Rol centrum correctie

Forumindex Forums Modellen Kadett Rol centrum correctie

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 138)
  • Auteur
    Berichten
  • #18180611
    Corsaliefhebber
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 February 2012

      king: king:

      Thanks voor deze weer zeer duidelijke uitleg Vinci,
      Het is erg gaaf om te lezen,

      Grts Corsaliefhebber :D

      #18180612
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        @Corsaliefhebber wrote:

        king: king:

        Thanks voor deze weer zeer duidelijke uitleg Vinci,
        Het is erg gaaf om te lezen,

        Grts Corsaliefhebber :D

        Geen dank hoor, heb er zelf ook alleen maar lol aan!

        Kom er net achter dat ik Scenic 300mm schijven kan gebruiken, die zijn al 4×100 ook! Schijfhoogte is door de schijfdikte ook nagenoeg identiek als je die doorrekent vanuit de civic, accord en scenic. Is met een beetje geluk allemaal plug en play! king:

        wel nog even afwachten of die klauwen wel volledig vrij lopen van de wielen, maar als ik de et waardes vergelijk en het is natuurlijk 16 inch dan voorzie ik geen problemen.

        Moet hooguit nog even de naafringen naar het binnengat van de schijven aanpassen, voor makkelijk centreren, hoewel de honda schijven gewoon op de bouten centreerden!

        Laat ik er duidelijk in zijn dat dif allemaal voorwerk is en ik eerst nog voor eind november mijn apk keuring heb, in januari krijgen we nog een kind en voor die tijd moet ik het halve huis nog verbouwen en ik heb ook nog gewoon mijn werk, mijn gezin en familie, straks de feestdagen… We zijn uitgerekend eind januari en dan krijgen we nog een zoon.

        Denk dus dat ik pas ergens in maart of april echt ga starten met het ombouwen. Mijn ervaring is dat hoe langer je er voor uittrekt en hoe meer voorwerk je steekt in het passen, meten, berekenen enz. hoe groter de kans van slagen, en hoe soepeler het uiteindelijk gaat en hoe minder spijt het achteraf geeft…

        #18180613
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Nog een mooi voorbeeld waarin je goed ziet wat het met het camber in de bochten doet:

          Duidelijk is hoe rol het buitenste wiel van de verlaagde auto al zeer sterk in positief camber plaatst, wat uiteraard zeer verrot is voor je wegligging!

          #18180614
          modfreak
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Je bent al wel goed op weg,

            maar moet toch zeggen dat men in de motorsport toch al wel eerder een camberkit toepast. om 3 graden negatief te krijgen. Natuurlijk is jou variant beter.

            Voor die schijven zou ik beter een een pas ring voor (laten) draaien. Die centreer je niet uit op de bouten.
            Ook even in de gaten houden wat het verschil is in dia meter van de zuiger (van de remklauw) en of dat je niet voor verrassingen komt met remdruk verschil of dat je misschien een grotere of kleinere retrictor nodig hebt voor achter.

            Wil je nieuwe assen laten maken (splines laten steken) of om lassen ?

            #18180615
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Ja, alleen die camber kits zijn helaas allemaal niet weglegaal, heb er zeker watertandend naar zitten kijken!! Schitterende chromo compleet instelbare wishbones met rosejoints, prachtig gewoon, alleen de disclaimers staan er niet voor niks bij…

              Verder heb ik nu al een omgeboorde remmen set, met een gedraaide naafring en 57mm zuigers, en uiteraard is daar al het nodige rekenwerk in gaan zitten, en zal dat hier ook weer gebeuren. Zuigers van de Accord klauwen zijn toevallig ook 57mm, net als nu, en ik heb al een spiksplinter nieuwe ATE hoofdremcylinder liggen in 22/23mm die dus uiterst mooi werkt op deze combi. Achter remmetjes zijn ook al geupgrade en zou met de 3/20 begrenzers de jusite verhouding moeten geven, en dat wordt natuurlijk als alles klaar is op de bank getest, qua remvermogen en verhouding.

              Ook komt er cunifer leiding op en heb ik een velstang en leidingbuigtang op mijn verlanglijstje nog staan…

              De naven van Opel kunnen met een bus in de Honda lagers geperst worden, dus de aandrijfassen en naven blijven gewoon Opel.

              #18180616
              modfreak
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Ik heb zelf zo’n set.
                Wellicht wel te maken voor de dett
                Ex-center bus met pu rol. Voor achter, een ander silent block ook ex-center

                http://youtu.be/Np2Abh1WH-8

                Ik hoop dat je genoeg ruimte hebt om een opsluit bus te maken.
                Wat schrijft Honda voor lager voorspanning op?
                Dit omdat ik bij mijn lager blok een voorspanning van ongeveer 200 Nm moet draaien.

                #18180617
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Ja, gelukkig heb ik alles wat Opel is nu dubbel, dus kan ik mooi buiten de auto dingen opbouwen en testen. De wiellagers van Honda moeten toch vernieuwd worden, dus was van plan met de extra Opel naaf er alvast eentje in te persen om te zien hoe dat gaat met opvullen.

                  Ik heb nog geen data van dat Honda wiellager, qua constructie is hij nagenoeg identiek aan die van Opel, alleen een haartje groter. Zal eens kijken of ik daar data van kan vinden. Nou is mijn ervaring dat je toch in een bepaald bereik uit komt, want het is met een kasteelmoer en splitpen bij de Opel homokineet heh…

                  Wel mooi spul hoor die excenters, kun je ook nog vogelen met de ‘duik’. Dat werkt eigenlijk het zelfde als rol, maar dan met het centrum van massa naar voren over de duik hoek en met remmen, in plaats van met het centrum van massa naar opzij over het rolcentrum met bochten. Ik had namelijk eerst nog gekeken naar het hoger ophangen van de draagarmen, maar daar leent enkel het voorste punt zich enigszins voor en dan krijg je dat de draagarmen van voor naar achter in een zelfde ongunstige hoek komen als wat ongunstig rol veroorzaakt bij verlagen.

                  In grote lijnen kun je om het rol of duikcentrum met de prikker van een passer in het centrum een omtrek tekenen die de baan van de rol of duik beweging beschrijft en als je dan naar de stand kijkt van de draagarm is het best vanzelfsprekend hoe de hoek beter of slechter wordt. Ideaal gezien moet de draagarm voor beide omtrekken er mee in lijn staan. Hoe meer loodrecht er op hoe meer de rol of duik krachten er invloed op uit kunnen oefenen. Alleen wil je ook nog dat de stand optimaal is voor goed veergedrag. Anders kon je net zo goed de boel vastlassen, heb je ook geen duik of rol meer! :jerry

                  Nou ja, genoeg geouwehoer, ik duik zo eens even mijn werkplaats in en ga eens beginnen met de naven.

                  #18180618
                  turbo.d
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 June 2013

                    Een goeie voorbereiding en het juiste gereedschap scheelt zoveel in het slagen van ieder project.
                    Ik zelf lees ook veel van te voren zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

                    Wat jij doe gaat wel beetje boven mijn pet; maar je weet alles goed te onderbouwen; goed bezig en ga vooral zo door.

                    Wat is het volgende wat erop de Kadett komt :?:
                    – ABS
                    – Tractie control
                    – ESP
                    – Airbags

                    ;)
                    Gr
                    Marcel

                    #18180619
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Bwah, balen!! Die fusees gaan het niet worden helaas, in ieder geval niet met het plannetje wat ik had…. :cry

                      Probleem is dat de natuurlijke rol al heel anders is en dat betekent dat de Kadett fusees al zo zijn vorm gegeven dat de afstand vanaf de hartmaat van de wielnaaf tot aan het hart van de kogel al veel verder uit elkaar ligt. Scheelt ook niet een beetje, maar gewoon zo’n 40mm!! De correctie kogels zouden dat dus moeten overtreffen en ik gok zo dat dat niet het geval is… :(

                      Honda fusee:

                      Kadett:

                      Verschil:

                      Moet hier nog even goed over nadenken, want al zouden er 60mm of meer rol centrum correctie kogels bestaan lijkt me dat het wel heel veel meer kracht op de fusee gaat zetten, zou handiger zijn geweest als de fusee lekker dik en massief een wat langere stut had gehad…

                      We zoeken maar weer verder…

                      #18180620
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Ik geloof dat mijn plan A overigens wel werkbaar is op deze fusees, en dan wellicht zonder lassen, maar gewoon door de boel op te sluiten met de twee bouten van een S2000 stijl kogel. Zo kan er wel flink verlengd worden zonder al te veel op de stevigheid in te boeten, maar de uitstulping op deze fusees is wel veel breder en platter, dus dat helpt enorm met het vinden van draagvlak.

                        #18180621
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Toch weer iets gevonden, de hyundai accent fusee, die gebruikt ook nog eens een wiellager met identieke binnenmaat, en dit type fuseekogel is heel makkelijk te verlengen met behoud van stevigheid!

                          Dit type kogel gaat daar op:

                          En met een beetje geluk gaan de ATE klauwen die onderweg zijn van de Honda Accord er nog wel op passen, die gatafstand is als het goed is gelijk.

                          Alleen de stuur armen op deze fusees zijn overbodig, maar die kan ik als het moet gewoon afslijpen.

                          #18180622
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Okee, de nieuwe kandidaat fusees zijn besteld! Ben benieuwd!

                            Dus opsommend:

                            1. Wiellager heeft zelfde binnemaat als Opel naaf buitenmaat, dus zou er zo in geperst moeten kunnen worden.
                            2. Remklauwen die onderweg zijn die van de Honda Accord 2.4 zouden er ook zo op moeten passen.
                            3. Deze fusee is vrij makkelijk en oersterk te verlengen met een tussenplaat die drie gaten krijgt, zodat de overbodige stuurarm ingezet kan worden als extra bevestigingspunt. Toch weer mooi om van een nood een deugt te maken! king:
                            4. De fuseekogels van Hyundai zouden gewoon in het zelfde gat moeten passen die in de Honda draagarmen zitten die al onderweg zijn.
                            5. De metingen die ik nu op papier heb verricht geven een natuurlijke kogel afstand die al in de buurt komt van de standaard Kadett fusee-kogel afstand, dus zou met verlengen al snel winst moeten kunnen boeken! :thumbup
                            6. Alleen als alles binnen is eens even kijken welke schijven er op kunnen.

                            Al met al zie ik er wel kans van slagen in

                            #18180623
                            midnight black
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 December 2011

                              We wachten rustig af wat dit weer voor een mooi projectje gaat worden.

                              #18180624
                              Vinci
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2009

                                @midnight black wrote:

                                We wachten rustig af wat dit weer voor een mooi projectje gaat worden.

                                Ik hoop dat het uiteindelijk tot een echt projectje komt, want die Honda fusees was wel effe een afknapper. Hoewel ik steeds zeer voordelig tegen onderdelen aan loop kost het uiteindelijk zo toch een hoop!

                                Dit is trouwens nog even een vergelijkje tussen de draagarmen, want die voor de Honda had ik al besteld en ik hoop dat die bruikbaar zijn qua uiteinde en dat de fuseekogels van Hyundai daar ook goed in passen.

                                Honda Civic:

                                Hyundai Accent:

                                #18180625
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Het idee:

                                  #18180626
                                  CQPV6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 October 2008

                                    Misschien lees ik er overheen of is geef ik nu een domme reactie, maar:

                                    Ga je de stand van je stuurstangen ook aanpassen? Lijkt me ook niet onbelangrijk in het weggedrag….

                                    #18180627
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      @CQPV6 wrote:

                                      Misschien lees ik er overheen of is geef ik nu een domme reactie, maar:

                                      Ga je de stand van je stuurstangen ook aanpassen? Lijkt me ook niet onbelangrijk in het weggedrag….

                                      Nee, dat is helemaal geen domme reactie, en snap best dat niet iedereen de tijd heeft om door de hele lappen tekst heen te lezen, maar dat is al aangepast. Dat onderwerp heb ik in dit topic en in mijn eerdere schutbord herstel en geometrie topic al meer dan eens aangeroerd.

                                      Bump steer is bij mijn Kadett al zo ver als mogelijk geminimaliseerd. En de Ackerman is ook iets aangepast, dus de hoek waarin de wielen staan ten opzichte van de gestuurde radius is al zo goed als mogelijk 90 graden.

                                      Kijk hier maar eens naar de positie van de stuurarmen:

                                      Hier een quote van de tekst eerder in dit topic hierover:
                                      @Vinci wrote:

                                      Voor de duidelijkheid, op een gangbare Kadett die verlaagd wordt is dit nog niet voldoende! Dan is ook nog de correctie van de spoorstangen van groot belang, eigenlijk een nog groter belang dan de rolcentrum correctie.

                                      @Vinci wrote:

                                      Mijn tip is begin maar eens met de stuur-armen te verlagen op je veerpoten en je zult al versteld staan van de verbetering bij een Kadett. Die correctie (dat heet bump-steer correctie) is ook op allerlei manieren voor mekaar te krijgen. Heel eenvoudig kun je een viergaats plaat maken (zie foto hier onder) op je stuurhuis, die je vastschroeft op de plek waar de spoorstangen normaal zitten en dan de spoorstangen op de twee overgebleven gaten hoger monteren. Zo komen ze mooi vlak te staan en heb je dus met inveren van de auto nauwelijks verandering in toespoor! Heb ook wel eens gezien dat mensen de bus in de stuur armen op de veerpoten er uit boren met een holle boor en er omgekeerd in lassen, zodat de stuurkogels omgekeerd kunnen worden gebruikt. Ook dit brengt ze mooi vlak. (zie foto hier onder)

                                      Een Kadett heeft zelfs onverlaagd al spoorstangen die omhoog lopen richting de wielen, dus bump-steer hebben ze eigenlijk allemaal last van als er nooit iets aan gedaan is.

                                      #18180628
                                      Sebbe GSI
                                        Lid sinds:
                                        26 July 2008

                                        Misschien een beetje kort door de bocht maar wat het niet makelijker om er een astra g subframe onder te bouwen of was dat te breed? omdat je nu eigenlijk zoveel heb aangepast. dat je steeds meer in de buurt komt van de idee en zal je stuur huis ook op een betere plek zodat je geen last heb van bump-steer Is maar een idee die in me op kwam hoor. Nu zal ik ook dit plan door zetten omdat je nu al zoveel hebt aangepast. En zonde is om er nu een astra g subframe onder te bouwen.

                                        Ik ben het wel van plan om dat onder met kadettjes te bouwen namelijk wil wel is kijken hoe dat gaat werken. Er onder komt het wel daar voor hebben we slijptol en lassapperaat ;)

                                        Groeten bas.

                                        #18180629
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Nou, dat is nog wel een klus hoor! Heb serieus gekenen naar het gebruiken van een Astra F subframe, maar ook dat is al problematisch. Zie topic:
                                          viewtopic.php?f=4&t=166349&hilit=kadett+met+astra+f+subframe

                                          Je moet je toch goed bedenken hoe de krachten worden verdeeld in je koets. Gewoon dikke lasnaden en dikke rupsen op al dat dunne blik van een Kadett resulteert vaak in veel meer stress vlak er naast. Als je delen verstevigd ook, moet het altijd mooi uitwaaieren naar de dunne omliggende delen. Daar naast is de bodemplaat van een Kadett heel anders en zitten bepaalde bevestigingspunten van zo’n subframe onder het oppervlak daar van, dan kun je er wel gaten in slijpen, maar dan verval je toch al snel in een hele beunpartij.

                                          Is het mogelijk? Ja, maar wordt het er echt beter op? Is de vraag. Is het makkelijker? Nee…. Dus ik heb toen al de conclusie getrokken het niet zo ver aan te passen, dan wil ik een Celette er bij en beide koetsen analyseren en zorgen dat de Kadett ook exact voldoet aan de koets waar het subframe vanaf komt. Vergeet niet dat de draagarm stand als je het er zo op zet dus gelijk heel veel meer duik gaat genereren, en als je hem de zelfde hoek geeft zonder helemaal in de bodem te hakken, maar door de voorkant lager te leggen van het subframe dan heb je weer heel veel offset ten opzichte van de achter as. Je verkloot al snel de hele voor-achter geometrie.

                                          Nee, pak liever delen aan die nog overzichtelijk blijven in plaats van gelijk zo veel punten aan te pakken dat het hele gebeuren een grote gok wordt. En als je het écht goed wilt aanpakken dan zou ik altijd nog eerder een dubbele wishbone er op zetten zoals een Civic EK bijvoorbeeld heeft, dat is best te doen namelijk…. Dan heb je gelijk een veel gunstigere KPA (stuuras-hoek) en heb je minder dynamisch camber verschil.

                                          Voor zover ik het inzie is de constructie met de hyundai fusees mooi instelbaar en zou ik in de toekomst weer wat slappere veren kunnen kiezen en nog verder kunnen verlagen en daar het rolcentrum weer op kunnen corrigeren met shims. Blijft het verder gewoon qua karakter gewoon een Kadett, maar met wat betere aanpassingsmogelijkheden.

                                          Wil je een subframe er op knallen, meet hem op z’n minst helemaal op en gooi de afmetingen in de eerder aangegeven software en dan kan je wat simuleren. Heb je in elk geval een beetje een idee van de gevolgen. En kun je ook van de originele situatie doen en dan heb je een beetje een idee van wat voor veranderingen je er mee teweeg brengt.

                                          Voorbeeld van een al aangepaste Kadett qua data:

                                          #18180630
                                          Sebbe GSI
                                            Lid sinds:
                                            26 July 2008

                                            Ik denk zelf dat het wel meerwaarde heeft om een astra g subframe er onder te bouwen. Ik weet ook dat het niet simpel gaat worden en dat er zeker wel het een en ander aan gepast moet worden. Misschien ook het subframe ook wat smaller maken zodat de spoorbreedte weer zo is. Zo als die van een kadett hoort te zijn want astra g is iets breder zo als ik heb begrepen. En bodem van de kadett zal wel heel wat aan gepast moeten worden. Maar bij de kadett waar ik het wil doen komt ook een let in met 300+ pk’s dus zal we nu hebben met dat geweld er in. Heb ik ook gelijk betere motor steunen. En waarschijnlijk ook extra steun maken zo als jij hebt gedaan alleen wil ik hem dan meer uit he zicht hebben dus wat lager monteren. Heb al een keer zo iets gehad op me d kadett en dat werkte zeker wel goed.

                                            Groeten bas.

                                            #18180631
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              Ben heel benieuwd! Zeg ook zeker niet dat het onmogelijk is heh, maar om het echt een verbetering te maken ten opzichte van wat het normaal is vergt wel meer dan het fysiek te laten passen. Wat 4×4 deed is dan safer, gewoon een complete bodemplaat overzetten van de G op de E… Maar er zijn gekkere dingen gedaan, dus…

                                              Overigens corrigeer je hiermee niet het rolcentrum, want ga je de G verlagen dan krijg je nog steeds het zelfde fenomeen..

                                              #18180632
                                              Sebbe GSI
                                                Lid sinds:
                                                26 July 2008

                                                Dat klopt alleen heb je met een astra g subframe en veerpoten minder wat minder last er van omdat je dan het camber kan stellen zo als je wilt en dat gaat weer niet met kadett poten. Vandaar dat ik graag astra g naven onder me kadett wil. Maar inderdaad het rolcentrum door bocht komt wel op het zelfde neer als je door bochten gaat met een lage auto. Want je draag armen zullen weer schuin staan.

                                                #18180633
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Precies, maar ik ga de Kadett poten wel gewoon gebruiken, alleen de fusees er af persen en een beugel er op TIGgen die dan één sleufgat heeft zodat ik camber daar al kan instellen. En ik ga de draagarmen voorzien van een plaat waar ik de conische bus in las voor de pin van de fuseekogel. Zo kan ik iets aan de spoorbreedte/camber onderaan wijzigen en bovenaan dus ook camber kan instellen… En verder gewoon de veren en dempers en toplagers van de Kadett blijven gebruiken…

                                                  Voorbeeld:

                                                  Waar een wil is is een weg. En zo kom ik op meer instelmogelijkheden dan met een G subframe er onder.

                                                  Nog even op dat onderwerp. Een G heeft een veel lager zwaartepunt, en niet alleen maar door hoe laag de koets hangt op de ashoogte, maar pak maar eens een rembekrachtiger beet van een G, of andere hoog gelegen onderdelen. Dat is net een koekblik, terwijl die van de Kadett een paar kilo weegt. Zelfde voor de stuurkolom, dashboard, lampen, stoelen enz enz. De G heeft een vrij zwaar subframe, dat is gewicht onder de as. Als je dat subframe op een Kadett zet dan krijg je alleen maar toevoeging van gewicht, terwijl een Kadett juist lekker licht is zonder een subframe. Ik ben bang dat je toch aan het einde van de streep, na een hoop pijn en moeite alleen maar meer nadelen dan voordelen gaat introduceren.

                                                  #18180634
                                                  Sebbe GSI
                                                    Lid sinds:
                                                    26 July 2008

                                                    Ik vindt jou verbouwing ook top gedaan hoor heb het ook helemaal gevolgd. En veel van opgestoken. Zo als ik er nu over denk komt er een astra g subframe onder maar voor ik aan het project begin zijn we vast alweer dik een jaar veder als het niet nog langer duurt want heb nog genoeg andere auto’s die eerst af moeten ;) Dus in die tussen tijd kan het best zo zijn dat ik er weer heel anders over denk en misschien wel jou na ga doen. Want moet gewoon super strak stuurde kadett worden met dat vermogen.

                                                    #18180635
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Ja, met 300pk is het gewicht ook niet zo’n probleem heh! En het ligt wel optimaal onder de assen, dus draagt verder alleen maar bij aan de stabiliteit…

                                                      Ben heel benieuwd hoor, maak een HELE BERG foto’s dan heh!!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 138)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.