Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › C12NZ loopt beroerd
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 oktober 2009 om 08:10 #17213163
Dit weekend mijn C12NZ weer terug gebouwd in mijn Corsa. Blokje heeft een dikke 2 jaar stil gestaan omdat ik in die tijd met een E16NZ heb gereden.
Nu ligt hij dus weer in de Corsa, alles correct aangesloten zover ik kan zien, maar hij loopt beroerd. De volgende symptonen heb ik opgemerkt:
– Overslaande cilinders bij stationair lopen of als de motor belast wordt.
– Na enkele seconden stationair lopen uitvallen
– Erg veel lawaai, de standaard luchtfilter en uitlaat zitten op de motor, maar het lijkt wel een 2 liter :jerry
– Van mijn broertje had ik begrepen dat hij nogal stonk, ben hem voorbij gereden op de fiets en hij rook het honderden meters verder nog.Voordat ik de motor heb ingebouwd heb ik nog de distributie riem vervangen door een nieuw exemplaar. Olie bijgevuld, momenteel zit er als koelvloeistof nog water in wat binnenkort wordt vervangen door echte koelvloeistof. Ook de boogie’s heb ik inmiddels vervangen, niet door nieuwe, maar ze functioneerden vrijdag nog prima in mijn E16NZ.
Sowieso wil ik nog gaan kijken of de distributie riem niet een tandje is versprongen, maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Overigens de reden van ombouw: De E16NZ heeft zonder olie gedraaid en ratelt nu als een gek, daarbij wil ik ook gewoon weer de standaard motor er in.
Wellicht is er iemand die het verhaal van het beroerd lopen bekend voorkomt? Waar kan ik naar kijken en vooral: Hoe los ik het op zodat ik weer fijn rond kan snorren? Alvast bedankt!
Edit:
Overigens gaat het motorstoring lampje mooi uit na het starten. Uitlezen lijkt me dan ook niet erg nuttig.18 oktober 2009 om 09:21 #17537668Staat de ontsteking wel goed??
Willem
18 oktober 2009 om 09:40 #17537669origineel gepost door wim-v6
Staat de ontsteking wel goed??Willem
Vergeten te vermelden in de openingspost.
Dat was natuurlijk het eerste wat ik zelf ook geprobeerd heb. Als ik de verdelerkap iets verdraai gaat hij ook niet echt super lopen. Momenteel komen de streepjes mooi met elkaar overeen, zoals op onderstaande foto dus:
18 oktober 2009 om 09:43 #17537670gaat echt niet beter lopen bij berdraaien??
Kabels en verdeelkap zijn goed??
Komt een goede sterke vonk??
injector spuit goed in??
geen draad beschadigingen??
( heb je niet toevallig een omputer liggen van een C12NZ / C14NZ welke je kan proberen??)
Computer wil wel eens kapot bij deze motoren.
Willem
18 oktober 2009 om 09:47 #17537671ja of vocht, of slecht kontakt ergens,of je riem staat niet goed,
Of bougiekasbels verwisseld
18 oktober 2009 om 09:57 #17537672Verdelerkap verdraaien verandert het wel iets, maar ga hier liever niet te veel mee rotzooien, heb geen zin in beschadigingen.
Heb voor de rest geen C12NZ of C14NZ delen liggen, enkel de E16NZ computer nog los, nu zit de C12NZ computer aangesloten, maar bij mijn weten zijn deze twee intern totaal verschillend. De motor is met alle delen ook in goede staat weggezet, maar het heeft natuurlijk wel een paar jaar stilgestaan.
Heb net nog even de distributieriem gecontroleerd, die staat mooi op tijd. Motor valt ook goed rond te draaien met de ratel, enkel de compressieslag gaat zwaarder wat ook goed is.
De verdeelkap en de rotor heb ik vanmorgen vroeg al eens goed schoongemaakt, contactpuntjes geborsteld, contactspray ertussen etc. De boogiekabels heb ik nog niet doorgemeten of gecontroleerd, maar ook hier heb ik wat contactspray aan gedaan. Voor de rest ook geen draadbeschadigingen geconstateerd, voor een gedeelte was de tape van de kabelboom af, heb ooit eens wat willen bekijken waar welke kabeltjes heengingen, dit weer opnieuw ingetaped, maar niets geks gevonden.
Of de injector goed in spuit weet ik zo niet, is het mogelijk dat deze verstopt raakt bij een monopoint?
Edit:
De boogiekabels staan naar mijn weten goed. Als je voor de auto staat dus tegen de boogies aankijkt zijn ze als volgt aangesloten:
verdeelkap
21
43boogies
432118 oktober 2009 om 10:02 #17537673Injector wil wel kapot of verstopt raken bij deze motoren.
zeker gezien de motor langere tijd in de ”kast” heeft gestaan.
kan je zien door de paddestoel van de motor af te halen en de motor te laten draaien.
in het gat bij de gasklep kijken, voorzichting eens gas geven.
dan moet ie mooi inspuiten.
Willem
18 oktober 2009 om 10:05 #17537674origineel gepost door wim-v6
Injector wil wel kapot of verstopt raken bij deze motoren.zeker gezien de motor langere tijd in de ”kast” heeft gestaan.
kan je zien door de paddestoel van de motor af te halen en de motor te laten draaien.
in het gat bij de gasklep kijken, voorzichting eens gas geven.
dan moet ie mooi inspuiten.
Willem
Heb het wel vaker zien werken, dus weet wel ongeveer hoe het er uit moet zien.
Zal het straks eens proberen met wat hulp hier thuis, anders is hij afgeslagen voordat ik bij de injector aan het kijken ben.
De benzine leidingen zijn goed aangesloten, brandstofpomp begint ook te draaien, dus de injector zelf moet genoeg benzine krijgen, of hij het ook goed inspuit weet ik zo niet.
18 oktober 2009 om 10:12 #17537675je ontstekingsvolgorde…
hoe jij de bougie’s beschrijft, is verkeerd om…
cilinder 1 is bij distributiekant.
of je hebt het gewoon verkeerd beschreven;)
18 oktober 2009 om 10:24 #17537676origineel gepost door sjoerdie
je ontstekingsvolgorde…hoe jij de bougie’s beschrijft, is verkeerd om…
cilinder 1 is bij distributiekant.
of je hebt het gewoon verkeerd beschreven;)
In het kader een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Lijkt me toch goed te staan zo?
18 oktober 2009 om 10:36 #17537677nee is niet goed.
op de verdelerkap:
geel=1
groen=3
rood=4
blauw=2tenminste, dat is het zo naar mijn weten….
18 oktober 2009 om 10:37 #17537678je hebt de 1e en 4e cilinder omgewisseld:thumbup
18 oktober 2009 om 10:55 #17537679Dank je Sjoerd,
Nu loopt ie prima.
Boogiekabels zaten inderdaad verkeerd om.
18 oktober 2009 om 11:29 #17537680:D:D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.