Astra h als caravan trekker

Forumindex Forums Modellen Astra Astra h als caravan trekker

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259943
    demonius abraxis
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 May 2012

      Ik sta op het punt een caravan aan te schaffen. Echter vraag ik mij heel erg af of de astra h station een beetje uit de voeten kan met een sleurhut.
      De sleurhut waar we bezig zijn is een knaus 450 met een max gewicht van 1350kg.
      Ik hoor graag jullie ervaringen.

      Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

      #18166493
      Bat Diver
        Lid sinds:
        4 November 2008

        Het maximaal geremt gewicht van mijn Astra H station 1.6 uit 2006
        Is volgens kenteken 1100 KG. Dus de caravan die je op het oog hebt zou ik niet achter die van mij kunnen/mogen hangen.
        Maar kijk ff op je kentekenbewijs en je weet wat het max gewicht voor jou Astra is

        #18166494
        AsconaC20NE
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 December 2004

          je mag gerust een aanhanger met een maximaal totaal laadvermogen van 1350 kg achter een astra hangen die maar max 1100 mag trekken. Zolang de massa leeg van de aanhanger maar lager is dan die 1100.

          On Topic:
          De topicstarter heeft een diesel = dus hoog koppel ivm de turbo. Dus qua vermogen kun je er prima mee weg!

          qua massa mag je 1400 kg trekken, dus al laad je je caravan tot de maximaal van 1350 toegestane vermogen dan nog komt de auto er goed mee weg

          geen probeem dus

          #18166495
          demonius abraxis
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 May 2012

            Ik rij inderdaad een 1.9 diesel en qua vermogen maak ik me ook geen zorgen.
            Maar waar ik me meer zorgen om maak is dat het een zwabber wordt op de weg. Heb in verleden wel eens een astra g met caravan gereden maar dat was persoonlijk geen succes omdat, je gewoon goed kon merken dat de wagen in gewicht veel te licht was in verhouding met wat die mocht trekken.
            Dus ik was en ben nog steeds heel benieuwd naar de ervaringen onder de astra h rijders met caravan.

            Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

            #18166496
            crossagek
              Lid sinds:
              13 January 2005

              ben het niet met je eens asconaC20NE , want men kijkt naar de max toegestane massa en dus naar de 1350 kg en niet naar het leeggewicht van de caravan wat jij zegt .

              zonder E mag je een caravan trekken die kwa max. gewicht niet zwaarder mag zijn dan het leeggewicht van de trekkende auto .

              kijk anders eens op http://www.caravantrekker.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; en dan kun je gegevens invoeren van caravan en trekkende auto en krijg je een prima overzicht van de eigenschappen .

              Let wel dat je met zo’n zware caravan niet veel over hebt .

              Ik ben momenteel voor het eerst op vakantie met onze hobby caravan welke maximaal 1000 kg mag wegen en heb hier een astra G station 1.8 16V met 125 pk voor staan . Volgens caravan trekker een goede combinatie en nu na eigen ervaring ook goed over te spreken . rijd makkelijk in de 5 met het verkeer mee en inhalen in de 5 is ook geen probleem .

              ik zou geremd 1200 kg mogen trekken als ik E had .

              Ik heb dus een max.gew. van 1000kg kwa caravan en een auto met leeggewicht van 1175 kg , dus ik zou een caravan mogen trekken van max.gewicht van 1174 kg , maar ik kies zelf voor wat meermarche door een zwaarder auto te nemen kwa caravan .

              #18166497
              demonius abraxis
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 May 2012

                Ik heb gelukkig de luxe dat ik E heb vanwege mijn beroep ;-). Dus naar gewicht hoef ik gelukkig niet zo te kijken als het maar binnen het maximale blijft van de auto.

                Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

                #18166498
                crossagek
                  Lid sinds:
                  13 January 2005

                  @demonius abraxis wrote:

                  Ik heb gelukkig de luxe dat ik E heb vanwege mijn beroep ;-). Dus naar gewicht hoef ik gelukkig niet zo te kijken als het maar binnen het maximale blijft van de auto.

                  Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

                  ja maar ja , dat maximale moet ook lekker rijden ;)

                  vooral met een caravan heb ik wel ervaren , was voor mij de eerste rit met deze caravan en heb eerste kilometers wel even zweethandjes gehad , maar toen ik wist dat het goed reed en de belading goed verdeeld was ( heel belangrijk uiteraard ook ivm gewicht ) zonder zorgen naar het midden van het land gereden ;)

                  Ik denk dat een zwaardere caravan achter een G niet lekker rijd , het is uiteraard geen aanhangwagen , maar een windvanger van jewelste en dan is een G idd aan de lichte kant .

                  mijn volgende caravan trekker wordt een zafira 2.2 of ik neem weer een vectra GTS :wub :wub

                  #18166499
                  tim106gti
                    Lid sinds:
                    16 September 2005

                    De regels zijn veranderd. Met alleen B-rijbewijs mag je alles trekken zolang het gewicht beneden de 3500 kg blijft. Dit gewicht betreft dan de auto + max toegestane belading icm caravan + max toegestane belading.

                    Ik heb dit jaar voor het eerst een caravan door de Alpen getrokken. Wat viel dat vreselijk tegen met de 2.2 benzine…. Op hellingen op de snelweg moest ik soms al terug naar de derde versnelling en werd ik voorbij gestoken door de meest lullige turbodieseltjes. Met een kruissnelheid van 110 zoop het ding ook nog vreselijk. Tussen de 13 en 15 liter op 100 kilometer. Ik zou niet graag met een ongeblazen 1.6 richting de Alpen gaan.

                    De ene auto trekt een caravan makkelijker dan de andere. Ik heb zelf het idee dat een ‘hoge’ auto de caravan beter uit de wind zet en daardoor stabieler rijdt. Ik kon echter ook makkelijk 110 rijden zonder enige vorm van slingeren. Met name het beladen is erg belangrijk. Liever iets meer op de kogel dan teveel gewicht achterin. Dat laatste is vragen om problemen.

                    #18166500
                    demonius abraxis
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 May 2012

                      Het is inderdaad geen aanhanger hoewel ik soms onderweg wel eens mensen tegen kom die er anders over denken.
                      De juiste belading doet al heel veel qua rij comfort dat is zeker zo. Qua vermogen zal ik ook echt geen klagen hebben en volgens die website zou hij het zelfs goed moeten doen in huidige situatie (gechipt).
                      Maar goed ik twijfel nog steeds of het echt een goeie trekker is en meer qua gewichts verhoudingen.

                      Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

                      #18166501
                      corsaboy
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Ik reed met mijn astra h 1.7 diesel station super relaxed met de auto ambulance erachter. 4 jaar zonder problemen mee rond getoerd in de zomermaanden. Had er een kleine 1400 kilo dus achter hangen.

                        #18166502
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          >> De manier van beladen is belangrijker dan de beladings gewichten

                          Slingeren Combinatie: heeft over het algemeen weinig met gewichten te maken, belngrijker zijn belading trekkend voertuig, en aanhangwagen, en dan vooral hoe is het geladen.
                          – ik houd altijd aan bij mij dat de achterwielen van de trekkende auto (lege auto), precies in de kast liggen, zo heb ik ongeveer mijn 75kg kogeldruk

                          Ik heb met de Astra-F station gewichten gesleept, waar de honden geen brood van lusten..

                          Specs van de Astra:

                          > Opel Astra-F; Stationwagen C2.0NE E2
                          > Bouwjaar: nov 1993
                          > Brandstof: Benzine
                          > Motor: 2.0i 115pk – 5400tpm / 170Nm – 2600tpm
                          > Transmissie: F16WR 3,55 (langste leverbaar toendertijd / 2700 toeren bij 120km/u)
                          > leeg kentekengewicht: 1110kg
                          > toegestaan trekgewicht: 1200kg geremd

                          Wat ermee getrokken zonder raar slingeren of iets:

                          > Autoambu leeg 500kg + ford Sierra 1200kg
                          > Autoambu leeg 500kg + Vectra-B 1300kg
                          > Autoambu leeg 500kg + ford Mondeo V6 1430kg
                          > platte kar leeg 300kg + 1200kg steen
                          > platte kar leeg 300kg + diversen meuk 800kg
                          > Sleurhut 1200kg beladen door de heuvelen van de eiffel richting de Lünenburger heiden.
                          > Autoambu leeg 650kg + Daf400 1800kg (dat vond de astra wel wat minder leuk trouwens.. haha)

                          Vectra-B sedan 2.5 V6 handbak 1996
                          toegestaan trekgewicht geremd 1500kg
                          had geen problemen met een aanhanger stenen.

                          aanhanger 500kg, vracht stenen 2000kg

                          #18166503
                          corsaboy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Ze kunnen het vaak ook wel hebben hoor. Tis meer wat is veilig etc etc etc.

                            Qua belading ben ik het helemaal met je eens. Op een gegeven moment reedt ik naar bitburg, zonnetje scheen lekker, niemand op de weg en ik zat voordat ik het doorhad op de 155 km/h met de auto ambulance erachter. Nix geen geslinger, super strak op de weg.

                            Toch maar ff afgezakt naar de 110. Haha

                            #18166504
                            R van Lune
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              28 March 2012

                              Wij hadden een astra H 1.6 benzine met een tec 530 erachter. Dit ging opzich prima. De astra mocht 1100kg trekken en de caravan woog leeg 1080 mocht 1500kg geladen wegen. We hebben de caravan (leeg) alleen maar opgehaald met de astra en er geen vakantie mee gehouden. De rit was zo’n 150km.
                              Nu hebben we een vectra 2.2 benzine, deze mag 1600kg trekken. Daar merk ik het verschil goed mee.

                              Kwa trekkracht ging het goed met de astra maar wat ik wel erg goed kan merken dat de vectra een stuk zwaarder is waardoor het comfortabeler is en stabieler…….
                              Maar alles is afhankelijk van de belading. De auto zo zwaar mogelijk, en de caravan zo licht mogelijk.

                              #18166505
                              AsconaC20NE
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 December 2004

                                ben het niet met je eens asconaC20NE , want men kijkt naar de max toegestane massa en dus naar de 1350 kg en niet naar het leeggewicht van de caravan wat jij zegt .

                                ik rij regelmatig met aanhangers, geen caravans maar auto ambu’s. Leeg wegen die 650 kilo en mogen een maximaal totaal gewicht hebben tot 3500 kg. (hij mag nog wel meer hebben maar is tot 3500kg max totaalgewicht gekeurd)

                                Dat zou dus betekenen dat je dit met geen enkele auto kunt trekken. Immers mag vrijwel geen enkele auto 3500 kg trekken. Ik reed veel met vivaro’s, die mogen max 2000 kg trekken, zolang de auto die er op staat maar niet zwaarder is dan 1350 (2000 – 650) dat geen probleem. Ben meerdere malen door de politie aangehouden en nooit geen problemen. Ze keken altijd naar het huidige totaal gewicht, niet het max toelaatbare.

                                #18166506
                                theunm
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  @asconac20ne

                                  dan heb jij vast een E rijbewijs.
                                  dan kijken ze naar het actuele gewicht heb je die e nou niet dan mag je max het leeg gewicht van het trekkende voertuig trekken
                                  mits niet meer als 3500 kg

                                  maar waar het hier omgaat rijdt het nog een beetje fijn met een sleurhut achter een astra station
                                  als je een tdi hebt van 100 pk en ca 250 nm koppel kun in het verkeer goed meekomen.
                                  een beetje kogel druk ergens tussen de 50 een 75 kg.
                                  en de zware spullen in de banken dan gaat het wel goed komen

                                  #18166507
                                  opel-mark
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 March 2011

                                    zware spullen altijd boven de as in het midden, dan blijft de caravan het stabielst

                                    #18166508
                                    electronicasmurf
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 January 2013

                                      Wij rijden met een astra G station, met een 1.6 motortje erin. Dit jaar zo een 2000km gereden met de caravan erachter(m’n vader rijd dan). Auto mag 1100 trekken en caravan 1200 wegen. Bij de klimmen in zuid frankrijk moeten we af en toe terug naar z’n 2, en dan met ~30 liter per 100km de berg op, opschakelen naar z’n 3 heeft geen zin, want dan zakt ie toch weer terug en blijf je schakelen. Overigens bijt ie zich rond de 2200 toeren goed vast en blijft trekken(in z’n 3 dan). Hoogste snelheid ligt rond de 100kmpu, je komt toch altijd weer dezelfde mensen tegen, ook al vliegen ze je met 130 voorbij, die staan dan weer langer op een parkeerplaats.(of op z’n kant onderaan de berg, enige dat blijft staan op het chassis van je caravan is de koelkast :mrgreen:)

                                      Foto van de combinatie:

                                      #18166509
                                      Supermotard
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 April 2011

                                        Deze beste man vraagt naar ervaringen met de astra H, niet wat belangrijk wat een ander met zijn auto kan trekken.
                                        Rij zelf een H station met 1.6 turbo. Caravan heeft een kenteken gewicht van 960 leeg en beladen tot 1300 kg. Voor de vakantie de caravan gewogen en deze kwam zonder kleding en levensmiddelen al op 1345 kg. Het lege gewicht is zonder enkele optie, bijvoorbeeld verzwaarde uitdraai steunen, reservewiel enz. Tijdens het wegen zaten de tafel, stoelen, gasfles, airco, mover enz hier bij de 1345 kg in.
                                        Kijk dus niet naar een gewicht op papier maar laat hem wegen.
                                        Denk ook aan een verzekerings kwestie bij een ongeluk. Als je aangehouden wordt dan meten ze het gewicht onder de banden. Dus bijv, caravan is beladen tot en met 1380 kg, – 80 kg kogeldruk zal het gewogen gewicht 1300 zijn. Dus binnen het maximale.
                                        De astra station is een goede trekker, mits goed beladen. Houd rekening met de extra overhang van de station tegenover een hatchback. Dit vermeerd het slingeren.
                                        Ik heb een sportonderstel en deze is dus stugger, dit rijdt echter prima.
                                        Het gewicht van de H is best wel laag tegen over de caravan.
                                        Met 110 een berg op is geen probleem, maar met een zwaardere, lange (7 meter) caravan ga ik ook niet harder dan 90 kmpu naar beneden.
                                        Maar er zullen altijd mensen zijn die het wel aan durfen.

                                        #18166510
                                        demonius abraxis
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          20 May 2012

                                          Kijk dat dat zijn dingen daar kan ik wat mee. Het beladen is allemaal goed bedoeld maar daar ben ik zelf wel behoorlijk in thuis.
                                          Ik heb inmiddels ff proef gereden met de combinatie en dat voelde wel goed aan. Alleen tja moeders de vrouw wil toch ook nog eens kijken bij een knaus van 5m dus wachten we maar even af.

                                          Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

                                          #18166511
                                          Juffer1
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            26 July 2006

                                            Wij hebben achter onze 5 deurs H met een 1.6 twinport (Z16xep) ook wel eens een caravan hangen.
                                            Dit is een CHATEAU CANTARA 2000/928, caravan is een meter of 6 lang en weegt leeg 850 kilo.
                                            Maximale gewicht is 1200kg al komen we daar nooit aan, met voortent ed zitten we vaak tegen de 1000 kilo aan.

                                            Moet zeggen dat de Astra H de caravan erg goed meeneemt, vindt het een prettige combinatie om mee te rijden. Wel merk ik dat hij op “hoge” snelheden (120 – 130 km/u) onstabiel begint te worden al is dat niet zo gek. Bij “normale” snelheden (80 – 100 km/u) is er prima mee te rijden.

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.