Rol centrum correctie

Forumindex Forums Modellen Kadett Rol centrum correctie

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 138)
  • Auteur
    Berichten
  • #18180636
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Heb nog een tip gekregen van Ben uit Engeland voor een mooie online onderstel simulator, echt heel mooi tooltje!!

      http://www.vsusp.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;

      #18180637
      Raluph
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 January 2011

        Wat een gepuzzel…. :shock: maar zal wel goed komen

        @Vinci wrote:

        Heb nog een tip gekregen van Ben uit Engeland voor een mooie online onderstel simulator, echt heel mooi tooltje!!

        http://www.vsusp.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;

        handige simulatie :thumbup

        #18180638
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Ja, dat puzzelen vind ik nog het leukst, maar omdat er zo veel variabelen zijn en het uiteindelijk in de praktijk toegepast moet worden maakt dat me toch best een beetje nerveus. Gelukkig ligt de uitvoering er van nog ver in de toekomst! :???: :???:

          Dat tooltje is trouwens wel leuk om een beetje mee te klooien, alleen het is 2D en de velden vragen afmetingen die van een variabele naar een variabele gaan, dus te vaag om echt bruikbaar te zijn. Dan toch liever deze:
          http://performancetrends.com/SuspAnzr.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

          Het geeft overzichtelijker input en output velden die uit gaan van de vlakke ondergrond waar de auto op staat, dus makkelijker in het echt te meten. En je kan er mooi negatieve veerweg in zien en de geometrie daar van. Vergeet namelijk niet dat als je in een bocht hangt er wielen ook uitveren die toch nog wegcontact maken. De stand van die wielen op dat moment heeft ook invloed. Ook bumpsteer kun je bekijken, want er is een stuurhuis in aanwezig… Leukleuk!!

          Hier nog wat mooie foto’s aan het einde van iemand die zijn fusee aan het bewerken is en ook roll center adjusters plaatst op zijn S2000:
          http://www.casc.on.ca/forums/showthread.php?t=26828″ onclick=”window.open(this.href);return false;

          Alleen heeft hij nog gruwelijk bump steer:

          Dat is dan wel weer prachtig aan een Opel stuurhuis, dat de spoorstangen zo lang zijn omdat ze vanuit het midden komen, dat geeft als de stand eenmaal goed is een heel kleine afwijking over de hele veerweg. Die korte dingetjes die bij veel auto’s bij het stuurhuis uit de zijkant komen, zoals die van de Honda hier boven hebben natuurlijk over de hele veerweg (voor zover aanwezig nog ;) ) veel sneller de ‘neiging tot verkorten’… met bumpsteer tot gevolg…

          #18180639
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Ben heeft zijn eigen Astra MK2 (Kadett) even ingevoerd trouwens. Let wel, zijn auto is verre van standaard al!!

            http://vsusp.com/?tool=2d#0.7%26project_name%3ABens%20Astra%26trim” onclick=”window.open(this.href);return false;{body_roll_angle%3A0|front.left_bump%3A0|rear.left_bump%3A0|front.right_bump%3A0|rear.right_bump%3A0}%26front{frame.susp_type%3A1|frame.bottom_y%3A13500|frame.center_to_upper_mount_x%3A51200|frame.bottom_to_upper_mount_y%3A62500|frame.center_to_lower_mount_x%3A33000|frame.bottom_to_lower_mount_y%3A2400|control_arms.upper_length%3A24800|control_arms.lower_length%3A34000|knuckles.hub_to_upper_x%3A15000|knuckles.hub_to_lower_x%3A8100|knuckles.hub_to_lower_y%3A13700|knuckles.hub_to_upper_y%3A13000|knuckles.hub_to_strut_axis%3A10000|knuckles.strut_incl%3A7550|wheels.offset%3A4900|wheels.diameter%3A1400|wheels.diameter_expl%3A35000|tires.size_convention%3A0|tires.section_width%3A18500|tires.aspect_ratio%3A6000|tires.diameter_expl%3A50000|tires.width_expl%3A7620}%26rear{frame.susp_type%3A0|frame.bottom_y%3A9200|frame.center_to_upper_mount_x%3A28500|frame.bottom_to_upper_mount_y%3A24000|frame.center_to_lower_mount_x%3A17000|frame.bottom_to_lower_mount_y%3A2400|control_arms.upper_length%3A24800|control_arms.lower_length%3A37500|knuckles.hub_to_upper_x%3A15000|knuckles.hub_to_lower_x%3A13000|knuckles.hub_to_lower_y%3A13000|knuckles.hub_to_upper_y%3A13000|knuckles.hub_to_strut_axis%3A14000|knuckles.strut_incl%3A8000|wheels.offset%3A4000|wheels.diameter%3A1500|wheels.diameter_expl%3A35000|tires.size_convention%3A0|tires.section_width%3A19500|tires.aspect_ratio%3A4500|tires.diameter_expl%3A50000|tires.width_expl%3A7620}%26pref{diag1.px_per_mm%3A200|diag1.front_or_rear%3Afront|tab.active%3A3|units%3A1|show.f%3A1|show.ca%3A1|show.k%3A1|show.w%3A1|show.t%3A1|show.rc%3A1|show.ic%3A1|show.fvsa%3A1|show.tl%3A1|show.kpil%3A1|redraw_during_drag%3A1|chart.x_axis_center%3A0|chart.x_axis_window%3A10|chart.x_axis_num_steps%3A21|chart.x_axis_field%3Atrim.body_roll_angle|chart.y_axis_fields%3A[FR].general.roll_center.y}

            #18180640
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Hier nog een interessant artiekel:
              http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ID/2804/The-Ultimate-Guide-to-Suspension-and-Handling-Its-All-in-the-Geometry-Part-One-The-Roll-Center.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;

              En een sim van de standaard Kadett:
              http://vsusp.com/?tool=2d#0.7%26project_name%3ABens%20Astra%202%26trim” onclick=”window.open(this.href);return false;{body_roll_angle%3A0|front.left_bump%3A0|rear.left_bump%3A0|front.right_bump%3A0|rear.right_bump%3A0}%26front{frame.susp_type%3A1|frame.bottom_y%3A17500|frame.center_to_upper_mount_x%3A51200|frame.bottom_to_upper_mount_y%3A66500|frame.center_to_lower_mount_x%3A33000|frame.bottom_to_lower_mount_y%3A2400|control_arms.upper_length%3A24800|control_arms.lower_length%3A34000|knuckles.hub_to_upper_x%3A15000|knuckles.hub_to_lower_x%3A7200|knuckles.hub_to_lower_y%3A12000|knuckles.hub_to_upper_y%3A13000|knuckles.hub_to_strut_axis%3A10000|knuckles.strut_incl%3A7550|wheels.offset%3A4900|wheels.diameter%3A1400|wheels.diameter_expl%3A35000|tires.size_convention%3A0|tires.section_width%3A18500|tires.aspect_ratio%3A6000|tires.diameter_expl%3A50000|tires.width_expl%3A7620}%26rear{frame.susp_type%3A0|frame.bottom_y%3A9200|frame.center_to_upper_mount_x%3A28500|frame.bottom_to_upper_mount_y%3A24000|frame.center_to_lower_mount_x%3A17000|frame.bottom_to_lower_mount_y%3A2400|control_arms.upper_length%3A24800|control_arms.lower_length%3A37500|knuckles.hub_to_upper_x%3A15000|knuckles.hub_to_lower_x%3A13000|knuckles.hub_to_lower_y%3A13000|knuckles.hub_to_upper_y%3A13000|knuckles.hub_to_strut_axis%3A14000|knuckles.strut_incl%3A8000|wheels.offset%3A4000|wheels.diameter%3A1500|wheels.diameter_expl%3A35000|tires.size_convention%3A0|tires.section_width%3A19500|tires.aspect_ratio%3A4500|tires.diameter_expl%3A50000|tires.width_expl%3A7620}%26pref{diag1.px_per_mm%3A200|diag1.front_or_rear%3Afront|tab.active%3A0|units%3A1|show.f%3A1|show.ca%3A1|show.k%3A1|show.w%3A1|show.t%3A1|show.rc%3A1|show.ic%3A1|show.fvsa%3A1|show.tl%3A1|show.kpil%3A1|redraw_during_drag%3A1|chart.x_axis_center%3A0|chart.x_axis_window%3A10|chart.x_axis_num_steps%3A21|chart.x_axis_field%3Atrim.body_roll_angle|chart.y_axis_fields%3A[FR].general.roll_center.y}

              En van een 40mm verlaagde Kadett:
              http://vsusp.com/?tool=2d#0.7%26project_name%3ABens%20Astra%203%26trim” onclick=”window.open(this.href);return false;{body_roll_angle%3A0|front.left_bump%3A0|rear.left_bump%3A0|front.right_bump%3A0|rear.right_bump%3A0}%26front{frame.susp_type%3A1|frame.bottom_y%3A13500|frame.center_to_upper_mount_x%3A51200|frame.bottom_to_upper_mount_y%3A62500|frame.center_to_lower_mount_x%3A33000|frame.bottom_to_lower_mount_y%3A2400|control_arms.upper_length%3A24800|control_arms.lower_length%3A34000|knuckles.hub_to_upper_x%3A15000|knuckles.hub_to_lower_x%3A7200|knuckles.hub_to_lower_y%3A12000|knuckles.hub_to_upper_y%3A13000|knuckles.hub_to_strut_axis%3A10000|knuckles.strut_incl%3A7550|wheels.offset%3A4900|wheels.diameter%3A1400|wheels.diameter_expl%3A35000|tires.size_convention%3A0|tires.section_width%3A18500|tires.aspect_ratio%3A6000|tires.diameter_expl%3A50000|tires.width_expl%3A7620}%26rear{frame.susp_type%3A0|frame.bottom_y%3A9200|frame.center_to_upper_mount_x%3A28500|frame.bottom_to_upper_mount_y%3A24000|frame.center_to_lower_mount_x%3A17000|frame.bottom_to_lower_mount_y%3A2400|control_arms.upper_length%3A24800|control_arms.lower_length%3A37500|knuckles.hub_to_upper_x%3A15000|knuckles.hub_to_lower_x%3A13000|knuckles.hub_to_lower_y%3A13000|knuckles.hub_to_upper_y%3A13000|knuckles.hub_to_strut_axis%3A14000|knuckles.strut_incl%3A8000|wheels.offset%3A4000|wheels.diameter%3A1500|wheels.diameter_expl%3A35000|tires.size_convention%3A0|tires.section_width%3A19500|tires.aspect_ratio%3A4500|tires.diameter_expl%3A50000|tires.width_expl%3A7620}%26pref{diag1.px_per_mm%3A200|diag1.front_or_rear%3Afront|tab.active%3A0|units%3A1|show.f%3A1|show.ca%3A1|show.k%3A1|show.w%3A1|show.t%3A1|show.rc%3A1|show.ic%3A1|show.fvsa%3A1|show.tl%3A1|show.kpil%3A1|redraw_during_drag%3A1|chart.x_axis_center%3A0|chart.x_axis_window%3A10|chart.x_axis_num_steps%3A21|chart.x_axis_field%3Atrim.body_roll_angle|chart.y_axis_fields%3A[FR].general.roll_center.y}

              Links even geheel kopieeren en pasten, want ze werken in deze forum code niet direct!!

              #18180641
              mark
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Ff off the record, bij dat bumpsteering verteld die engelsan toch dat hij weinig tot nix merkte van zijn aanpassing om de stuurstangen te verhogen, is omdraaien dan misschien een betere opie?

                #18180642
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  @mark wrote:

                  Ff off the record, bij dat bumpsteering verteld die engelsan toch dat hij weinig tot nix merkte van zijn aanpassing om de stuurstangen te verhogen, is omdraaien dan misschien een betere opie?

                  Ik meen me zo iets te herinneren inderdaad ja! Alleen geen idee of hij nou meer tevreden is over de omgedraaide stangen waar hij nu me rijdt. Geloof ook dat hij al een tijdje gezeik heeft met motoren, dus heeft er wellicht nog te weinig mee gereden zo.

                  Ik vind zelf het verlagen van de stuurarmen de meest chique oplossing hoor, dan zie je er niet zo gek veel aan verder, en het is als je de boel los hebt ook best makkelijk netjes te doen. Die bus omdraaien is ook niet eenvoudig namelijk. En als je ze gaat verlagen kan je ze ook mooi gelijk inkorten voor een wat sneller stuurgedrag. (Dan wel ook de slag van het stuurhuis beperken!!)

                  Die verhoogplaat is verreweg het makkelijkst en ik zou niet weten waarom dat niet goed werkt, volgens mij werkt dat prima tegen bump-steer, want de fouthoek haal je er netjes mee weg…

                  #18180643
                  Fearless
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 January 2005

                    Ik dacht zelf dat bumpsteer voornamelijk bij terreinautos lastig was. Omdat die juist zoveel veerweg hebben dat met inveren het stuur uit je handen slaat.
                    Nou heeft een straatauto niet zon lange veerweg, dus ga je dat echt merken?

                    #18180644
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      @Fearless wrote:

                      Ik dacht zelf dat bumpsteer voornamelijk bij terreinautos lastig was. Omdat die juist zoveel veerweg hebben dat met inveren het stuur uit je handen slaat.
                      Nou heeft een straatauto niet zon lange veerweg, dus ga je dat echt merken?

                      Wil je niet weten! Het werkt alleen andersom, zeker als je stuurverkrachting hebt, je merkt het niet aan bewegen van je stuur, maar je verliest je grip. Als je een klaverbladbocht pakt en halverwege een hobbel hebt dan heb je met bumpsteer gelijk verlies van tractie.

                      Er zijn genoeg die enkel de spoorstangen recht zetten en gelijk enorme verbetering merken.

                      Heb het al eens eerder gezegd, maar een Kadett heeft standaard al een hele grote hoek op de spoorstangen, zelfs onverlaagd. Dan al is het bumpsteer effect behoorlijk extreem. Er zijn veel auto’s die in standaard rijhoogte wel de boel keurig vlak hebben staan en er dus nauwelijks last van hebben. En dat terwijl een stuurhuis zoals in een Kadett zich juist heel goed leent voor minimaal bumpsteer omdat de spoorstangen een grote lengte hebben. Pak maar eens een passer, zet hem langs een lineaal en prik eerst op 10cm en het potlood op nul en beweeg het potlood precies twee centimeter omhoog. En nu prik je op 4cm en het potlood op nul en beweeg nog eens twee centimeter omhoog. Door de kleinere radius zul je zien dat de horizontale verplaatsing veel groter is!

                      De S2000 hierboven zal daardoor extreem last hebben van bumpsteer, erger nog dan een verlaagde Kadett!

                      #18180645
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Best grappige dingen kom je tegen als je zoekt op google naar info hier over. Zie deze foto van iemand die de moeite neemt om een poging te doen zijn roll en bumpsteer aan te pakken, maar dan de fuseekogel ophoogt, zo dat de kogel nog steeds op de zelfde plek zit!! :shock: Al maak je de draagarm in een zigzag vormpje omdat je dat beter lijkt, het gaat om het centrum van de draaipunten, en die zijn hier NIET veranderd…

                        ZO MOET HET DUS NIET!!

                        Of gewoon een adjuster kopen die voor op de fusee is en dan in de draagarm, zelfde effect, nul!

                        #18180646
                        mark
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          ik ga denk ff zo’n blok laten draaien op me werk, en dan kijken of ik het ook daadwerkelijk merk en dan misschien de stuurstangen omdraaien, maar zie dat vast lassen aan de veerpoten van de stuurstangen toch niet zo zitten. Stel dat het niet werkt heb je 2 veerpoten minder.

                          #18180647
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            @mark wrote:

                            ik ga denk ff zo’n blok laten draaien op me werk, en dan kijken of ik het ook daadwerkelijk merk en dan misschien de stuurstangen omdraaien, maar zie dat vast lassen aan de veerpoten van de stuurstangen toch niet zo zitten. Stel dat het niet werkt heb je 2 veerpoten minder.

                            Oh veerpoten heb je zo talrijk als zandkorrels op het strand hoor, daar maak ik me niet zo zorgen om, als je bedenkt hoeveel van die dingen gewoon de pers in gaan dan zou je er anders misselijk van worden! Of je nou omdraait of losslijpt had ik destijds al overwogen, het vergt beide laswerk en is allebei nauwelijks omkeerbaar. Die stuurkogels passen er namelijk ook niet zonder meer omgedraaid in, en moeten ook perfect zonder speling zitten, anders breken ze zo af…

                            Wat voor blok wou je draaien dan? Zoals hierboven is dus juist verkeerd heh!! Als je verlengt moet het altijd aan de fuseekant van de kogel!!

                            #18180648
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Draagarmen en remklauwen komen met een beetje geluk woensdag binnen vanuit Engeland, en met een beetje geluk zijn dan ook de fusees uit Duitslang gearriveerd..

                              En uit Engeland ook voor Markkie twee Astra G draagarmen laten komen, die kosten daar ook aanzienlijk minder dan hier!!

                              #18180649
                              mark
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Nee net zo’n simpel blok als die die engelsman heeft , simpelweg je armen verhogen.

                                #18180650
                                mark
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  En bij me turbo kadett wil ik niet aan de kw schroefpoten gaan lassen , misschien een camberplate erbij tegen die tijd.

                                  #18180651
                                  Vinci
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 August 2009

                                    @mark wrote:

                                    Nee net zo’n simpel blok als die die engelsman heeft , simpelweg je armen verhogen.

                                    Armen verhogen heeft geen nut, je moet je kogel echt omlaag brengen, wat je hier boven ziet op die foto’s zijn dingen die totaal niet werken, heeft geen nut…

                                    @mark wrote:

                                    En bij me turbo kadett wil ik niet aan de kw schroefpoten gaan lassen , misschien een camberplate erbij tegen die tijd.

                                    Meestal is de stuurarm bij dat soort schroefpootjes al aangepast hoor! Kijk maar eens naar deze Gaz coilovers, die armen zitten al super dicht op de fusee:

                                    #18180652
                                    mark
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      eigenlijk nooit op gelet! Gaat ik van de week eens meten hoeveel dat schilt vergeleken met de originele veerpoot. En de pu rubbers uit de draagarmen gaan er ook weer uit , vind het geen suc6 voor een straat auto

                                      #18180653
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        @mark wrote:

                                        eigenlijk nooit op gelet! Gaat ik van de week eens meten hoeveel dat schilt vergeleken met de originele veerpoot. En de pu rubbers uit de draagarmen gaan er ook weer uit , vind het geen suc6 voor een straat auto

                                        Zou het maar doen, zou het raar vinden als die nog hoog zitten, lager geeft ook nog eens meer ruimte voor schroefdraad, maar die gasten weten wel wat ze bouwen en lossen dan grotendeels bumpsteer ook al op natuurlijk!

                                        PU in Kadett draagarmen is altijd drama, en het is niet eens zo zeer dat het PU is, maar vooral omdat de metalen bus die er in gebruikt wordt geen borst heeft en dus niet goed vast gezet kan worden op de koets. Simpel genoeg voorbeeld zijn de originele metalen bussen, met een groot draagvlak en vette kartels er in gegroefd! Die zitten er niet voor niks!!

                                        Maar beloof me dat je niet die kogel gaat verhogen heh, want dat lijkt wel je draagarm goed te plaatsen, maar helpt geen fluit om je rolcentrum te corrigeren, want de draaipunten veranderen er niet mee! Als het zo simpel was had ik dit hele topic niet eens gestart natuurlijk! ;)

                                        Overigens lost mijn beoogde rolcentrum correctie niet alleen het rolcentrum op heh, maar scheve draagarmen zorgen natuurlijk ook nog steeds voor wat bumpsteer, want als over de veerweg heen je fusee horizontaal verplaatst heeft dat net zo goed een stuur effect!

                                        #18180654
                                        mark
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          Nee dat wilde ik ook niet doen wilde me armen, daarmee doelde ik op stuurarmen omhoog doen. Eerst nog ff die rubbers bestellen, en dan ook gelijk me velgen laten richten want daar zat ook wat ‘slag’in . Dan heb ik als het goed is een mooi stil stuur want nu voel ik bij de 120 toch wat onrustig ook na het uitlijnen, offtopic voor de rest.

                                          #18180655
                                          Haasje17
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            8 September 2009

                                            Interessant toppic zo. Maar op sommige fotos zitten er geen wielen onder en staan de autos dus niet op de grond geeft dit niet een vertekend beeld van de werkelijkheid? Gezien de situatie dan toch wel wat veranderd.

                                            #18180656
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              @mark wrote:

                                              Nee dat wilde ik ook niet doen wilde me armen, daarmee doelde ik op stuurarmen omhoog doen. Eerst nog ff die rubbers bestellen, en dan ook gelijk me velgen laten richten want daar zat ook wat ‘slag’in . Dan heb ik als het goed is een mooi stil stuur want nu voel ik bij de 120 toch wat onrustig ook na het uitlijnen, offtopic voor de rest.

                                              Ah juist, tja, ik verwacht daarvan net zo’n verbetering als met de andere methodes, en deze is natuurlijk mooi simpel te bouwen, zonder iets van de originele onderdelen te hoeven verprutsen…

                                              @Haasje17 wrote:

                                              Interessant toppic zo. Maar op sommige fotos zitten er geen wielen onder en staan de autos dus niet op de grond geeft dit niet een vertekend beeld van de werkelijkheid? Gezien de situatie dan toch wel wat veranderd.

                                              Jazeker, heel goed gezien en opgemerkt inderdaad! Dat maakt het ook verrot lastig om het goed in beeld te brengen waar het allemaal om gaat. Ook sommige foto’s van mensen met een Kadett met de motor er uit, dan zie je de spoorstangen en denk je van oh dat valt wel mee, maar als de motor er in ligt is het zicht weg er op, maar staan ze toch echt zwaar verrot omhoog!!

                                              Zou me niks verbazen dat de ontwerpers van de Kadett zo’n soort stomme fout ook hebben gemaakt met het bepalen van de hoogte van de stuurarmen hoor! Is toch een raar fenomeen dat het standaard al zo verrot staat!

                                              Hoe het ideaal zou moeten staan is namelijk nu een hele klus om te maken, maar was in het originele ontwerp natuurlijk kinderspel geweest, dus is echt wel een zware misser…

                                              Maar mensen die maken zelf ook zo veel van dat soort fouten, zoals draagarmbouten aandraaien en dan pas op de pootjes zetten, je moet die M14 bouten pas volledig aantrekken als de auto in rust op de wielen staat!! Dat rubber hoort zo min mogelijk onder stress te staan anders is het zo naar de knoppen!

                                              #18180657
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Hier zie je bijvoorbeeld de Kadett van Saluma (Marcel) en dat is een 1.6i en zeker weten origineel, wel een automaat, dus het gewicht is dan wel een tikje hoger, maar hier staan de spoorstangen al omhoog te wijzen!

                                                #18180658
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Dit is ook wel leuk:

                                                  http://www.youtube.com/watch?v=zIMgoxa80Ic” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                  http://www.youtube.com/watch?v=gKJAukSZRT0″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                  #18180659
                                                  Fearless
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    9 January 2005

                                                    Maar om het voor mij even duidelijk te maken.

                                                    Het allermooiste is dus, als een auto in onbelaste toestand zijn draagarmen en stuurarmpjes perfect horizontaal heeft. Ja toch?

                                                    Daar heb ik nooit bij stil gestaan. Iedereen verlaagt maar, en roept dat het zo mooi rijdt.
                                                    Het rijdt anders, maar perfect is het dus niet.

                                                    #18180660
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Ja, of nét ietsjes omlaag lopend, zodat de afwijking minimaal is over de gehele veerweg. Dat is het verhaal in een notedop, want kijk je heel gedetailleerd dan komt er nog veel meer bij kijken, maar dan kun je je zeker wel gaan afvragen of je dat nog gaat merken, want het is geen formule 1 auto natuurlijk! En je moet niet vergeten dat de correctie waar ik het hier over heb enkel de draagarmen weer zo zet zoals ze door Opel ontworpen zijn, dus het is geen modificatie. Verlagen is de modificatie, en rolcentrum aanpassen is daar weer een correctie op.

                                                      In grote lijnen verpruts je inderdaad met verlagen zoals bijna iedereen zijn auto verlaagd heel veel meer dan het kleine voordeel wat je boekt met het verlaagde zwaartepunt.

                                                      De enige reden waarom je dan verlaagd is omdat het er op de foto zo cool uit ziet…

                                                      En het is natuurlijk een mega mooi artiekel voor de handel, zo iets is makkelijk te maken en verkoopt als een tierelier, en in eerste instantie lijkt het zo logisch dat de auto er beter door zou gaan rijden, in de praktijk is het helaas niet zo…

                                                      Mijn Kadett kwam met alles origineel en de betere GM dempers met gasvulling, en zo ree die auto in heel veel opzichten gigantisch goed. Nu rijdt hij in de meeste opzichten veel beter, maar ik merk dat het voornamelijk de sterkere veren zijn die hem zo mooi recht houden in bochten en als ik ze heel snel neem, en dan bedoel ik krankzinnig snel, dan tilt de auto wel eens een wiel op in de binnenbocht. Dát is het bewijs dat de auto wíl rollen, maar door de stijve ophanging en dikke stabilisatiestangen gedwongen wordt om dat niet te doen. Ben er redelijk van overtuigd dat de auto met gecorrigeerd rolcentrum veel beter al van nature recht blijft liggen, en dat wil ik graag gaan testen. Als het werkt zoals ik verwacht dan betekent dat dat de vering iets softer kan juist, zodat er rechtuit meer comfort ontstaat en de vering mooi actief blijft, en dan in bochten minder snel wegcontact zal verliezen door het stuiter effect. Maar daar gaan we na die tijd wel naar kijken naar zachtere veren, eerst maar eens kijken wat dit doet. En zo hoop ik stapje voor stapje dingetjes te verbeteren, niet omdat die auto nou zo nodig competitie moet gaan rijden, maar voor de ervaring, en de fun…

                                                    25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 138)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.