Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
13 augustus 2015 om 21:41 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239606
@midnight black wrote:
en ik wordt voort behoorlijk vaak ingehaald door mede caravanners die niet de minste moeite lijken te hebben om omhoog te rijden. Maar goed er zijn voort middenklasse dieseltjes met om en nabij de 400Nm koppel….
Exact mijn ervaring…..en het zijn geen ‘dikke’ wagens die dan voorbij komen rijden. Dan vraag je je af waar die 150 pk in de grote motor zitten.
Gister de caravan leeg terug gereden naar de stalling. Dat scheelt al heel veel met een beladen caravan in accelereren en brandstofverbruik. Dat viel me echt gelijk op.
Gelukkig heb ik totaal geen olieproblemen met mijn 2.2. Zou dit niet ook deels voortkomen uit onzorgvuldig gebruik door de vorige eigenaren? Ik rijd die van mij vanaf 23K en ben altijd goed bezig met warm rijden, af laten koelen, tijdige oliebeurtjes en gebruikt vd Forté producten.
10 augustus 2015 om 17:37 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239601Ik ben altijd erg zuinig op de motor geweest. Heb deze vanaf 23K in bezit altijd om de 10K olie ververst en netjes warm gereden en af laten koelen. Motor is dus totaal niet afgeragd en loopt echt als een zonnetje zowel stationair als tijdens behoorlijk doortrappen.
Onze caravan gaat toch wel tussen 1100 en 1200 kg met volle belading. Misschien is dat net ff teveel. Ik nader de stijgende wegen altijd met een toerental tussen 3250 en 4000 toeren en ben dan vaak genoodzaakt terug te schakelen als de toeren terug beginnen te vallen. Ik probeer altijd boven de 3000 toeren te blijven bergop. Klein voorbeeld: de meesten zullen het plateau achter Luik kennen. Daar rij ik volgas ongeveer 70 in de derde versnelling. In de 4e valt ie stil en 70 rijden in de 2e versnelling gaat me echt te gek. Ik ben sobieso niet iemand die langere tijd de motor boven de 4500 toeren laat draaien. Dat doe ik wel op de motorfiets.
Ik heb wel ervaren dat snelweg bergop rijden met losse auto ook niet moeiteloos gaat. Dan moet ik ook echt hoge toeren gaan rijden om te versnellen. Laatste stuk snelweg van Annecy naar Chamonix bijvoorbeeld moest ik ff terug naar 100 en daarna weer terug naar 130. Dit ging moeizaam en kostte veel tijd zelfs na terugschakelen in 4. Als pittige doorrijder vind ik dat vervelend. Zouden turbo-motoren (ook kleinere) dan juist in het voordeel zijn?
9 augustus 2015 om 18:01 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239598@tim106gti wrote:
Voor mijn gevoel heeft het juist te maken met te weinig toeren maken en het daardoor niet ‘schoonbranden’ van de motor. De Astra is momenteel onze ‘tweede auto’ omdat we een zuinige 107 bedrijfsmatig rijden en daar veel km’s mee draaien. Door de relatief korte ritjes (50-80 km wegen) en lage toerentallen onstaat juist olieverbruik. Zou het kunnen komen door de soepelheid van de motor waardoor je relatief makkelijk optrekt met lage toerentallen? Ik rij mini-rotondes eigenlijk altijd (op snelheid) in de derde versnelling. Wel denk ik er bij lage toerentallen om dat ik geleidelijk op het gas ga en niet bij 2000 toeren vol het gas al indruk ivm het ‘kantelende zuiger’ verhaal wat je dan wel s hoort.
Afgelopen week teruggekeerd van 3,5 weken zuid Frankrijk. In totaal 3800 km gemaakt. Meeste met de caravan dr achter op de snelweg. Kruissnelheid zo’n 110 km met 3000 toeren. Bevindingen vd afgelopen jaren bevestigd: Ondanks de 2200 cc behoorlijk stilvallen op de hellende wegen. De kleinere turbo dieseltjes in Meganes en dergelijke en TSI’s van VW blazen me allemaal voorbij. Qua trekauto valt me dat echt tegen. Na de heenrit ongeveer 0.25 liter olie bijgevuld (tot de max). Daarna geen last weer van olieverbruik gehad ondanks de pittige km’s daarna. Wel opvallend: een diepe brom op exact 2500 toeren. Net of de motor dan niet lekker loopt. Net daarboven en daaronder geen probleem. Met losse auto was dit ook al opgevallen maar met het trekken vd caravan des te meer.
Olieverbruik dus erg laag. Waar ik eerder al schreef dat dit juist met korte, koude stukjes veel hoger is. Ik hou het oliepijl altijd op de max en de motor loopt verder als een zonnetje. Afgelopen maand deze auto exact tien jaar in bezit. Huidige km.stand bedraagt 138K. Nog steeds erg tevreden over het geheel maar desondanks zit het punt er aan te komen om voor iets jongers te kiezen. Temeer we momenteel meer dan 25K aan km’s draaien per jaar. Aangezien Opel de boot volledig heeft gemist in de 14% bijtellingscategorie waarschijnlijk een andere keuze.
2 juni 2015 om 16:54 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239588Ik ben helaas ook niet erg technisch onderlegd maar dit zijn wel de verhalen die je tegen komt. Met laag toerental volgas schijnt erg belastend voor een motor te zijn. Als gevolg hiervan krijg je ‘kantelende’ zuigers wat weer voor (fors) olieverbruik zorgt. Ook bij de 107 die wij hebben hoor je dat dit een veel voorkomende kwaal is bij een dergelijk gebruik. Bij deze blokjes zelfs al met hele lage km-standen.
Misschien kan iemand met wat meer technische kennis zich hier eens over uitspreken.
1 juni 2015 om 18:13 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239586Voor mijn gevoel heeft het juist te maken met te weinig toeren maken en het daardoor niet ‘schoonbranden’ van de motor. De Astra is momenteel onze ‘tweede auto’ omdat we een zuinige 107 bedrijfsmatig rijden en daar veel km’s mee draaien. Door de relatief korte ritjes (50-80 km wegen) en lage toerentallen onstaat juist olieverbruik. Zou het kunnen komen door de soepelheid van de motor waardoor je relatief makkelijk optrekt met lage toerentallen? Ik rij mini-rotondes eigenlijk altijd (op snelheid) in de derde versnelling. Wel denk ik er bij lage toerentallen om dat ik geleidelijk op het gas ga en niet bij 2000 toeren vol het gas al indruk ivm het ‘kantelende zuiger’ verhaal wat je dan wel s hoort.
31 mei 2015 om 10:19 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239582@Family man wrote:
bij VAG vinden ze 1 liter op 1000km normaal bij tfsi motoren!, ikzelf vind 0,5 liter per 15K normaal.
Met name de 1.4 1.8 en 2.0 TFSI motoren schijnen echte olieboten te zijn. Vaak veroorzaakt door de zuigerveren.
30 mei 2015 om 17:13 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239580Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het verbruik niet exact bij houd……ik peil regelmatig om te zorgen dat de olie op de max blijft staan. Met name vanwege de smering vd ketting. Wij rijden teveel korte stukjes en ik merk dat de auto dan relatief veel olie neemt. Afgelopen jaar heb ik in de zomervakantie echter 4000 km gereden en ik merk dan dat na aanvankelijk bijvullen (condens die verdampt?) het oliepeil niet veel zakt. Ik heb in de resterende pakweg 3000 km mss eens een half litertje bijgevuld. En met caravan in de bergen zijn dat geen makkelijke km’s geweest.
28 mei 2015 om 21:08 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239578Ik heb vanavond de auto de jaarlijkse ‘flush’ beurt gegeven met Forté Motor Flush. Ik zou ook graag mijn carterventilatie etc.. eens willen bekijken en schoonmaken maar heb daar helaas geen tijd voor. Morgen weer frisse olie en filter dr op zodat we weer met een goed gevoel de caravan naar zuid europa kunnen slepen over een aantal weken.
Afgelopen maand voor het eerst in 9,5 jaar een storing met deze auto gehad. De dynamo ging kapot. Dan sturen 225 bandjes ineens wel heel erg zwaar……..
10 mei 2015 om 20:43 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239569Met peilen kijk ik vaak naar de achterkant vd stok. Die vind ik beter afleesbaar dan de voorkant.
Ik begrijp jouw afwijkende peilingen wel. Je peilt gelijk na de rit en het afzetten van de auto. Dan zit de meeste olie nog in het blok. Hoe langer je wacht hoe meer olie er terug stroomt in het carter waarna de peilstok dus ook meer aangeeft. Ik zou voor een betrouwbare peiling ook 10 of 15 minuten wachten tot nadat je de motor uit hebt gezet.
Zou er niet een sensor gaar zijn? Of wellicht heb je op een gegeven moment te weinig oliedruk waardoor de melding verschijnt?
29 april 2015 om 15:31 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239559Flushen geeft mij in in ieder gevoel het idee dat ik er alles aan doe om het blok ‘schoon’ te houden. De recensies over Forté Motor Flush op het www zijn ook goed.
Ik gebruik sinds de aanschaf de 5W40 volsyntheet van Comma (Syner-G). Dit omdat mijn ‘mannetje’ dit altijd gebruikt. Het blok loopt er erg soepel op.
28 april 2015 om 17:54 In reactie op: Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik) #18239556Ik heb mijn Z22SE blok inmiddels van 23K naar 132K gereden in bijna tien jaar tijd. Blok lust inderdaad wel olie. Exact bijhouden doe ik het niet.
Volgens mij wordt het olie-verbruik ook met name veroorzaakt door het veelvuldig korte stukjes rijden. Ik rij momenteel ongeveer 8K per jaar met deze auto, wissel elk jaar olie en filter en flush de motor dan ook gelijk (Forté motor flush). Ondanks het flushen blijf ik veel last houden van sludge. Ik hou het oliepijl goed bij en probeer deze ook altijd op de max te houden. Dit schijnt ook beter te zijn voor het behoud van de ketting en spanner.
Tijdens de zomervakantie rij ik altijd tussen de 3000 en 4000 km. Heb het idee dat het pijl dan eerst behoorlijk zakt door het verbranden van de condens etc in het carter. Na bijvullen is het olieverbruik vervolgens minimaal. De meeste km’s rij ik met de caravan met 100/110 per uur. Verder rij ik de motor altijd goed warm, trek m met opzet ook wel eens flink door en laat m ook altijd weer goed afkoelen na een vlotte rit. Ik ben erg tevreden over het blok maar met name de sludgevorming zit mij toch niet altijd lekker.
Hier ook al ruim 9 jaar volsyntheet (Comma Syner-G) in 5W40 voor de Z22SE. Motor loopt er perfect op.
Ik heb dezelfde melding in het scherm (remvoeringen). Ook mijn remmen zijn nog goed. Ik las op dit forum dat dit ook een kabelbreuk in de kabeltjes van/naar de sensoren kan zijn. Vaak veroorzaakt door werkzaamheden waarbij ze dan beschadigd raken. Ik vind het prima en klik de melding dagelijks weg.
Zou voor mij geen hele lastige keus zijn. Prioriteit ligt bij je dochter en niet bij de auto……
Inruil of slopen levert in huidige conditie weinig op. Dan lijkt ‘afrijden’ me de beste optie. De auto zo goed en kwaad als mogelijk rijdend houden en het verminderde comfort op de koop toe nemen. Dat is dan iets van latere zorg. Wellicht een iets goedkopere olie pakken en hiermee bijvullen. ‘oud’ wordt de olie immers toch niet. Misschien een iets dikkere olie pakken om het verbruik tegen te gaan en de motor relatief goedkoop nog eens behandelen met wynn’s of forte producten.
Ik heb zelf een Atos uit 2001 die ik richting eind vh jaar weg doe omdat ik een auto op de zaak aan ga schaffen. Ondanks een vreselijk comfort rij ik daar zoveel mogelijk in en ‘spaar’ mijn Astra.
Je hebt echt weinig geluk met je auto gehad. Ik heb bijna dezelfde en deze inmiddels van 23K naar 121K gereden in 8 jaar tijd. We hebben er nog steeds een geweldige auto aan. Ondanks een ruim budget en een vrouw die graag een nieuwere auto wil hoop ik sobieso de auto nog een paar jaar te kunnen rijden. Blijkbaar heb je helaas een maandagochtendbak in bezit.
Gefeliciteerd met je dochter!
Welke uitvoering heb je?
Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn station. Kon het eerst ook niet vinden. Na goed zoeken bleek er een scheurtje te zitten in het rubber die de draadboom vanuit de auto naar de achterlichten brengt. Zitten bovenaan in de achterklep zowel links als rechts ter hoogte van de aansluiting van de gasveren. Deze hebben we weer goed afgedicht en het probleem was weg.
@henkie wrote:
Gaat bij jou je motorlampje ook knipperen, en als je weer bij een stoplicht komt dat ie weer moeite heeft met optrekken?
Nee, geen motorlampje. Duurt bij mij ook slechts een tien of twintigtal seconden. En zoals gezegd erg sporadisch en alleen bij hele vochtige omstandigheden.
Bobine zou je ook onder het rijden moeten merken.
Mijn Z22SE heeft dit sporadisch. Alleen bij heel vochtig weer als ie een nacht of meerdere dagen dagen in de regen heeft gestaan. Bij het starten lijkt het idd of er een cilinder niet mee doet. Na rustig oprijden is dit na een halve minuut over. Ik heb de wagen inmiddels 8 jaar en dit heeft ie vanaf het begin gedaan. Niks aan de hand.
Bobine die gaar begint te worden? Al zou je dan onderin ook al hetzelfde moeten ervaren.
De regels zijn veranderd. Met alleen B-rijbewijs mag je alles trekken zolang het gewicht beneden de 3500 kg blijft. Dit gewicht betreft dan de auto + max toegestane belading icm caravan + max toegestane belading.
Ik heb dit jaar voor het eerst een caravan door de Alpen getrokken. Wat viel dat vreselijk tegen met de 2.2 benzine…. Op hellingen op de snelweg moest ik soms al terug naar de derde versnelling en werd ik voorbij gestoken door de meest lullige turbodieseltjes. Met een kruissnelheid van 110 zoop het ding ook nog vreselijk. Tussen de 13 en 15 liter op 100 kilometer. Ik zou niet graag met een ongeblazen 1.6 richting de Alpen gaan.
De ene auto trekt een caravan makkelijker dan de andere. Ik heb zelf het idee dat een ‘hoge’ auto de caravan beter uit de wind zet en daardoor stabieler rijdt. Ik kon echter ook makkelijk 110 rijden zonder enige vorm van slingeren. Met name het beladen is erg belangrijk. Liever iets meer op de kogel dan teveel gewicht achterin. Dat laatste is vragen om problemen.
Oke, bedankt, ik ga het checken.
Het is overigens een Astra ;)
Maar ik lees graag mee inzake de Vectra en dan in het bijzonder de 2.8 V6 variant :wors
Bakkes, daar had ik nog niet aan gedacht. Kan iemand me zo vertellen waar ik deze afvoer kan vinden? Betreft de Z22SE motor.
Voor de vakantie was de condensor lek geslagen. Deze vernieuwd en het systeem opnieuw gevuld. Nu wordt deze voor het gevoel niet meer zo koud als voorheen. Kan dit ook te maken hebben met deze verstopte afvoer?
@wim-v6 wrote:
Tip, Zet m alleen op Voeten, en draai de roosters dicht, zo heb je het meeste effect van de Airco, dan koelt ie HEEL de auto…
Willem
Dit weekend ff uitgeprobeerd vanaf het vakantieadres in zuid frankrijk naar huis. ik schrok me de pleuris! ik kreeg ineens allemaal druppen water op mijn blote voeten. Auto langs de kant gezet en een aantal dingen gecheckt. Ik was bang dat mijn kachel of thermostaat was gaan lekken. Het was echt behoorlijk nat, ook in de ruimte boven de voeten. Airco van de ‘voetenstand’ afgehaald en het probleem loste zich op. Waarschijnlijk is hier condens ontstaan?
Hou dus rekening met bovenstaande. Geen idee of het condens schade toe kan brengen aan evt electrische zaken thv de stuurkolom. Ik vond het iig geen prettig idee dat het zo vochtig werd.
@Mattytrix wrote:
Distributieketting? kijk dit even snel na! want er is geen peugeot 1.6 16v die een ketting heeft hoor! hebben allemaal nog een riem erop zitten die om de (ik geloof 120.000 km v.v. moeten worden)
Klopt niet hoor. De 1.6 thp motor heeft wel degelijk een ketting. Hier zijn echter heel veel problemen mee geweest. Eigenlijk hetzelfde als het euvel met de Z22SE, kettingproblemen….
Google maar eens op 1.6 thp (motor)problemen. Er is zelfs een item aan besteed op TROS RADAR. Mijn vader heeft afgelopen jaar een 5008 gekocht met deze motor. Ik heb het hem afgeraden maar gelukkig tot dusver geen problemen (50K dr op).
3 augustus 2013 om 19:37 In reactie op: Astra F X17DTL is uitgevallen en slaat niet meer aan? #18163064@astraTD wrote:
onderhoud trek ik me niks van aan.. met elke 15.000km dit en dat nieuw. kwats.
Onvoorstelbaar, ik begrijp deze instelling niet. Uitstellen van onderhoud levert alleen maar grote(re) problemen en hogere kosten op. Dat zal iedere onafhankelijke expert je kunnen vertellen.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m697623445-opel-astra-2-0-16v-turbo-opc-374-pk-uniek-in-nederland.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Wat een specs: 374 pk…….iemand wellicht bekend met de historie en setup van deze auto? Is de basis van deze motor de standaard OPC II motor?
-
AuteurBerichten