Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
[quote quote=18370200]Beste Haasje, De distributieketting is nieuw. Dus nee, die rammelt niet meer. De bougies zijn relatief nieuw <15.000 km. Die heb ik verder niet gecheckt. Ook omdat het niet consequent fout ging en ook niet bij een warme start of tijdens het rijden. Koelvloeistof wordt ook niet verbruikt. En sinds mijn laatste bericht nog steeds niet weer voor gekomen [/quote]
Inmiddels, na 1.5 jaar, wel weer en er is nu inderdaad een klein beetje sprake van kvs verbruik.
Dit is niet in de olie terug te vinden dus, misschien heeft Haasje toch gelijk. Ik zal de bougies er binnenkort even uithalen. ivm de ketting zie ik het niet zitten om de kop te demonteren.
Ook omdat mevrouw haar droomauto een Corsa-D is.Beste Haasje,
De distributieketting is nieuw. Dus nee, die rammelt niet meer.
De bougies zijn relatief nieuw <15.000 km. Die heb ik verder niet gecheckt. Ook omdat het niet consequent fout ging en ook niet bij een warme start of tijdens het rijden.
Koelvloeistof wordt ook niet verbruikt.En sinds mijn laatste bericht nog steeds niet weer voor gekomen
Ik heb een zoekvraag gedaan bij onderdelenlijn.nl
Daarbij krijg je verschillende aanbiedingen en verholgens heb ik de onderdelen opgehaald.Qua schakelen zit er minder speling in en dat voelt een stuk prettiger. Als je met het specifiek naar de 1, de onjuiste tolerantie van de synchromesh ring bedoelt.. Tja, dat gaat de pook niet oplossen. Maar met mijn huidige trajecten heb ik er niet veel last van/ ik ben er inmiddels aan gewend geraakt.
Inmiddels de pook en stang vervangen. Hierbij ook het kooitje om de pook, waarvoor de middenconsole vervangen moest worden.
Ik heb de boel gesmeerd met een hoogwaardig siliconenvet, maar dat bleek geen stand te houden
Dus nog ergens de oude tube opgezocht die ik in huis had, met het originele witte vet en dit gaat wel goed.Beste,
Nee. Het was pruttelen op 500 toeren of minder. Het leek alsof 1 cilinder niet mee deed. Dat duurde dan even kort en daarna was het goed. Het ging ook niet consequent fout. “helaas” heeft het probleem zit nu al enkele weken niet meer gemanifesteerd.
V.w.b. EGR. Ik meen dat die bij aanschaf een keer een foutmelding gaf, maar verder hebben we qua rijden geen probleem meer ondervonden van de EGR.
Wel bedankt voor het meedenken.
bump
Nou, dat is wel een beetje de info waarnaar ik op zoek was.
Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over mijn Opel hoor, maar ik denk dat het merk en de fanbase toch wat minder is geworden dan voorheen.
Dat blijkt voor mij ook een beetje uit de leegloop op dit forum maar wellicht ook de marktomstandigheden.
En na de overname door PSA zijn de nieuwste modellen voor mij geen optie meer, dus daarvoor hoef ik in ieder geval niet te gaan sparen.Budget is mede afhankelijk van wat ik er voor weer krijg. Voor mijn G heb ik destijds 4500 betaald en ik heb hier nogsteeds een goed gevoel bij.
Als ik voor 6500 meer auto met een gelijkwaardig niveau van slijtage krijg, als dat ik met 100.000 bij mijn huidige had, denk ik dat ik wel weer een mooie auto heb.Andere mensen nog positieve ervaringen?
Hoi,
Bedankt voor de reactie. Nogmaals kijken levert op dat het waarschijnlijk kan zonder de middentunnel te hoeven demonteren.
Mensen nog ervaring met revisie van slijtagedelen op het schakelmechanisme op de bak?
En wat zijn geschikte vetten voor de gebruikte teflon/ kunststof materialen? Zuurvrije vaseline werkt, uit ervaring, niet. Van siliconenvet durf ik, gezien de vergaande staat van slijtage, geen zinnig woord over te zeggen.Rest nog een mooi leertje om de pook..?
@Genx: Dat is de connector voor je inlaatlucht temperatuur sensor.
Toch een kleine vraag voor de techneuten onder ons.
Het valt me op dat de “oudere” opelmotoren een oliefiltertype(potje) gebruiken zonder anti-terugloop klep in de filter.
Als ik mij op internet inlees is dit op het potje type oliefilter is dit toch wel gebruikelijk.Kan iemand aangeven waarom Opel er voor heeft gekozen om dit niet toe te passen?
De vraag ontstaat omdat het lijkt dat er bij de Z12XE wel een zo’n mechanisme heeft, gezien de motor gelijk oliedruk heeft.
Bij een koude start van mijn Z16XE duurt dit toch 1 tot 2 seconden en zijn de klepstoters hoorbaar.Alvast bedankt voor de reactie.
Edit: delete ivm verkeerde topic. Exuses
Voor wat betreft de originele radio..
Bij onze Corsa C was erg stevig op de aanknop drukken nodig voordat die een reactie gaf. Als je daarmee dan de instructies in het boekje volgt moet het goed komen.
Nou, We zijn geslaagd.
Vorig weekend hebben we ook nog gekeken bij een X14SZ voor een appel en een ei. Deze week door de verkoper geappt dat, na aankoopbeslissing, de roest toch ernstiger was dan verwacht toen hij de auto liet keuren. Niet de veerschotels, achteras of kokerbalken maar wel aan de onderkant structurele delen (2 stuks) doorgeroest. Iets had ik wel gezien en ik dacht dat dat met een slijptol en tectyl wel op te lossen was, maar helaas.Vandaag wezen kijken bij een X14XE 5drs. Mooie auto, fijne motor maar wel een blauwe pluim bij starten, tikkende klepstoter of iets wat er op lijkt en onzekerheid over de distributieriem(75dkm en 8 jaar geleden). De interval kon ik ad-hoc niet vinden(had ik moeten voorbereiden).
Op de terugweg weer langs de verkoper van vorige week geweest om de aanbetaling op te halen, praatje te maken en de rest van zijn assortiment te bekijken.
En binnen 30 minuten was daar een Corsa-C op naam gezet .
Ik had de auto vorige week ook al gezien, maar ivm buiten budget en hoge kmstand laten staan.
Maar de beste man was best verzekerd van de toekomst van het beestje, er was een pad vrij naar de deur voor een testrit.. dus waarom niet.
Bij starten klonk er niks vreemds.. Mijn vriendin stapt achter het stuur en na de eerste bocht was ze al verkocht.
Verder binnen een 10 minuten durende testrit niks kunnen ontdekken en rechtsomkeert gemaakt om de aankoop definitief te maken.Het is dus een Corsa-C geworden met Z12XE en iets over de 200.000(eigenlijk te hoog maar het lijkt allemaal wel te kloppen).
Volgende week testdag en vervolgens zelf een opleverbeurtje bij de DHZ garage doen.. Na de 70 km die we vandaag hebben gereden lijkt het toch best een heerlijke auto :happy02:Bedankt voor jullie advies en meedenken :dank-u:
Hoi allen,
In verband met de prijs/kilometers word het waarschijnlijk toch gewoon een corsa b.
De x12xe hebben we niet gekozen omdat er waarschijnlijk een Renault monteur aan heeft gezeten (electrische mankementen en geen verbinding te krijgen met opcom).
Vandaag kijken naar een x14sz en x14xe. Adviespunten zijn ook nu nog welkom.
Fijne dag!!
EGR ken ik van de Z16XE.
Wervelkleppen zitten in de xep motoren? Mooi systeem wel, in theorie. Die hoor je? En hoe zijn de problemen daarmee te verhelpen? Uiteraard zijn de tips welkomVoor het kijken neem ik een uitlees stekker, lampje en een schroevendraaier mee om voorzichtig mee te porren en te luisteren.
Verdere verklikkers van eventuele mankementen? Bedankt voor de input Bart-gsi! Het word gewaardeerd
Die drol zonder waarde zijn we ons van bewust. Zowel wat we weer hebben gekregen voor de oude corsa als wat ik verwacht dat mijn Astra nog waard is haha.
Wat zijn zwakke plekken van de C en is 1.2 16v geschikt voor die auto of moet je dan al naar een 1.4 kijken?
Bedankt voor het meedenken.
Bart-gsi,
Dat is een goede vraag. Ik denk omdat het budget tot maximaal 1300 reikt. We zijn beiden net klaar met de studie, hebben wat achterstallige uitgaven gedaan en hebben dus nog geen bankroll opgebouwd :no-money:
Iets speling is er wel voor de echte topper hoor. Maar we zijn ook bang om een kat in de zak te kopen.De corsa die ik in elkaar heb gereden was misschien niet meer de mooiste maar technisch ijzersterk. Dat geeft toch wat gemoedsrust.
En voor de prijzen waarvoor ik mogelijke b’s te koop zie hoeven we geen faillissement aan te vragen, mocht het toch niet wat zijn. Is het wat dan kunnen we/ kan ze door sparen voor een D die ze graag wil.De X12XE wordt ons via via betaalbaar aangeboden. Zogezegd onderhouden, maar dat kunnen we checken.
Wat mankeert er aan de ketting en is dat “on te fly” te beoordelen? En de olieverbranding.. Langs de zuigers of klepstelen? Of elders en is dit op geur en kleur van de uitlaat(gassen) redelijk in te schatten?
Uiteraard check ik de carterdruk en de indruk die ik van de rest onder de kap krijg.Alvast bedankt.
Beste,
Begin maar eens met het afdoppen van je EGR klep. Kost weinig en symptomen komen mij bekend voor als een vervuilde EGR klep/ EGR kanaal.
Als dat succes heeft: Uit laten schakelen. Bij de Z16XE kan dat vanaf 2002. Dat voorkomt je problemen in de toekomst als de klep werkelijk de geest geeft.
Met afdoppen blijft de klep mechanisch namelijk nog wel functioneren.Helaas kan ik je uit ervaring weer tegen spreken Emiel. Maar proberen kan natuurlijk geen kwaad. Ik heb het ook geprobeerd. Er zat bij mij af fabriek wel wat te weinig olie in. Uiteraard correct via peilopening gevult en op een brug. Zelf ga ik nog eens opnieuw afstellen proberen. En de pook en schakelstang vervangen. Hoop dat het dan beter word.
Kan redelijk makkelijk in mijn geval. Ik weet niet zeker hoe het bij de H zit maar ik neem aan vergelijkbaar.
Bij mij is het een kwestie van het rubber van de achterklep los halen en dan voorzichtig tussen hemel en dak je ding doen. Natuurlijk niet de boel uit zijn fatsoen trekken;)Ik heb hem nog niet los gehaald(op de foto is opgestuurd door demontagebedrijf) maar als goed is zit tussen hemel en dak een moer die je met een steeksleutel of ringsleutel los kunt draaien.
Update 18-4-2017:
Kort verhaal: Ik vermoed een kabelbreuk/ slecht contact.
Nou, omdat het me steeds minder lekker ging zitten zelf ook nog wat aan het zoeken geweest.
Opcom er aan gehad en die bevestigd de waarden om de meter. Afgelopen weekend in heet stadsverkeer zelfs terug naar 78 graden!Klein stukje theorie opgezocht op internet(basis en slechts om een oplossingsRICHTING te vinden):
De sensor is een zogenaamde thermistor/ thermische weerstand. De weerstand veranderd/ verlaagd naarmate de temperatuur stijgt.
Vanaf de ECU komt een 5.00V spanning, door een weerstand en een verlaagde spanning staat gelijk aan x temperatuur.
Dit verhaal komt in de richting van uitgelezen spanning.Puntje 2:
Af en toe, als ik weer eens pielde bij de sensor en stekker ging het weer even goed. Dit lijkt voor mij op een draadbeuk.
Gisteren bewust eens geprobeerd, motor heet en uit=> draadje pielen en de meter steeg sneller dan hij de restwarmte van het blok normaliter opneemt.Vandaag:
Eens met de multimeter aan de stekker, contact aan en kijken welke spanning we meten: 5.00V. So-far-so-good.
Eens aan de draad, in de richting van verbinding pielen en ja hoor. Spanning begon te wisselen tussen 5.00V tot minimaal 4.60V.
Daarover natuurlijk nog een weerstand en de ECU interpreteerd het als een lagere dan werkelijke temperatuur.Conclusie:
Als ik juist heb gemeten. Lijkt het sterk op een kabelbreuk. over 2 weken hoop ik de verbindingen in de draad na te kunnen kijken en te kunnen herstellen indien deze daadwerkelijk slecht zijn.Disclaimer:
Ik heb echt basisinfo opgezocht en dit ingezet en hier beschreven. Uiteraard zit er meer achter zoals mogelijke meetfouten van mijn kant en ik heb geen exacte ohm meting gedaan, omdat ik die nog niet kan en, volgens mij, hoef te vertalen naar een temperatuur.Vervolgvraag:
Wat is volgens jullie een solide, hitte- en trillingsbestandige reparatie. Locatie is tussen de kleppendeksel en de sierkap over de motor. Goed heet dus!
Ik zelf ben fan van solderen maar gaat dit met de aanwezige hitte ook goed?Beste Snowwolf,
Ik geloof dat mijn motor niet efficiënter of schoner loopt. Wel ben ik met hulp van mede-forumleden tot de conclusie gekomen dat mijn motor op lage toeren, bij versnellen in stadsverkeer en klimmen/ trekken van aanhangers last heeft van detonatie/ pingel. Wat de klopsensor op die momenten wel of niet detecteerd heb ik niet uitgelezen, wel is de sensor zonder resultaat vervangen. Of het uitsluitend mijn rijstijl of een combi met hotspots of iets dergelijks is kan ik je (nog)niet vertellen. I.v.m. een andere storing is de ecu ooit eens volledig getest door een revisie bedrijf en zij hebben geen fouten gevonden. Die Kan ik dus uitsluiten.
Tanken v.a. octaangetal 98 werkt voor mij om detonatie te voorkomen. Misschien is het ook wel een combi met leeftijd/ slijtage. Ik hoor meerdere (oudere)auto’s zelfde geluiden produceren in stadsverkeer.Ik dwaal is mijn enthousiasme af. Eventueel kunnen we de discussie in het betreffende topic of via pm voort zetten;) Ik heb er ook ooit een filmpje van gepost.
Astrid_fahrer:
De was ben ik vergeten. Strikt mechanisch had ik geen verklaring. Maar als er een secundaire vloeistof verwarmt moet worden, die vervolgens de thermostaatklep moet actueren kan ik me voorstellen dat dit proces niet direct reageert op wisselende omstandigheden.
M.a.w.: Door verhoogd toerental wordt meer kvs volume per xtijd verpompt, dat door snelheid en rijwind, sterk afgekoeld kan worden in de radiator, niet extra verwarmt wordt en daardoor minder heet door de thermostaatklep loopt, waarop de klep nog moet gaan reageren? En dit proces neem ik door de kruipmeter ook met enige vertraging waar?
Gaan uitleeswaarden in deze situatie anders zijn dan de meter aangeeft?(directe waarden) Ik heb opcom tot mijn beschikking, maar hang de laptop er tijdens woon/werk verkeer niet aan.Vandaag viel het me wederom op toen ik de auto achter op een file liet uitrollen. Toen ik inmiddels 30 reed, was de meter naar 80 graden gezakt om weer te gaan stijgen. Daarvoor en daarna bij 120 km/h en 90 km/h stabiel op 89 graden.
Wat bijdraagt aan mijn vragen:
De corsa, helemaal na de distributiewissel en kvs spoeling, schiet snel door naar 92 graden en de meter blijft daar stevig als een huis onder bijna alle omstandigheden op staan. Alleen bij file rijden stijgt de temperatuur. Deze stabiliteit in temperatuur ken ik ook van de Atos die ik hiervoor 5 jaar heb mogen gebruiken.Ik kan je vraag zo niet direct beantwoorden, maar je misschien wel van nuttige egr info voorzien;)
Ik heb zelf namelijk ook de Z16XE en had daarop ook een EGR klep.Op deze motor kun je de klep redelijk probleemloos afdoppen.
In de basis heb je geen problemen of foutcodes. Echter kan de klep nog wel werken en verslijten, hetgeen na jaren probleemloos afgedopt te hebben gefunctioneerd, is gebeurd. Dan zul je wel tot vervanging over moeten gaan.Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mvg,
Astra_R
Nou ik ben op de sloop geweest om de boel uit een zafira te trekken maar ben bij de bestuurdersstoel gestrand.
Daar zat de kabel nog onder stoel en bank en zat de kabel(bestaande uit 2 zoals bij mijn antenne) dusdanig verweven in de boom dat ik volgens mij beter een nieuwe kan halen i.v.m. risico op beschadiging van de kern. Wel heb ik het verloop van de dubbele naar enkele gespot. Van antenne tot radio bestaat uit 2 stukken kabel, die gekoppeld is bij de pedalen.In geval van die auto zou toevoeging van telefoon dus betekenen dat je alleen het stuk van pedalen tot radio en telefoon hoefde te vervangen.
Nu dus de volgende 2 uitdagingen:
– Waar kan ik de juiste kabel met connectoren vinden? Vec C is 2 delig?
– Hoe kom ik aan een nieuw rubber voor de voet, gezien deze bij de VOD niet los te bestellen is.Ik denk dat we voor de blauwe gaan. Aangezien TIS dit adviseert, kroon oil en hier 2 andere gebruikers zijn die het naar tevredenheid gebruiken.
Het was zowieso de bedoeling om de reinigen en te spoelen om bestaande vervuiling er uit te spoelen. Ook vermoed ik dat er ooit al iets is gemengd aangezien de kleur niet meer met zekerheid te herkennen is.Ik overleg deze week nog even met mijn monteur(werkzaam bij VOD) naar zijn visie en koppel nog terug.
Bedankt voor het meedenken.
-
AuteurBerichten