temperatuur Opel GT

Forumindex Forums Modellen Speedster, GT temperatuur Opel GT

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237133
    richardjm
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 October 2011

      Wat is nu een gezonde temperatuur van de 2.0Turbo motor?
      Ik heb het nooit echt bijgehouden maar volgens mij was dat altijd rond de 94c, nu is deze iedere keer rond de 98 tot zondag “zelfs”100c. Er zit voldoende koelvloeistof in. Ik merkt op zodra ik de verwarming openzet de temperatuur ook mee lijkt te stijgen (?). Alle tips en of opmerking zijn welkom!

      #17873066
      richardjm
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 October 2011

        Ik heb inmiddels via via vernomen dat wellicht de thermostaat het probleem kan veroorzaken? Dat hij later pas inkomt, ipv 90c nu pas 98c kan dat??

        #17873067
        dion87
          Lid sinds:
          22 August 2011

          ligt daar ook gewoon een Z20LEx in dan? :hmmz

          mijn Z20LET draait in de stad netjes 90 graden, en snelweg duiktie naar de 80 graden.. maar rij wel met een dubbele radiator

          #17873068
          Humboldt-OPC
            Lid sinds:
            24 July 2007

            Nee in de GT ligt een Z20NHH blok.

            Ik heb dit ook vaker op het Duitse GT forum gelezen.
            In Duitsland hebben ze hier een modificatie voor uitgevoerd, 2 terugslagkleppen in het koelsysteem geplaatst.
            Dit zou voorkomen dat er luchtbellen ontstaan (spontaan) in je systeem waardoor de temperatuur omhoog gaat.
            Je zou een bij je Opel dealer kunnen informeren of die modificatie ook in Nederland kan worden uitgevoerd.
            Ik ga het in ieder geval vragen, al blijft onze temperatuur altijd ruim onder de 100 graden.

            #17873069
            richardjm
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 October 2011

              Gisteren een mooi document van Opel van Voorden Almere :thumb gekregen waarin uitgebreid staat hoe het koelsysteem werkt binnen de Opel/GT mbt temperatuur De temperatuur die de motor aangeeft op de tellerklok (ipc) is goed, bij alle opel modellen zit de temp tussen de 95 en 110 graden.De koelventilator werkt in 2 standen om dit te regelen, en het zal dus soms varieren omdat je met verschillende omstandigheden te maken heb,Airco aan / uit, Motorbelasting, koudestart, weeromstandigheden.

              #17873070
              jeroenk
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 February 2012

                Weet niet hoe uitgebreid dat document hebt en of je een scanner hebt…?? :angel

                Denk dat zo’n document voor de GT-bestuurders (en andere geïnteresseerden) dit misschien ook wel interessant vinden :)

                #17873071
                richardjm
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 October 2011

                  Beschrijving en werking koelsysteem
                  Koelventilatorregeling
                  Het koelventilatorsysteem van de motor bestaat uit één koelventilator en twee relais. De motor van de koelventilator heeft 2 spoelen. De ene spoel dient voor de lage snelheid en de andere spoel voor de hoge snelheid. De relais worden van spanning voorzien vanaf de 30 A zekering van koelventilator 1 en 30 A zekering van koelventilator 2. De motorregelmodule (ECM) regelt de lage snelheid van de koelventilator voor door het regelcircuit van het relais voor koelventilator 1 met de massa te verbinden. Wanneer het relais van koelventilator 1 wordt bekrachtigd, wordt de spoel voor de lage snelheid van de ventilator van spanning voorzien. De ECM regelt de hoge snelheid van de ventilator door het regelcircuit van het relais voor koelventilator 2 met de massa te verbinden. Wanneer het relais van koelventilator 2 wordt bekrachtigd, wordt de spoel voor de hoge snelheid van de ventilator van spanning voorzien. De koelventilatormotor wordt via een eigen massacircuit met de massa verbonden.
                  De PCM schakelt de lagesnelheidsventilators in onder de volgende voorwaarden:
                  • De motorkoelvloeistoftemperatuur (ECT) is hoger dan circa 106°C.
                  • De druk van het koudemiddel van de airco is hoger dan 1 310 kpa.
                  • Nadat de motor is uitgezet, is de ECT bij het uitzetten hoger dan 140°C en de systeemspanning hoger dan 12 volt. De ventilators blijven dan nog ongeveer 3 minuten lang ingeschakeld.
                  De PCM schakelt de hogesnelheidsventilators in onder de volgende voorwaarden:
                  • ECT bereikt 110°C.
                  • De druk van het koudemiddel van de airco is hoger dan 1 655 kpa.
                  • Wanneer bepaalde storingscodes worden opgeslagen
                  Waarschuwingslampje(s) koelvloeistof
                  Koelvloeistofpeil laag
                  Op het combi-instrument wordt het waarschuwingslampje voor een laag koelvloeistofpeil ingeschakeld wanneer zich een van de volgende situaties voordoet:
                  • De carrosserieregelmodule registreert gedurende minimaal 30 seconden een laag koelvloeistofniveau. Het IPC ontvangt een klasse 2 bericht van de BCM met het verzoek om inschakeling.
                  • Het IPC voert de displaytest uit aan het begin van elke ontstekingscyclus. Het lampje gaat ongeveer 3 seconden branden.
                  Koelvloeistofverwarming
                  De optionele koelvloeistofverwarming (RPO K05) werkt op 110 volt externe AC-spanning en dient voor het verwarmen van de koelvloeistof in het motorblok om beter te kunnen starten bij zeer lage buitentemperaturen -29°C. De koelvloeistofverwarming zorgt dat het brandstofverbruik afneemt wanneer een koude motor wordt opgewarmd. De eenheid is uitgerust met een aparte elektrische netspanningskabel. De kabel is voorzien van een afschermkap ter bescherming van de stekker wanneer deze niet wordt gebruikt.
                  Koelsysteem
                  De functie van het koelsysteem is om bij elk motortoerental en onder alle bedrijfsomstandigheden een doelmatige bedrijfstemperatuur van de motor te handhaven. Het koelsysteem is ontwikkeld om ongeveer een derde van de hitte af te voeren die wordt voortgebracht door de verbranding van het lucht-brandstofmengsel. Wanneer de motor koud is, stroomt er geen koelvloeistof naar de radiateur totdat de thermostaat opengaat. Hierdoor wordt de motor snel opgewarmd.
                  Intercoolersysteem
                  Het intercoolersysteem dient om de temperatuur omlaag te brengen van de inlaatlucht die wordt verwarmd tijdens het compressieproces, waardoor de efficiency van het hele systeem toeneemt. Het intercoolersysteem een luchtgekoeld systeem waarbij een radiateur voor koeling van de inlaatlucht wordt gebruikt die zich aan de voorzijde van het beschermrooster van de ventilator bevindt.
                  Koelcyclus
                  Koelvloeistof vanaf de koelvloeistofpomp wordt rondgepompt door de koelvloeistofmantel in het Cilinderblok en neemt daar warmte op.
                  De koelvloeistof stroom vervolgens via de openingen in de cilinderkoppakking naar de cilinderkop. De koelvloeistof stroomt door de koelvloeistofmantel rond de verbrandingskamers en klepzittingen, waar het nog meer warmte wordt opgenomen.
                  De koelvloeistof stroom van de afvoer van de koelvloeistofpomp naar de inlaatopening van de radiateur die zich op de bovenzijde van de radiateur bevindt. Vanaf de afvoer van de radiateur stroomt de koelvloeistof naar zowel de motoroliekoeler (EOC) als het thermostaathuis.
                  • Bij de EOC stroomt de koelvloeistof door de EOC en vervolgens naar het thermostaathuis en het expansiereservoir.
                  • Bij het thermostaathuis wordt de koelvloeistofstroom tegengehouden door de thermostaat tot de motor de normale bedrijfstemperatuur bereikt, of stroom de koelvloeistof door de thermostaat en weer terug door het koelsysteem naar de radiateur waar de vloeistof weer wordt gekoeld.
                  Een deel van de koelvloeistofstroom door de motor wordt door de verwarmingsradiateur geleid en vervolgens weer terug naar de motor. Als de koelvloeistof opwarmt, zorgt dit voor verwarming en ontwaseming in het passagierscompartiment.
                  De koelvloeistofstroom wordt ook naar de turbocompressor geleid om de turbocompressor te helpen met de temperatuurbeheersing en de systeemprestaties. Op dit punt is de koelcyclus voltooid.
                  Voor een doelmatige werking van het koelsysteem moeten alle onderdelen van het koelsysteem naar behoren werken.
                  Koelmiddel
                  De motorkoelvloeistof is een oplossing die bestaat uit een 50-50 mengsel van DEX-COOL en schoon leidingwater. De koelvloeistofoplossing voert overtollige warmte van de motor af naar de radiateur, waar de warmte wordt afgegeven aan de buitenlucht.
                  Radiateur
                  De radiateur is een warmtewisselaar. Deze bestaat uit een koelblok en twee reservoirs. Het aluminiumkoelblok is een constructie met dwarsstroombuizen en koelribben die van het inlaatreservoir naar het uitlaatreservoir loopt. Aan de buitenkant van de buizen bevinden zich koelribben die de warmteoverdracht naar de buitenlucht bevorderen.
                  De inlaat- en uitlaatreservoirs zijn geperst uit hittebestendige en met nylon versterkte kunststof. De flensrand tussen het reservoir en het aluminiumkoelblok is afgedicht door een hittebestendige rubberen pakking. De reservoirs zijn met klemmen op het koelelement bevestigd. De klemmen maken deel uit van de aluminium kop aan elk uiteinde van het koelelement.
                  De radiateur is bovendien voorzien van een aftapkraan, die zich aan de onderzijde van het reservoir rechts bevindt. De aftapkraan bestaat uit de eigenlijke aftapkraan en de afdichting van de aftapkraan.
                  De radiateur onttrekt warmte aan de koelvloeistof die er doorheen stroomt. De ribben op het koelelement onttrekken warmte aan de koelvloeistof die door de buizen stroomt. Als er lucht tussen de ribben stroomt, absorbeert deze warmte waardoor de koelvloeistof wordt afgekoeld.
                  Drukdop
                  De drukdop vormt de afdichting van het koelsysteem. Deze dop bevat een afblaas- of drukventiel en een vacuüm- of atmosferisch ventiel. De drukklep wordt door een veer tegen de zitting gehouden. Dit beschermt de radiateur tegen een te hoge druk in het koelsysteem. De vacuümklep wordt in de zitting gehouden door een veer waarmee de klep kan worden geopend om het ontstane vacuüm in het koelsysteem te verminderen wanneer dit afkoelt. Als het vacuüm niet wordt verminderd, zouden de radiateur en/of de koelvloeistofslangen als gevolg daarvan in elkaar kunnen worden gedrukt.
                  Door de drukdop kan druk worden opgebouwd in het koelsysteem als de temperatuur toeneemt. Naarmate de druk toeneemt, wordt het kookpunt van de koelvloeistof hoger. De koelvloeistof kan veilig worden gebruikt bij een veel hogere temperatuur dan het kookpunt van de koelvloeistof bij buitenluchtdruk. Hoe warmer de koelvloeistof is, hoe sneller de warmte van de radiateur door de koelere langsstromende lucht wordt afgevoerd.
                  De druk in het koelsysteem kan te hoog oplopen. Wanneer de druk in het koelsysteem hoger is dan de nominale drukwaarde voor de drukdop, gaat de drukklep open en neemt de druk af.
                  Als de motor afkoelt, gaat de temperatuur van de koelvloeistof omlaag en ontstaat er een vacuüm in het koelsysteem. Door dit vacuüm wordt de vacuümklep geopend, waardoor buitenlucht het expansiereservoir kan binnenstromen. Hierdoor wordt de druk in het koelsysteem gelijk aan de buitenluchtdruk, zodat de radiateur en koelvloeistofslangen niet in elkaar worden gedrukt.
                  Expansiereservoir
                  Het expansiereservoir is een plastic reservoir waarop de drukdop is bevestigd. Dit reservoir bevindt zich op een hoger punt dan alle andere koelvloeistofkanalen. Het expansiereservoir zorgt voor een luchtlaag in het koelsysteem. Dankzij de luchtlaag kan de koelvloeistof krimpen en uitzetten. Het expansiereservoir is tevens voorzien van een vulopening voor de koelvloeistof en van een centrale ontluchting. Wanneer het voertuig rijdt, wordt het koelmiddel warm en zet het uit. De koelvloeistof die door deze uitzetting wordt verplaatst, stroomt naar het expansiereservoir. Terwijl de koelvloeistof circuleert, kan lucht worden afgevoerd. Dit is een voordeel voor het koelsysteem. Koelvloeistof zonder luchtbelletjes neemt veel beter warmte op dan koelvloeistof met luchtbelletjes.
                  Luchtgeleidingen en -afdichtingen
                  Het koelsysteem maakt gebruik van afbuigplaten, luchtgeleidingen en luchtafdichtingen om de koelcapaciteit van het systeem te verbeteren. Afbuigplaten bevinden zich onder de auto en leiden de luchtstroom onder de auto en door de radiateur om de koeling van de motor te verbeteren. Er worden ook luchtgeleidingen gebruikt om de luchtstroom door de radiateur te leiden voor een effectievere koeling. Luchtafdichtingen voorkomen dat lucht langs in plaats van door de radiateur en aircocondensor stroomt en voorkomen tevens de recirculatie van warme lucht voor een betere koeling en betere prestatie van de aircocondensor bij warm weer.

                  Koelvloeistofpomp
                  De koelvloeistofpomp is een centrifugaalpomp met een schoepenwiel. De pomp bestaat uit een pomphuis met een in- en uitlaat voor koelvloeistof en een schoepenwiel. Het schoepenwiel is bevestigd aan de pompas en bestaat uit een aantal vlakke of gebogen bladen of schoepen op een vlakke plaat. Wanneer het schoepenwiel ronddraait, wordt de koelvloeistof tussen de schoepen door de centrifugale kracht naar de buitenkant geslingerd.
                  De as van het schoepenwiel wordt ondersteund door een of meer geheel gesloten lagers. De geheel gesloten lagers hoeven nooit te worden gesmeerd. Zolang de afdichting niet is beschadigd of versleten, kan er geen smeervet uit lekken en kunnen vuil en water niet binnendringen.
                  De functie van de koelvloeistofpomp is het rondpompen van koelvloeistof door het koelsysteem De koelvloeistofpomp wordt aangedreven door de krukas door middel van de distributieketting.
                  Thermostaat
                  De thermostaat is het onderdeel waarmee de koelvloeistofstroom wordt geregeld. Deze dient om de bedrijfstemperatuur van de motor te regelen. Hiervoor wordt een temperatuurgevoelig waselement gebruikt. Het element is via een kleine zuiger verbonden met een klep. Wanneer het element wordt verwarmd, zet het uit waarbij druk wordt uitgeoefend op de kleine zuiger. Door deze druk wordt de klep geopend. Als het element afkoelt, krimpt het. Hierdoor wordt de klep met behulp van een veer gesloten.
                  Wanneer de koelvloeistoftemperatuur lager is dan de nominale openingstemperatuur van de thermostaat, blijft de thermostaatklep gesloten. Hierdoor wordt circulatie van de koelvloeistof naar de radiateur voorkomen, zodat de motor kan opwarmen. Nadat de koelvloeistoftemperatuur de nominale openingstemperatuur van de thermostaat heeft bereikt, gaat de thermostaatklep open. De koelvloeistof kan dan via de thermostaat naar de radiateur circuleren, waar de warmte van de motor aan de buitenlucht wordt afgegeven. De thermostaat zorgt tevens voor een vernauwing in het koelsysteem, ook nadat deze is geopend. Deze vernauwing heeft een drukverschil tot gevolg die cavitatie bij de koelvloeistofpomp voorkomt en koelvloeistof dwingt door het motorblok te circuleren.
                  Motoroliekoeler
                  De motoroliekoeler (EOC) is een extra warmtewisselaar die zich links achter de motor bevindt. Het grote aantal koelplaten in de EOC dragen bij tot het afvoeren van warmte en het regelen van de temperatuur van de motorolie.
                  De motoroliepomp pompt de motorolie via een toevoerleiding door de EOC. De motorolie stroomt vervolgens door de EOC waar warmte-uitwisseling plaatsvindt tussen de motorolie en de buitenlucht. De motorolie wordt vervolgens door de retourleiding van de EOC teruggepompt naar de motor.
                  Transmissieoliekoeler
                  De versnellingsbakoliekoeler is een warmtewisselaar. Deze bevindt zich in het eindreservoir links van de radiateur. De temperatuur van de versnellingsbakolie wordt geregeld door de temperatuur van de koelvloeistof in de radiateur.
                  De versnellingsbakoliepomp pompt de olie via de leiding van de versnellingsbakoliekoeler naar de versnellingsbakoliekoeler. De olie stroomt vervolgens door de koeler waar de koelvloeistof warmte van de olie absorbeert. De vloeistof wordt vervolgens via de retourleiding van de versnellingsbakoliekoeler naar de versnellingsbak gepompt.

                  ***Met dank aan Opel van Voorden Almere ***

                  #17873072
                  Silver GT
                    Lid sinds:
                    10 August 2010

                    Hoi mede GT-liefhebbers.
                    Ik ben nu inmiddels 3 jr de dolgelukkige eigenaresse van een zilverkleurige GT uit 2007. De temperatuur begint bij mijn GT nu steeds vaker op te lopen naar boven de 120 graden. Dit al na ca 5 min. rijden(en dan rijd ik expres echt rustig). Koelvloeistofpeil is op orde; lekt niet. Thermostaat is onlangs vervangen. Ventilator treed in werking.

                    Het viel mij op dat met de oude thermostaat de gebruikelijke temperatuur 89 graden en max. 93 graden was. En dat de temperatuur alleen maar opliep als ik de verwarming hoger zette. Nu met de nieuwe thermostaat ligt de gebruikelijke temperatuur een paar graden hoger, zo rond de 96 graden. Dit is zover ik weet, met een nieuwe thermostaat, niet vreemd(toch?). En zou ook prima zijn. Maar helaas gaat de temperatuur nu dus steeds vaker naar tè hoge waarden. En zodra ik nu de verwarming hoger zet, neemt meestal, maar dus niet altijd(!) de motortemperatuur wel iets af. Echter is dit vaak wel van tijdelijke aard. Waardoor ik dus alsnog gedwongen ben om mn GT aan de kant te zetten. Dit kan toch niet voor zo’n monster!

                    Heeft iemand hier ervaring mee? Tips, ideeën?
                    Opeldealer heeft m uitgelezen, maar kreeg geen foutmelding. Hebben m ook onder druk gezet meerdere malen, maar lekte niet.

                    Ik begin inmiddels licht wanhopig te worden….Het zorgt ervoor dat ik niet meer rustig kan genieten van elke km die ik rijd(waarvoor hij gemaakt is!!). Het is echt niet leuk zo.
                    HELP WANTED, PLEASE!!!!

                    #17873073
                    StinG
                      Lid sinds:
                      27 May 2011

                      misschien is het een optie/verstandiger om je eigen topic hierover te starten
                      ipv iemand ander zijn topic te kapen met je eigen vraag

                      btw, leuke voorstelling ook :wtf
                      welkom

                      #17873074
                      Silver GT
                        Lid sinds:
                        10 August 2010

                        O sorry Jatwerk was zeker niet mijn bedoeling! Dit Forum’werk’ is nieuw voor me. Ik zal een nw topic starten. Bedankt voor je berichtje!

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.