Rol centrum correctie

Forumindex Forums Modellen Kadett Rol centrum correctie

13 berichten aan het bekijken - 126 tot 138 (van in totaal 138)
  • Auteur
    Berichten
  • #18180710
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Hier dan before (2012)

      En after

      Heb er de draagarmen 20mm voor laten verlengen bij een professionele carrosseriebouwer, dat is gedaan met lasdraad met een speciale legering. De rolcentrum adjusters verhoogden de auto ook rond de 15mm, wat ik heb gecompenseerd door de veerpoten door te persen, deze uiteraard afgelast er na, zodat het nooit per ongeluk verder kan zakken.

      Nogmaals meer rijervaring benodigd voor een goede omschrijving van de veranderingen, maar zoals ik eerder al zei merk je vooral dat de auto echt stuurt nu, en met wisselende stuurbewegingen niet meer zo sterk met z’n gewicht heen en weer waggelt. Duidelijk minder rol in elk geval! king:

      #18180711
      Fearless
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 January 2005

        Top! Kunnen alle schroefsetsjonnies nog een hoop van leren. :thumbup

        #18180712
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Thanks! :D

          Net nog effe stukkie gereden, en wat me opvalt is dat het veel makkelijker stuurt, het is gewoon lekker om bochtjes te pakken! Er is bij mij in de buurt een stuk 80 weg met een kruising waar de weg een kleine knik maakt, dat hele stuk is tweebaans en wordt na de verkeerslichten eenbaans, en iedereen loopt daar een beetje te racen. Mij viel altijd op dat ik de auto in die knik nooit lekker onder controle had, en dat kwam dus vooral door de rol, dat typische heen en weer waggelen wat een Kadett dan wil doen is uitermate irritant. Dat stukje heb ik net dus even gepakt, een dikke Audi ingehaald en man, wat een verschil! Dat waggelen is gewoon weg, je stuurt en de auto gaat gewoon heen waar je heen stuurt! :thumbup

          Wel valt me altijd op dat je er snel aan went, maar ook dat de hele auto wel lekkerder lijkt te rijden op manieren die er eigenlijk niks mee temaken hebben… :jerry

          #18180713
          2000
          Moderator
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Ik vind het knap. :thumbup

            #18180714
            turbo.d
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 June 2013

              Wow, mooie update weer. Ik begrijp uit jouw eerdere posts dat het al heel wat hoofdbrekens heeft gekost. Prachtig dat het resultaat dan zoveel verbetering geeft.

              Wat zal het rijden met een standaard Kadett dan tegenvallen :lol:

              Gr
              Marcel

              #18180715
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Ik pak als vergelijk altijd de qua onderstel identieke Lanos, die leen ik wel eens van de buren. Die rijdt voor gewoon verkeer heerlijk hoor, maar met bochtenwerk is het een flink verschil.

                #18180716
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Okay, heb mezelf nogal moeten inhouden om het ‘beginnersenthusiasme’ een beetje te onderdrukken, maar ik moet nu toch voor de bijl en kan alleen maar zeggen dat dit enthusiasme niet is weggesleten en dat zal het niet snel doen ook denk ik. Het is een verschil dat de auto gigantisch transformeert naar een bochtjeshongerige bochtenvreter. Elk bochtje geeft weer dat gevoel, het stuurt zo makkelijk dat het bijna belachelijk is dat de auto niet van meet af aan zo is ontworpen. Hij stuurt ook wel lichter lijkt het, en stukke nauwkeuriger, omdat je niet de hele tijd de feedback loopt te corrigeren van de rol. Je stuurt, de auto gaat de bocht om, stuur weer recht en klaar! king:

                  Dit moet toch wel de grootste verbetering tot nu toe zijn die ik gedaan heb, of het complementeert gewoon heel erg wat ik eerder heb veranderd (1.5-4.7 graad caster) Daarnaast moet je ook de vergrote spoorbreedte qua invloed niet onderschatten.

                  Ik zou nu alleen nog vering en demping wat willen tweaken, maar dat zijn slechts kleine details nog. Verder geloof ik niet dat dit type onderstel veel beter kan worden nog dan dit.

                  Iemand is trouwens met mijn eerdere idee aan de haal gegaan met Hyundai fusees, is nog niet af, maar is wel slim er op doorgeborduurd door een Lacetti fuseekogel te gebruiken, die zo op de draagarm van een Kadett past. Deze werkt niet met konische schroefbevestiging, maar geborgde gegroefde kogel. dat monteert wel lekker natuurlijk! Ik wacht even af hoe dat afloopt, en bij een goede afloop vind ik dat een heel goede optie ook. Is wel steviger met tweebouts bevestiging.

                  http://www.migweb.co.uk/forums/other-mechanical-electrical/562578-can-anyone-make-anything-like-corsa-nova-roll-cente-adjuster-3.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                  #18180717
                  turbo.d
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 June 2013

                    Mooi dat het bevalt, is al het denk werk niet voor niets geweest.

                    #18180718
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      @turbo.d wrote:

                      Mooi dat het bevalt, is al het denk werk niet voor niets geweest.

                      Om over de tijd en geld maar niet te spreken, maar goed, het is hobby en dan vervagen de normen he… :jerry

                      #18342234
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Bijzonder jammer dat het nog steeds zo moet zijn dat topics met de overgang naar het vernieuwde forum een groot deel van de laatste bijdrages moeten missen. Ik had er nogal wat op staan met foto’s en een hoop uitleg…:(

                        Maar goed, het leven gaat door.

                        #18342243
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Het Duitse bedrijf Epytec, waar ik overigens best wel slechte ervaring mee heb gehad heeft de rolcentrum adjuster officieel teruggeroepen, en ik heb ze terug gestuurd en netjes mijn geld terug gekregen. Ik was behoorlijk verslaafd geraakt aan het uiterst scherpe stuurgedrag van de Kadett door deze dingen, en heb lang zitten bomen over een betere oplossing. Ik ben nog steeds aan het twijfelen, maar ben er steeds meer van overtuigd dat de beste manier hem niet zit in andere fusees, maar de draagarm ophangpunten wijzigen op de koets. Het kan ook beide natuurlijk, maar denk dat de correcties aan de kant van de koets al een meer dan bevredigend resultaat oplevert.

                          Hieronder staan de simulaties (ongeveer) van een standaard Kadett, een Kadett met mijn wielmaat en draagarmpunten verhoogd, en een Kadett met Hyundai/Kia fusees en de bijbehorende correcties daarvoor. Zoals te zien is komt het rolcentrum met de koets aanpassingen nog net wat hoger uit. Daarnaast geeft het meer bodemvrijheid, en stel dat ik de auto nog ooit extreem zou willen verlagen, dan kan alsnog de Kia fusee kit er op om het rolcentrum alsnog gezond te houden.

                          Het rolcentrum is de groene stip onder de auto. Het zwaartepunt werkt op dat punt als zijwaardse kracht in bochten, en hoe verder die twee uit elkaar liggen hoe meer rol, daar geldt dus de regel kracht maal arm.

                          Je kun in Vsusp een auto configureren en als je de link opslaat kun je tot het einde der dagen opnieuw verder met de configuratie vanaf waar je gebleven was. Ik heb in deze sims nog geen achter as toegevoegd, geen secundaire lijnen, geen stuurhuis, dus puur even de neus met de veerpoten. Voel je vrij om er op voort te borduren. Bedenk je wel, ik heb kleine wijzigingen er in verwerkt die puur betrekking hebben op mijn auto. Zo zijn bij mij de veerpoten 18mm doorgeperst. En ik rij met spacers, en heb de ET waarde van de velgen daar op aangepast (op de “standaard Kadett” simulatie na) Check dus wel even ALLES goed voordat je echt van dingen uit gaat voor eventuele eigen projecten!

                          [url=http://vsusp.com/#0.8%26project_name%3AKadett%20standaard%26trim%7Bbody_roll_angle%3A0%7Cfront.left_bump%3A0%7Crear.left_bump%3A0%7Cfront.right_bump%3A0%7Crear.right_bump%3A0%7D%26front%7Bframe.susp_type%3A1%7Cframe.bottom_y%3A12000%7Cframe.center_to_upper_mount_x%3A51600%7Cframe.bottom_to_upper_mount_y%3A55000%7Cframe.center_to_lower_mount_x%3A32400%7Cframe.bottom_to_lower_mount_y%3A2400%7Ccontrol_arms.upper_length%3A24800%7Ccontrol_arms.lower_length%3A34000%7Cknuckles.hub_to_upper_x%3A15000%7Cknuckles.hub_to_lower_x%3A8000%7Cknuckles.hub_to_lower_y%3A11500%7Cknuckles.hub_to_upper_y%3A13000%7Cknuckles.hub_to_strut_axis%3A18500%7Cknuckles.strut_incl%3A8500%7Csteering.active%3A0%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_x%3A7620%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_y%3A7620%7Cwheels.offset%3A4900%7Cwheels.diameter%3A1400%7Cwheels.diameter_expl%3A35000%7Ctires.size_convention%3A0%7Ctires.section_width%3A18500%7Ctires.aspect_ratio%3A5500%7Ctires.diameter_expl%3A50000%7Ctires.width_expl%3A7620%7Ctires.compression%3A0%7D%26rear%7Bframe.susp_type%3A0%7Cframe.bottom_y%3A9200%7Cframe.center_to_upper_mount_x%3A28500%7Cframe.bottom_to_upper_mount_y%3A24000%7Cframe.center_to_lower_mount_x%3A17000%7Cframe.bottom_to_lower_mount_y%3A2400%7Ccontrol_arms.upper_length%3A24800%7Ccontrol_arms.lower_length%3A37500%7Cknuckles.hub_to_upper_x%3A15000%7Cknuckles.hub_to_lower_x%3A13000%7Cknuckles.hub_to_lower_y%3A13000%7Cknuckles.hub_to_upper_y%3A13000%7Cknuckles.hub_to_strut_axis%3A14000%7Cknuckles.strut_incl%3A8000%7Csteering.active%3A0%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_x%3A7620%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_y%3A7620%7Cwheels.offset%3A4000%7Cwheels.diameter%3A1500%7Cwheels.diameter_expl%3A35000%7Ctires.size_convention%3A0%7Ctires.section_width%3A19500%7Ctires.aspect_ratio%3A4500%7Ctires.diameter_expl%3A50000%7Ctires.width_expl%3A7620%7Ctires.compression%3A0%7D%26pref%7Bdiag1.px_per_mm%3A200%7Cdiag1.front_or_rear%3Afront%7Ctab.active%3A4%7Cunits%3A1%7Cshow.f%3A1%7Cshow.ca%3A1%7Cshow.k%3A1%7Cshow.st%3A1%7Cshow.stl%3A1%7Cshow.w%3A1%7Cshow.t%3A1%7Cshow.rc%3A1%7Cshow.rcl%3A1%7Cshow.ic%3A1%7Cshow.icl%3A1%7Cshow.fvsa%3A1%7Cshow.tl%3A1%7Cshow.kpil%3A1%7Credraw_during_drag%3A1%7Cchart.x_axis_center%3A0%7Cchart.x_axis_window%3A10%7Cchart.x_axis_num_steps%3A21%7Cchart.x_axis_field%3Atrim.body_roll_angle%7Cchart.y_axis_fields%3A%5BFR%5D.general.roll_center.y%7D]STANDAARD KADETT[/url]
                          Zie hoe verrot laag het rolcentrum hier al ligt!! Laat staan als je de Kadett nog verder gaat verlagen…

                          [url=http://vsusp.com/#0.8%26project_name%3AMijn%20Kadett%20met%20kia%20knuckles%26trim%7Bbody_roll_angle%3A0%7Cfront.left_bump%3A0%7Crear.left_bump%3A0%7Cfront.right_bump%3A0%7Crear.right_bump%3A0%7D%26front%7Bframe.susp_type%3A1%7Cframe.bottom_y%3A12000%7Cframe.center_to_upper_mount_x%3A51600%7Cframe.bottom_to_upper_mount_y%3A55000%7Cframe.center_to_lower_mount_x%3A32400%7Cframe.bottom_to_lower_mount_y%3A2400%7Ccontrol_arms.upper_length%3A24800%7Ccontrol_arms.lower_length%3A36000%7Cknuckles.hub_to_upper_x%3A15000%7Cknuckles.hub_to_lower_x%3A6000%7Cknuckles.hub_to_lower_y%3A16500%7Cknuckles.hub_to_upper_y%3A13000%7Cknuckles.hub_to_strut_axis%3A18500%7Cknuckles.strut_incl%3A8500%7Csteering.active%3A0%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_x%3A20000%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_y%3A-16000%7Cwheels.offset%3A3900%7Cwheels.diameter%3A1600%7Cwheels.diameter_expl%3A35000%7Ctires.size_convention%3A0%7Ctires.section_width%3A20500%7Ctires.aspect_ratio%3A5000%7Ctires.diameter_expl%3A50000%7Ctires.width_expl%3A7620%7Ctires.compression%3A0%7D%26rear%7Bframe.susp_type%3A0%7Cframe.bottom_y%3A9200%7Cframe.center_to_upper_mount_x%3A28500%7Cframe.bottom_to_upper_mount_y%3A24000%7Cframe.center_to_lower_mount_x%3A17000%7Cframe.bottom_to_lower_mount_y%3A2400%7Ccontrol_arms.upper_length%3A24800%7Ccontrol_arms.lower_length%3A37500%7Cknuckles.hub_to_upper_x%3A15000%7Cknuckles.hub_to_lower_x%3A13000%7Cknuckles.hub_to_lower_y%3A13000%7Cknuckles.hub_to_upper_y%3A13000%7Cknuckles.hub_to_strut_axis%3A14000%7Cknuckles.strut_incl%3A8000%7Csteering.active%3A0%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_x%3A7620%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_y%3A7620%7Cwheels.offset%3A4000%7Cwheels.diameter%3A1500%7Cwheels.diameter_expl%3A35000%7Ctires.size_convention%3A0%7Ctires.section_width%3A19500%7Ctires.aspect_ratio%3A4500%7Ctires.diameter_expl%3A50000%7Ctires.width_expl%3A7620%7Ctires.compression%3A0%7D%26pref%7Bdiag1.px_per_mm%3A200%7Cdiag1.front_or_rear%3Afront%7Ctab.active%3A1%7Cunits%3A1%7Cshow.f%3A1%7Cshow.ca%3A1%7Cshow.k%3A1%7Cshow.st%3A1%7Cshow.stl%3A1%7Cshow.w%3A1%7Cshow.t%3A1%7Cshow.rc%3A1%7Cshow.rcl%3A1%7Cshow.ic%3A1%7Cshow.icl%3A1%7Cshow.fvsa%3A1%7Cshow.tl%3A1%7Cshow.kpil%3A1%7Credraw_during_drag%3A1%7Cchart.x_axis_center%3A0%7Cchart.x_axis_window%3A10%7Cchart.x_axis_num_steps%3A21%7Cchart.x_axis_field%3Atrim.body_roll_angle%7Cchart.y_axis_fields%3A%5BFR%5D.general.roll_center.y%7D]MIJN KADETT MET 16″ WIELEN EN HYUNDAI/KIA FUSEES EN VERLENGDE DRAAGARMEN[/url]
                          De beperking hier is vooral de velgmaat, op een gegeven moment komt de fuseekogel tegen de velg…

                          [url=http://vsusp.com/#0.8%26project_name%3AMijn%20Kadett%20met%2016%20inch%26trim%7Bbody_roll_angle%3A0%7Cfront.left_bump%3A0%7Crear.left_bump%3A0%7Cfront.right_bump%3A0%7Crear.right_bump%3A0%7D%26front%7Bframe.susp_type%3A1%7Cframe.bottom_y%3A12000%7Cframe.center_to_upper_mount_x%3A51600%7Cframe.bottom_to_upper_mount_y%3A55000%7Cframe.center_to_lower_mount_x%3A32400%7Cframe.bottom_to_lower_mount_y%3A8400%7Ccontrol_arms.upper_length%3A24800%7Ccontrol_arms.lower_length%3A34000%7Cknuckles.hub_to_upper_x%3A15000%7Cknuckles.hub_to_lower_x%3A8000%7Cknuckles.hub_to_lower_y%3A11500%7Cknuckles.hub_to_upper_y%3A13000%7Cknuckles.hub_to_strut_axis%3A18500%7Cknuckles.strut_incl%3A8500%7Csteering.active%3A0%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_x%3A20000%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_y%3A-16000%7Cwheels.offset%3A3900%7Cwheels.diameter%3A1600%7Cwheels.diameter_expl%3A35000%7Ctires.size_convention%3A0%7Ctires.section_width%3A20500%7Ctires.aspect_ratio%3A5000%7Ctires.diameter_expl%3A50000%7Ctires.width_expl%3A7620%7Ctires.compression%3A0%7D%26rear%7Bframe.susp_type%3A0%7Cframe.bottom_y%3A9200%7Cframe.center_to_upper_mount_x%3A28500%7Cframe.bottom_to_upper_mount_y%3A24000%7Cframe.center_to_lower_mount_x%3A17000%7Cframe.bottom_to_lower_mount_y%3A2400%7Ccontrol_arms.upper_length%3A24800%7Ccontrol_arms.lower_length%3A37500%7Cknuckles.hub_to_upper_x%3A15000%7Cknuckles.hub_to_lower_x%3A13000%7Cknuckles.hub_to_lower_y%3A13000%7Cknuckles.hub_to_upper_y%3A13000%7Cknuckles.hub_to_strut_axis%3A14000%7Cknuckles.strut_incl%3A8000%7Csteering.active%3A0%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_x%3A7620%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_y%3A7620%7Cwheels.offset%3A4000%7Cwheels.diameter%3A1500%7Cwheels.diameter_expl%3A35000%7Ctires.size_convention%3A0%7Ctires.section_width%3A19500%7Ctires.aspect_ratio%3A4500%7Ctires.diameter_expl%3A50000%7Ctires.width_expl%3A7620%7Ctires.compression%3A0%7D%26pref%7Bdiag1.px_per_mm%3A200%7Cdiag1.front_or_rear%3Afront%7Ctab.active%3A2%7Cunits%3A1%7Cshow.f%3A1%7Cshow.ca%3A1%7Cshow.k%3A1%7Cshow.st%3A1%7Cshow.stl%3A1%7Cshow.w%3A1%7Cshow.t%3A1%7Cshow.rc%3A1%7Cshow.rcl%3A1%7Cshow.ic%3A1%7Cshow.icl%3A1%7Cshow.fvsa%3A1%7Cshow.tl%3A1%7Cshow.kpil%3A1%7Credraw_during_drag%3A1%7Cchart.x_axis_center%3A0%7Cchart.x_axis_window%3A10%7Cchart.x_axis_num_steps%3A21%7Cchart.x_axis_field%3Atrim.body_roll_angle%7Cchart.y_axis_fields%3A%5BFR%5D.general.roll_center.y%7D]MIJN KADETT MET 16″ WIELEN EN VERHOOGDE DRAAGARM OPHANGPUNTEN[/url]
                          De beperking is hier vooral de binnenste kineet aan de bestuurderskant…

                          Een paar redenen waarom het handiger is:
                          *Gebruik van normale lengte draagarmen, veerpoten en remmen. Dus bij noodzaak voor vervangen hoef ik ook
                          *Ziet er meer standaard uit van onder de auto
                          *De carrosserie is gewoon plaatwerk, en veel makkelijker aan te lassen en te bewerken dan exotische materialen die nodig zijn voor een aanpassing op de fusee

                          En wat er op tegen is:
                          *Geen weg meer terug (maar dat weet ik al dat ik dat toch niet wil)
                          *Geen mogelijkheden voor camber afstelling zoals bij de andere fusees
                          *Geen mogelijkheden voor verschillende rolcentrum correcties qua hoogte (geen shims)
                          *Had al aardig wat tijd en geld in de fusee aanpassingen zitten

                          Verder ben ik er niet zo nerveus over, heb me al eerder aardig wat op de hals gehaald natuurlijk door de voorste bodemdwarsbalk te vervangen. Dus qua nauwkeurig uitlijnen weet ik wat al wat me te doen staat. Mooi detail van de aanpassing is dat de achterste ophangrubbers van de draagarmen geïntegreerd kunnen worden in de bodem, en met een recht profiel vastgezet, in plaats van de beugels die op de koets bouwen, op de twee lasmoeren. Dit geeft al gelijk een 60mm verhoging! En de verhoging dient de voorkant ook te krijgen , waarbij de uitdaging ligt in de bestuurderskant, dat de draagarm niet tegen de binnenste kineet aan komt. En ik zal nog moeten kijken hoe het uitkomt met de stabilisatiestang. Als de correctie goed z’n werk doet is die amper nodig. Dat is dan ook het doel nog steeds, maximaal actieve vering (dus GEEN stijve veren) en maximale onafhankelijkheid tussen beide kanten. Een dunne stabilisatiestang zou wellicht nog wenselijk zijn, maar zeker niet de belachelijke 25mm die ik er op heb gehad.

                          [url=http://vsusp.com/#0.8%26project_name%3AKadett%2016%22%20met%20verhoogde%20ophangpunten%2Bkia%20fusees%26trim%7Bbody_roll_angle%3A0%7Cfront.left_bump%3A0%7Crear.left_bump%3A0%7Cfront.right_bump%3A0%7Crear.right_bump%3A0%7D%26front%7Bframe.susp_type%3A1%7Cframe.bottom_y%3A12000%7Cframe.center_to_upper_mount_x%3A51600%7Cframe.bottom_to_upper_mount_y%3A55000%7Cframe.center_to_lower_mount_x%3A32400%7Cframe.bottom_to_lower_mount_y%3A8400%7Ccontrol_arms.upper_length%3A24800%7Ccontrol_arms.lower_length%3A36000%7Cknuckles.hub_to_upper_x%3A15000%7Cknuckles.hub_to_lower_x%3A6000%7Cknuckles.hub_to_lower_y%3A16500%7Cknuckles.hub_to_upper_y%3A13000%7Cknuckles.hub_to_strut_axis%3A18500%7Cknuckles.strut_incl%3A8500%7Csteering.active%3A0%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_x%3A20000%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_y%3A-16000%7Cwheels.offset%3A3900%7Cwheels.diameter%3A1600%7Cwheels.diameter_expl%3A35000%7Ctires.size_convention%3A0%7Ctires.section_width%3A20500%7Ctires.aspect_ratio%3A5000%7Ctires.diameter_expl%3A50000%7Ctires.width_expl%3A7620%7Ctires.compression%3A0%7D%26rear%7Bframe.susp_type%3A0%7Cframe.bottom_y%3A9200%7Cframe.center_to_upper_mount_x%3A28500%7Cframe.bottom_to_upper_mount_y%3A24000%7Cframe.center_to_lower_mount_x%3A17000%7Cframe.bottom_to_lower_mount_y%3A2400%7Ccontrol_arms.upper_length%3A24800%7Ccontrol_arms.lower_length%3A37500%7Cknuckles.hub_to_upper_x%3A15000%7Cknuckles.hub_to_lower_x%3A13000%7Cknuckles.hub_to_lower_y%3A13000%7Cknuckles.hub_to_upper_y%3A13000%7Cknuckles.hub_to_strut_axis%3A14000%7Cknuckles.strut_incl%3A8000%7Csteering.active%3A0%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_x%3A7620%7Csteering.hub_to_outer_tie_rod_y%3A7620%7Cwheels.offset%3A4000%7Cwheels.diameter%3A1500%7Cwheels.diameter_expl%3A35000%7Ctires.size_convention%3A0%7Ctires.section_width%3A19500%7Ctires.aspect_ratio%3A4500%7Ctires.diameter_expl%3A50000%7Ctires.width_expl%3A7620%7Ctires.compression%3A0%7D%26pref%7Bdiag1.px_per_mm%3A200%7Cdiag1.front_or_rear%3Afront%7Ctab.active%3A0%7Cunits%3A1%7Cshow.f%3A1%7Cshow.ca%3A1%7Cshow.k%3A1%7Cshow.st%3A1%7Cshow.stl%3A1%7Cshow.w%3A1%7Cshow.t%3A1%7Cshow.rc%3A1%7Cshow.rcl%3A1%7Cshow.ic%3A1%7Cshow.icl%3A1%7Cshow.fvsa%3A1%7Cshow.tl%3A1%7Cshow.kpil%3A1%7Credraw_during_drag%3A1%7Cchart.x_axis_center%3A0%7Cchart.x_axis_window%3A10%7Cchart.x_axis_num_steps%3A21%7Cchart.x_axis_field%3Atrim.body_roll_angle%7Cchart.y_axis_fields%3A%5BFR%5D.general.roll_center.y%7D]MIJN KADETT MET VERHOOGDE DRAAGARM OPHANGPUNTEN EN KIA FUSEES SAMEN[/url]
                          Hier is alleen de auto nog niet verlaagd, maar je kan de ‘vloer’ omhoog bewegen om te zien wat dat doet.

                          Dit is dus een -80mm verlaagde Kadett:
                          [img]http://i.imgur.com/56RPLHq.png[/img]

                          Waarbij het zwaartepunt weliswaar 80mm is gezakt, het rolcentrum is van -33mm (al zeer ongunstig!) naar maar liefst -190mm gezakt!!!!!

                          Dat resulteert dus in een auto die NIKS anders wil dan rol genereren in bochten TENZIJ je hem zo achterlijk bokstijf gaat afveren dat er geen enkele vorm van een ‘onderstel’ meer overblijft. Noem dat maar gerust een plank met wielen er aan.

                          #18342244
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Dit is een beetje het idee wat er dan aan de koets moet gebeuren:
                            Origineel:
                            [img]http://i.imgur.com/sYG2iYI.jpg[/img]
                            Aangepast:
                            [img]http://i.imgur.com/IT4Oka6.jpg[/img]
                            Bij het achterste punt keer je enkel het rubber met de platte kant naar onder, dan komt er een vlakke sluitplaat op, inplaats van een U-beugel op de vlakke bodem. De bodem van de auto krijgt dus eigenlijk de ronding, en de schroefdraad hiervoor blijft gewoon origineel.

                            #18342245
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Voor wie nog wilt kunnen zien wat eerder in dit topic heeft gestaan (wat is gesneuveld met de overgang naar het vernieuwde forum) kan hier nog e.e.a. in het Engels zien:

                              http://www.migweb.co.uk/forums/other-mechanical-electrical/562578-can-anyone-make-anything-like-corsa-nova-roll-centre-adjuster-3.html

                            13 berichten aan het bekijken - 126 tot 138 (van in totaal 138)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.