Rol centrum correctie

Forumindex Forums Modellen Kadett Rol centrum correctie

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 138)
  • Auteur
    Berichten
  • #18180661
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Zo, alle spullies zijn binnen, het goede nieuws is dat de fusees in top staat zijn, en het qua kogel afstand ook wel goed gaat komen. Heb met een metaalbewerker/lasser onderstellen bouwer gesproken en die zegt dat de versteviging naar de stuurarmen totaal onnodig zijn en alleen maar gewicht toevoegen aan het onafgeveerde gewicht. Hij raadt aan deze er zelfs af te zagen… Nou ja, dat zien wel wel weer…

      Het slechte nieuws is dat de schijfrembevestiging van Honda 140mm is en van Hyundai/Kia rond de 130, dus ik ga toch eens kijken of ik een klauwplaat kan maken voor de Opel klauwen en dan 300mm schijven van de Scenic kan toepassen oid..

      Passing draagarm Honda en fuseekogel ga ik nog bekijken, en de rest meet ik ook zsm even op….

      To be continued….

      #18180662
      Raluph
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 January 2011

        puzzelen voor gevorderden :thumb

        #18180663
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Helaas kan ik geen van beide remmen monteren, de Opel klauwen die ik heb maken het noodzakelijk om naar 308mm te gaan met een klauwplaat, alleen die passen niet meer in mijn 16 inch Vectra velgen. Daar heb ik hooguit 14mm van de benodigde 20mm om vrij te lopen…. Kak!

          Dus toch maar naar Hyundai/Kia klauwen kijken, of misschien toch Opel 256mm klauwen er op (originele GSI klauwen) en dan kom ik misschien wel uit met een schijfdiameter die in de wielen nog past…

          Een klauwplaat maken is niet zo lastig verder…

          Denk dat gewone GSI klauwen op een grotere diameter ook wel remt als een beest, en die zuigermaat is kleiner, dus geeft wel een wat steviger pedaalgevoel.

          De fusees zijn ook wel ietwat kort, dus ik moet of de auto nog iets verlagen of ik moet de klem om de veerpoot buis heen een offset geven.

          Verder moeten de fusees een beetje uitgekotterd worden om Opel wiellagers te kunnen monteren.

          Al met al dus zeker geen plug en play!!

          #18180664
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Zo, maar weer originele klauwen gekocht, en die komen dan op een klauwplaat, zodat ze de 288mm schijven gaan gebruiken. Zo gaat de zuigermaat weer van 57mm naar 52mm, en dat komt het remgevoel (drukpunt) wel weer ten goede, en met de 288mm schijf zal de remkracht niet gaan tegen vallen in elk geval!

            Wel leuk, want dan kunnen er weer gewoon de blokjes in die er origineel in gaan ook! :)

            #18180665
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Okee, ik ga deze spullies maar bestellen:

              Die delen zijn van de Hyundai Tucson/Kia Sportage, die hebben zoals op de foto is te zien een los draagarm uiteinde. Deze kogels passen ook weer op de Accent fusee, en die losse uiteindes zijn denk ik makkelijker op de Kadett draagarm te knutselen dan een stuk wat ik ergens uit moet slijpen wat rondom gelast is, zoals de originele Accent MC draagarmen. Daar naast zijn de kogels zelf iets dikker, dus steviger… En het is goedkoper zo, dan met complete draagarmen……

              Wederom samengevat:
              1. Accent fusees
              2. Kadett GSI remklauwen met klauwplaat voor Calibra 288mm schijven, die ik al heb met passende ring voor de Kadett naaf.
              3. Tucson fuseekogel
              4. Tucson fuseeplaat voor op uiteinde draagarm
              5. Kadett GSI wiellagers en naven, waarop de Accent fusee 1mm uitgedraaid gaat worden.
              6. Kadett veerpoot, waar de fusee vanaf gaat en dan een beugel omheen gaat onder aan de demper buis, voor de twee bouten naar de Accent fusee…

              #18180666
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Okee, de fuseekogels en draagarm reparatiekit zijn besteld. Heb de kogels van Moog, waar ik goede ervaringen mee heb als aftermarket merk. Een winkel had ze in de aanbieding voor €8,42 per stuk! En de reparatiekit zoals boven op de foto heb ik iets meer voor moeten betalen, maar toch nog slechts €17 per stuk, heel wat goedkoper dan complete draagarmen!

                #18180667
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Het volledige plan zover het nu bestaat in een plaatje uitgewerkt, wel in het Engels, daar heet een Kadett een Astra MK2…

                  #18180668
                  theunm
                    Lid sinds:
                    29 June 2004

                    #18180669
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      bwa, was iets te snel, dank je! ;)

                      #18180670
                      Fearless
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        9 January 2005

                        Netjes.. weeg je de boel ook op? Ben benieuwd of het geheel veel zwaarder word dan nu al is

                        #18180671
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          @Fearless wrote:

                          Netjes.. weeg je de boel ook op? Ben benieuwd of het geheel veel zwaarder word dan nu al is

                          Ik denk dat ik er nu op vooruit ga, want die 288 klauwen wegen een ton, en de Kadett fusees zijn ook niet de lichtste… Per saldo denk ik alleen niet dat het een dramatisch verschil zal zijn…

                          #18180672
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Mijn keukenweegschaal is helaas niet toereikend en mijn personenweegschaal te grof om het verschil in de klauwen te wegen, maar de 256 klauwen zijn zeker stukke lichter. Had ze vandaag binnen vanuit Duitsland, gebruikte, en wel goed gebruikte, dus ga ze even geheel (laten) reviseren, en dan wil ik het setje rondom ook donker glanzend blauw gaan spuiten met VHT caliper paint systeem. Dat is een prep, primer en enamel coatingssysteem wat erg mooi werkt. Heb klauwtjes gezien die er mee gedaan zijn tijden geleden op een Honda en dat ziet er langdurig heel puik uit!

                            Verder twee kartonnen schijven gemaakt om de schijfdiameter in de klauwen te passen, en dat valt niet tegen! Moet hooguit een klein hoekje uit het bracket vijlen om de randjes ietsjes op te ruimen, maar dat is net 1 à 2 millimeter.

                            Heb ook even gepast met een 256 schijf op de Accent fusee en dat gaat 100% lukken met die 256 klauwen op 288 schijven en dan met een adapterplaat op de fusee. Denk dat ik mijn RVS spatschermpjes mooi op de hyundai manier tussen die adapterplaat vast schroef, zit het gelijk iets opgevuld, en moet dan hooguit nog een ringetje bij en dan zit de klauw mooi uitgelijnd. Verder is die adapter gewoon uit een vlakke strip staal te fabriceren. Dan de gaten netjes tappen en klaar… Dat kan ik nog wel zelf. De aluminium rolcentrum correctie stuk ga ik ook denk ik zelf fabriceren, alleen de fusee uitdraaien zie ik nog niet zo zitten, geen idee hoe dat normaliter gedaan wordt. Heb wel een draaibank en een freesbank op mijn werk staan, maar volgens mij is het niet de bedoeling en ook gevaarlijk om zo’n fusee rond te laten draaien. Bovendien weet ik echt niet hoe je dat inspant… Iemand ervaring mee??

                            Morgen of overmorgen zullen de fuseekogels en fuseeplaten wel binnen komen, ben heeeeel benieuwd hoe die passing is!!

                            #18180673
                            midnight black
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 December 2011

                              Je kunt in een draaibank niet ronde voorwerpen inspannen met bijvoorbeeld een vierklauw.

                              #18180674
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                Kijk ziet er goed uit, dit is wat ik ook altijd doe zoeken wat er is en dat passend krijgen. Is vaak voordeliger en beter dan kompleet zelf maken. Enkel kost het je vele uren zoekwerk maar wordt dat uiteindelijk beloond.

                                #18180675
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Zo, dat lager zit echt muurvast, kreeg er met de pers geen beweging in. Was al klote genoeg om de c-clip er uit te krijgen, want die zat niet alleen vastgerot, maar was zo eentje zonder gaatjes, maar van een haak uiteindes en die haken zaten vrijwel geheel onder het randje… Na een hoop poeren met tangetjes en platte schroevendraaiers kreeg ik hem er eindelijk uit. En toen het hele ding ingespoten met wd40, maar dat lager zit echt muurvast. Ga hem even laten weken en dan nog eens proberen en anders even beetje warm stoken onder de pers. Tips welkom!

                                  Kogels en draagarmplaten zijn nog steeds onderweg, heb wel tracking er op, maar blijkt uit Italië en Oostenrijk te moeten komen, dus duurt wat langer dan vanuit Duitsland. Ben dus niet de enige buitenlander die op ebay duitsland adverteert! :jerry

                                  Ik ga proberen zo veel mogelijk dingen uit te besteden aan mijn onderstellen expert mannetje, alleen die weet wel van rekenen, dus hangt wel van de prijs af. In elk geval laat ik hem die fusees uitdraaien, want ik weet nu al dat als ik het doe dat ik of met een wiellager zit die ik er met mijn vingers in kan duwen, of eentje die er halverwege het inpersen niet verder in krijg… :hmmz

                                  Remklauw plaat maak ik eventueel wel nog zelf, dat lukt mij wel met de gereedschappen die ik heb. En de beugel om de veerpoot, voor de verbinding naar de fusee maak ik ook zelf.

                                  #18180586
                                  Vinci
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 August 2009

                                    Kogels zijn binnen, en dat ziet er goed uit, gaat zeker passen op de Accent fusees! Er zit een haartje verschil in de gatafstand, maar er is genoeg vlees op de flens om er een vijltje door te halen nog. Voordeel is, de flens is 12mm dik in plaats van 8, dus sterker is hij zeker! :shock:

                                    Verder is het op het zicht identiek, draad is het zelfde, als hij in positie is dan is de rand waar de conus begint even hoog als bij de Accent kogel.

                                    Niet slecht voor €8,42 per kogel!! Is origineel MOOG en bij Mister auto zijn die zelfde dingen, zelfde nummer van MOOG nog €32, en de verzending bijna net zo duur als uit Italië! Alleen heeft het wel wat lang geduurd voor de levering…

                                    Vandaag ook weer een jaartje APK goedkeuring trouwens op de Kadett! YEEEEEE!!

                                    En volgens het laatste nieuws van de vrijstelling voor oldtimers activisten wordt het oldtimer plan waarschijnlijk een jaartje opgeschort! Dus dat betekent voor mij volgend jaar een besparing van zo’n 400 euro! YEEEE!!!

                                    En dikke kans dat het plan dan sowieso op de schop gaat, want de heer Weekers heeft ook hier weer flinhk met cijfers lopen stunten die geen enkele geldige onderbouwing kennen, vandaar dat de 1e kamer er geen heil meer in ziet volgens de huidige peilingen. Definitief is nog niks overigen!! Maar genoeg -offtopic Laten we het hier in het al bestaande topic anders verder over hebben…

                                    #18180676
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      En de draagarm platen zijn binnen. Schitterend gesmeed staal wat heeeeeel lang tinggngngngngngngngngngngngng zegt als je er een tikje tegen geeft! En dat voor dat geld!! :shock: De passing van de eerste twee boutgaten is wat wijder, maar dat viel te verwachten. Nou is dat geen punt, want de achterste bevestiging is ook met twee bouten, in plaats van een enkele, dus moet toch al aangepast worden. Slijp er gewoon een stukje uit en dan zet ik er op de bodem van de draagarm een plaat in met het juiste gatenpatroon…

                                      En een set bouten er bij ook…

                                      #18180677
                                      Haasje17
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        8 September 2009

                                        Ziet er goed uit ben benieuwd hoe je het aan de draagarm gaat bevestigen.
                                        Want word wel zwak als je er 4 gaten in boort denk ik zo.

                                        #18180678
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          @Haasje17 wrote:

                                          Ziet er goed uit ben benieuwd hoe je het aan de draagarm gaat bevestigen.
                                          Want word wel zwak als je er 4 gaten in boort denk ik zo.

                                          Nee, ga geen extra gaten boren, heb op werk een zetbank, dus maak gewoon eerst een nieuw wandje in een mooie dikte. Het groep A manual beschrijft ook nog ergens verstevigingen, ga daar nog even naar kijken ook, als er toch aan gelast moet worden…

                                          #18180679
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            Zo, effe wat remklauwen electrolytisch ontroest. Die ga ik de komende dagen netjes in de VHT prep-primer-base-gloss caliper enamel zetten. Gewoon netjes origineel zilverkleur. En even nieuwe veertjes er op, en sliders, rubbers en O-ringen. Zijn ze weer mooi als nieuw!

                                            Heb nog wat Ferodo blokken op de kop getikt ook voor een leuke prijs. 3466F racing blokjes die wel al vanaf koud bruikbaar zijn, dus perfect voor snel weggebruik en zware omstandigheden.

                                            Mijn metaal mannetje gaat even een prijs doen voor het boren, klauwadapters en fuseevulblokken. Die laatste worden van een speciale aluminium legering, en de klauwplaten ook, hij zegt dat het om afschuifkracht gaat en dat prima kan van aluminium. Scheelt wel weer wat gewicht natuurlijk.

                                            #18180680
                                            Haasje17
                                            Moderator
                                              Lid sinds:
                                              8 September 2009

                                              Klauwplaten zou ik persoonlijk niet van alluminium maken, omdat dit anders uitzet dan staal. En gezien je klauwen wel eens flink warm kunnen worden, zou ik bang zijn dat dat alluminium vervormt en dan bijvoorbeeld trilling in het stuur gaat veroorzaken.

                                              #18180681
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                7000 serie schijnt prima te kunnen….

                                                #18180682
                                                giuliettaevo
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 November 2006

                                                  @Haasje17 wrote:

                                                  Klauwplaten zou ik persoonlijk niet van alluminium maken, omdat dit anders uitzet dan staal. En gezien je klauwen wel eens flink warm kunnen worden, zou ik bang zijn dat dat alluminium vervormt en dan bijvoorbeeld trilling in het stuur gaat veroorzaken.

                                                  Geen enkel probleem bij de goede soort aluminium. ;)

                                                  Anders zoude al die sportauto’s met alu klauwen ook een probleem hebben. :hmmz

                                                  #18180683
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Gisteren nog even de stuurarm van de fusee af gezaagd en glad geslepen. Van de week ga ik toch nog even de remklauw delen stralen om een goede ondergrond te maken voor de vht lak. Ga de fusee ook lekker met die lak doen denk ik…

                                                    Het is ook gelukt de wiellagers er uit te persen, zaten goed vast, maar had een mooie bus om te ondersteunen mee genomen nu, en paar klappen er op voor het persen deed ook wonderen… van de week effe naar de metaal boer ook om het gat uit te laten boren. Wiellager is qua huis wel precies even breed trouwens, alleen een millimeter grotere radius.

                                                    #18180684
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Wat plaatjes…

                                                    25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 138)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.