Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Navi & Systeem updates
- Dit onderwerp bevat 871 reacties, 146 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 september 2024om 13:26 door Dorre.
-
AuteurBerichten
-
18 januari 2020 om 12:31 #18371720
Als ik het goed heb zie je onder TomTom trafic een icoontje. Als je daar op klikt krijg je een ander menu en bij de onderste regel staat kaart info. Als je daar op drukt krijg je onder in je scherm een aantal knoppen te zien, waaronder het weer en benzinestations.
18 januari 2020 om 12:40 #18371721Ik heb het al weer uit gezet. TomTom traffic start veel te traag op. Je ziet eigenlijk niet veel extra en ik vind het heel omslachtig om steeds de navigatie te updaten. Heb geen zin om elke keer een uur in de auto te gaan zitten terwijl we ook een heel goed werkend Android Auto hebben. En nu standaard aanwezig in Android 10 dus geen getop meer om hem te downloaden. Altijd up to date en compleet met flitsers. Bij aankomst ook gelijk een volle batterij in je telefoon. Ik vind het ook raar dat een normale TomTom wel zonder data live traffic heeft en dat ik in mijn auto data delen aan moet zetten.
Moet wel zeggen dat ik de navigatie maar heel weinig gebruik anders zou ik er misschien wel tijd voor vrij maken. Ik laat het nu maar gewoon 1 keer per jaar bij de dealer doen als hij toch zijn beurt krijgt.
18 januari 2020 om 13:25 #18371722Gevonden! :good-job:
18 januari 2020 om 13:32 #18371723Overigens vind ik het updaten van de firmware en kaarten een crime. Vandaag gedaan en kreeg eerst veel foutmeldingen over de stick (geen media, niet compatibel met de hardware). Had het al opgegeven en ineens kan ik wel updaten.
Tja ik gebruik ook waze. Maar voor kortere ritjes etc om dan de telefoon uit mijn zak te halen en aan te sluiten via USB-kabel vind ik niet handig. En ik vergeet mijn telefoon dan om mee te nemen (ik heb mijn telefoon in het bakje tussen de stoelen liggen via een verlengde USB-kabel).
Dus het gebruik van beide systemen (opel en waze) vind ik handig. Vooral mijn vrouw die haar telefoon niet wilt aansluiten.
19 januari 2020 om 15:46 #18371742Ik ben nieuw op het forum omdat ik opzoek ben naar ervaringen mbt update van de navigatie. ‘Gelukkig’ ben ik niet de enige die hier tegen aan loopt.
Op dit moment zegt mijn GLX ‘geen media’ op de usb stick. Even de beschrijving gelezen, loop ik al tegen het uitpakken aan van de bestanden. In de beschrijving wordt verwezen naar ‘winzip option’ expanded.Deze optie kan ik al niet vinden in de winzip voor macbook. Iemand idee waar deze ‘optie’ verborgen zit en of dit noodzakelijk is? Hopelijk is dit de ‘issue’.
alvast bedankt.
19 januari 2020 om 19:32 #18371744[quote quote=18371742]Ik ben nieuw op het forum omdat ik opzoek ben naar ervaringen mbt update van de navigatie. ‘Gelukkig’ ben ik niet de enige die hier tegen aan loopt. Op dit moment zegt mijn GLX ‘geen media’ op de usb stick. Even de beschrijving gelezen, loop ik al tegen het uitpakken aan van de bestanden. In de beschrijving wordt verwezen naar ‘winzip option’ expanded.Deze optie kan ik al niet vinden in de winzip voor macbook. Iemand idee waar deze ‘optie’ verborgen zit en of dit noodzakelijk is? Hopelijk is dit de ‘issue’. alvast bedankt.[/quote]
Heb je de stick lang genoeg er in laten zitten? De “Geen Media” melding is standaard. Als je hem laat zitten, dan krijg je melding over de update. Gewoon uitpakken met Finder zelf en op de stick zetten. Wel belangrijk is om met cleanmydrive even de USB stick erna op te schonen, dan haalt ie de .DS bestanden eraf. De auto geeft anders een foutmelding en update niet. Tot nu toe al meerdere updates op deze manier gedaan en nooit problemen gehad.
19 januari 2020 om 22:06 #18371747Oké bedankt voor de tip! Ik ga het proberen. Maar hoe lang is lang?
20 januari 2020 om 20:35 #18371767Gaat vrij rap hoor, niet langer dan een minuut iig.
Bij mij is overigens kaart 16.0 uit de My opel app verdwenen
21 januari 2020 om 09:07 #18371774Bij mij is 16.0 ook verdwenen in de app (ik heb 15.0 geïnstalleerd). Overigens heb ik hem wel gedownload. De site van connect is in onderhoud. Ik denk/hoop dat ze bezig zijn om eens op orde te brengen.
21 januari 2020 om 10:59 #18371780waarom geeft Opel deze niet vrij
21 januari 2020 om 16:42 #18371795Ik geef het op. Firmware update lukt niet….. Kaarten update wel….. Ik had graag de update gehad van 20-01-2020 echter na 10 pogingen vind ik het goed geweest. Mocht nog iemand een goeie tip hebben dan ……
Mijn finale poging was.
-USB Stick geformatteerd
-Bestanden uitgepakt met Winzip (instelling volgens opgave ook ingesteld)
-Op de stick zowel in map als in root geprobeerd.Helaas pindakaas.
21 januari 2020 om 17:02 #18371798He Caubo, heb je ook de license gedownload en op de stick gezet? De onderstaande mappen moeten op de stick staan
21 januari 2020 om 17:05 #1837179921 januari 2020 om 21:08 #18371807Ik gebruik 7zip op een windows10 laptop, werkt prima. Let ook op hoe je de map License / Lisence noemt, als deze naam niet goed wordt gespeld op de usb stick werkt de firmware update ook niet…De juiste naam is license. In deze map plaats je het key bestand. Een Duitse uitleg over de firmware update vind je hier
22 januari 2020 om 11:03 #18371817:happy02: :applause01: :praying:
Beste collega’s GLX rijder,
Super bedankt voor jullie hulp. Het is gelukt. Code in License map zetten was “mijn” probleem. Bedankt dat jullie de moeite namen om mij op weg te helpen.
Grz.
24 januari 2020 om 10:42 #18371852Weer een paar pogingen gedaan. Helaas zonder resultaat. Folder structuur aangehouden zoals op dit forum is aangegeven. Blijft meldingen geven ‘USB stick’ en ‘Geen media’. Enige wat ik me nog kan bedenken is het ‘formatteren’ van de usb stick op de macbook. Welke instellingen gebruiken jullie bij ‘partitioneren’?
24 januari 2020 om 11:42 #18371853Ik heb de firmware geupgrade met bovenstaande map structuur
License Key rechtstreeks in root. Niet in een mapje.24 januari 2020 om 23:31 #1837188124 januari 2020 om 23:33 #18371882[quote quote=18371852]Weer een paar pogingen gedaan. Helaas zonder resultaat. Folder structuur aangehouden zoals op dit forum is aangegeven. Blijft meldingen geven ‘USB stick’ en ‘Geen media’. Enige wat ik me nog kan bedenken is het ‘formatteren’ van de usb stick op de macbook. Welke instellingen gebruiken jullie bij ‘partitioneren’?[/quote]
De stick moet als FAT32 geformatteerd worden, niet als NTFS of ander soort bestandssysteem, wellicht is dat het verschil? Anders een andere USB stick proberen?
(Ik heb geen Mac dus kan je niet helemaal precies zeggen hoe dat moet)
25 januari 2020 om 16:53 #18371900Ik ga de firmware morgen proberen te updaten. Vandaag de navigatie gedaan en was het wel even zat om zo lang te wachten. Weet iemand wat er veranderd is?
26 januari 2020 om 10:44 #18371913Hoi, ik heb tot nu toe nog niet veel verschil gemerkt, naar mijn idee is ie iets sneller geworden met reageren op de touchscreen maar kan sugestie zijn van mij hoor, maar heb het eigelijk nog niet veel gebruikt, heb nu de versie 2020 erop staan.
26 januari 2020 om 13:05 #18371921Navigatie update is gisteren gelukt maar de firmware wil niet lukken.
Map license aangemaakt en daar de sleutel in geplaatst. Ik heb nu dezelfde mappen als Gaudo.
Krijg eerst de melding: Fout media . Geen media content op usb stick
Vervolgens de melding: Versie incompatibel met de hardware.
Het lukt nu wel. De map license moest met kleine letters geschreven worden.
27 januari 2020 om 11:05 #18371938[quote quote=18371675]Hi Marcel, jouw verhaal komt me bekend voor. Zowel de firmware als de navigatie-software op 1 USB-stick zetten en updaten werkt niet. Alleen de firmware update wordt herkend en deze update is bij mij gelukt (duurt ca 30 minuten, stilstaande auto, motor aan laten). Dus heb ik van dezelfde stick de firmware software eraf gehaald en weer dezelfde USB-stick gebruikt. TIP: tussen de voorstoelen aan de achterkant zit bij de Ultimate ook een USB-ingang, die heb ik gebruikt en dat werkt ook. De navigatie software wordt dan wel herkend, maar heb wel enkele malen de USB-stick eruit en erin gedaan. De navigatie software werd gestart maar halverwege kreeg ik de melding dat de update werd gestopt omdat de navigatie nog actief was (dat was niet , dus waarom deze melding kwam is me nog steeds een raadsel). De volgende dag de auto gestart en naar mijn werk gereden. De USB-stick werd weer herkend en de navigatie software werd ge-update. Na ca 50 minuten was deze klaar, kon ik de navigatie weer gebruiken en had de laatste versie er op staan. Trial and error en vooral doorgaan. Groeten, Peter[/quote]
Ik had gisteren eindelijk tijd om even een ritje te maken die lang genoeg was. Inmiddels zag ik in de Opel App dat er weer een firmware update was (21.08.25.12_NAC-r0)…
Peter, bedankt voor de tips. De aanhouder wint inderdaad. Kaarten direct van 11 naar 16, duur 45 minuten. Firmware update 35 minuten. Ik heb een aantal dingen anders gedaan en hierbij voor iedereen even mijn bevindingen: (garantie tot aan de deur :cheers: )
– Voor Apple computer gebruikers: Ik had mijn USB stick in OSX Catalina geformatteerd via het Schijfhulpprogramma. Structuur: MS-DOS (FAT32) en Indeling: MBR (Hoofdopstartrecord). Dit zou goed moeten zijn, maar misschien was dit het probleem. Ik heb ook via Parallels nog Windows draaien en heb hem toen in Windows geformatteerd. Sindsdien geen problemen.
– Ik heb de USB poort achter gebruikt en niet die in het opbergvakje voor. Ook hiervan verwacht ik niet dat dit per se uitmaakt, maar het werkte wel. Scheelt ook nog geklooi want een USB stick in die voorste poort steken vind ik wat krap. Uiteraard heb je niets aan deze tip als je die 2e USB niet hebt.
-Als je je stick in de USB poort van de auto doet zegt het systeem eerst dat er geen media op staat (wat klopt). Je moet dan even wachten tot het systeem zegt dat er een update op de stick staat. Dit duurde bij mij soms iets van een halve minuut.
– Zorg bij de firmware update dat de License Key ook op de stick staat! Dus de “SWL” map en daarnaast los de Key. (Bij mij werkte dat zonder een speciale map aan te maken voor de Key).
– Zet de Kaartupdate niet op de zelfde stick als de Firmware update. Dit kan op zich ook niet omdat in beide gevallen de map ‘SWL” heet. Je hoeft natuurlijk niet per se 2 sticks te hebben. Dan moet je alleen tussendoor je stick wissen en daar de andere update opzetten.
– Ik heb beide updates rijdend kunnen uitvoeren zonder problemen. Zorg wel dat je weet hoe je moet rijden want je kunt de navigatie niet gebruiken.
– Als je het voor elkaar hebt gekregen dat het werkt, hou dan die USB stick apart speciaal voor deze updates. Dan hoef je niet meer na te denken over dat formatteren, maar gewoon de volgende keer de stick te wissen en de nieuwe update er op kopiëren…
29 januari 2020 om 16:51 #18372025[quote quote=18371635]
Ik heb de originele Opel firmware gebruikt. Ben benieuwd wat ze bij de dealer dan moeten doen qua software. Dealer vertelde mij dat zij alles openzetten op auto’s die ze afleveren.
Ben even langs de dealer gegaan. Als je het erover hebt, kijken ze alsof ze water zien branden. Ze weten het echt niet. Heb contact gehad met de Peugeot dealer of zij het zouden kunnen gezien het hetzelfde systeem is. Helaas niet. Normaal teken je daar een contract, die gaat naar de importeur en dan wordt aldaar het geactiveerd en kan je het in de auto activeren. Klopt ook wat je op de peugeot site leest, daar gaat het dus fout. Ik vermoed dat het probleem niet in de auto zit, maar bij de activatie bij Opel Connected Services. Klopt ook wel, omdat ik zie dat de auto verbinding maakt met PSA en ook antwoord krijgt, maar het niet geverifieerd krijgt.
kastje…muur….[/quote]
Oscar heb je het inmiddels al opgelost? Ik eindelijk wel.
Vandaag moest hij naar de dealer voor het stellen van de deur. Heb aangedrongen dat ze er nog eens naar zouden kijken omdat op de website nog steeds wacht op identificatie stond, ze hebben een case ingeschoten naar Opel Nederland. Vanmiddag zag ik opeens dat de status op de website veranderd was (naar wacht op activatie). Net activatie nogmaals geprobeerd en het werkt Ik zou je dealer dus vragen een case in te schieten naar Opel, zodat ze de identificatie door kunnen zetten.
Klopt ook wel dat ik wel kon zien dat de website met PSA website verbinding maakte, maar er niet doorkwam omdat Opel zijn zaakjes nog niet op orde had.
Voor de andere, er zijn dus verschillende statussen op de Opel Connect website. Als je inlogt in je account zie je dat staan.
Wacht op identificatie (waiting for association op de engelse website)–> Moet Opel Nederland oplossen. Van een Peugeot dealer begreep ik dat er bij hun een formulier ingevuld moet worden en daarmee wordt de identificatie afgerond worden. Opel heeft dit nog niet goed op orde, dus die moeten dit actief doen. De dealers hebben naar ik hoorde maar amper bijscholing gehad en die hebben geen idee wat er moet gebeuren, dus daar kan je niet van verwachten dat zij dit oplossen. Zij moeten blijkbaar met je VIN contact opnemen met Opel NL.
Wacht op activatie –> Naar de gegevens diensten in de auto gaan en dan de dienst activeren
Active –> Dienst geactiveerd in de auto.
29 januari 2020 om 20:33 #18372030Heel even nog een andere navigatie gerelateerde vraag:
Mijn navigatiebestemming is iedere keer als ik de auto heb afgezet weg. Hebben meer mensen hier last van of is dit normaal voor het navigatiesysteem van de GLX? Is dit misschien ergens in te stellen?
Vrij onhandig als je naar Zuid Frankrijk rijdt met 2 kinderen die iedere 1,5 uur moeten stoppen…. En dan dus iedere keer naar Menu>Mijn Bestemmingen>Recent te moet gaan om het overnachtingshotel terug te toveren….
Dan toch maar weer navigeren via Apple CarPlay…. Maar dan heb je die handige aanwijzingen op het info scherm voor je neus niet…. :help:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.