dieselpomp afstelling Rekord

hoi, Weet iemand de waarde waarop de bosch-VE injectie pomp moet afgesteld worden?
en eventueel tips met afstellen? pomp is gereviseerd en weer gemonteerd en ontlucht alleen motor loopt niet zuiver en stationair.
gr Wouter
gaat om rekord 2300 diesel 1982

Voor een Bosch VE-roterende pomp is de statische timing doorgaans als volgt bepaald:

• Bij de krukas op BDP (TDC) moet de pompas ongeveer 0,83 mm omhoog gegaan zijn vanaf de bodemstand. 12
  • De totale slag (van bodem tot top) bedraagt ongeveer 2,2 mm, waardoor de timing bij TDC iets minder dan 40 % van de maximale slag is. 1

📏 Praktische afstelprocedure

1. Zet de motor op BDP van cilinder #1.

2. Meet de verticale zuigerslag van de pomp als je de flangebevestiging losmaakt.

3. De slag moet ongeveer 0,83 mm in de slag zitten.

4. Schuif de pompflens zo dat je bij TDC precies die slag bereikt, en zet de flens vervolgens vast.

Bij sommige voertuigen is er ook een afstelbout voor rokers (brandstofhoeveelheid), de zogenaamde “smokescrew”. Een kwartslag verstellen kan veel effect hebben – draai met beleid en stel daarna je stationair toerental bij

ik heb gevonden dat dit 0.95 moet zijn op 0T bij mijn auto, hij loopt alleen nog niet goed, rookt erg en reageert traag op gas en die blijft ook beetje hangen. ik weet niet of ik een smokescrew heb waar zou dit kunnen zitten? heb er niets over gevonden.645448995_10232571035440820_772632372305484991_n.webp

Voor een Opel Rekord Diesel uit 1982 (meestal de 2.0D – motorcode Y20D met een Bosch VE‑pomp) zit de smokescrew / rookschroef op de volgende plek:

Waar zit de rookschroef?Aan de achterzijde van de Bosch VE-brandstofpompMeestal iets schuin naar de motor toe gerichtOnder een rubberen dopje of een metalen borgkapjeHet is een kleine inbus-schroef met een contramoer ervoor

Hoe herkennen?Schroef met 8 of 10 mm contramoerVaak aan de kant waar ook de boost compensator (rond zwart deksel bovenop) zitDe rookschroef stelt de maximale brandstofhoeveelheid af → meer of minder rook

Let op:Deze schroef is heel gevoelig. Een kwartslag te veel = zwarte rook, hoger verbruik, warmere motor en mogelijk problemen bij APK.

Terug
Naar boven