Rol centrum correctie

Forumindex Forums Modellen Kadett Rol centrum correctie

25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 138)
  • Auteur
    Berichten
  • #18180685
    midnight black
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 December 2011

      Die remklauwen gaan weer mooi worden!

      #18180686
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Ziet e veelbelovend uit!

        #18180687
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          We hebben een straalapparaaat gekocht op werk, met aluoxide grit in twee diktes en glasparels…Leukleuk!!

          Voor wie trouwens nog wiellagers zoekt voor zijn GSI?? Meriva is het toverwoord…
          http://www.ebay.de/itm/200954801652?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649″ onclick=”window.open(this.href);return false;

          Goed én goedkoop!!

          #18180688
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Even schaamteloos een foto van Marcel aan het kopieëren, maar daarop zie je wel allejezus goed hoe de draagarmen horen te staan!!

            Blij dat er nog mensen geheel origineel rond rijden om te kunnen zien hoe het ook weer bedoeld was!! :wors

            #18180689
            Noordpoolgsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 March 2009

              Hmm en die wiellagers pers je zo in je 2.0 veerpoten ? king:
              Daarna je wielnaaf er weer in en klaar ?

              Was al een gevecht bij mij de ouden eruit te krijgen haha

              #18180690
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                @Noordpoolgsi wrote:

                Hmm en die wiellagers pers je zo in je 2.0 veerpoten ? king:
                Daarna je wielnaaf er weer in en klaar ?

                Was al een gevecht bij mij de ouden eruit te krijgen haha

                Nee, die wiellagers zit wat ingewikkelder, staat een stukje terug hoe en wat. Wel pers je na de aanpassingen de originele Opel naaf er zo weer in. En de veerpoot wordt grotendeels ook weer gebuikt, maar met de fusee er af geslepen/geperst en dan de hyundai fusee er op door er aan gelaste beugels. Wordt een constructie á la Corsa A/Astra G

                Ik had totaal geen probleem met het er uit persen van opel lagers, nooit gehad ook. Die Hyundai lagers zaten alleen muur en muur vast.

                #18180691
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Mocht er iemand met een GSI trouwens nog remblokken nodig hebben, ik heb Ferodo blokken te koop staan voor 25 euro de set! Zijn dan voor ATE zadel met 256×24 schijf…


                  Zijn hele goede blokken waar een Engelse rally rijder ook mee rijdt en er bij zweert! Nu voor een enorm zacht prijsje, meerdere sets verkrijgbaar. Is oude voorraad, dus wel zolang de voorraad strekt! Profiteer er nu dus van zolang het nog kan!

                  INTERESSE GRAAG PER PM BERICHT!!

                  #18180692
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    YES!! De fusees zijn klaar en opgeboord voor de Kadett wiellagers!! Stevig prijskaartje, maar je moet er wat voor over hebben…

                    Het gaat niet hard, dat weet ik, maar dit wil ik ook niet overhaast doen, wil nog eens met een bumpsteer meter aan de gang met de voorveren verwijderd om te zien wat er nou nog aan te verbeteren is. Als ik toch weer er mee aan de slag ga dan gaan we ook voor het gaatje!

                    #18180693
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Klein stapje verder weer…

                      Heb een nieuw ideetje gekregen terwijl ik de fusees ging passen en meten. Met de fuseekogel omgedraaid (en ja, Moog heeft mij bevestigd dat de constructie van deze kogel dat toelaat) kan er flink ruimte bespaard worden binnen de velg, waardoor of kleinere velgen nog passend blijven, of er nog meer lengte gemaakt kan worden voor nog meer correctie. In elk geval is het compacter en geeft het meer bodemspeling op de draagarmen, terwijl de geometrie van de constructie ongewijzigd blijft.

                      Wat plaatjes van deze montage:

                      Ik heb vergeleken wat de originele maximale stuuruitslag doet en die valt nog royaal binnen de maximale slag die deze constructie toelaat voordat de vulbussen de eindplaat gaan raken. Dat leek een probleem, maar is het dus niet…

                      Rest mij nog drie ‘grote’ projecten:

                      1. De extra set draagarmen die ik heb liggen opknappen en de uiteindes voorzien van een stuk staalbalk waar de eindplaten op vast geschroefd kunnen worden.
                      2. De extra set veerpoten die ik heb liggen ontdoen van de fusees en er een klem op/om lassen waar de nieuwe fusees op passen.
                      3. Het maken van de remklauw adapter platen uit 7005 alu, 20mm dik. Heb al materiaal liggen…

                      Dit zijn beide enorme precisie klusjes omdat er zo veel maten in verwerkt moeten worden die allemaal nog ontdekt moeten worden of ze gelijk moeten blijven of nog gewijzigd en zo ja, hoe? Moet dan rekening houden met camber, wielbasis, scrub radius, spoorbreedte etc. etc. Is erg leuk ook, want ik kan hier dus nog verder aan rekenen/simuleren voor nog andere verbeteringen. Kan bijvoorbeeld het agressievere centreren van de stuurinrichting door mijn eerdere wijzigingen in caster compenseren door de scrub radius aan te passen. En er zijn ook simpelere overwegingen, zoals de spoorbreedte, uiteraard kan die breder bij de voorkant van een Kadett, maar mijn banden moeten dan niet gaan aanlopen. De wielbasis kan ook iets langer, waardoor de zware motor meer in het centrum terecht komt van de auto, ook een voordeel op zich. Camber kan ik uiteraard met een excenter bout in de bevestiging op de veerpoot nog aanpassen, dus dat is een minder grote overweging. Mijn ervaring is dat je niet te veel camber moet geven omdat je simpelweg scheve slijtage op je banden krijgt, maar ook al snel minder rubber op het asfalt hebt staan, en een soort kantel effect krijgt in bochten. Eigenlijk is de gulden middenweg met camber als bij gemiddeld rijden de slijtage inwendig en uitwendig gelijk komt. Dus een heel klein beetje negatief camber.

                      Nou ja, blijf kijken! :kewlpics

                      #18180694
                      Fearless
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        9 January 2005

                        Mooi werk. Je zou haast zeggen dat je de busjes zou raken met sturen. Dat valt dus mee.

                        Kom je ook goed uit met de homokineten?

                        #18180695
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          @Fearless wrote:

                          Mooi werk. Je zou haast zeggen dat je de busjes zou raken met sturen. Dat valt dus mee.

                          Kom je ook goed uit met de homokineten?

                          Ja, viel echt mee, zit zo tien graden verschil tussen nog. Homokineten zullen hier allemaal geen last van hebben, zit ruim buiten het gedeelte rond het lager allemaal.

                          Sowieso zit de moer er in de foto’s op met wat ringen er onder om de plaat goed op de kogel te dwingen, zonder de borging al in het draad te hoeven draaien van de moer. Was puur effe om te passen gedaan, maar straks gaat die moer er nog een stuk verder op gedraaid worden.

                          #18180696
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Heey Vincent hoe staat het hiermee?

                            #18180697
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Ik heb niet eens tijd voor normaal onderhoud momenteel, dus… Maar het project ligt klaar om mee verder te gaan als de tijd rijp is.

                              #18180698
                              midnight black
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                14 December 2011

                                Ben ook reuze benieuwd! Maar goed, ik ken dat met drukte. Mooi doen als je tijd en zin hebt, het blijft hobby he.

                                #18180699
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Nou, ik heb wel nog een paar keer wat metingen gedaan, want ik ben nog steeds aan het simuleren in de software welke dimensies het allemaal moet krijgen. Beter in een keer goed na een lang traject van goed alles uitdokteren dan steeds alleen maar er naast schieten. :vertag

                                  Heb intussen ook vanwege de toegenomen wieldiameter spoorverbreders geplaatst om de vooras 20mm te verbreden. Zo is de schuurstraal weer goed gecorrigeerd en het stuurgedrag weer wat het moet zijn in dat opzicht. Dit heeft als neven effect dat de vering wat soepeler wordt door een iets groter moment op de veren. Uiteraard kan dit ook met velgen met andere offset gedaan worden, maar met spoorverbreding werkt prima.

                                  #18180700
                                  Vinci
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 August 2009

                                    Kijk eens aan, een straatlegaal setje!!
                                    https://www.epytec.de/detail/index/sArticle/6024/sCategory/1848″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    Heb zojuist een setje besteld, ben benieuwd! Al is het alleen al om het effect te testen en later het eerder bedachte plan ook uit te voeren. Dat geeft namelijk nog mogelijkheden om remmen te upgraden op een mooie manier, en camber in te stellen…

                                    #18180701
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Hmm, over dat straatlegaal begin ik toch te twijfelen, maar goed, zal ik nog eens extra navragen.

                                      Er staat namelijk dit:

                                      “Bitte beachten Sie, dass der Artikel für den Rennsport bzw. Motorsport konzipiert ist. Eine Nutzung im öffentlichen Straßenverkehr setzt im Regelfall eine Einzelabnahme gemäß § 21 StVZO durch einen amtlich anerkannten Sachverständigen voraus. Weitere Informationen erhalten Sie u.a. unter TÜV Nord Für die Einzelabnahme stellen wir Ihnen, soweit vorhanden, ein Materialzertifikat zur Verfügung.”

                                      Voor wie de Duitse taal machtig is, ik begrijp er uit dat er soms wel papieren te verkrijgen zijn, maar niet altijd?

                                      #18180702
                                      Fearless
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 January 2005

                                        Voor de apk iig geen probleem, de hoes van de kogel moet dicht zijn…en als het steeltje van de kogel zichtbaar zou zijn mag ie niet roestig zijn. (dat zal alleen zijn als het hoesje naar beneden gekomen is)

                                        gewoon netjes borgen en er is niets aan de hand.

                                        #18180703
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Dzjiezus!! Eindelijk binnen die dingen, na een “Mahnung” te hebben ontvangen, terwijl ik 4 juni gelijk de koop met Paypal had afgerond. Vorige week donderdag een excuusmailtje dat er een foutje in het systeem was opgetreden, dan denk je ach, kan gebeuren… Maar vandaag kwamen ze binnen, leuk, maar roest aan de binnenkant! En hoe zet je ze vast, en bovenal, hoe krijg je ze daarna weer los?? Een zeskant was wel fraai geweest op de bovenste rand, zodat eea met een luchtslagsleutel nog lukt… Zover meer vragen dan antwoorden…zucht… :argue

                                          En dit dus??!! :cry :wtf

                                          #18180704
                                          Fearless
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 January 2005

                                            Op de 3e foto hebben ze er een inkeping met een bout en moer als klem. Dat is wel even wat beter.
                                            Hiet zit geen schroefdraad in neem ik aan?

                                            #18180705
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              Ja, dat is een generieke foto van een heel andere auto. Deze zit draad in. Heb inmiddels antwoord ook, ze bieden aan ze opnieuw te verzinken, en verontschuldigen zich voor het ontbreken van de zinklaag in dit hoekje. Mwa, haal er wel scotchbrite langs en veegje vet er op klaar.

                                              Toch blijft het me een raadsel hoe dit fatsoenlijk vast moet zitten, een kogel kan namelijk inwendig draaien, dus handvast is zoals het bedoeld is wat je maximaal kunt halen. Dat kan naar mijn idee al beter door met de luchtsleutel en een moer even er op te zitten, en wellicht een likje blauwe loctite op het draad… Maar los?? Had er nou een zeskant op gefreesd gezeten ok….

                                              Zij beweren dat er een hoop mensen tevreden mee rondrijden, en dat de borgmoer aan de bovenkant voldoende op slot zet, maar ik vertrouw daar echt niet op!

                                              Denk dat ik er mooi een zeskant op laat frezen zodat er een forse dop op kan om zowel links als rechts met de luchtsleutel te kunnen draaien.

                                              #18180706
                                              Fearless
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                9 January 2005

                                                Met aandraaien even 2 moeren er op. Dan kun je dan gewoon weer lossen

                                                #18180707
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Ehm, nee dat gaat niet he, met ‘gewoon’ draaien draait de kogel gewoon mee rond. Enige manier is met de luchtsleutel, en dan kan het wel met een moer, maar toch blijft het dan onzeker of hij echt vast zit. En los… tja.

                                                  Ik denk dat ik er een zeskant aan moet frezen maar, waar een grote verlengde dop op kan gewoon, dan zit het wel vast, beetje blauwe loctite er nog tussen en gaan. Los lukt dan op dezelfde manier ook gewoon prima.

                                                  Blijft toch een wanproduct naar mijn mening.

                                                  #18180708
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Heb er nu maar dit van gemaakt:

                                                    De montage liep alsnog niet vlekkeloos, ik denk bij extreme verlaging dat het wel beter gaat, maar ik heb nu iets te weinig camber, en de aandrijfassen worden maximaal het diff in gedrukt. Volgende stap zal draagarm verlening moeten worden, toename van spoorbreedte, op zich niet gek op een kadett.

                                                    De rijeigenschappen vallen zowel positief als negatief op. Positief is de enorme verbetering in rol, zoals verwacht. Als ik snel heen en weer stuurde ging de auto voorheen sterk rollen, oftewel meer waggelen. Nu volgt de auto het stuurcommando feilloos en stuurt ook echt de bochtjes. Dus hij regeert maximaal op de gegeven commando’s. Dit voelt heeeeel strak, nog nooit zo gevoeld in een kadett!!

                                                    Negatief, maar valt erg mee is het effect van de ‘verkeerde’ camber, wat iets ten koste gaat van grip, maar door mijn modificatie aan het caster valt dit bij mij natuurlijk mee in bochten, omdat de geometrie zo al veel meer dynamisch camber geeft van de juiste soort.

                                                    Nog een detail, 15″ velgen zijn minstens nodig, de afstand tussen velg en fusee is ongeveer gelijk aan mijn 288mm calibra turbo klauwen, en die paste toen nog maar net in mijn 15″ velgen. In de huidige 16″ past het prima.

                                                    Naast spoorverbreding dmv draagarmverlenging ga ik vervolgens de vering/demping maximaal soft maken, want dat kan nu ook meer. Ben benieuwd hoe het dan allemaal stuurt en aan de weg kleeft!

                                                    #18180709
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Zo, het zit er op, na nog wat drastische aanpassingen is de spoorbreedte nu ook weer ongeveer 20mm verbreed, en camber een halve graad minder (meer negatief) Voor het korte stukje dat ik er mee gereden heb voelde het enorm goed. Ga er nog wat meer rijervaring mee opdoen voordat ik er meer over kan zeggen. Zal ook nog wat foto’s maken.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 138)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.