Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Rol centrum correctie
- Dit onderwerp bevat 137 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 april 2017om 02:28 door Vinci.
-
AuteurBerichten
-
17 oktober 2013 om 19:36 #17261311
Ik heb een plannetje om het rolcentrum van mijn Kadett ook nog te gaan te corrigeren. Aangezien de auto verlaagd is en het onderstel al zo veel verbeteringen heeft, wil ik ook proberen dit stukje verbetering in het geheel door te voeren.
Ten eerste ben ik op zoek naar een oude Kadett of Astra F veerpoot van een bigblock auto. Hierop kan ik wat experimenteren met de fusee, maten opmeten etc. En er wat aan tig lassen en foto’s nemen of er geen scheuren ontstaan. Werkt ook wat makkelijker dan de boel uitbouwen en de auto zo wegzetten.. Liefst iets dicht bij Hilversum en tegen niet al te veel kosten omdat ik er uiteindelijk toch klaar mee zal zijn.
Er zijn in het buitenland vele topics over te vinden als je zoekt op ‘roll center adjuster’, en vele kant en klare fuseekogels te koop om de correctie voor mekaar te krijgen.
Voor de duidelijkheid, op een gangbare Kadett die verlaagd wordt is dit nog niet voldoende! Dan is ook nog de correctie van de spoorstangen van groot belang, eigenlijk een nog groter belang dan de rolcentrum correctie.
Hier staat mooi beschreven wat het effect inhoudt:
http://www.meganracing.com/tech/faqs.asp?id=106&subject=Suspension” onclick=”window.open(this.href);return false;:Standaard onderstel:
Zo drukt de band in de buitenbocht toenemend hard op het asfalt bij toenemende snelheid door de bocht.Standaard verlaagd:
Zo loopt de richting van de middelpunt vliedende kracht opwaards, waardoor de druk op de band afneemt bij toenemende bochten snelheid. Alleen als rol wordt tegen gegaan door veel sterkere veren en dempers is er in bochten nog sprake van goede tractie.
Met de draagarmen weer in de correctie stand is zowel het zwaartepunt lager als het rolcentrum mooi hoog en is zelfs met een heel actief onderstel heel veel grip in bochten mogelijk en zal de snelheid waarmee bochten genomen kunnen worden sterk toenemen ten opzichte van een standaard onderstel.Kortweg gaat het om de stand van de draagarmen. Bij verlagen gaat de hele kinematiek van het onderstel sterk achteruit. In het stukje staat ook mooi grafisch weergegeven hoe het werkt. Het kleine stukje lager zwaartepunt (wat een voordeel is bij velagen) weegt niet op tegen het enorme nadeel van het verplaatsen van het rolcentrum. Die gaat dusdanig ver omlaag dat de centrifugaalkracht/middelpunt vliedende kracht de tractie/druk op de band die de buitencirkel maakt in de bochten exponentieel afneemt. Dus eigenlijk betekent dit dat je met een verlaagde auto juist minder snel door de bocht komt dan een niet verlaagde auto met een correct rolcentrum. Dat gaat er bij velen niet zo makkelijk in waarschijnlijk, maar zo werkt het in de praktijk toch echt. Het enige wapen wat hier tegen werkt bij een verlaagde auto met een slecht rolcentrum is veren met een veel hogere constante en straffe dempers. Daar zitten alleen weer andere nadelen aan, onder andere stuiteren (ook verlies van tractie) en verlies van comfort.
Nu is het corrigeren van het rolcentrum nog niet zo eenvoudig. Bijna alle in de markt verkrijgbare oplossingen zijn NIET vrijgegeven voor weggebruik. Er zit namelijk nogal een risico aan. Wat je effectief doet is namelijk je fusee vergroten/verlengen. Daarbij neemt dan naarmate de lengte toeneemt ook de momentkracht toe op de constructie richting de fuseekogel. Daarom raad ik de kogels waarmee sommige mensen dit menen op te kunnen lossen, met een verlengde ‘pin’ af! Die blijken dan ook nogal makkelijk af te kunnen breken, met alle gevolgen van dien. De verlengde kogels met verlengd huis zijn op de Kadett onbruikbaar, immers heeft het enkel nut om daadwerkelijk de kogel te verplaatsen ten opzichte van de fusee, en niet de draagarm enkel optisch weer recht te brijen. Zo zijn er ook op internet foto’s van te vinden, van mensen die het dus niet begrepen hebben….
Sommige auto’s is het zeer eenvoudig bij te corrigeren, als je fusee een upside-down kogel gebruikt naar de draagarm is er veel makkelijker een stevige constructie te maken die de boel verlengt. Veel Japanse auto’s vallen onder deze categorie.
Naast het rolcentrum is er ook trouwens nog een duikcentrum. Ik heb geen idee of ik het beestje de juiste naam geef, de meeste theorie hierover vind je in het Engels en ik heb het daaruit een beetje vrij vertaald. Als alternatief voor het verlengen van de kogel kun je namelijk ook de draagarmen hoger ophangen op de carrosserie, alleen bij de Kadett is dat erg lastig te doen met het achterste scharnierpunt. De voorkant zou wel makkelijk kunnen, alleen gaat het een niet zonder het ander, want het zelfde fenomeen wat rol veroorzaakt krijg je dan in de vorm van duiken van de auto met remmen.
Er is ook software te krijgen waarin je maten kunt invoeren die je zo kunt meten aan je auto en dan kun je vrij makkelijk er op los simuleren hoe de neigingen van de auto zullen veranderen onder dynamische belasting.
http://susprog.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://performancetrends.com/SuspAnzr.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;Allemaal al weer rete theoretisch, maar als het allemaal ook écht klopt dan kun je met je verlaagde auto niet alleen optisch er op vooruit gaan, maar ook echt qua wegligging profiteren van het lagere zwaartepunt. Mijn tip is begin maar eens met de stuur-armen te verlagen op je veerpoten en je zult al versteld staan van de verbetering bij een Kadett. Die correctie (dat heet bump-steer correctie) is ook op allerlei manieren voor mekaar te krijgen. Heel eenvoudig kun je een viergaats plaat maken op je stuurhuis, die je vastschroeft op de plek waar de spoorstangen normaal zitten en dan de spoorstangen op de twee overgebleven gaten hoger monteren. Zo komen ze mooi vlak te staan en heb je dus met inveren van de auto nauwelijks verandering in toespoor! Heb ook wel eens gezien dat mensen de bus in de stuur armen op de veerpoten er uit boren met een holle boor en er omgekeerd in lassen, zodat de stuurkogels omgekeerd kunnen worden gebruikt. Ook dit brengt ze mooi vlak.
Een Kadett heeft zelfs onverlaagd al spoorstangen die omhoog lopen richting de wielen, dus bump-steer hebben ze eigenlijk allemaal last van als er nooit iets aan gedaan is.
Hier wat foto’s en bronnen:
Hoe het niet moet…. hoewel de correctie juist is is dit rete gevaarlijk gedaan!
Hoe het bij sommige auto’s heel makkelijk kan:
Een winkel met wat NIET ROAD LEGAL producten:
http://superfwd.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://superfwd.com/category/parts/” onclick=”window.open(this.href);return false;Veel interessante info, ook over de gevaren!
http://www.nissansilvia.com/forums/inde” onclick=”window.open(this.href);return false; … pic=412505Momenteel loop ik met zo’n constructie in mijn hoofd:
En dan schijnt er aan gelast te kunnen worden met de juiste draad, zo zou dan enkel een ‘brug’ over de bovenkant heen te hoeven lopen van de nok waar nu de pin doorheen gaat van de fuseekogel.
En dan een kogel als deze:
En dan de draagarm voorzien van een plaat met conisch gat, zoals nu op de fusee zit…
Uiteindelijk krijg je dan zo iets dergelijks, wat door de dubbele bout en grote afstand daar tussen heel sterk wordt, zelfs als het enorm wordt verlengd. Het levert ook een zeer veelzijdig geheel op, waarbij een gewoon in de handel verkrijgbare, goedgekeurde, standaard fuseekogel toegepast kan worden die overal te koop is. Uitvullen kan met langere bouten een vulplaten tot de gewenste stand. Hoe lager hoe beter, mits het nog binnen de velg past….
17 oktober 2013 om 19:59 #18180587mooi stuk leesvoer heb ik weer wat de doen
zou je niet een andere invalshoek kiezen.
en beginnen met met een groep A lagerhuis.
eventueel incombinatie met astra g schoefveren17 oktober 2013 om 20:08 #18180588@theunm wrote:
mooi stuk leesvoer heb ik weer wat de doen
zou je niet een andere invalshoek kiezen.
en beginnen met met een groep A lagerhuis.
eventueel incombinatie met astra g schoefverenKijk, dat is een mooie invalshoek, op zo iets had ik ook gehoopt. Ik weet het allemaal mooi te bedenken, maar er lopen hier gelukkig mensen rond die veel meer van alle andere Opel modellen weten dan ik! :wors
Heb wel zitten kijken naar dat soort veerpoten, zo heb je ook die van de Vectra A, en daar zijn wel verlengers voor te koop in de handel, alleen geen idee of die wel weglegaal zijn?? :???:
Heb ook wel naar andere merken zitten kijken, zoals deze:
Ook daar zijn kogels voor te krijgen die de zaak verlengen. Wel tegen een prijs…
En dan over de prijs, en wat ik nu al heb, en heb gewijzigd aan de veerpoten. Ik denk dat het nu toch het handigst is om de pootjes zelf te wijzigen, tenzij mijn bilstein dempers, Eibach veren en net nieuwe wiellagers zo op een andere poot over te zetten zijn, zoals een Astra G veerpoot ofzo…
Zo staan ze er nu overigens bij:
En dat is nog maar met 30mm verlaging!!
17 oktober 2013 om 20:22 #18180589Een Hiper Strut ophanging op je Kadett knutselen lijkt me ook wel een leuk idee, maar daar is niet veel voor te krijgen….
17 oktober 2013 om 20:31 #18180590@theunm wrote:
beginnen met met een groep A lagerhuis.
Welke bedoel je hier eigenlijk, want ik ken enkel de groep A versteviging van fusee naar demperbuis uit het Kadett groep A manual?
http://www.ynet.com.au/index.php?n=Site.GroupARallyPreparation” onclick=”window.open(this.href);return false;Heb je hier een plaatje van misschien?
@midnight black wrote:
Een Hiper Strut ophanging op je Kadett knutselen lijkt me ook wel een leuk idee, maar daar is niet veel voor te krijgen….
Jaaaa, die constructie is zeker prachtig, wat zal dat lekker stabiel sturen en remmen! Maar dat is wel weer een extreem project en zo iets bouwen blijft link als je het zelf moet testen. Dat is wat ik nu ga doen ook al, maar nog wel redelijk overzichtelijk…
17 oktober 2013 om 21:00 #18180591kan zo gauw geen plaatje vinden.
wat ik tegengekomen ben je hebt een alu blok hier komt je wiellager in.
je veerpoot maak je vast zoals je dit ook bij een corsa of een astra g doet.
aan de onderkant bevestig je je fusee17 oktober 2013 om 21:14 #18180592Zo iets?
Die zijn volgens mij ook enkel voor de motorsport, maar dat zou me er nog niet van weerhouden als ik het gevoel er bij heb dat het ook voor alledag bruikbaar en veilig is.
17 oktober 2013 om 21:32 #18180593is wel het idee
alleen heb ik de indruk dat er 1 type is zowel voor links als rechts.
op de site van hockley is wel de schroefpoot te zien maar niet het lagerhuis.
er zitten bevestigingspunten op om brembo klauwen direct te monterenwat is de engelse benaming
17 oktober 2013 om 21:35 #18180594Tja, ik dacht spindle…
17 oktober 2013 om 21:37 #18180595Nee, steering knuckle…. Vage gasten die Engelsen…
17 oktober 2013 om 21:58 #18180596http://www.aichiforge.com/chassis-components.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
17 oktober 2013 om 22:03 #18180597Crap!!!
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/acatalog/VAUXHALL_CAVALIER_STEERING_KNUCKLE_-_Passenger_side._-_90373286.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/cgi-bin/sh001234.pl?WD=steering%20knuckle&PN=VAUXHALL_CAVALIER_STEERING_KNUCKLE_-_Drivers_Side_-_90473955.html#a90473955″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Da’s niet duur voor een originele! Pech dat die gasten aan de andere kant van de plas zitten!
17 oktober 2013 om 22:15 #18180598Ford transit fusee ziet er ook wel interessant uit, alleen denk wel wat zwaar, en da’s onafgeveerd gewicht natuurlijk. Bovendien moet er een wiellager module op, en geen perslager….. En wie weet wat nog meer voor ellende… Maar de klem aan de bovenzijde zou natuurlijk zomaar de juiste diameter kunnen hebben…
http://www.ebay.co.uk/itm/BRAND-NEW-FORD-TRANSIT-CONNECT-FRONT-HUB-KNUCKLE-2002-TO-11-PAIR-1439601-1439609-/271237103250?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Car+Make%3AFord&hash=item3f26fdbe92″ onclick=”window.open(this.href);return false;
22 oktober 2013 om 18:12 #18180599Noem mij maar gek, maar ik heb een setje fusees op de kop getikt van Honda. Wordt nog wel spannend of de naven en remmen enz. er op aan te passen zijn, hoewel complete remmen natuurlijk altijd nog een optie zijn en Honda homokineten op aangepaste aandrijfassen. In elk geval met een beetje mazzel is het passend te maken en hoeft er niks aan de gietstalen fusee gelast te worden van de Kadett zelf. Hoewel dat best lasbaar is met de juiste methodes, is het altijd een verzwakking van het materiaal, dus ook al is het perfect gedaan zou ik me er nooit echt safe mee voelen.
De Honda fusees kon ik voor een paar tientjes op de kop tikken, dus die kunnen ook altijd weer door voor dat geld als het blijkt met alles opmeten dat het nooit gaat passen.
Mooiste zou zijn als op de een of andere manier een wiellager er in kan waarin gewoon de Opel homokineten weer passen. En dat de remmen er bijvoorbeeld weer op kunnen, we zullen zien!
Dit type gaat er dus op komen:
En daar zijn trossen roll center adjuster kogels voor verkrijgbaar die weglegaal zijn.
22 oktober 2013 om 18:24 #18180600Ben benieuwd
24 oktober 2013 om 11:10 #18180601Zo, met dank aan Markkie en mr. Bone heb ik drie veerpoten om wat aan te kunnen meten, Honda fusees zijn er denk ik ook wel voor het weekend nog, Al een dhl verzendbevestiging gekregen..
Heb ook de maten van de wiellagers, ook die van Honda zitten geperst, maar zij in totaal iets groter. De Opel naaf zou er in kunnen met een vulbus met 2mm wanddikte, die maat buis bestaat ook gewoon. Dan blijft nog de remmen uitdaging, maar in het ergste geval moeten er grotere schijven op en een klauwplaat.
Heb ook nieuwe originele Honda draagarmen besteld, 41 euro de set!! In Engeland… Daarvan wil ik de uiteinden gaan gebruiken met het gat voor de fuseekogel, weten we in elk geval zeker dat dat mooi past….
Wil als ik alle maten heb met de bovenstaande software gaan berekenen hoe de scrub radius is, en kinkpin inclination en evt nog meer caster, en ik ga de veerpoten a la astra g op de fusee zetten, en dan kan er een gat rond en eentje sleuf zodat er camber ingesteld kan worden….
24 oktober 2013 om 18:33 #18180602Dit is intressante materie :wors
24 oktober 2013 om 19:24 #18180603Ben benieuwd naar het resultaat, heb lessen gehad op school over wegligging e.d. dus echt interessant om te volgen (net als je ander topic)
24 oktober 2013 om 20:01 #18180604Verlaste spindels zie ik vaak langskomen met verlaging van mijn (andere) Hobby auto. (Waar normaal de spindle onder de ophaning zit wordt hij er dan opgelegd.
Over lassen daarvan zijn wij iig niet poisitief en werken we liever met spindles uit 1 stuk.
Gr
Marcel24 oktober 2013 om 20:04 #18180605Ow ja even ter verduidelijking; de aanpassingen die jij ga doen gaan mij boven me pet.
Maar…. Keep on going the good work :thumb24 oktober 2013 om 20:45 #18180606Inderdaad erg interessant dit, maar vind het wel ver gaan voor een straat auto?
24 oktober 2013 om 21:09 #18180607@turbo.d wrote:
Verlaste spindels zie ik vaak langskomen met verlaging van mijn (andere) Hobby auto. (Waar normaal de spindle onder de ophaning zit wordt hij er dan opgelegd.
Over lassen daarvan zijn wij iig niet poisitief en werken we liever met spindles uit 1 stuk.
Ow ja even ter verduidelijking; de aanpassingen die jij ga doen gaan mij boven me pet.
Maar…. Keep on going the good work :thumbGr
MarcelJa, daarom ga ik er ook niet aan lassen, gewoon te gevaarlijk. Je legt dat gewoon niet uit als het op de snelweg afbreekt met een noodstop, of er na… Dan pas ik liever dingen er omheen aan. Dan zet ik liever een bus om de naaf, want als die het begeeft dan krijg je hooguit speling, maar blijft alles wel aan mekaar. En die draagarmen kun je wel aan lassen met een goede kwaliteit gelegeerd lasdraad en TIG, en ook de buis om het demperpatroon, die is gewoon goed lasbaar.
Zie het op zich wel zitten met die Honda naven, maar wordt eerst nog een hoop meetwerk voor er sowieso gestart kan worden. :vertag
Wat betreft de materie, in een notedop hoef je eigenlijk enkel naar twee dingen te kijken. Zie de kracht die op je auto staat in bochten als een zijdelingse kracht. Het centrum van die kracht is het zwaartepunt. En de reactie daarop is het overhellen, als je de auto van voor bekijkt heeft dat een draaipunt. Dat is het rol centrum. Hoe verder die punten uit elkaar liggen hoe meer invloed de kracht van het zwaartepunt heeft op het overhellen. Het is gewoon momentkracht, een hefboom. Zo zal de auto veel meer de neiging krijgen om over te hellen als het rolcentrum verder van het zwaartepunt af komt te liggen, kracht maal arm…
Verlaag je dus een auto dan kun je het overhellen enkel tegen gaan met stijvere veren, nog niet eens zo zeer dempers. Het nadeel daarvan zul je op een glad wegdek niet merken, maar met een hobbel zal de auto met stijvere veren veel sneller wegcontact verliezen dan een slapper afgeveerde auto. Om snel in bochten te kunnen manouvreren heb je tractie nodig, dus juist slappere actievere vering. Een simpel setje stugge verlagingsveren, zelfs met geoptimaliseerde dempers zullen zeker voordelen brengen, maar altijd nog grotere nadelen. Op een mooi glad wegdek, waar je rondjes op rijdt (een circuit) en die je dus op een gegeven moment kent zul je wellicht nog de voordelen van simpel verlagen op kunnen uitbuiten, in vergelijking met een standaard afgeveerde auto. Wil je echt maximaal profiteren van verlagen, dan moet je daarbij absoluut bump-steer en rolcentrum aanpakken.
Daarbij ook de zgn. ‘scrub axis’ of beter nog SAI, ‘scrub angle inclination’ (‘stuur rol radius’). Hier ga ik in de software nog naar kijken als ik de Honda fusees in handen heb en opgemeten heb. De Kadett is destijds ontworpen voor hoog banden profiel, en wegens het ontbreken van stuurbekrachtiging bij de meeste uitvoeringen werd ook hier gekozen voor een SAI die licht stuurt met parkeren.
Kortweg zorgt de bij de Kadett standaard aanwezige positieve SAI er voor (bij stilstand al) dat met het weer recht sturen van de wielen de auto van een laag punt naar een hoog punt wordt ‘getild’. Hier door krijg je dat hij bij inparkeren lichter instuurt omdat de wielen gecentreerd de auto op het hoogste punt hebben en met insturen dus het gewicht van de auto mee hebben door die te laten dalen. Bij nieuwere auto’s kiest men wegens het uitvoeren van alle auto’s met stuurbekrachtiging voor een negatievere SAI, welke het gewicht van de auto juist omhoog tilt met insturen. Daardoor krijg je dus een sterker zelf centrerend effect omdat de auto uiteraard het liefst naar dat laagste punt zakt. Bij correcte uitlijning is dan het laagste punt precies waar de wielen recht staan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scrub_radius” onclick=”window.open(this.href);return false;
@Raluph wrote:
Ben benieuwd naar het resultaat, heb lessen gehad op school over wegligging e.d. dus echt interessant om te volgen (net als je ander topic)
Ja, Wim vertelde mij dat al (van de Kadett meet) dat je autotechniek studeert. Mooie opleiding hoor, voor mij is het nog steeds gewoon hobbyisme.
@mark wrote:
Dit is intressante materie :wors
Je vindt er weinig over heh! :shock: Verbaast me soms wel, zo veel mensen die wel vanalles doen aan hun onderstel die eigenlijk zonder na te denken te werk gaan. Ook ik ging er kort geleden nog vanuit dat een bedrijf als Eibach toch wel goed had nagedacht over verlagingsveren, en dat het niet enkel optische voordelen op zou leveren. Helaas blijkt dat toch niet zo te zijn en komt er zoals altijd veel meer bij kijken.
@2000 wrote:
Inderdaad erg interessant dit, maar vind het wel ver gaan voor een straat auto?
Ja, maar je leeft maar een keer, het is gewoon de hobby heh… :angel Als jij kon voelen wat ik al voel wat er al is verbeterd aan mijn Kadett qua wegligging dan zou je denk ik ook sneller overgaan op dit soort aanpassingen. Het sluit heel goed aan op de toegenomen caster hoek.
24 oktober 2013 om 22:53 #18180608http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ID/1982/The-Ultimate-Handling-Guide-Part-8-Understanding-Your-Caster-King-Pin-Inclination-and-Scrub.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;
Hier kun je in het engels goed de relatie lezen tussen caster, scrub en KPA (kingpin inclination angle)Deze relatie tussen caster en KPA is vrij goed te meten bij een kadett door een schietlood bij het bovenste draaipunt te houden en vanuit de fuseekogel (hart) naar de pijl te meten. Neem je dan de hoogte en hoogte van ee grond naar de fuseekogel dan kun je de verhouding tussen deze hoeken berekenen. En dan kun je naar het centrum van het contactvlak van de band toe meten om de daadwerkelijke scrub radiys te bepalen. Voor een kadett is een centimetertje of vijf wel mooi voir zover ik zo uit de losse pols kan zien. In elk geval moet je nooit meer kpa hebben als caster qua hoek…
25 oktober 2013 om 16:00 #18180609Okee, de Honda fusees zijn vandaag binnen gekomen en ze zijn qua maatvoering verdacht gelijk aan de Kadett fuseestukken! Alleen de remmen wordt een grotere uitdaging dan ik had gehoopt. Ben er nu al vrij zeker van dat ik de ATE klauwen daar nooit op ga krijgen. Probleem is dat de nokken voor klauwen op de Honda fusees dieper liggen, en dus in de weg zitten voor de ATE klauw. Zelfs met grotere schijven gaat het er denk ik nooit langs. Dus dat worden dan toch ook Honda klauwen… Bummer…
Een 282mm set kost dan toch zo’n 400 euro met gereviseerde klauwen. Alles voor Honda is Opel prijs maal twee ongeveer. :(:(:(
Nou ja, er is gelukkig ook goed nieuws, want verder gaat alles wel passen voor zover ik nu kan zien.
25 oktober 2013 om 23:21 #18180610Lach me rot, blijkt dat ATE later voor de Honda Accord remmen heeft gemaakt voor de 2.2 diesel en 2.4 benzine die identiek zijn aan de klauwen die ik nu al heb, alleen een andere bracket gebruiken die zo op de Civic fusee past! Moet dan wel 300mm pannekoeken gaan kopen…
Heb net voor 28 pond twee complete klauwen gekocht, gratis verzending!!
http://www.mister-auto.nl/fl/remklauw/trw-bhx523e_g78_a161BHX523E.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Nu nog een setje rol centrum adjusters en schijven en blokken en we zijn in business!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.