Aankoopadvies: Aanstaande overstap van Astra G

Forumindex Forums Modellen Astra Aankoopadvies: Aanstaande overstap van Astra G

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18367765
    Astra_R
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 September 2011

      Hallo,

      Na 8 jaar en 153.000km dringt bij mij langzaam door dat mijn Astra een eindig leven heeft.
      Het beestje heeft nu 253.000 op de teller en nog geen noemenswaardige mankementen, maar wat uit het blok is weggesleten, komt natuurlijk niet meer terug.

      Daarom wil ik mij rustig aan gaan oriënteren op een volgende auto, waarvan ik net zoveel plezier kan hebben als van mijn huidige auto.
      Dat betreft een Astra G Z16XE die de laatste 153.000 km door mijzelf (regelmatig) is onderhouden.

      Waar ben ik naar op zoek?

      – Mogelijk een Astra J station maar ik sta open voor andere merken/ modellen;
      – Een motor waarmee ik rustig kan manoeuvreren zonder (veel)gas bij te moeten geven;
      – Een motor die niet teveel benzine, diesel of olie verbruikt als ik normaal rijd. Ik rijd nu bijna alleen maar op de snelweg;
      – Een auto waarvan motor en onderstel onder normale omstandigheden gewoon heel blijft of onverwoestbaar is;
      – Een model waarbij ik zelf nog wat kan pielen middels een op-com achtige toepassing;
      – Eventueel de mogelijkheid om achteraf fabrieksopties te retrofitten, want dat vind ik leuk.

      Nice to have: De mogelijkheid om op LPG te rijden.

      Dus ja, welk model en motorcode raden jullie aan en waarom?

      #18367805
      3234dmtr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 January 2017

        Tsja, wat is je budget en denk je te gaan rijden op jaarbasis? Vloeken in de kerk uiteraard, maar het VAG MQB platform vanaf pak ‘m beet 2012 – 2013 is nu goed betaalbaar. De diesels zijn zuiniger dan de gemiddelde concurrentie. Benzine en-/of LPG heb ik helaas geen ervaring mee bij VAG. Onderdeelprijzen zijn laag en de beschikbaarheid hiervan is hoog. Service info is online EN real-time beschikbaar. Via VCDS en aanverwanten is zelfs het kleinste elektronische onderdeeltje te manipuleren. Retrofitting is dan wel weer afhankelijk van wat er af fabriek is geleverd. Ik zelf rijd overigens geen VAG meer. Ben na een Astra K nu heul tevreden onderweg in een Tsjechische Koreaan.

        #18368203
        Astra_R
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 September 2011

          Nou, dat is wel een beetje de info waarnaar ik op zoek was.
          Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over mijn Opel hoor, maar ik denk dat het merk en de fanbase toch wat minder is geworden dan voorheen.
          Dat blijkt voor mij ook een beetje uit de leegloop op dit forum maar wellicht ook de marktomstandigheden.
          En na de overname door PSA zijn de nieuwste modellen voor mij geen optie meer, dus daarvoor hoef ik in ieder geval niet te gaan sparen.

          Budget is mede afhankelijk van wat ik er voor weer krijg. Voor mijn G heb ik destijds 4500 betaald en ik heb hier nogsteeds een goed gevoel bij.
          Als ik voor 6500 meer auto met een gelijkwaardig niveau van slijtage krijg, als dat ik met 100.000 bij mijn huidige had, denk ik dat ik wel weer een mooie auto heb.

          Andere mensen nog positieve ervaringen?

          #18368208
          Corsa_GSi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Ja door blijven rijden in je huidige auto en die eventueel ombouwen op LPG.

            Er bestaan Astra J en K met af fabriek een 1.4 turbo en LPG.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.