Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Uiteindelijk met hulp van Liviu een nieuwe cim geïnstalleerd. Dat ging n paar uur goed, maar daarna hetzelfde probleem met dezelfde codes. Vervolgens heeft Liviu de sleutel opnieuw gesoldeerd en ingeleerd. Nu werkt alles weer. Onduidelijk of de eerste cim wel echt kapot was. In ieder geval zeker dat p1616 ook n kapotte sleutel kan zijn!
Ik heb volgens mij wel eens ergens gelezen dat dit met de verbinding of met de cim te maken kan hebben. Ik zou t even googelen, want er is best wat over te vinden. Hier is n voorbeeld:
Ik heb m uiteindelijk naar n slotenmaker gebracht, deze heeft m kunnen repareren. Hij wist me te vertellen dat t binnenwerk ‘kapot’ was, maar liet niet echt iets los over wat dan.
Hoi Corsa,
ja de sleutel is er inderdaad in geweest tot ik het slot in de behuizing heb gezet. Maar misschien dat ik de sleutel toch te vroeg er weer uit heb gehaald en het slot nog niet helemaal goed zat? Ik heb overigens het gevoel dat alle pinnen gewoon soepel indrukken en goed terugkomen. Wat gaat er mis als de sleutel tussendoor verwijderd wordt?Nou ik ben in ieder geval een stapje verder. De OPCOM aan de praat gekregen en ik zie foutcodes B3055 – Transponder Key Problem, P1614 – Wrong Transponder Key en P1616 – CIM Wrong Environment Identifier. Wat Google leert mij dat het kan helpen om de CIM dan een software update te geven. Hier is echter een Tech2 voor nodig. Is er toevallig iemand in de buurt van Utrecht die dit wil en kan doen? Anders moet ik ‘m naar de dealer laten slepen en het daar laten uitvoeren, dan betaal ik liever hier een van jullie iets.
Ja ik heb dit heel vaak proberen uit te lezen, maar met m’n OBDII meter geeft hij geen codes weer (behalve die ene keer laatst toen er ook echt niet mee te rijden viel). Ik heb een OPCOM ding besteld, maar die is nog onderweg. Misschien dat dat er meer licht op kan werpen. Het is een 1.8L 120pk 16v, volgens mij Z18XE ofzo. Die laatste code weet ik even niet 100% zeker. Geeft zo’n kapotte injector nog andere klachten?
Storingslampjes blijven nu weg. Af en toe komt t lampje heel even aan, maar dat is wel al heel lang zo. Ik had begrepen dat dat niet uit maakt, als ie snel weer weg gaat. Ik heb gisteren ook ruim 100km gereden zonder problemen. Witte rook lijkt nu ook weg. Ik zal mn koelvloeistof en olie maar goed in de gaten houden, want t zint me toch nog niet helemaal. Dit soort problemen lossen zichzelf niet echt op natuurlijk
Bedankt voor de snelle reactie! Ik weet alleen niet hoe ik dit kan uitlezen. Valt dat elektronisch te doen of moet ik dan gewoon even een druksensor op ‘t aircosysteem aansluiten? En welke druk hoort daar op te staan?
Hoi allen,
Tijdje geleden alweer, maar het probleem is verholpen! Nieuw relais erin gezet en daarna deden stand 1, 2 en 3 het niet meer. Vervolgens was er een nieuw probleem: stand 4 deed het niet en hij kon ook niet uit (hij bleef altijd blazen op stand 1). Ik heb toen de hele printplaat eruit gehaald en vond daar dat stand 1 en 4 worden geschakeld door een setje detector switches (en dus niet door de koperen draaischakelaar die je deels kunt zien in mijn eerste post). Ik heb vervolgens op farnell.com deze switches opgezocht en via sinus.nl een setje besteld. Na de oude losgesoldeerd te hebben en de nieuwe erop te zetten, deed alles het weer als een zonnetje! Mocht iemand anders er wat aan hebben, het zijn deze switches:
https://sinuss.nl/componenten/schakelaars/detect/2931878-hdp001r-detect-switch-spst-0001a-5vdc-smd-c–k-components
https://sinuss.nl/componenten/schakelaars/detect/2931877-hdp001l-detect-switch-spst-0001a-5vdc-smd-c–k-componentsIk heb helaas geen foto van de locatie op de printplaat, maar ze zijn niet echt te missen.
Ok interessant. Ik zal komende week eens kijken of ik dat relais kan verplaatsen en, mocht dat geen zin hebben, of ik hier met een adapter er 12V op kan zetten om te zien wat hij doet. Volgens mij ben ik er nooit aan geweest, maar wie weet heb ik dat ding zelf ooit verkeerd terug gezet en deed de boel het daarna niet meer. Ik heb dat paneel sowieso wel ooit open gehad namelijk. Ik hoop dat standen 1 t/m 4 allemaal door hetzelfde relais lopen, want die doen het nu niet en de ontwasem doet het wel. Ik houd jullie op de hoogte!
Ontzettend bedankt voor de hulp, Koffie! Ok nog eens een blik geworpen op de relais, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Ik heb wat foto’s bijgevoegd om verder uit te kunnen leggen. Er zijn dus twee gele relais, deze heb ik met elkaar gewisseld, maar dit geeft geen effect. Als ik de ontwasemknop gebruik, hoor ik wel de typische “klik” van het relais wat ingeschakeld wordt. Dit hoor ik niet als ik de standenknop gebruik. Zijn het wel de gele relais of moet ik eigenlijk naar andere kijken? Ik zag ook nog een bruine en een blauwe, maar ben daar verder niet aan geweest. Ook wist ik even niet zo goed hoe ik hier wat aan kon meten. De draden zaten allemaal naar achter weggestopt en ik zag niet direct een manier om daar een beetje bij te komen. Werken die dingen gewoon op 12V DC? Dan kan ik ze eventueel wel gewoon een keer binnen aan een adaptertje leggen en dan met de diode meter kijken of het ding open en dicht gaat. Ten slotte heb ik volgens mij ook wel eens gelezen dat de standenknop op de vierde stand het relais zou moeten passeren, maar als ik het schema goed begrijp, klopt dat niet, toch?
Dan nog een allerlaatste toevoeging: mijn airco doet ‘t ook niet. Ik heb eens gemeten of ik spanning meet op de draad waarvan ik denk dat ie naar de magneetkoppeling gaat (zie foto), maar daar kreeg ik geen signaal. Zou dit gerelateerd kunnen zijn of ligt dit heel ergens anders aan? Ik zal hier nog wel een apart topic voor openen om het in meer detail te behandelen.
Hoi Koffie,
Dank voor de tips! Ik heb nu het contact bij de aanjager gemeten. Met de ontwasemknop is t netjes 12.1 V, maar met de standen knop krijg ik niks. Als ik dan de contacten op de standen knop meet, in dat controlepaneel, meet ik ook niks (de – meet ik op carrosserie). Is het sowieso t paneel, of doet er nog ergens een relais mee?
Hoi Haasje,
Klopt, die heb ik ook al een keer vervangen, maar dat mocht helaas niet baten. Typisch gezien zou bij een kapotte kachelweerstand stand 4 ook nog wel gewoon moeten werken, wat nu niet het geval is.
Vandaag even gemeten en de multimeter en ik krijg inderdaad op alle standen contact. Ik neem aan dat er ook stroom op dat paneel binnen komt, want de andere knoppen daar doen t ook gewoon. Het zou nog kunnen dat precies de verbinding van de stroom naar de standen knop door is, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zal t morgen toch maar even meten. Dat draait allemaal op 12 V DC toch? Iemand een idee wat het anders nog zou kunnen zijn?
Ventilator had ik inderdaad gedraaid. Voelt voor mijn gevoel licht, maar ik heb natuurlijk helemaal geen vergelijkingsmateriaal, dus dat is lastig om te zeggen. Ik zou eigenlijk eens moeten meten of er wel spanning op komt te staan als ik de standenknop gebruik. Het is alleen niet zo makkelijk om te zien hoe die kabelboom loopt en op welke contacten ik dan zou moeten meten. Weet iemand dat misschien hier?
Het gaat inderdaad om een Vectra c. Interessant om te horen dat die beveiligd zijn tegen doorbranden van de weerstand. Ik vraag me alleen af hoe het aan de ventilator kan liggen, als deze wel nog gewoon aan gaat met de ontwasem knop. Heb jij daar enig idee van?
Ik heb de weerstand vervangen, maar helaas nog steeds niks. Ik heb ook de contacten een schoongemaakt voor de kabel die op de standenknop aansluit, maar dat mocht ook niet baten. Heeft iemand een duidelijk schakelschema van dat deel? Of weet iemand wat er allemaal nog zit tussen de standenknop en de ventilator? Het lijkt toch alsof er daar iets mis is, aangezien de ventilator het wel doet met de ontwasem knop.
-
AuteurBerichten