Standenknop Kachelventilator

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Standenknop Kachelventilator

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #18384546
    DavyWanders
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 August 2019

      Hoi allen,

      De ventilator van mijn Opel Vectra C wil niet meer aan. Eerst was het zo dat hij alleen nog op stand 4 aanging. Ik wist toen echter nog niet van het bekende probleem met de weerstand. Ik heb toen met de knop lopen kloten en daarna de kachelweerstand pas vervangen. Nu doet hij het echter op geen enkele stand meer. Hij gaan nog wel aan als ik het knopje indruk om de voorruit droog te blazen (dat knopje naast de standenknop). Ik wil dus eigenlijk even meten of ik de knop niet gesloopt heb door te kijken of er stroom loopt vanaf de knop. Kan iemand me helpen met welke contactpunten ik dan moet meten? Ik heb even wat foto’s bijgevoegd om te laten zien waar ik dacht te gaan meten. Mocht daar gewoon stroom vandaan lopen, dan zal ik eens moeten kijken of ie ook tot de ventilator komt. Heb ik nog geen foto van, maar weet iemand welke contacten ik dan moet checken? Ten slotte, kan dit ook door een kapot relais komen (die links achter de lichtknop zit)? Of wordt die gepasseerd op stand 4? Alvast bedankt!

      IMG_6859IMG_6858

      #18384550
      Koffie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 November 2019

        Multimeter op piepstand (diodestand) of als die stand er niet is, het laagste weerstandbereik.
        Meetkabels op de betreffende bussen van de multimeter aansluiten.

        Je kan nu op de draaiknop alle combinaties van de vier contacten uitproberen. Sluit de meetkabels aan op twee willekeurige contacten, draai de draaiknop in alle standen en luister of de multimeter ergens piept (= verbinding) of 0 ohm (= verbinding) aangeeft.

        Als er érgens een verbinding wordt gevonden, is de draaiknop in ieder geval deels goed.
        Te zien aan de opbouw van de draaiknop, zal het onderste (of bovenste) contact vermoedelijk afwisselend verbinding maken met de overige contacten. Elk stapje dat je de draaiknop verder draait, wordt er verbinding gemaakt met een ander ‘overig’ contact. Op de laagste stand maakt hij vermoedelijk nergens verbinding mee.

        #18384679
        DavyWanders
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 August 2019

          Vandaag even gemeten en de multimeter en ik krijg inderdaad op alle standen contact. Ik neem aan dat er ook stroom op dat paneel binnen komt, want de andere knoppen daar doen t ook gewoon. Het zou nog kunnen dat precies de verbinding van de stroom naar de standen knop door is, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zal t morgen toch maar even meten. Dat draait allemaal op 12 V DC toch? Iemand een idee wat het anders nog zou kunnen zijn?

          #18384681
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            kachelweerstand zit achter het dashboardkastje in het kachelhuis:

            #18384684
            DavyWanders
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 August 2019

              Hoi Haasje,

              Klopt, die heb ik ook al een keer vervangen, maar dat mocht helaas niet baten. Typisch gezien zou bij een kapotte kachelweerstand stand 4 ook nog wel gewoon moeten werken, wat nu niet het geval is.

              #18385497
              Koffie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 November 2019

                Je zou kunnen kijken of de accuspanning de draaischakelaar bereikt, door de spanning te meten tussen een contact op de draaischakelaar en de massa. Probeer het voor alle contacten (in de stekker) en met de draaischakelaar op verschillende standen. Zo ja, dan kan je kijken of er ook spanning te meten is bij de weerstand. Met name het contact waar de aanjagermotor op aangesloten is, is interessant.

                #18385786
                DavyWanders
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 August 2019

                  Hoi Koffie,

                  Dank voor de tips! Ik heb nu het contact bij de aanjager gemeten. Met de ontwasemknop is t netjes 12.1 V, maar met de standen knop krijg ik niks. Als ik dan de contacten op de standen knop meet, in dat controlepaneel, meet ik ook niks (de – meet ik op carrosserie). Is het sowieso t paneel, of doet er nog ergens een relais mee?

                  #18385791
                  Koffie
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 November 2019

                    Goed bezig met meten.

                    Het elektrische schema staat hier: https://wiringlivres.blogspot.com/2019/05/z18xe-engine-wiring-diagram.html
                    Elektrisch schema Vectra C

                    De ventilator kan op twee manieren spanning krijgen:
                    – via relais K5_X129. Ik denk dat je dit relais gebruikt met de ontwasemknop.
                    – via relais K4_X129, het bedieningspaneel ‘Heating, A/C control unit’ (standenknop waarschijnlijk) en de kachelweerstanden

                    Als je al op het bedieningspaneel bij de standenknop geen spanning meet, denk ik dat er wat mis gaat bij relais K4_X129. Het kan zijn dat dit relais stuk is of dat het niet bekrachtigd wordt. Kan je achterhalen welk relais dit is? De makkelijkste manier om te controleren of het relais heel is, is om K4_X129 en K5_X129 om te wisselen. Om te controleren of het relais bekrachtigd wordt, kan je (met aangesloten stekkers overal) bij connector XI1 (draad 5) of iets verderop meten of daar 0 of 12 V op staat t.o.v. de massa. Als er 0 V op staat doet het bedieningspaneel zijn best om het relais te bekrachtigen en is het relais stuk OF het de bekrachtigingsspoel van het relais is stuk OF er is ergens een onderbroken verbinding. Als er 12 V op staat, gaat er iets mis bij het bedieningspaneel.

                    Misschien heb je hier wat aan om het relais te vinden. Het heet ‘Heater blower relay’.
                    https://fusesdiagram.com/opel-vauxhall/fuses-and-relay-opel-vauxhall-vectra-c.html

                    #18385876
                    DavyWanders
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 August 2019

                      Ontzettend bedankt voor de hulp, Koffie! Ok nog eens een blik geworpen op de relais, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Ik heb wat foto’s bijgevoegd om verder uit te kunnen leggen. Er zijn dus twee gele relais, deze heb ik met elkaar gewisseld, maar dit geeft geen effect. Als ik de ontwasemknop gebruik, hoor ik wel de typische “klik” van het relais wat ingeschakeld wordt. Dit hoor ik niet als ik de standenknop gebruik. Zijn het wel de gele relais of moet ik eigenlijk naar andere kijken? Ik zag ook nog een bruine en een blauwe, maar ben daar verder niet aan geweest. Ook wist ik even niet zo goed hoe ik hier wat aan kon meten. De draden zaten allemaal naar achter weggestopt en ik zag niet direct een manier om daar een beetje bij te komen. Werken die dingen gewoon op 12V DC? Dan kan ik ze eventueel wel gewoon een keer binnen aan een adaptertje leggen en dan met de diode meter kijken of het ding open en dicht gaat. Ten slotte heb ik volgens mij ook wel eens gelezen dat de standenknop op de vierde stand het relais zou moeten passeren, maar als ik het schema goed begrijp, klopt dat niet, toch?

                      IMG_6927IMG_6926

                       

                      Dan nog een allerlaatste toevoeging: mijn airco doet ’t ook niet. Ik heb eens gemeten of ik spanning meet op de draad waarvan ik denk dat ie naar de magneetkoppeling gaat (zie foto), maar daar kreeg ik geen signaal. Zou dit gerelateerd kunnen zijn of ligt dit heel ergens anders aan? Ik zal hier nog wel een apart topic voor openen om het in meer detail te behandelen.

                      IMG_6925

                      #18385891
                      Koffie
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 November 2019

                        Geen probleem. Van airco’s weet ik helaas niks.

                         

                        Komt dit plaatje overeen met de zekeringenkast van jouw auto? Relais 3 en 7 zijn van de ventilatie. 3=bruin en 7=blauw op plaatjes die ik op internet vind. Als dit plaatje overeenkomt, lijkt het bruine relais bij jou één positie te laag te zitten.

                         

                        vectra c

                         

                        Deze relais werken gewoon op 12 V. Het relais dat klikt als je ontwaseming inschakelt is K5. Het andere relais is het verdachte.

                        Het schema is een beetje onduidelijk, er wordt niet aangegeven wat er binnen het bedieningspaneel gebeurt. Het kan zijn dat stand 1-2-3 via de weerstanden gaan en stand 4 via hetzelfde relais als de ontwaseming K5. Het kan ook dat het schema niet klopt of dat het voor een andere uitvoering is.

                        #18385904
                        DavyWanders
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 August 2019

                          Ok interessant. Ik zal komende week eens kijken of ik dat relais kan verplaatsen en, mocht dat geen zin hebben, of ik hier met een adapter er 12V op kan zetten om te zien wat hij doet. Volgens mij ben ik er nooit aan geweest, maar wie weet heb ik dat ding zelf ooit verkeerd terug gezet en deed de boel het daarna niet meer. Ik heb dat paneel sowieso wel ooit open gehad namelijk. Ik hoop dat standen 1 t/m 4 allemaal door hetzelfde relais lopen, want die doen het nu niet en de ontwasem doet het wel. Ik houd jullie op de hoogte!

                          #18385966
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Heb je ook al eens je kachelmotor gedemonteerd? Soms is die vochtig geworden en geoxideerd.

                            #18391676
                            DavyWanders
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 August 2019

                              Hoi allen,

                              Tijdje geleden alweer, maar het probleem is verholpen! Nieuw relais erin gezet en daarna deden stand 1, 2 en 3 het niet meer. Vervolgens was er een nieuw probleem: stand 4 deed het niet en hij kon ook niet uit (hij bleef altijd blazen op stand 1). Ik heb toen de hele printplaat eruit gehaald en vond daar dat stand 1 en 4 worden geschakeld door een setje detector switches (en dus niet door de koperen draaischakelaar die je deels kunt zien in mijn eerste post). Ik heb vervolgens op farnell.com deze switches opgezocht en via sinus.nl een setje besteld. Na de oude losgesoldeerd te hebben en de nieuwe erop te zetten, deed alles het weer als een zonnetje! Mocht iemand anders er wat aan hebben, het zijn deze switches:

                              https://sinuss.nl/componenten/schakelaars/detect/2931878-hdp001r-detect-switch-spst-0001a-5vdc-smd-c–k-components
                              https://sinuss.nl/componenten/schakelaars/detect/2931877-hdp001l-detect-switch-spst-0001a-5vdc-smd-c–k-components

                              Ik heb helaas geen foto van de locatie op de printplaat, maar ze zijn niet echt te missen.

                              #18536363
                              sabrina.a
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                16 June 2023

                                Weet je toevallig ook waar je die draadjes ergens kunt vinden? Ik heb een kachelweerstand te vervangen en ook de draadjes die daarbij horen, weerstand en de stekker erbij vind ik wel maar niet de draadjes

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.