@Vinci wrote:Ik vind een Porsche 918 best cool. Je moet ook niet een hybride hebben die doet alsof hij elektrisch is en een brandstof hulpmotor heeft. Een 918 is al een snelle auto op z'n benzinemotor, en gebruikt de elektrische motoren als hulpmotor om er een intelligente 4x4 van te maken, en das best leuk.
Feit is, de fabrikanten durven geen dikke accu's er in te bouwen, want ze zijn gewoon bang (best terecht misschien) en over een tijdje zwakt die angst misschien wel af, als het al een paar jaartjes goed gaat. Daarom geen gek idee om de verantwoordelijkheid van de accu bij een energiebedrijf neer te leggen, dan treft bij een ongelukje de autofabrikant niet gelijk de blaam. Ook kan met een wisselaccu de kwaliteit maximaal, voor een hoge levensduur, of anderzijds wordt de auto niet gelijk waardeloos om zijn accu.
Ik ben ook wel voorstander van een accu wissel systeem, maar dat is wel heel moeilijk om op te zetten, omdat er veel meer accu's beschikbaar moeten zijn dan dat er auto's rondrijden. En daarbij moeten alle auto's dezelfde accu gebruiken.
Dan denk ik dat het sneller haalbaal is om onboard op te kunnen laden. Dat gebeurt natuurlijk nu al bij een hybride en dat is nog niet ideaal natuurlijk, maar dat is wel een begin. Je zegt wel
"Je moet ook niet een hybride hebben die doet alsof hij elektrisch is en een brandstof hulpmotor heeft.". Je hebt natuurlijk wel gelijk dat dat niet veel toevoegt, maar je moet ergens beginnen en ik denk dat dat een goede stap naar de toekomst is. Op een gegeven moment kun je die hulpmotor vervangen voor misschien een ethanolmotor of een waterstof motor die je altijd in z'n ideale gebied laat draaien, enkel om de accu's op te laden. Of nog beter zou natuurlijk iets zijn met brandstofcellen of zonne energie.
Daarbij zeg je dat fabrikanten bang zijn om dikke accu's in de auto te stoppen. Dat is niet alleen angst, maar is natuurlijk ook een gevalletje van ruimte gebrek en zeker ook gewicht. Je kunt overal wel dikke accu's in lepelen, maar niemand wil een auto die even groot is als z'n ICE variant, maar 2x zo zwaar is en de helft minder bagageruimte heeft.