heb zelf ook wat filmpjes geschoten mss leuk om te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=FdyVJ_ErnjI” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=JR1V_iiUkds” onclick=”window.open(this.href);return false;PS GT is voorzien van opmaat tuning (DTCT Reeuwijk) Lexmaul RVS uitlaatsysteem nu 325PK 450Nm
-
AuteurBerichten