C12NZ loopt beroerd

Forumindex Forums Modellen Corsa C12NZ loopt beroerd

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17213163
    GH45T
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 July 2005

      Dit weekend mijn C12NZ weer terug gebouwd in mijn Corsa. Blokje heeft een dikke 2 jaar stil gestaan omdat ik in die tijd met een E16NZ heb gereden.

      Nu ligt hij dus weer in de Corsa, alles correct aangesloten zover ik kan zien, maar hij loopt beroerd. De volgende symptonen heb ik opgemerkt:
      – Overslaande cilinders bij stationair lopen of als de motor belast wordt.
      – Na enkele seconden stationair lopen uitvallen
      – Erg veel lawaai, de standaard luchtfilter en uitlaat zitten op de motor, maar het lijkt wel een 2 liter :jerry
      – Van mijn broertje had ik begrepen dat hij nogal stonk, ben hem voorbij gereden op de fiets en hij rook het honderden meters verder nog.

      Voordat ik de motor heb ingebouwd heb ik nog de distributie riem vervangen door een nieuw exemplaar. Olie bijgevuld, momenteel zit er als koelvloeistof nog water in wat binnenkort wordt vervangen door echte koelvloeistof. Ook de boogie’s heb ik inmiddels vervangen, niet door nieuwe, maar ze functioneerden vrijdag nog prima in mijn E16NZ.

      Sowieso wil ik nog gaan kijken of de distributie riem niet een tandje is versprongen, maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

      Overigens de reden van ombouw: De E16NZ heeft zonder olie gedraaid en ratelt nu als een gek, daarbij wil ik ook gewoon weer de standaard motor er in.

      Wellicht is er iemand die het verhaal van het beroerd lopen bekend voorkomt? Waar kan ik naar kijken en vooral: Hoe los ik het op zodat ik weer fijn rond kan snorren? Alvast bedankt!

      Edit:
      Overigens gaat het motorstoring lampje mooi uit na het starten. Uitlezen lijkt me dan ook niet erg nuttig.

      #17537668
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Staat de ontsteking wel goed??

        Willem

        #17537669
        GH45T
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 July 2005

          origineel gepost door wim-v6
          Staat de ontsteking wel goed??

          Willem

          Vergeten te vermelden in de openingspost.

          Dat was natuurlijk het eerste wat ik zelf ook geprobeerd heb. Als ik de verdelerkap iets verdraai gaat hij ook niet echt super lopen. Momenteel komen de streepjes mooi met elkaar overeen, zoals op onderstaande foto dus:

          #17537670
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            gaat echt niet beter lopen bij berdraaien??

            Kabels en verdeelkap zijn goed??

            Komt een goede sterke vonk??

            injector spuit goed in??

            geen draad beschadigingen??

            ( heb je niet toevallig een omputer liggen van een C12NZ / C14NZ welke je kan proberen??)

            Computer wil wel eens kapot bij deze motoren.

            Willem

            #17537671
            geert666
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 December 2004

              ja of vocht, of slecht kontakt ergens,of je riem staat niet goed,

              Of bougiekasbels verwisseld

              #17537672
              GH45T
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 July 2005

                Verdelerkap verdraaien verandert het wel iets, maar ga hier liever niet te veel mee rotzooien, heb geen zin in beschadigingen.

                Heb voor de rest geen C12NZ of C14NZ delen liggen, enkel de E16NZ computer nog los, nu zit de C12NZ computer aangesloten, maar bij mijn weten zijn deze twee intern totaal verschillend. De motor is met alle delen ook in goede staat weggezet, maar het heeft natuurlijk wel een paar jaar stilgestaan.

                Heb net nog even de distributieriem gecontroleerd, die staat mooi op tijd. Motor valt ook goed rond te draaien met de ratel, enkel de compressieslag gaat zwaarder wat ook goed is.

                De verdeelkap en de rotor heb ik vanmorgen vroeg al eens goed schoongemaakt, contactpuntjes geborsteld, contactspray ertussen etc. De boogiekabels heb ik nog niet doorgemeten of gecontroleerd, maar ook hier heb ik wat contactspray aan gedaan. Voor de rest ook geen draadbeschadigingen geconstateerd, voor een gedeelte was de tape van de kabelboom af, heb ooit eens wat willen bekijken waar welke kabeltjes heengingen, dit weer opnieuw ingetaped, maar niets geks gevonden.

                Of de injector goed in spuit weet ik zo niet, is het mogelijk dat deze verstopt raakt bij een monopoint?

                Edit:
                De boogiekabels staan naar mijn weten goed. Als je voor de auto staat dus tegen de boogies aankijkt zijn ze als volgt aangesloten:
                verdeelkap
                21
                43

                boogies
                4321

                #17537673
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Injector wil wel kapot of verstopt raken bij deze motoren.

                  zeker gezien de motor langere tijd in de ”kast” heeft gestaan.

                  kan je zien door de paddestoel van de motor af te halen en de motor te laten draaien.

                  in het gat bij de gasklep kijken, voorzichting eens gas geven.

                  dan moet ie mooi inspuiten.

                  Willem

                  #17537674
                  GH45T
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 July 2005

                    origineel gepost door wim-v6
                    Injector wil wel kapot of verstopt raken bij deze motoren.

                    zeker gezien de motor langere tijd in de ”kast” heeft gestaan.

                    kan je zien door de paddestoel van de motor af te halen en de motor te laten draaien.

                    in het gat bij de gasklep kijken, voorzichting eens gas geven.

                    dan moet ie mooi inspuiten.

                    Willem

                    Heb het wel vaker zien werken, dus weet wel ongeveer hoe het er uit moet zien.

                    Zal het straks eens proberen met wat hulp hier thuis, anders is hij afgeslagen voordat ik bij de injector aan het kijken ben.

                    De benzine leidingen zijn goed aangesloten, brandstofpomp begint ook te draaien, dus de injector zelf moet genoeg benzine krijgen, of hij het ook goed inspuit weet ik zo niet.

                    #17537675
                    sjoerdie
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 September 2005

                      je ontstekingsvolgorde…

                      hoe jij de bougie’s beschrijft, is verkeerd om…

                      cilinder 1 is bij distributiekant.

                      of je hebt het gewoon verkeerd beschreven;)

                      #17537676
                      GH45T
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 July 2005

                        origineel gepost door sjoerdie
                        je ontstekingsvolgorde…

                        hoe jij de bougie’s beschrijft, is verkeerd om…

                        cilinder 1 is bij distributiekant.

                        of je hebt het gewoon verkeerd beschreven;)

                        In het kader een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

                        Lijkt me toch goed te staan zo?

                        #17537677
                        sjoerdie
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 September 2005

                          nee is niet goed.

                          op de verdelerkap:

                          geel=1
                          groen=3
                          rood=4
                          blauw=2

                          tenminste, dat is het zo naar mijn weten….

                          #17537678
                          sjoerdie
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 September 2005

                            je hebt de 1e en 4e cilinder omgewisseld:thumbup

                            #17537679
                            GH45T
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 July 2005

                              Dank je Sjoerd,

                              Nu loopt ie prima.

                              Boogiekabels zaten inderdaad verkeerd om.

                              #17537680
                              geert666
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                21 December 2004

                                :D:D

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.