Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Het probleem zit bij de sensor, indertijd heel vaak meegemaakt. Heel regelmatig aan de kant gestaan door dat lampje. De sensor vervangen helpt niet echt, het zit hem in de programmering.
Er scheelt niets met de wagen. Het gaat om eerste generatie Meriva A. Ik reed indertijd met eenzelfde type motor in een Meriva die tot de allereerste geleverde modellen in België behoorde. De sensor is te gevoelig afgesteld, waardoor hij bij een bepaalde oliestand aangeeft dat er te weinig olie is. Als je zelf het oliepeil controleert zal je niets merken, want hij zit nog boven de minimale hoeveelheid.
Een eenvoudige oplossing die mijn garagist me indertijd meegaf was een busje olie. Om de zoveel maanden een klein beetje olie bijvullen en het probleem is opgelost. Ik kreeg dat bij mijn Opel-garage gratis mee, omdat het voor hen een gekend probleem was (eigenschap van de wagen dus). De Meriva A verbruikt sowieso veel olie en als je onderhoudsbeurten ver uit elkaar liggen kan dit probleem zich dus voordoen.
Ik heb heel vaak hetzelfde meegemaakt. Motor even stilleggen en daarna weer starten, lampje uit tot je 5 kilometer verder bent en weer hetzelfde. Een klein beetje olie bijgieten en het probleem is opgelost voor enkele maanden.
De kans bestaat natuurlijk dat het nog om iets anders gaat, maar je beschrijving is identiek aan wat ik indertijd zo vaak heb meegemaakt tot het probleem door de Opel-garage werd opgelost.
Dit type werd door veel oudere bestuurders gekocht, die er maar weinig kilometers mee gereden hebben. Veel Meriva’s hebben inderdaad een lage kilometerstand in vergelijking met hun leeftijd.
23 februari 2015 om 20:07 In reactie op: Nieuwe Insignia Airco en software nog lang niet 100% #18264807Volgens mij worden de termen ‘airco’ en ‘climate control’ hier duchtig door elkaar gegooid. CC ligt bij mij altijd aan en nog nooit last gehad van geurtjes in de wagen.
Het probleem zit bij de sensor, indertijd heel vaak meegemaakt. Heel regelmatig aan de kant gestaan door dat lampje. De sensor vervangen helpt niet echt, het zit hem in de programmering.
Er scheelt niets met je wagen. Ik merk dat je met een eerste generatie Meriva A rijdt. Ik reed indertijd met eenzelfde type motor in een Meriva die tot de allereerste geleverde modellen in België behoorde. De sensor is te gevoelig afgesteld, waardoor hij bij een bepaalde oliestand aangeeft dat er te weinig olie is. Als je zelf het oliepeil controleert zal je niets merken, want hij zit nog boven de minimale hoeveelheid.
Een eenvoudige oplossing die mijn garagist me indertijd meegaf was een busje olie. Om de zoveel maanden een klein beetje olie bijvullen en het probleem is opgelost. Ik kreeg dat bij mijn Opel-garage gratis mee, omdat het voor hen een gekend probleem was (eigenschap van de wagen dus). De Meriva A verbruikt sowieso veel olie en als je onderhoudsbeurten ver uit elkaar liggen kan dit probleem zich dus voordoen.
Ik heb heel vaak hetzelfde meegemaakt. Motor even stilleggen en daarna weer starten, lampje uit tot je 5 kilometer verder bent en weer hetzelfde. Een klein beetje olie bijgieten en het probleem is opgelost voor enkele maanden.
De kans bestaat natuurlijk dat het nog om iets anders gaat, maar je beschrijving is identiek aan wat ik indertijd zo vaak heb meegemaakt tot het probleem door de Opel-garage werd opgelost.
8 jaar met een Meriva A rondgereden en dat lampje regelmatig gezien. De Meriva A verbruikt veel olie en de eerste bouwjaren hadden een oliesensor die te gevoelig was afgesteld. Het lampje wordt te vroeg geactiveerd bij een oliepeil dat nog geen problemen kan veroorzaken. In het begin vielen ze bij mijn dealer ook uit de lucht, omdat het toen om een nieuw model ging. Ik kreeg van hen om de zoveel tijd een gratis busje olie mee. Telkens het lampje begon te branden een half litertje erbij en alles was weer in orde voor enkele maanden. Het is geen groot probleem, hoogstens wat vervelend.
Als het om een Meriva A gaat: bij die van mij werd die ook vervangen nadat het stuur tijdens het parkeren twee keer (met een lange tijd ertussen) geblokkeerd was. Bij controle werd vastgesteld dat de ganse boel vervangen moest worden. Bij mij werd dat gedekt door Opel All Care, maar normaal gezien ging dat rond de €1500 geweest zijn.
Bij de Meriva B maakt hij een licht zoemend geluid.
Volgens de (Belgische) site van Opel zelf:
Bluetooth handsfree kit, Entry level (standaard)
Artikelnummer: 17 80 485
Opmerking: Aanbevolen prijs inclusief montagePrijs: € 255,00
Als de cc hetzelfde is als in de andere Opels, moet je eerst het wieltje naar beneden brengen. Dat zet de snelheid vast. Naar boven is hernemen van de ingestelde snelheid na een onderbreking of snelheid verhogen. Als het icoontje groen kleurt is de cc actief, indien het wit kleurt is het systeem in slaapstand.
6 augustus 2013 om 13:08 In reactie op: Geluid bij het op contact zetten Opel Meriva Color Edition #18164995Gewoon ‘uit’, de dagrijlichtjes zijn sowieso altijd aan. Europese wetgeving sinds 2011 bij alle nieuwe modellen.
6 augustus 2013 om 09:13 In reactie op: Geluid bij het op contact zetten Opel Meriva Color Edition #18164993Dat doet de mijne soms ook. Inderdaad misschien verband met de automatische lichten, maar die kan je weldegelijk uitschakelen. Die van mij gaan ook automatisch aan, omdat de wagen altijd binnen staat. En die automatische stand is gewoon heel handig. Dat geluid is niks om je zorgen over te maken.
De ECU is een heel duur beestje: het is het brein van alle elektronica in de wagen. Indertijd een nieuwe gehad in mijn toenmalige Meriva en dat beestje kostte €1500. Ik had wel een onderhoudscontract, dus ik moest me om de kosten geen zorgen te maken.
Hier op het forum zullen wel wat mensen aanwezig zijn die je kunnen doorverwijzen naar een bedrijf dat ECU’s herstelt in de mate van het mogelijke. In elk geval goedkoper dan een nieuwe laten plaatsen.
Ofwel gebruik je de automatische stand en leer je leven met het feit dat die lichten automatisch geactiveerd worden ofwel draai je voor het binnenrijden de knop om en zet je de automatische stand af. Die lichtsensor weet niet dat jij niet wil dat hij de lichten in je garage niet mag activeren.
Zie bericht in PM
Contact opnemen met Bjorn Goossens uit België, zit hier ook op dit forum. Die heeft na heel veel moeite Opel zover gekregen dat ze het opgelost hebben. Via de zoekfunctie kun je ook op dit forum diverse posts van hem over dit probleem terugvinden. Hij had het ISS in zijn Astra zitten.
De armleuning die tussen de voorstoelen staat past dus ook op deze adapter. ‘t Wordt een duur beestje, maar ik zal ze beiden aanschaffen.
Bedankt voor het opvolgen, Emile :thumb
Indertijd ook eens gehad met mijn Meriva A. Gewoon een foutje bij het starten van de motor. Nadien nooit meer meegemaakt. Niet vergeten dat die wagens volgepropt zitten met elektronica en die durft al eens een steekje laten vallen.
Ik denk eerder dat in dat type je mp3-schijven kunt afspelen, niet je mp3-speler aansluiten.
Geheel off topic: poepen bij ons in Vlaanderen is ook heel wat anders dan poepen in Nederland ;)
Staat de airco op automatisch? Dan mag dit in principe niet gebeuren. Het kan natuurlijk wel dat de ramen beslagen zijn bij het starten, maar dat is na enkele minuten rijden weg. Als ze toch weer beslaan met de automatische stand, dan is er iets niet in orde. Laten nakijken dan.
Merci voor de update!!!
Mooie wagen, net als de huidige modellen van Opel: Meriva B, Insignia, Astra Sedan, Opel Adam, … ze zijn goed bezig daar. En die Mokka zou hier wel passen op de oprit.
Mijn reactie ging over de Meriva B…
Het blijven piepen met de sleutels nog in het contact is standaard op veel wagens en kwam er omdat veel mensen hun sleutels in het contact lieten zitten als ze de wagen verlaten. Zo werd een wagen stelen wel heel makkelijk. Net zoals het alarm op bijna alle automerken als je de motor aflegt en de lichten niet uitschakelt.
Het niet kunnen bedienen van de gps tijdens het rijden is ook zo’n veiligheidssnufje. Zelfs mijn ‘gewone’ gps weigert om bediend te worden tijdens het rijden en geeft een waarschuwing weer: ‘Geen bediening tijdens het rijden, plaats u eerst veilig aan de kant van de weg’ of iets in die aard.
Je wagen is in ‘noodloop’ gegaan: door dat programma beschermt de motor zichzelf tegen verdere beschadiging, daarom neemt het vermogen af. Hogere snelheden kan je beter niet meer rijden (maximaal 90 denk ik). Best zo snel mogelijk laten nazien als het probleem terugkeert.
-
AuteurBerichten