Corsa B – Aankoopadvies

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B – Aankoopadvies

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18349165
    Astra_R
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 September 2011

      Beste allen,

      Tot mijn grote spijt heb ik een aanrijding gehad met de Corsa van mijn vriendin.
      Gezien de positieve ervaring, het beperkte budget en de gunstige prijs is de Corsa B wederom een optie voor haar.
      Ze had een X12SZ van 135dkm tot 179dkm.

      We gaan kijken bij een X12XE met 185dkm.
      Zijn er voor deze motorisatie en km stand specifieke dingen waar we op moeten letten?

      Zwakke plekken van het model die ik ken zij de veerschotels achter, achteras en binnenkant van de wielkasten.

      Zijn er verdere punten waar ik op moet letten?

      En zijn er aan te raden motoren qua verbruik, degelijkheid, km standen en aandachtspunten?

      Alvast bedankt voor de hulp :good:

      #18349170
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        olie verbranding en ketting volgens mij… ( als het goed is is dit een ketting motor)

        maar waarom geen corsa C met een simpele handbak??
        kosten tegenwoordig ook geen drol mee.. en zijn denk ik iets minder roest gevoelig..

        #18349174
        Astra_R
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 September 2011

          Bart-gsi,

          Dat is een goede vraag. Ik denk omdat het budget tot maximaal 1300 reikt. We zijn beiden net klaar met de studie, hebben wat achterstallige uitgaven gedaan en hebben dus nog geen bankroll opgebouwd :no-money:
          Iets speling is er wel voor de echte topper hoor. Maar we zijn ook bang om een kat in de zak te kopen.

          De corsa die ik in elkaar heb gereden was misschien niet meer de mooiste maar technisch ijzersterk. Dat geeft toch wat gemoedsrust.
          En voor de prijzen waarvoor ik mogelijke b’s te koop zie hoeven we geen faillissement aan te vragen, mocht het toch niet wat zijn. Is het wat dan kunnen we/ kan ze door sparen voor een D die ze graag wil.

          De X12XE wordt ons via via betaalbaar aangeboden. Zogezegd onderhouden, maar dat kunnen we checken.
          Wat mankeert er aan de ketting en is dat “on te fly” te beoordelen? En de olieverbranding.. Langs de zuigers of klepstelen? Of elders en is dit op geur en kleur van de uitlaat(gassen) redelijk in te schatten?
          Uiteraard check ik de carterdruk en de indruk die ik van de rest onder de kap krijg.

          Alvast bedankt.

          #18349175
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            kijken of er blauwe of witte rookwolkjes uit je uitlaat komen als de motor warm is en lang stationair draait en daarna een stoot gas geeft…

            en van de ketting kun je horen als de motor zowel koud als warm ratelt..

            de corsa C heb je ook in een 1.2 16v.. als Z12XE en Z12XEP… weegt net zo veel or iets meer dan een corsa b.. is een stuk jonger..en qua onderdelen nog iets makkelijker te verkrijgen dan een corsa b… nadeel is dat beide bij een dergelijke km-stand geen drol meer waard is..

            #18349176
            Astra_R
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 September 2011

              Die drol zonder waarde zijn we ons van bewust. Zowel wat we weer hebben gekregen voor de oude corsa als wat ik verwacht dat mijn Astra nog waard is haha.

              Wat zijn zwakke plekken van de C en is 1.2 16v geschikt voor die auto of moet je dan al naar een 1.4 kijken?

              Bedankt voor het meedenken.

              #18349177
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                zwakke plekken van de 1.2 wervelkleppen ( weet even zo niet bij welke van de 2…) en de EGR is een dingetje net als bij de B corsa.. maar is volgens mij wel uit te programmeren…

                en zoals liviu al eens vaker gezegd heeft ( net als vele anderen) easytronic zijn rampbakken qua automaten..
                voor de rest even geen idee.. wellicht dat anderen die dit lezen nog wat punten hebben.. beide zijn ketting motoren..

                beide motoren hebben 15a 25 pk meer dan de b corsa.. wat opzich voor het gewicht voldoende is… zitten zo rond de 75 a 80 pk..

                #18349204
                Astra_R
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 September 2011

                  EGR ken ik van de Z16XE.
                  Wervelkleppen zitten in de xep motoren? Mooi systeem wel, in theorie. Die hoor je? En hoe zijn de problemen daarmee te verhelpen? Uiteraard zijn de tips welkom :good:

                  Voor het kijken neem ik een uitlees stekker, lampje en een schroevendraaier mee om voorzichtig mee te porren en te luisteren.

                  Verdere verklikkers van eventuele mankementen? Bedankt voor de input Bart-gsi! Het word gewaardeerd :good:

                  #18349209
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    wervel kleppen zitten tussen de inlaat en cilinderkop.. en zijn vaak als 1 complete unit te vervangen.. of tenzij het motortje kapot is kijken of het motortje los verkrijgbaar is… zover ik denk niet…

                    #18349428
                    Astra_R
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 September 2011

                      Hoi allen,

                      In verband met de prijs/kilometers word het waarschijnlijk toch gewoon een corsa b.

                      De x12xe hebben we niet gekozen omdat er waarschijnlijk een Renault monteur aan heeft gezeten (electrische mankementen en geen verbinding te krijgen met opcom).

                      Vandaag kijken naar een x14sz en x14xe. Adviespunten zijn ook nu nog welkom.

                      Fijne dag!!

                      #18349435
                      Jasper98
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 January 2017

                        Roest, roest en roest. Als het kan op een brug bekijken, goed op de dorpels, langsbalken, krikpunten, achteras en veerschotels letten.
                        verder kwa techniek geldt de algehele indruk en de gebruikelijke tests die je ter plekke kunt doen.
                        16 kleppers willen nog wel eens olie verbruiken, voel of de motor koud is en kijk bij het starten of er blauwe rook te zien is. X14SZ is niet de snelste, maar wel een fijn soepel motortje.

                        Kijk wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is (zowel de X14SZ als de X14XE hebben een riem)

                        Succes met de eventuele koop!

                        Groet,

                        Jasper

                        #18349443
                        Astra_R
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 September 2011

                          Nou, We zijn geslaagd.
                          Vorig weekend hebben we ook nog gekeken bij een X14SZ voor een appel en een ei. Deze week door de verkoper geappt dat, na aankoopbeslissing, de roest toch ernstiger was dan verwacht toen hij de auto liet keuren. Niet de veerschotels, achteras of kokerbalken maar wel aan de onderkant structurele delen (2 stuks) doorgeroest. Iets had ik wel gezien en ik dacht dat dat met een slijptol en tectyl wel op te lossen was, maar helaas.

                          Vandaag wezen kijken bij een X14XE 5drs. Mooie auto, fijne motor maar wel een blauwe pluim bij starten, tikkende klepstoter of iets wat er op lijkt en onzekerheid over de distributieriem(75dkm en 8 jaar geleden). De interval kon ik ad-hoc niet vinden(had ik moeten voorbereiden).

                          Op de terugweg weer langs de verkoper van vorige week geweest om de aanbetaling op te halen, praatje te maken en de rest van zijn assortiment te bekijken.
                          En binnen 30 minuten was daar een Corsa-C op naam gezet :unsure: :wacko: .
                          Ik had de auto vorige week ook al gezien, maar ivm buiten budget en hoge kmstand laten staan.
                          Maar de beste man was best verzekerd van de toekomst van het beestje, er was een pad vrij naar de deur voor een testrit.. dus waarom niet.
                          Bij starten klonk er niks vreemds.. Mijn vriendin stapt achter het stuur en na de eerste bocht was ze al verkocht.
                          Verder binnen een 10 minuten durende testrit niks kunnen ontdekken en rechtsomkeert gemaakt om de aankoop definitief te maken.

                          Het is dus een Corsa-C geworden met Z12XE en iets over de 200.000(eigenlijk te hoog maar het lijkt allemaal wel te kloppen).
                          Volgende week testdag en vervolgens zelf een opleverbeurtje bij de DHZ garage doen.. Na de 70 km die we vandaag hebben gereden lijkt het toch best een heerlijke auto :happy02:

                          Bedankt voor jullie advies en meedenken :dank-u:

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.