Meriva olieverbruik, kwaaltje?

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Meriva olieverbruik, kwaaltje?

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272389
    zaffie2.2
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 February 2015

      Kennissen van mij hebben een opel meriva 1.6. kilometerstand: 189000. bouwjaar 2003.
      Helaas moeten ze om de 500-700 km olie bijvullen. Het olie lampje gaat dan branden en dan word hij weer gevult tot de max.
      Iemand bekend met dit probleem?

      #18287747
      SimpleFace
        Lid sinds:
        14 July 2014

        Kan van alles zijn, gebrekkig onderhoud waarschijnlijk. Beste om langs te garage te gaan voor diagnose.

        #18287749
        zaffie2.2
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 February 2015

          Dan heeft mijn zafira ook achterstallig onderhoud. Is een 2.2 16 v. blijkt dat het olie verbruik komt door de carter ontluchting.
          En dan probeert elke garage mij een onderhoud aan te smeren omdat het zogenaamd mijn zuigerveren zijn. Niet dus.
          Iemand anders een oplossing omtrent de meriva?

          #18287748
          SimpleFace
            Lid sinds:
            14 July 2014

            Carter ontluchting inspecteren en schoonmaken hoort ook bij normaal onderhoud. Evenals b.v gasklephuis reinigen voor propere werking van de motor.

            Voor de rest is het natuurlijk gissen zo, lekkage naar koelvloeistof circuit? Zwarte wolken bij gas intrappen? Olie misschien te dun voor de motor? ZOals je ziet teveel mogelijkheden, en alleen diagnose zal je echt wat wijzer van worden. Helaas is mijn glazen bol stuk, anders had ik het je zo kunnen vertellen.

            #18287750
            acor
              Lid sinds:
              12 April 2011

              Het probleem zit bij de sensor, indertijd heel vaak meegemaakt. Heel regelmatig aan de kant gestaan door dat lampje. De sensor vervangen helpt niet echt, het zit hem in de programmering.

              Er scheelt niets met de wagen. Het gaat om eerste generatie Meriva A. Ik reed indertijd met eenzelfde type motor in een Meriva die tot de allereerste geleverde modellen in België behoorde. De sensor is te gevoelig afgesteld, waardoor hij bij een bepaalde oliestand aangeeft dat er te weinig olie is. Als je zelf het oliepeil controleert zal je niets merken, want hij zit nog boven de minimale hoeveelheid.

              Een eenvoudige oplossing die mijn garagist me indertijd meegaf was een busje olie. Om de zoveel maanden een klein beetje olie bijvullen en het probleem is opgelost. Ik kreeg dat bij mijn Opel-garage gratis mee, omdat het voor hen een gekend probleem was (eigenschap van de wagen dus). De Meriva A verbruikt sowieso veel olie en als je onderhoudsbeurten ver uit elkaar liggen kan dit probleem zich dus voordoen.

              Ik heb heel vaak hetzelfde meegemaakt. Motor even stilleggen en daarna weer starten, lampje uit tot je 5 kilometer verder bent en weer hetzelfde. Een klein beetje olie bijgieten en het probleem is opgelost voor enkele maanden.

              De kans bestaat natuurlijk dat het nog om iets anders gaat, maar je beschrijving is identiek aan wat ik indertijd zo vaak heb meegemaakt tot het probleem door de Opel-garage werd opgelost.

              #18287751
              Nessuno
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 July 2014

                Let op dat men niet te veel blijft bij vullen door een rotte sensor.
                teveel olie vind het blok ook niet leuk!
                Peilen en kijken zit er genoeg in niets aan doen.
                Stoor je je er aan sensor vervangen….

                #18287752
                zaffie2.2
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 February 2015

                  De olie censor is bij deze meriva geen probleem. Als de olie word gepijlt is hij ook daad werkelijk enorm laag. Hij zuipt ongeveer 5 liter olie op 7000 km.

                  #18287753
                  Nessuno
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 July 2014

                    Dat is echt niet gezond.
                    Zou simpleface zijn advies een opvolgen.
                    Verbrand hij het of lekt hij ?
                    Is wel iets om ff goed te onderzoeken.

                    #18287754
                    SimpleFace
                      Lid sinds:
                      14 July 2014

                      Lijkt me niet moeilijk met zoveel verbruik om te achterhalen waar het naartoe gaat. Heb je zelf al eens meegekeken ?

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.