Ray2712

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 156)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Astra F station V6 #18338724
    Ray2712
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 June 2009

      [quote quote=18338710]WOW wat een mooi project! heb het hele verhaaltje even zitten lezen in m’n pauze. diep respect!

      [/quote]
      Thanks! :)

      Vorige week nieuwe gasveren op de kofferklep geplaatst.
      [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20170130_201223_zpsvwhcroke.jpg[/img]

      En een paneeltje gemaakt voor 3 meters. Voltmeter, oliedrukmeter, en olietemperatuurmeter.
      Voor die laatste meter een sensor geplaatst in plaats van de carterplug.
      Ik had hem liever in de oliepomp gehad, maar daar kan ik zo absoluut niet bij. Misschien als die motor ooit nog eens uit elkaar gaat, dat ik hem verplaats, maar voorlopig zit ie daar goed.
      [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20170126_203737_zpsuay0jj0o.jpg[/img]

      Paneeltje is van plaatstaal gemaakt, bekleed met deurpaneelbekleding die ik over had van de elektrische raambediening inbouw achterin.
      Aan de achterzijde van het paneel zitten met M8 draadeinden gelast, die aan de achterkant in de middenconsole vast gebout zitten, op de plaats waar de asbak zat dus.
      Zodoende zie je aan de buitenzijde geen schroefjes of boutjes of wat dan ook, en trek je het geheel ook niet zomaar los als je iets uit de sigarettenaansteker trekt :)

      In reactie op: kadett e e16nz CO waarde 10%? #18338662
      Ray2712
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 June 2009

        Temperatuursensor is inderdaad zeer goed mogelijk.
        Deze kan je simpel doormeten met een multimeter:

        20°C -> 2950 Ω
        40°C -> 1450 Ω
        70°C -> 500 Ω
        100°C -> 320 Ω

        De E16NZ in de Kadett E is geproduceerd tussen 1987 en 1991 en heeft geen geregelde katalysator, en mag om die redenen 3,5% CO hebben, zie onderstaande tabel.

        [img]http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/SiteCollectionImages/CO%20tabel.JPG[/img]

        Ray2712
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 June 2009

          In de stekker van de achterdeuren moet je voor de raammotor en schakelaar de volgende draden hebben zitten:

          Positie 8 rood (constante plus)
          Positie 5 grijs/groen (raam omhoog/omlaag)
          Positie 9 blauw/rood (raam omhoog/omlaag)
          Positie 1 bruin/zwart (gaat van ruitmotor naar CV)
          Positie 4 bruin (massa)
          Positie 10 wit (plus voor schakelaar in achterdeur)

          Zekering 1 is voor de voorramen, maar daar zal niks mee mee zijn, want die werken gewoon.
          Zekering 7 is voor de achterramen.

          In reactie op: Airco verwijderen Corsa B #18337606
          Ray2712
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 June 2009

            Compressor lekker laten zitten en gebruiken als looprol.
            Waarom zou je hem weg willen halen?

            In reactie op: accu bijvullen met gedem.water: hoeveel? #18337046
            Ray2712
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 June 2009

              Hoi Els. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je die accu nog kan bijvullen met water. Accu’s voor personenauto’s zijn al decennia onderhoudsvrij. Als dat met jouw accu toch nog steeds kan, zal die ook wel stokoud zijn. Gewoon nieuwe accu monteren ;)

              In reactie op: De lada rijder #18336902
              Ray2712
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 June 2009

                Welkom Marx, leuk verhaal. Jammer dat de Lada weg is, of heb je hem nog?
                Veel leesplezier hier, en succes met de Astra. Groeten, Raymond

                In reactie op: Astra F station V6 #18336861
                Ray2712
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 June 2009

                  Zo, laat ik dit topic na meer dan 2 jaar weer eens updaten. Er is in de tussentijd weer een hoop gebeurd!

                  LET OP! Dit is een grote update met veel foto’s! Geef je browser even de tijd om alles in te laden. Wanneer de foto’s niet meer zichtbaar zijn is mijn Photobucket overbelast. Dan is de 10 GB datalimiet per maand overschreden, is eerder gebeurd, gewoon een paar dagen wachten, dan werkt het weer.

                  Zoals eerder geschreven had ik dus een Omega B1 staan. Dat ding had ik destijds bijgekocht als motorblok-donorauto. Ding had een mooi prijsje vanwege kapotte waterpomp, motorolielekkage langs de kleppendeksels, kapot wiellager, versleten banden, versleten remmen, ongeveer elke sierlijst beschadigd, rammelend onderstel, etc.
                  Kopen dus :mrgreen:

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-26%2012.25.29_zpswborlesn.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-26%2012.25.49_zpshlw8negf.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-26%2012.25.56_zpsmfyr67nx.jpg[/img]

                  Plan is dus dat onderstaande jongen in de Astra gaat.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-26%2012.27.34_zpsfnyfhbol.jpg[/img]

                  Dus kettinkje eraan en takelen maar :)
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-27%2018.04.47_zpsiwa3c0kt.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-27%2018.48.47_zpsqodps2a1.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-27%2019.07.52_zpsvvody1vx.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-27%2019.33.26_zpslnlwbo6z.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-07-27%2019.39.46_zpsx0ec1rwl.jpg[/img]

                  Nadat al het bruikbare uit de Omega was gehaald mocht deze weer vertrekken.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-08-16%2012.56.18_zps0rtdnze1.jpg[/img]

                  Motortje kaalmaken.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-06%2011.43.10_zpsfixkjgoz.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-06%2013.12.01_zps54hepij1.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-06%2013.12.16_zps044vwvwy.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-06%2016.34.32_zpslbmekzsa.jpg[/img]

                  Toen ik de kleppen wilde loshalen bleek de kop van mijn klepveertang te kort. Die dus eerst moeten verlengen:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-18%2017.38.26_zpsuknqafxd.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-18%2017.38.46_zps2rc2dqac.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-18%2017.48.01_zpsbcqqtp6t.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-18%2017.48.17_zpsapywhju6.jpg[/img]

                  Bah.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-18%2018.53.29_zpslxkvdbrt.jpg[/img]

                  Beetje schoonmaken:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-21%2013.38.51_zpsl0020p8m.jpg[/img]

                  Klepjes slijpen, voor en na:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2014-12-28%2013.05.36_zpsk1iaiwup.jpg[/img]

                  Uiteraard nieuwe klepsealtjes erin
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-01-03%2016.01.35_zpsq5hpg9ht.jpg[/img]

                  Nog een overzichtsplaatje van de andere kop
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-12%2013.27.15_zpsjwub1iaj.jpg[/img]

                  Vervolgens mocht de C25XE eruit
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-19%2011.54.06_zpsjgf2jn1d.jpg[/img]

                  En toen de 3.0 weer opbouwen
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-12%2014.54.32_zpswanwugou.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-12%2015.13.26_zpso1n5pipi.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-16%2021.00.29_zpsezkjegc4.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-25%2021.28.51_zpstbk9ol4u.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-30%2021.56.00_zpsk3jiga2c.jpg[/img]

                  Omega carterpan eraf…
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-02%2015.52.13_zpsjaarsega.jpg[/img]

                  …om een andere olie-aanzuigbuis te monteren.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-02%2016.10.22_zpsdoqer0cq.jpg[/img]

                  C25XE carterpan gespoten
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-02%2017.57.25_zpszvvjuqq7.jpg[/img]

                  Koppelomvormer er weer op. Ja het wordt weer een automaat.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-02%2018.02.06_zpsrf4r0379.jpg[/img]

                  Versnellingsbak schoonmaken, voor zover dat ging met de middelen die ik had. Niet zo’n fijn werkje..
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-05%2018.23.02_zpsjpfsllgp.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-06%2020.17.56_zpsa7ei9530.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-06%2020.37.57_zpshkpldzjt.jpg[/img]

                  Verschillende delen weer aangebouwd:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-09%2011.36.15_zpso37imprm.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-08%2022.29.35_zpsx7nzv1nf.jpg[/img]

                  Methode om de auto op te takelen aan met de motortakel vond ik niet zo handig, dus dan maar zo proberen:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-09%2013.19.53_zpsk3sv5xnk.jpg[/img]

                  Motortje er weer onder:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-09%2013.22.41_zpsojwvj324.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-09%2013.23.49_zpsnskremid.jpg[/img]

                  En motortje er weer in:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-09%2015.48.11_zps9vdsigkl.jpg[/img]

                  Ondertussen weer anderhalve maand verder.
                  Zo had ik (met de 2.5 nog) een verstopte katalysator, gescheurd flexibel deel, en een gebrek aan middendemper. Deze zaken nieuw gekocht en aan elkaar geknutseld.

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-24%2017.54.54_zpsxjw56w0o.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-24%2019.25.02_zpsd9ylyass.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-04-24%2020.32.26_zpsowlego86.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-17%2010.27.52_zpsdfyl1oge.jpg[/img]

                  Ook was ik het gammele, afgezaagde C25XE luchtfilterhuis zat, dus deze ook vernieuwd. (mistlamp is naderhand terug ingebouwd)
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-14%2020.48.53_zps55hcuumg.jpg[/img]

                  M’n home-made schakelmechanisme geoptimaliseerd.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-14%2013.59.29_zpspznx1cyy.jpg[/img]

                  Eindelijk m’n elektrische koelvloeistofpompje en dynamokoeler aangesloten, hiervoor 2 relais gebruikt (maak-relais en wissel-relais) i.c.m. de originele temperatuursensor op de koelwaterbrug tussen de 2 cilinderkoppen om de aansturing te kunnen realiseren. Schakeling is zo gemaakt dat de dynamokoeler altijd mag draaien wanneer de juiste temperatuur bereikt wordt, dus ook met motor uit. Het koelwaterpompje pompt alleen wanneer de motor uit is (mits de juiste temperatuur bereikt wordt uiteraard). Zoals ook onderstaand schema laat zien.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-13%2019.01.57_zpsryjaibei.jpg[/img]

                  Om het voor mezelf wat overzichtelijker te maken (ook i.v.m. draadkleuren) zelf een schema uitgetekend.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-132019.01.58_zpsbxzzz6up.jpg[/img]

                  Hier bezig het zaakje aan te sluiten. Koelvloeistofpompje hangt er ook bij, achter de stuurbekrachtigingsslangen.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-28%2021.39.56_zpsjutjcul9.jpg[/img]

                  En hieronder de losse kabeltjes weggewerkt in een kabelboompje, en de relais in het relaisbakje geplaatst
                  Tevens mijn ontstekingsmodule verplaatst vanwege een oververhittingsprobleempje. (Ding zat met tie-wraps vast vanwege de afwezigheid van de originele bevestigingsplaats) Ontstekingsmodule hangt nu aan het steuntje van het koelvloeistofpompje, met een passief koelelement ertegen zodat het koelend oppervlak aanzienlijk wordt vergroot.
                  Ook is de dikke massakabel vervangen door een iets langer exemplaar omdat deze voorheen half over de accu heen liep omdat hij te kort was om om de accu heen te gaan. Overigens is die aanpassing niet te zien op deze foto.
                  Voor op die PVC-buis bij de dynamokoeler heb ik nog een flexibele aluminium buis liggen, alleen zit die er bij deze foto niet op omdat ik toen met het kabelboompje bezig was :roll:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-14%2014.59.48_zpscomjgmyl.jpg[/img]

                  Koelsysteem kon ook beter. Grotere (zowel in de breedte als de hoogte) radiateur geplaatst. De oude was nog van de 1.6 8V, en was beschadigd (zie onderzijde radiateur) Ook de ventilator vervangen door een grotere, maar plattere SPAL koeler. De geschakelde plus voeding is constante plus geworden. Ventilator blijft bij hete radiateur dus gewoon doordraaien als de motor uit is. Werkt mooi i.c.m. de elektrische waterpomp die ook constante plus heeft. Ik moet zeggen dat die SPAL koeler flink koelt :D Temperatuurmeter op het dashboard daalt vrij vlot wanneer die ventilator inschakelt 8) (Ging voorheen tergend langzaam)
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-05-20%2017.57.44_zpstlbu08hu.jpg[/img]

                  Ook nog even naar Miruni (van het Opel-Forum) geweest.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-14%2009.43.10_zpsq9rclq7s.jpg[/img]

                  Koppel was redelijk naar verwachting, vermogen viel me iets tegen, maar goed, was te verwachten met een uitlaat die iets knijpt, een automaatbak, en een radiateur die eigenlijk wat te warm wordt door de automaatbakkoeling. Door dat laatste werd de motor warmer dan gewenst, waardoor je vermogen inlevert.

                  Desalniettemin heeft Miruni goed werk geleverd! :thumbsup:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-14%2007.52.02_zpsthfnckzm.jpg[/img]
                  Blauw is originele C25XE-map.
                  Rood is de nieuwe map.
                  De eerste 3000 rpm zijn niet interessant. omdat de auto een automaat is, moet hij voorzichtig op gang komen om hem niet terug te laten schakelen.

                  Opmerking: het ratelende geluid is niet van de auto, dat komt van de platen van de vermogensbank. (zit wat hoogteslag in de voorbanden)
                  [youtube]pYi0_C6tL8E[/youtube]

                  Hieronder de bevestiging van de SPAL koeler. Er zitten gleufjes in de behuizing waar precies een M6 boutje in past.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-18%2019.42.38_zpsjoevpibc.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-18%2019.16.24_zpsrdqyyxlk.jpg[/img]

                  Bevestigingsbeugel aan de onderzijde:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-18%2019.21.43_zpskgwjgyze.jpg[/img]

                  En de bovenzijde:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-18%2019.16.58_zpsremlwcas.jpg[/img]

                  En zo heb ik nog best veel ruimte over achter de ventilator:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/18%20augustus%202015%20224247%20CEST_zpscgm6bn3t.jpg[/img]

                  30 juli 2015 binnen gekregen: :)

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2015-07-30%2022.29.42_zpsm30uzl6l.jpg[/img]

                  Zelfde keuringsstation als de vorige keer, maar toch een aantal dingen die me opvielen:

                  – Vorige keer 4-gas meting, nu niet.
                  – Vorige keer geluidsmeting, nu niet.
                  – Vorige keer wielophanging alleen gecheckt met een bandijzer, nu moest de auto met de voorwielen op 2 platen staan die van elkaar af en naar elkaar toe worden geschoven.
                  – Vorige keer mocht de handelsbenaming niet veranderd worden (ik wilde x16szr uit de benaming weg hebben, maar dat mochten ze niet weghalen werd mij verteld, zonder duidelijke reden, “zo was het nou eenmaal”), maar nu ik daar iets van zei zou dat onzin zijn, want “men MOET de handelsbenaming wijzigen wanneer de motorcode in de handelsbenaming staat en de motorcode van de auto verandert”, wist deze keurmeester mij te vertellen.
                  En nog wel wat kleine eigenaarheden, maar deze zaken vielen me het meest op.
                  Vreemd genoeg is de wagen ook 5 kg lichter geworden sinds de vorige weging, (van 1218 kg ledig naar 1213 kg ledig) Wat ik dus opmerkelijk vind, aangezien ik naar mijn idee de auto juist zwaarder heb gemaakt met een grotere radiateur en dus ook meer koelvloeistof, een extra uitlaat(midden)demper, een zwaardere einddemper, een elektrische koelmiddelpomp met slangen en bekabeling ingebouwd, veerpootbrug, cruise control unit met bekabeling, zwaarder luchtfilterhuis, en nog wat klein spul. Vloeistofniveaus waren gelijk (dus ook brandstofniveau), en het was ook op dezelfde weegbrug.
                  Maakt me verder allemaal niet uit, maar het viel me wel op.

                  Al met al is de Astra zonder op- of aanmerkingen weer goedgekeurd, ik weer 55 eurootjes lichter, maar wel de 3.0 op kenteken. :)

                  29 maart 2016: 20 jaartjes alweer. (Uitgaande van de toelatingsdatum van het kenteken) Lekker de oldtimerverzekering in.
                  Ik heb een leuk cadeau voor z’n verjaardag gekocht, maar die gaan we pas van de zomer uitpakken. :mrgreen:

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/2016-02-03%2017.48.07_zpss5j7lshv.jpg[/img]

                  Die oldtimerverzekering had nog wel even wat voeten in de aarde. Ik had eerst telefonisch contact, alleen de betreffende dame aan de telefoon weigerde tot mijn verbazing mijn aanvraag, en kon of wilde mij toen niet doorverbinden naar iemand die mij dan wel kon helpen. Vervolgens een e-mail gestuurd en daarin laten lijken dat ik en de auto aan elke voorwaarde voldoen die in de polis beschreven staan. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:

                  [quote]Een van de voorwaarden die op onze website staat, is dat de auto alleen voor recreatief gebruik is. Alleen dus voor het plezier en de ontspanning. In het telefoongesprek van afgelopen vrijdag met onze medewerker is dit aspect nog onvoldoende met u afgestemd. Dat doe ik nu alsnog. Ik heb via google foto’s van een Opel Astra Stationwagon uit 1996 bekeken. Hierbij kan ik mij bij een jaarkilometrage van rond de 2000 kilometer nog niet direct voorstellen dat u de auto alleen recreatief gebruikt. Graag krijg ik dan ook een beter inzicht in uw gebruik van de auto. Wilt u mij in een e-mail dan ook opsommen voor welke situaties u de Opel gebruikt? Duidelijkheid over het gebruik is ook van belang om in de toekomst mogelijke discussie te voorkomen. In het uiterste geval kan dit bijvoorbeeld bij een eventuele schade leiden tot de discussie of u wel of niet verzekerd bent. [/quote]

                  Daar heb ik vervolgens een vrij uitgebreid antwoord op gestuurd, en toen kreeg ik het volgende antwoord:

                  [quote] Graag bedank ik u voor de uitgebreide toelichting in uw mail van afgelopen maandag. De situatie is ons nu duidelijk. Wij kunnen uw Opel alsnog als oldtimer verzekeren. Vandaag passen wij dit met terugwerkende kracht aan. U ontvangt nog deze week hiervan de (credit)factuur en het nieuwe polisblad. [/quote]

                  Dus dat probleem opgelost. Toen stond het volgende probleem voor de deur. De Astra werd afgekeurd bij de APK. (Moet erbij zeggen dat ik er niks aan gedaan had v.w.b. een check van tevoren.)
                  Aandrijfashoes rechtsvoor bakzijde gescheurd. Daar een nieuwe hoes gemonteerd.

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-12%2021.54.56_zpskzv1fm2g.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-12%2021.57.42_zpshswxltsf.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-12%2022.26.59_zpsdbeobf4m.jpg[/img]

                  En linksachter de bovenste veerschotel doorgeroest.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-08%2012.49.51_zpszo24autg.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-08%2012.49.28_zpsu4gjppck.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-08%2012.49.03_zpsocdraxo6.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2012.59.02_zpsl3htjbc6.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2013.00.32_zpsandganfg.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2013.02.43_zpse7e9to1g.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2013.28.29_zpsisk9jszk.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2013.24.51_zpsdpy6ajiu.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2015.09.58_zpsgtlb9j2e.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-13%2016.40.47_zps6nnqghr6.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-14%2011.09.38_zpshpxlrfhl.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-14%2011.08.06_zpsk4buwwok.jpg[/img]

                  Binnenkant van de koker was (op dat kleine rechthoekje na) gelukkig nog onaangetast qua roest. Desondanks wel een anti-roestbehandeling gegeven.

                  En ik heb de doos (van 29 maart) eindelijk open gemaakt, en dan is meteen duidelijk wat het volgende project is :mrgreen:
                  De inhoud van de doos:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-02-03%2017.55.21_zpsfdwx45cc.jpg[/img]

                  En de rest van de spullen die ik ervoor ga gebruiken:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-28%2019.26.50_zps37n4pm9v.jpg[/img]

                  Eerst de aandrijfaskeerringen vervangen.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-27%2018.05.53_zpseq6f14rb.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-27%2017.37.39_zpstc2sond4.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-27%2018.25.20_zpssvifxnx4.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-28%2020.18.51_zpsxr5r2njr.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-28%2020.18.35_zpsy7wt7tue.jpg[/img]

                  En alvast het druklager vervangen door eentje van SACHS Performance.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-28%2020.07.32_zpsrpbemqux.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-28%2020.17.56_zpsuh6legd9.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/schakelmechanisme_zpsubgrbec9.png[/img]
                  Bij het schakelmechanisme zaten her en der wat spelingen. Hierom was ik in principe bereid het complete schakelmechanisme (nummer 6) nieuw te kopen. Ik heb een F25 bak liggen en juist van dit type bak kon ik dit nieuw nergens meer vinden. Schakelmechanisme is anders dan andere bakken, omdat de R op een andere plek zit. Maar het ging me dan voornamelijk om het rubber onderaan het plaatje, waar pen 22 doorheen gaat. Dit rubber is niet los leverbaar en de stang waar het rubber in zit is niet meer leverbaar. Het rubber bleek ook achteraf gezien geen rubber, maar uit elkaar vallende ruitenkit. Uiteindelijk maar zelf een stuk rubber in vorm gemaakt, gemaakt van een schokbrekerrubber die ik nog ergens had liggen.

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-29%2010.47.19_zpssjcx6the.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-28%2019.31.47_zps74pluxwe.jpg[/img]

                  Uiteindelijk heb ik van die schematische foto alle delen waarvan het nummer geel is vervangen. Was een setje van €20 via [url=http://www.fsrs-opelwebshop.nl/reparatieset-voor-schakelmechaniek-opel-astra-f-c.html]FSRS Opel webshop[/url]
                  Resultaat is een spelingsvrij schakelmechanisme :D

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-29%2010.59.19_zpsihb0a9v4.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-29%2012.06.24_zpskuij5cxs.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-29%2010.58.59_zpssemcok8h.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-29%2012.07.08_zpspdandd1j.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-07-29%2012.20.59_zpszgqrvtgi.jpg[/img]

                  Dan de magische pedalenwissel:

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-26%2018.59.57_zpsws4gfwiv.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-27%2018.52.08_zpsrocmqwxt.jpg[/img]

                  Iemand nog interesse in een AF22? (Automaatbak Calibra V6) Mag voor weinig weg.

                  [img]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160903/63c658cdf440af42c9412298d3722ae5.jpg[/img]

                  [img]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160903/fa7eccbd82df29e60e1bae2dc994ed5f.jpg[/img]

                  Hier de 2 bakken nog eens naast elkaar. De handbak is goed te tillen, de automaat niet… :p
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-04%2011.55.43_zpslp80ygei.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-04%2011.56.37_zpsnss0dk8z.jpg[/img]

                  Nu de bak eraf lag kon ik goed bij het carterventilatiehuisje, wat al een poosje kapot is. Die rubber klep wordt hard en breekt dan af. Klepje heeft wel een onderdeelnummer, maar is helaas niet los leverbaar. Dus een compleet nieuw carterventilatiehuis geplaatst.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-08-31%2020.59.30_zpsa9uciz3n.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2019.17.50_zpsmgu4pih9.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2019.34.05_zps0wsromlq.jpg[/img]

                  Vervolgens krukasskeerring vervangen.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-03%2018.00.23_zps7ospdob1.jpg[/img]

                  En licht vliegwiel met koppelingsset ertegenaan.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-03%2019.05.38_zpsr9lddach.jpg[/img]

                  Ik had toevallig nog een buis liggen die perfect dient als centreerpen voor de koppelingsplaat. Wordt aan het einde iets smaller zodat deze ook in het vliegwiel past.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-03%2019.37.25_zps8a5bi8wj.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-04%2011.28.26_zpsxn6cdir0.jpg[/img]

                  Hier de F25 op z’n plek hangen.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2020.07.43_zpszqg5tlaw.jpg[/img]

                  Toen die ook aan z’n baksteun hing, viel het op dat de motor scheef hing. De bak leek te ver naar voren te hangen. Ik ging er vanuit dat de AF22 en de F25 op dezelfde manier aan de auto hingen, daarom had ik de linker baksteun op dezelfde plaats gemonteerd als dat die eraf kwam. Kennelijk is de automaat een stok forser, waardoor de baksteun ook verder naar voren aan de carrosserie hangt. Baksteun moest dus verder naar achter, maar vanwege de vorm van de steun moest er eerst een andere steun onder.

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-11%2013.08.10_zps1lbzfigf.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2019.40.06_zpsbxpf5kt1.jpg[/img]

                  Bij de laatste APK viel het op dat de remleidingen slecht waren. Nu het subframe eronderuit ligt, kan ik goed bij de leidingen. Ik wil gelijk alle leidingen vervangen, en als ik dan toch bezig ben, gelijk ABS erop bouwen.
                  Omdat de auto van origine geen ABS heeft heb ik ook geen bevestigingspunten voor de ABS-pomp-houder. Hier gaan een drietal bijzondere moeren in, deze nieuw besteld:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-08%2018.19.20_zps1qahdlcn.jpg[/img]

                  ABS-pomp-houder gemonteerd:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2017.45.44_zpsnhohqwyh.jpg[/img]

                  ABS-ringen op de aandrijfassen vervangen. Via die ringen verkreeg ik mijn snelheidssignaal, vandaar dat ik deze wel al had.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-08%2018.36.25_zpsegsgfw5s.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-08%2019.22.40_zps0dhokjnl.jpg[/img]

                  Als ik ABS wil gebruiken, moet ik ook een andere hoofdremcilinder (hrc) hebben. Er komen nu namelijk 4 leidingen uit de hrc, die elk direct naar een wiel gaan. Een hrc voor ABS heeft maar 2 leidingen. Ik had een geschikte hrc wel liggen, maar heb een nieuwe besteld. Als ik die nieuwe hrc monteer, past ook de rembekrachtiger niet meer. Eentje van een GSi netjes gemaakt, en gemonteerd.

                  Oud:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2016.19.47_zps8txt2pqk.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2016.19.37_zpsxae8c7hu.jpg[/img]

                  Geen:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2016.22.56_zpscfspfhkr.jpg[/img]

                  Nieuw:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2017.24.21_zpsadqxlrpr.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-09-10%2017.24.37_zpsza1x9ymc.jpg[/img]

                  En zo ben ik lekker alles door elkaar aan het doen (kan er nu mooi bij, nu toch alles eraf ligt) :mrgreen:

                  Dan even de achterremmen aanpakken. 3.0 onder de kap en dan 1.6 trommelremmetjes is ook niet alles… :p Bij deze Astra GSi schijven monteren.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160915_193157_zpsqsw94fcr.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160915_194718_zpste8vezbf.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160915_200915_zpsldk6jvxx.jpg[/img]

                  Verder nog met de achterremmen bezig geweest. Bevesting van de handremkabels zit nu op een andere plek, dus de lengte van de kabels klopt niet meer. Dus nieuwe handremkabels gemonteerd van een Astra F X20XEV station.
                  Ook links en rechts nog een beugeltje op de achteras gemonteerd, die alleen Astra’s met schijfremmen hebben. Als je die niet monteert, heb je ten eerste een kabel die redelijk los hangt, ten tweede en kunststof ringetje die los over de kabel kan schuiven en ten derde zou de handremkabel onder een te scherpe hoek staan t.o.v. de ankerplaat.
                  Kijk maar even naar de plaatjes, dat is misschien duidelijker :)

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160918_174626_zpsctamb1xa.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160918_175324_zps2rzctbyi.jpg[/img]

                  (Let niet op de remleidingen, die worden nog vervangen.)

                  Heb de voorbumper er nog even afgehaald voor kabelboomwerkzaamheden binnenkort, toen nog even onderstaande foto gemaakt. Kun je meteen zien waar het luchtfilter hangt. Aanzuigrichting is niet ideaal, maar ging even niet anders.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160918_190643_zpswvxqks2c.jpg[/img]

                  Kabelboom in de motorruimte (niet van de motor zelf) vervangen vanwege de ABS inbouw. Links oud, rechts nieuw.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160920_202558_zpskxcqgtvv.jpg[/img]

                  Kabelboom achter dashboard vervangen vanwege inbouw van een MID en passagiersairbag. Links oud, rechts nieuw.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160923_214750_zpsjpj83zqs.jpg[/img]

                  Hoe de auto er momenteel uitziet van binnen:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160924_103826_zpspdifhzbq.jpg[/img]

                  Rechter interieurluchtbuis vervangen vanwege inbouw passagiersruimte. Hieronder de oude:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-01%2016.42.24_zpsvmaz0sz7.jpg[/img]

                  En de nieuwe:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-01%2016.42.45_zpsbqrzrfaq.jpg[/img]

                  Cruise-control lampje ingebouwd op de plaats van het automaatbaklampje.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-01%2019.13.49_zpsjioygwrt.jpg[/img]

                  Staat ergens een topic over hoe je zo’n lampje aansluit volgens mij, echter heb ik daar een kleine aanvulling op. Ik wilde namelijk geen draadjes aan een lampje solderen, zoals in dat andere topic wordt beschreven. Als je het lampje op de plek wil hebben van het automaatbaklampje, kun je ook een draadje plaatsen op positie 10 van de kleine stekker achterop de tellerbak. Die draad verbind je dan met positie J op de CC-unit.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-01%2016.39.26_zpsygh99e7m.jpg[/img]

                  Inmiddels ben ik ook bezig alle remleidingen te vervangen. Voor de geïnteresseerden onder ons zal ik bij een kleine remleiding laten zien hoe ik die maak.
                  Je meet met een touwtje de oude leiding, en snijdt een nieuw stuk:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_090831_zpsboozjcfi.jpg[/img]

                  Je felst er aan 1 kant een kraagje aan:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_091144_zpspay86mjq.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_091345_zpstxsnae6r.jpg[/img]

                  Je schuift er 2 wartels over en felst ook het andere kraagje eraan:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_091413_zps1ctshim4.jpg[/img]

                  Vervolgens buig je de bochten erin. Dat leidingbuigertje is geen noodzaak, wel handig :)
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_092549_zpsipm1icol.jpg[/img]

                  Resultaat:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_093142_zpsrlfnsbly.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20160925_093943_zpsrgyu7ata.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-09%2015.43.05_zpsmrptytyo.jpg[/img]

                  ABS-sensor geplaatst op de rechter veerpoot. Links zat deze al, daar haalde ik het snelheidssignaal vandaan.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-17%2021.05.34_zpsi7w14xe1.jpg[/img]

                  Ik vond de auto voorheen te stuiterig, Dus om te proberen voorveren van een Astra GSi gemonteerd, met nieuwe schokbrekers.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-17%2021.07.34_zpsxegqnzrr.jpg[/img]

                  Vlak voordat ik de veerpoten terugplaatste, keek ik even omhoog en zag ik dit:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161020_185252_zpsoyie83jv.jpg[/img]

                  Schoongemaakt, kaal gemaakt, anti-roestbehandeling erover. Andere kant hetzelfde kunstje gedaan.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161023_111435_zpsic3o3w6s.jpg[/img]

                  Ik had al een poosje een stabilisatorstang van de achteras van een GSi liggen. Volgens EPC is de station nooit uitgevoerd met zo’n stang. Toch even geprobeerd, en hij past :) Ontroest, anti-roestehandeling en anti-steenslag erover.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161023_152040_zpsobmpqmep.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161023_152228_zpsnur9in1m.jpg[/img]

                  Op het stuk plaatwerk waar het schutbord overgaat in de bodem, begon de roest ook een beetje de neus op te steken. Kaal gemaakt en tegen roest behandeld. Kon er zo mooi bij zonder subframe.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-03%2018.45.11_zps6t38681t.jpg[/img]

                  Die achterste baksteun op de bovenstaande foto is de steun die al op de F25 zat toen ik deze monteerde. Ik kreeg de onderste moeren alleen niet vastgeschroefd:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-16%2011.06.01_zpskifnmynu.jpg[/img]
                  Gelukkig was de steun van de automaatbak hetzelfde, dus die maar gemonteerd. Geen foto van, ziet er hetzelfde uit, alleen dan met schroefdraad… :p

                  Verder nog wat kleine dingetjes gedaan, zoals nieuw bobineblok gemonteerd, bougies + bougiekabels vervangen (Ja, ook die van de achterste cilinderrij ;))
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-16%2011.12.55_zpssiwnltqd.jpg[/img]

                  2-polige temperatuurschakelaar in de radiateur vervangen door een 3-polige.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-16%2011.07.57_zpsz9hnx0aa.jpg[/img]

                  Met bijbehorende weerstand.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-16%2011.12.32_zpsfz1xaf8m.jpg[/img]

                  Klopsensor van voorste cilinderrij vervangen. Ik had hier af en toe storing op.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-16%2011.09.37_zps2fdmddpg.jpg[/img]

                  Inmiddels is ook de versnellingspook gemonteerd en het schakelmechanisme afgesteld, subframe en aandrijfassen teruggehangen, bak met bakolie gevuld, ruitensproeiertank met niveausensor en koelvloeistofreservoirdop met niveausensor geplaatst, de achteruitrijlichten werkend, verwarmingsslangen aangepast zodat ze niet meer tegen het schakelmechanisme aanliggen, motorruimte is inmiddels weer helemaal afgebouwd, motor geflushed, olie ververst, oliefilter vernieuwd, ontstekingsmodule vernieuwd;
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161029_165349_zpsoacxjqrj.jpg[/img]

                  3-polige knipperrelais vervangen door een 4-polige t.b.v. aanhangerherkenning.
                  Bedrading ervan was al voorbereid (de wit/groene draad):
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161029_165320_zpsmaoyzf8o.jpg[/img]

                  Ik had ook al een poosje last van waterlekkage langs het dak. Onder de dakrails en de afdeklijsten op het dak zitten een kitnaad. Die is poreus geworden waardoor regenwater naar binnen kan.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161105_095653_zpswn4mpbm3.jpg[/img]

                  Kit is knetterhard geworden en brokkelt gewoon af:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161105_094011_zps5f4qc4vy.jpg[/img]

                  Rand helemaal schoongemaakt en in de primer gezet.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161105_114448_zpsoka2gkut.jpg[/img]

                  En afgekit.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161105_120801_zpsqhaek16i.jpg[/img]

                  De waterlekkage en ouderdom hebben ook m’n hemelbekleding goed aangetast.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161113_211020_zpsf0xuybed.jpg[/img]

                  Hemelbekleding heb ik opnieuw laten stofferen, toen die er weer in ging meteen leeslampjes achterin ingebouwd, Omega zonnekleppen en Omega interieurverlichting voorin ingebouwd.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161204_111435_zpspmp3cqp4.jpg[/img]

                  Die verlichting die nu brandt, is gaat branden als er een portier open staat (via constante plus en geschakelde massa), die lampjes eronder zijn een soort spotjes, die kun je bedienen met die knopjes ernaast (via geschakelde plus en constante massa)
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/2016-10-01%2019.31.33_zps1tqzblyc.jpg[/img]

                  Ik heb destijds een Astra F2 GSi gekocht voor onderdelen. In de eerste instantie ging me dat voornamelijk om de achterremmen die hierboven al gemonteerd zijn, maar die auto had veel opties had die ik wilde hebben. Daarom heb ik van die auto al het elektrische bewaard.
                  Ik wilde die opties netjes en zo origineel mogelijk aansluiten. Om bij de kabels te komen voor de opties die ik wilde bijbouwen moest toch het hele interieur eruit, dusja, met een klein beetje extra werk gewoon die andere kabelboom erin.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161105_133340_zps8p3rclbq.jpg[/img]

                  Zo heb ik nu dus de leeslampjes achterin. Foto staat een stukje hierboven al.
                  Elektrische raambediening voor en achter:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161204_203528_zpsoo2o6di2.jpg[/img]

                  Moest daarvoor wel de deurpanelen aanpassen ivm het gat van de raamslingers.
                  Achter had ik pasklare delen om te vervangen.
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161202_145445_zpstnrrt3ge.jpg[/img]

                  Voor had ik die ook, alleen bleek dat het verkeerde bekledingsprintje te zijn, dus toch maar m’n eigen bekleding gebruikt en het gat dicht gemaakt (voor zolang ik nog geen andere zwarte onderste bekleding heb zonder gat)
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161211_102000_zpszl3vzmbs.jpg[/img]

                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161211_101945_zpshozcuefx.jpg[/img]

                  Van TID naar MID:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161204_203806_zpscbip4ft8.jpg[/img]

                  Airbag aan de passagierszijde:
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/IMG-20161213-WA0003_zpsl3l4oaez.jpeg[/img]

                  Deze foto had ik eigenlijk gemaakt voor de nieuwe pookhoes en de nieuwe handremhoes, maar hier is ook te zien dat de nieuwe kabelboom voorbereid is op stoelverwarming. (stekkers onder de stoel en onder het bakje bij de handrem)
                  [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161204_203713_zpsodtggzyk.jpg[/img]

                  En de hatchback had een aparte stekker in de reservewielruimte voor trekhaak voorbereiding.
                  Bij mijn station had iemand daar gewoon draden achter in de lampenfittingen bij geprikt en vastgeplakt met tape…
                  Contrastekker naar de 7-polige trekhaakstekkerdoos had ik niet (de hatchback had geen trekhaak), maar de spiegelverstelschakelaar heeft dezelfde stekker, en daar had ik nog een kapotte van liggen, dus die erop gemaakt. Werkt perfect :)

                  Toen die kabelboom er toch naast lag, maakte dat het inbouwen van de comfortsluiting ook wel erg makkelijk, dus dat werkt nu ook; sleutel in het portierslot rechtsom draaien en vasthouden. Alle sloten gaan dan op slot, en de ramen gaan dicht.
                  En ook niet geheel onbelangrijk v.w.b. die bekabeling: de kabels naar de ABS-sensoren van de achterwielen lopen ook via de interieurkabelboom.

                  En als laatste; van de week voor €1,90 nieuwe portiervangerpennen gehaald bij de dealer.
                  Geen knakkende portieren meer op deze Astra :D

                  [img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170110/1a1dce7a6e7cb10d883aeb2e92c8523f.jpg[/img]
                  Voor de foto een oude er even bij gezet.

                  In reactie op: 20se naar c20xe bouwen in kadett d #18336853
                  Ray2712
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    13 June 2009

                    Dat ligt denk ik voornamelijk aan je eigen kennis en kunde. Ik denk persoonlijk dat het wel meevalt.
                    Ik zou zeggen; gebruik de zoekfunctie eens, er zijn meerdere topics over Kadett D met C20XE

                    In reactie op: motor spoeling #18336851
                    Ray2712
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      13 June 2009

                      Ik vind zelf Forté motor flush een mooi product, maar er zijn natuurlijk legio andere producten die min of meer hetzelfde claimen te doen.
                      Onderstaand lijstje komt van de website van Forté.

                      Forté Motor Flush biedt de volgende voordelen:
                      • Reinigt de motor inwendig en verbetert de smering.
                      • Verwijdert black- en white sludge en ingedikte motorolie.
                      • Neutraliseert de zuurgraad van de achterblijvende motorolie.
                      • Verbetert de oliekwaliteit tot de volgende olieverversing.
                      • Reinigt cilinderwanden, zuigerveren en zuigerveergroeven.
                      • Stabiliseert de compressie-einddrukken en de cilindervulling.
                      • Reinigt hydraulische klepstoters, nokkenas- en lichthoogteverstellingen.
                      • Vermindert de inwendige vervuiling via het EGR- en carterventilatiesysteem.
                      • Reduceert de roetbelasting van roetfilters bij dieselmotoren.
                      • Optimaliseert het brandstofverbruik en het motorvermogen.

                      In reactie op: locatie gasklephuis #18336849
                      Ray2712
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        13 June 2009

                        Vanaf luchtfilterhuis de luchtbuis volgen, daar zit hij aan vast, nummer 25:

                        [img]http://ecat24.com/opel/images/Opel/S07/G/1.jpg[/img]

                        In reactie op: Loslaten bekleding hemel #18336842
                        Ray2712
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          13 June 2009

                          Ik heb mijn hemel opnieuw laten stofferen bij Berry Klokgieters. Kostte me €125 en ben zeer tevreden over het resultaat.
                          http://www.bklokgieters.nl/

                          Voor:
                          [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161113_211020_zpsf0xuybed.jpg[/img]

                          Na:
                          [img]http://i155.photobucket.com/albums/s282/ray2712/Astra/20161204_111435_zpspmp3cqp4.jpg[/img]

                          Ray2712
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            13 June 2009

                            Oh, ik zie dat de schema’s niet helemaal duidelijk meer zijn na het uploaden.
                            Stuur anders een PB met je email, dan mail ik ze even.

                            Ray2712
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 June 2009

                              Ik heb pas geleden die kabelboom vervangen. Dan moet er best veel los, die kabelboom loopt van de voorportieren tot aan de achterlichten aan toe, maar dat is absoluut de mooiste oplossing mijns inziens.

                              Hieronder in het midden het schema van de elektrische raambediening.
                              [IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170113/bd91fe66c83a267c21a321921cb0eda2.jpg[/IMG]

                              En hieronder aan de linkerkant het schema van de centrale vergrendeling.
                              [IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170113/11422c5102569ce08236b660efc6dfee.jpg[/IMG]
                              Helemaal linksboven is de computer van de centrale vergrendeling, wordt ook wel Kiekert genoemd (omdat dat erop staat)

                              Ray2712
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                13 June 2009

                                Het gedeelte in de portieren wijst zichzelf. Mooiste zou zijn om de doorgeboorde stekkers aan de carrosserie ook te vervangen.
                                Originele kabelboom naar het rechter portier ligt onder de vloerbekleding, net voor de voorstoelen, maar je kunt natuurlijk ook de nieuwe draden achter/onder je dashboard doorhalen. Computer van de centrale vergrendeling (als je die al hebt?) zit onderin de rechter A-stijl, achter je ECU, achter het isolatieschuimrubber.
                                Ik kan je eventueel ook aan een elektrisch schema helpen, als je die nog niet hebt.

                                In reactie op: Vraagje over aansluitingen c25xe #18319494
                                Ray2712
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  13 June 2009

                                  Die sensor zit op je koelwaterbrug tussen de cilinderkoppen, is op je eerste foto in dit topic te zien.
                                  Draad komt als ik mij goed herinner uit op 1 van die stekkers die je op de motorafdekkap hebt liggen op de 7de foto van dit topic. Is een blauwe draad. Kan een beetje vergrijsd zijn in de loop der jaren.

                                  In reactie op: Defecte airco #18325704
                                  Ray2712
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    13 June 2009

                                    Hoeveel olie en koudemiddel is er toegevoegd dan?
                                    Zo’n compressor scheurt natuurlijk niet zomaar.

                                    In reactie op: Defecte airco #18325702
                                    Ray2712
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      13 June 2009

                                      Wat Liviu zegt: vermoedelijk geen olie bijgevuld.

                                      In reactie op: Vraagje over aansluitingen c25xe #18319492
                                      Ray2712
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        13 June 2009

                                        Ja, dat kan. Is dan een tweepolige sensor. 1 draadje naar oliedruklampje, 1 draadje naar oliedrukmeter.

                                        In reactie op: Vraagje over aansluitingen c25xe #18319490
                                        Ray2712
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          13 June 2009

                                          Oliedruksensor zit daar bij mij wel, is sensor voor de meter en schakelaar voor lampje ineen.

                                          In reactie op: Vraagje over aansluitingen c25xe #18319488
                                          Ray2712
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            13 June 2009

                                            Oliedruksensor zit soms affabriek al bij de C25XE gemonteerd, naast de krukaspoelie (in plaats van de oliedrukschakelaar). Met een adapterplaatje kan je daar wellicht ook je temperatuursensor monteren.

                                            In reactie op: Sluiten van stappenmotor c20xe #18325329
                                            Ray2712
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              13 June 2009

                                              @KRSA2000 wrote:

                                              Is een apk eis dat de motor op de juiste stationaire toerental draait

                                              Sent from my SM-G935F using Tapatalk

                                              Graag een link naar deze eis. Ik kan het namelijk niet terugvinden in de APK regelgeving. Wat er wel in staat is het volgende:

                                              Artikel 5.1b.1

                                              Met betrekking tot de in dit hoofdstuk opgenomen eisen en de wijze van keuren daarvan, wordt verstaan onder:

                                              b. stationair toerental: het toerental van de draaiende motor, waarbij:
                                              1º. de koudstartinrichting of het handgas niet is ingeschakeld;
                                              2º. het gaspedaal en het koppelingspedaal in ruststand zijn;
                                              3º. de keuzehendel van de versnellingsbak in de neutrale stand staat bij een niet- of halfautomatische versnellingsbak dan wel in de parkeerstand of in de neutrale stand bij een volautomatische versnellingsbak, en waarbij
                                              4º. lampen en andere stroomverbruikers niet zijn ingeschakeld, met uitzondering van lampen die bij het starten automatisch gaan branden;

                                              Er wordt dus niet gesproken over een maximaal aantal toeren of een door de fabrikant voorgeschreven toerental.

                                              Gewoon voldoen aan bovenstaande voorwaarden en meten. Draait ie dan 1500 toeren? Dan is 1500 toeren stationair voor die motor.

                                              Los daarvan, heb ik helaas niet het antwoord op je initiële vraag, Koen.

                                              In reactie op: Sluiten van stappenmotor c20xe #18325326
                                              Ray2712
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                13 June 2009

                                                @koen_teepen wrote:

                                                Stationair toerental moet omlaag, anders komt hij niet door de apk heen. :swear

                                                Waarom niet?

                                                In reactie op: ABS pomp #18324192
                                                Ray2712
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  13 June 2009

                                                  In reactie op: ABS pomp #18324190
                                                  Ray2712
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    13 June 2009

                                                    ABS ring met sensor kan ook alleen gebruikt worden voor snelheidssignaal. Hoeft dan geen ABS te hebben.

                                                    In reactie op: Startprobleem Corsa 1.4 2001 #18321670
                                                    Ray2712
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      13 June 2009

                                                      Ik heb pas geleden, ook een Corsa C 1.4, hetzelfde probleem gehad. Zelfde symptomen, zelfde storing. Door Liviu is toen een andere ECU geplaatst, toen was het probleem opgelost.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 156)