Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 218)
  • Auteur
    Berichten
  • #18239593
    Dolby
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 May 2008

      @Blendjuh, Aan het tankje zit een aflees gedeelte maar zie nog steeds niks zitten. Moet ook zeggen dat mijn luchtfilterhuis en gasklephuis helemaal schoon blijft. Heb geen olie resten meer gezien nadat ik de luchtinlaat carterventilatie klepje heb nagekeken. :wors :thumbup

      @-BlendjuH- wrote:

      Had je al gekeken wat er in het tankje zat ?

      #18239594
      Dolby
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2008

        @warhamstr, Daar kan ik helaas niks over zeggen. Maar heb geen plaats om het ergens anders te monteren. Heb op internet genoeg foto’s en filmpjes gezien waar de olie tankje nog verderwg zit. Denk persoonlijk dat het niks zou moeten uitmaken. Het tankje doet niks anders dan olie dampen opvangen. normaal gaan deze dampen direct terug via de luchtfilterbuis naar mijn gasklep. Mijn gasklephuis was daarvoor vies en nu niet meer.

        @warhamstr wrote:

        Dat tankje zo ver weg plaatsen is niet zo effectief geloof ik. Dan jan de oliedamp veel te vroeg condenseren en neerslaan

        #18239595
        kimmiej666
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 March 2008

          Zit er nu toch ook wel over te twijfelen.

          Heb nog een oil catch can liggen die ik voor de diesel had aangeschaft, maar die vervuilt van binnen niet van de olie.

          Wellicht die toch maar op de 2.2 plaatsen.

          Sent from my iPhone using Tapatalk

          #18239541
          -BlendjuH-
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2008

            @Dolby wrote:

            @Blendjuh, Aan het tankje zit een aflees gedeelte maar zie nog steeds niks zitten. Moet ook zeggen dat mijn luchtfilterhuis en gasklephuis helemaal schoon blijft. Heb geen olie resten meer gezien nadat ik de luchtinlaat carterventilatie klepje heb nagekeken. :wors :thumbup

            @-BlendjuH- wrote:

            Had je al gekeken wat er in het tankje zat ?

            Ik ga van de week weer is kijken of hij erg vervuilt is …
            Begin dit jaar luchtfilterhuis en carterontluchting schoongemaakt …
            Heb hem anderhalf jaar geleden schoongemaakt de gasklephuis dan ;)
            http://opel-forum.nl/viewtopic.php?f=6&t=110193&start=350″ onclick=”window.open(this.href);return false;

            #18239596
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              ben erg benieuwd hoe het er nu uit gaat zien?

              succes ermee. Laat even a.u.b. zien hoe het er nu dan weer uit ziet? :thumb

              #18239597
              -BlendjuH-
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 April 2008

                Zal wel foto’s maken als t zover is …
                Misschien dan ook een blikje ertussen hangen zoals jij …

                #18239598
                tim106gti
                  Lid sinds:
                  16 September 2005

                  @tim106gti wrote:

                  Voor mijn gevoel heeft het juist te maken met te weinig toeren maken en het daardoor niet ‘schoonbranden’ van de motor. De Astra is momenteel onze ’tweede auto’ omdat we een zuinige 107 bedrijfsmatig rijden en daar veel km’s mee draaien. Door de relatief korte ritjes (50-80 km wegen) en lage toerentallen onstaat juist olieverbruik. Zou het kunnen komen door de soepelheid van de motor waardoor je relatief makkelijk optrekt met lage toerentallen? Ik rij mini-rotondes eigenlijk altijd (op snelheid) in de derde versnelling. Wel denk ik er bij lage toerentallen om dat ik geleidelijk op het gas ga en niet bij 2000 toeren vol het gas al indruk ivm het ‘kantelende zuiger’ verhaal wat je dan wel s hoort.

                  Afgelopen week teruggekeerd van 3,5 weken zuid Frankrijk. In totaal 3800 km gemaakt. Meeste met de caravan dr achter op de snelweg. Kruissnelheid zo’n 110 km met 3000 toeren. Bevindingen vd afgelopen jaren bevestigd: Ondanks de 2200 cc behoorlijk stilvallen op de hellende wegen. De kleinere turbo dieseltjes in Meganes en dergelijke en TSI’s van VW blazen me allemaal voorbij. Qua trekauto valt me dat echt tegen. Na de heenrit ongeveer 0.25 liter olie bijgevuld (tot de max). Daarna geen last weer van olieverbruik gehad ondanks de pittige km’s daarna. Wel opvallend: een diepe brom op exact 2500 toeren. Net of de motor dan niet lekker loopt. Net daarboven en daaronder geen probleem. Met losse auto was dit ook al opgevallen maar met het trekken vd caravan des te meer.

                  Olieverbruik dus erg laag. Waar ik eerder al schreef dat dit juist met korte, koude stukjes veel hoger is. Ik hou het oliepijl altijd op de max en de motor loopt verder als een zonnetje. Afgelopen maand deze auto exact tien jaar in bezit. Huidige km.stand bedraagt 138K. Nog steeds erg tevreden over het geheel maar desondanks zit het punt er aan te komen om voor iets jongers te kiezen. Temeer we momenteel meer dan 25K aan km’s draaien per jaar. Aangezien Opel de boot volledig heeft gemist in de 14% bijtellingscategorie waarschijnlijk een andere keuze.

                  #18239599
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Puur olieverbruik door de carterventilatie dan.
                    Met korte ritjes krijg je continu condensering en verdamping.
                    Op lange ritten heb je daar geen last van, de Caravan erachter heeft daarbij juist geholpen het olieverbruik te drukken, omdat de motor eindelijk gebruikt is waarvoor ze bedoeld word.

                    Als je moeite hebt met de Megane 1500 of VW 1600diesels dan ga je met te laag toeren de berg op.

                    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                    #18239600
                    Dolby
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 May 2008

                      Met de 2.2 16V te weining vermogen. Kan ik me bijna niet voorstellen. Dan zou je inderdaad wat Willem hierboven zegt te laag in de toeren moeten zitten. Want deze motor heeft een heerlijk koppel en vermogen om mee te rijden. Ik heb net terug van vakantie heb maar 600KM gereden vol bepakt met dakkoffer alleen zonder caravan. Maar merk bijna geen verschil in rijden terwijl de auto maximaal beladen ben. Alleen het accelereren duurt iets langer dan normaal. Maar is ook te verwaarlozen.

                      Ik denk toch dat dat je met caravan te weinig toeren draait. Bij mijn motor komt er een heerlijke brom vanaf 3000rpm. Dan lijkt het wel alsof je een kickdown krijgt.
                      Ik persoonlijk vind de 2.2 16V een heerlijk motor. En vooral meer als voldoende power. Vind zelfs dat deze motor als een diesel rijd in de lage toeren. Omdat hij vanaf 2500rpm al goed oppakt. (dit is wel zonder caravan). Zou er iets aan de hand kunnen zijn met jouw motor?

                      #18239601
                      tim106gti
                        Lid sinds:
                        16 September 2005

                        Ik ben altijd erg zuinig op de motor geweest. Heb deze vanaf 23K in bezit altijd om de 10K olie ververst en netjes warm gereden en af laten koelen. Motor is dus totaal niet afgeragd en loopt echt als een zonnetje zowel stationair als tijdens behoorlijk doortrappen.

                        Onze caravan gaat toch wel tussen 1100 en 1200 kg met volle belading. Misschien is dat net ff teveel. Ik nader de stijgende wegen altijd met een toerental tussen 3250 en 4000 toeren en ben dan vaak genoodzaakt terug te schakelen als de toeren terug beginnen te vallen. Ik probeer altijd boven de 3000 toeren te blijven bergop. Klein voorbeeld: de meesten zullen het plateau achter Luik kennen. Daar rij ik volgas ongeveer 70 in de derde versnelling. In de 4e valt ie stil en 70 rijden in de 2e versnelling gaat me echt te gek. Ik ben sobieso niet iemand die langere tijd de motor boven de 4500 toeren laat draaien. Dat doe ik wel op de motorfiets.

                        Ik heb wel ervaren dat snelweg bergop rijden met losse auto ook niet moeiteloos gaat. Dan moet ik ook echt hoge toeren gaan rijden om te versnellen. Laatste stuk snelweg van Annecy naar Chamonix bijvoorbeeld moest ik ff terug naar 100 en daarna weer terug naar 130. Dit ging moeizaam en kostte veel tijd zelfs na terugschakelen in 4. Als pittige doorrijder vind ik dat vervelend. Zouden turbo-motoren (ook kleinere) dan juist in het voordeel zijn?

                        #18239602
                        Dolby
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 May 2008

                          In Luik dat noem je ook even een paar hele stijgende stukken. Dat hadden wij ook met onze caravan. Berg op konden we toen ook sommige stukken maximaal 50. Dat was toen er tijd met een BMW 318i met carcavan. (1000KG). Denk dat de nieuwe auto’s met kleine inhoud maar met turbo’s alleen maar slechter zijn. Die grasmachien motortjes. Kun je weggooien rond de 80.000KM zijn die blokken niks meer waard. Als ze het al halen. Ik denk persoonlijk dat een dikke motor zonder turbo handiger is dan een kleine motor met turbo’s erop. Het enige wat beter is is een diesel op die stijgende stukken want een diesel heeft veel koppel bij laag toeren tal. (dus maximaal trekkracht). De benzine heeft pas max koppel bij 4000rpm en dat is met caravan en flink stijgende stukken snelweg moeilijk te houden inderdaad.

                          Als ik in Duitsland rijd waar het mag rij ik rustig 4500rpm lange stukken waar het kan. Moet geen enkel probleem zijn voor de motor. Heb zelfs ergens gelezen dat
                          de motor continu 6000rpm veilig kan hebben.

                          #18239603
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            3000toeren op een klim is te weinig, smoren van de motor is schadelijker dan m continu 5500 / 6000toeren laten maken.

                            Daarbij is hij soepel op 5500toeren zuiniger dan smorend bij 3000 / 4000toeren.

                            Dus door “te zuinig” op je motor te zijn breng je hem meer schade toe!!

                            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                            #18239604
                            midnight black
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 December 2011

                              @Dolby wrote:

                              Met de 2.2 16V te weining vermogen. Kan ik me bijna niet voorstellen. Dan zou je inderdaad wat Willem hierboven zegt te laag in de toeren moeten zitten. Want deze motor heeft een heerlijk koppel en vermogen om mee te rijden. Ik heb net terug van vakantie heb maar 600KM gereden vol bepakt met dakkoffer alleen zonder caravan. Maar merk bijna geen verschil in rijden terwijl de auto maximaal beladen ben. Alleen het accelereren duurt iets langer dan normaal. Maar is ook te verwaarlozen.

                              Ik denk toch dat dat je met caravan te weinig toeren draait. Bij mijn motor komt er een heerlijke brom vanaf 3000rpm. Dan lijkt het wel alsof je een kickdown krijgt.
                              Ik persoonlijk vind de 2.2 16V een heerlijk motor. En vooral meer als voldoende power. Vind zelfs dat deze motor als een diesel rijd in de lage toeren. Omdat hij vanaf 2500rpm al goed oppakt. (dit is wel zonder caravan). Zou er iets aan de hand kunnen zijn met jouw motor?

                              Net terug vanaf Millau met een volbepakte Zafira inclusief 5 personen en een caravan erachter van 1200kg en ik moet zeggen dat de tijd voor mijn gevoel de “enorme” trekkracht van de Z22se in begint te halen, bij Luik zit een leuk klimmetje maar de A75 richting Millau is ook bekend om de lange klimmen en ik wordt voort behoorlijk vaak ingehaald door mede caravanners die niet de minste moeite lijken te hebben om omhoog te rijden. Maar goed er zijn voort middenklasse dieseltjes met om en nabij de 400Nm koppel….
                              Terugkomend op mijn Zafira: 1/2 litertje op de vakantierit bijgevuld over circa 3000km zwoegen waarbij hij nu bijna op 227.000 staat en geen steek heeft laten vallen. (ergste is dat de cd wisselaar is vastgelopen maar ook in Frankrijk hebben ze muziek)

                              #18239605
                              Rooie Richie
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                23 December 2004

                                Wij hebben met de Zafira 2.2 16V net de vakantie achter de rug. Eerst Denemarken (legoland daarna Kopenhagen) en daarna Duitsland (Essen en daarna Trier). Op het extreem hoog olieverbruik na, heeft ze super gereden. Zonder caravan, dat wel, maar wel goed beladen. Pakt mooi op vanaf 2600 toeren en in speelse buien nog genoeg mercedesrijders het vuur aan de schenen gelegd….. Na Sevenum wordt het olieprobleem aangepakt….

                                #18239606
                                tim106gti
                                  Lid sinds:
                                  16 September 2005

                                  @midnight black wrote:

                                  en ik wordt voort behoorlijk vaak ingehaald door mede caravanners die niet de minste moeite lijken te hebben om omhoog te rijden. Maar goed er zijn voort middenklasse dieseltjes met om en nabij de 400Nm koppel….

                                  Exact mijn ervaring…..en het zijn geen ‘dikke’ wagens die dan voorbij komen rijden. Dan vraag je je af waar die 150 pk in de grote motor zitten.

                                  Gister de caravan leeg terug gereden naar de stalling. Dat scheelt al heel veel met een beladen caravan in accelereren en brandstofverbruik. Dat viel me echt gelijk op.

                                  Gelukkig heb ik totaal geen olieproblemen met mijn 2.2. Zou dit niet ook deels voortkomen uit onzorgvuldig gebruik door de vorige eigenaren? Ik rijd die van mij vanaf 23K en ben altijd goed bezig met warm rijden, af laten koelen, tijdige oliebeurtjes en gebruikt vd Forté producten.

                                  #18239607
                                  Dolby
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 May 2008

                                    Ik kan niks zeggen over het rijden met een 2.2 16V (z22se) met caravan omdat ik zelf helaas geen heb. Maar de enige reden waarom de moderne diesel je makkelijk inhalen op grove en lange hoge stukken komt omdat de benzine auto hoge toeren moet maken op de pk’s met koppel aan te spreken maximaal koppel van de z22se is bij 4000rpm en pk bij 5800rpm. En dat is minder makkelijk om mee te rijden dan bij een diesel die rond de 2500rpm gemiddeld koppel heeft van rond de 400nm en daarom is diesel heerlijk om mee te rijden vooral als je een caravan erachter hebt hangen.

                                    ps: denk gewoon dat je er aan moet wennen om als je met een caravan rijdt hogere toeren moet rijden wat normaal tegen je principes gaat. Omdat je normaal
                                    rustig rijd qua toeren omdat het motorblok voldoende power levert.

                                    Ben afgelopen woensdag met gezin naar Movie world Germany geweest. Heb op de snelweg ook een paar dikke auto’s laten zien dat Opel Zafira (MPV) mee kan komen met de dikke wagens zoals BMW, Mercedes, Audi. De mensen maar raar aankijken als je ze voorbij rijdt met ruim 200KM per uur. Ik vind persoonlijk de
                                    2.2 16V een geweldig goede motor vooral voor op de snelweg. Heerlijk vermogen en rijdt vooral heel soepel.

                                    Nog even over het olie verbruik van mijn z22se. Bij mij maakt het niet echt uit hoe of wat ik rijd. Als ik alleen maar korte stukken rijd of lange stukken mijn
                                    olie verbruik blijft gemiddeld helaas altijd het zelfde namelijk 1 liter olie op 1200KM. Heb tijdje geleden de carterventilatie klepje nagekeken. Die was inderdaad goed
                                    vies daarna heb ik alles netjes schoon gemaakt carterfentilatie klepje, luchtinlaat waar olie in zat. Maar mijn olie verbruik blijft helaas het zelfde. Denk persoonlijk dat bij mijn blok het de klepseals zijn. Want mijn blok is rondom helemaal schoon geen olie resten te zien. Heb inmiddels nu 4000KM een olie tankje gemonteerd maar zit nog steeds geen rotzooi in. Mijn blok heeft nu bijna 220.000KM gelopen.

                                    Olie tankje gemonteerd;

                                    #18239467
                                    midnight black
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      14 December 2011

                                      Mijn ervaring is bij korte stukken relatief veel olieverbruik en op de lange afstanden, met of zonder zware belasting nauwelijks olieverbruik. Wat betreft de trekkracht; rijd meestal met caravan rond de 95 a 100km per uur, loopt dan 26 a 2700 tpm en heeft het prima naar zijn zin, benzineverbruik is in die toestand op vlakke weg met volbeladen caravan geregeld nog iets beter dan 1 op 10! Onder de 2500 moet je niet zitten met de caravan, dat vindt ie niet fijn.

                                      #18239608
                                      Dolby
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 May 2008

                                        Even een update van mijn kant met mijn Z22se olie verbruik. Met alleen woon werk verkeer korte stukken 12km enkele reis. Haal ik gemiddeld 700-750KM wanneer de melding check olie peil op BC. Mijn blok heeft inmiddels 220.000KM gelopen.

                                        Heb afgelopen weekeind ruim 700KM gereden.
                                        Nadat ik 415KM autobaan gereden had kwam op de bc de melding check olie peil. Dus meteen eerste afslag tankstation even stoppen om te controleren.
                                        Een parkeerplek gevonden. Check olie peil blijft branden. Laat de auto even stationair lopen. En na uit zetten gaat de melding check olie peil uit en blijft uit.
                                        Daarna toch maar even olie gepeild met de pijlstok en inderdaad de olie stond op +/- minimaal. Heb er toen 500ml bijgevuld. En ben daarna verder gereden naar eindbestemming. Bij de eindbestemming even 15 minuten gewacht en olie peil stond op 50%. Heb daarna nogmaals 500ml (totaal dus 1 liter) toegevoegd en daarna stond
                                        het olie peil op maximaal. Volgende dag weer 350KM autobaan gereden zonder problemen. Maar eenmaal thuis aangekomen toch na 15 minuten even weer olie gepeild en tot mijn verbazing staat het olie peil al weer op 50%. Dit zou toch eigenlijk niet mogen lijkt me. Heb wel stukken lekker door gereden maar zoveel olie verbruik lijkt me toch niet normaal?

                                        – Mijn blok is van de buitenkant helemaal schoon.
                                        – Olie dop is na mijn mening niet onder de sludge.
                                        – Olie catch tankje blijft leeg zit geen olie in
                                        – Gasklephuis blijft schoon na installatie olie catch tankje
                                        – Luchtinlaat blijft schoon na installatie olie catch tankje
                                        – Uitlaat ziet er wel van de binnenkant zwart uit.
                                        – Wanneer je met warme motor stil staat en iemand laat gas geven komt er na het gaspedaal los laten een lichte zwarte rook uit de uitlaat.

                                        Zo ziet mijn olie dop eruit? Dit is toch geen sludge?

                                        Olie dop Z22se;

                                        Zoe ziet mijn olie eruit als ik met mijn vingen langs de rand van de oliedop in het blok smeer;

                                        Onderkant Z22se blok;

                                        Auto lekt ook totaal niet. Heb dit al meerdere keren getest door middel van piepschuim stukken onder de hele auto te leggen.
                                        Maar totaal geen olie te zien. Het enige wat opvalt is dat er soms een lichte zwarte rook uit de uitlaat komt wanneer je het gas loslaat.

                                        Klein filmpje van licht zwarte rook wat soms uit de uitlaat komt na gas loslaten;
                                        Dit filmpje is gemaakt terwijl motor goed warm was.
                                        http://vid435.photobucket.com/albums/qq73/Dolbyadt/20150926_152430_zpszrvdqbh2.mp4″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                        Volgens mij buurman ziet hij ook soms een klein wolkje uit de uitlaat komen wanneer hij achter mij rijd.

                                        #18239609
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          Kleprubbers lijkt het op

                                          verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                          #18239610
                                          Dolby
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 May 2008

                                            @Wim-v6, Bedankt voor je snel antwoord. Kan ik hier nog iets aan doen? (additieven om dit tegen te gaan) of is de enige mogelijkheid een dure reparatie?

                                            Het blok rijd geweldig en is niks mis mee alleen vind het erg vervelend dat mijn olie verbruik zo hoog is.

                                            @wim-v6 wrote:

                                            Kleprubbers lijkt het op

                                            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                            #18239611
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              Weinig, behalve dure reparatie.

                                              verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                              #18239612
                                              Dolby
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 May 2008

                                                @Wim-V6, nogmaals bedankt voor het antwoord. :thumbdown Dus niks aan te doen behalve een dure reparatie klepseals vervangen dus. :cry

                                                #18239613
                                                basss27
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  11 February 2013

                                                  Dolby ik kamp momenteel met hetzelfde probleem als jij hebt met mijn x16xe blok. Het volgende wat jij aan geeft is bij mij ook zo:

                                                  Mijn blok is van de buitenkant helemaal schoon.
                                                  – Olie dop is na mijn mening niet onder de sludge.
                                                  – Olie catch tankje blijft leeg zit geen olie in
                                                  – Gasklephuis blijft schoon na installatie olie catch tankje
                                                  – Luchtinlaat blijft schoon na installatie olie catch tankje
                                                  – Uitlaat ziet er wel van de binnenkant zwart uit.
                                                  – Wanneer je met warme motor stil staat en iemand laat gas geven komt er na het gaspedaal los laten een lichte zwarte rook uit de uitlaat.

                                                  Rij je blok eens goed warm en laat hem vervolgens 10 minuten stationair draaien. Dan opeens één flinke dot gas geven. Als je kleprubbers gaar zijn, zal die een blauwe pluim uit de uitlaat geven. Heb ik ook namelijk.

                                                  #18239614
                                                  SimpleFace
                                                    Lid sinds:
                                                    14 July 2014

                                                    Er is vast iemand van het forum die het voor een redelijk bedrag kan maken denk ik. Waarschijnlijk zijn de onderdelen niet duur alleen zit er nogal wat werk aan.

                                                    #18239615
                                                    Dolby
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 May 2008

                                                      Heeft iemand ervaring met additieven om te proberen om het olie verbruik te verminderen. Heb dingen gelezen dat kleprubbers (klepseals) vast kunnen zitten. Of betekend dit toch dat ze versleten zijn. Dus niks meer zal helpen behalve nieuwe kleprubbers.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 218)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.