Remko1

Aangemaakte reacties

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • Remko1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 April 2011

      Ik kan het bericht alleen maar beamen. Mijn Insignia 1.6 turbo (A16LET) begon te pruttelen bij de koude start, in te houden bij optrekken, een gebrek aan vermogen en soms stootte de motor er bij de (koude) start een flinke wolk blauwe rook uit. Dat laatste duidt op het verbranden van olie.

      Om mijn zoektocht te beginnen, heb ik eerst de bobine er maar eens af geschroefd. Koud kunstje. Eén van de bougies dreef in de motorolie, wat in principe op een lekke kleppendekselpakking wijst. Meteen naar de garage gereden en daar ook de blauwe rook besproken. Er werd verwacht dat niet alleen de kleppendekselpakking lek was, maar dat ook de kkepsteelrubbers aan vervanging toe waren.

      Auto bij de garage gezet. Daar hebben ze het kleppendeksel gedemonteerd. De kkepsteelrubbers bleken nog in orde. Maar de carterontluchting en het inlaatspruitstuk zaten wel onder de olie. Uiteindelijk bleek het membraan van de carterontluchting, dat aan de binnenkant van het kleppendeksel zit, zo goed als verdwenen te zijn (opgelost door de olie). Nieuw kleppendeksel inclusief membraam gemonteerd. De auto rijdt direct stukken beter.

      In reactie op: cruise control opel insignia 1.6 turbo 2010 #18409721
      Remko1
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 April 2011

        Ik heb een Insignia 1.6 turbo uit 2010. Bij mij wilde de cruise control soms evenmin ingeschakeld worden. Het lampje bleef wit en dat was het dan. Op andere momenten deed hij het wel gewoon. Uiteindelijk bleek het probleem in de ECU te zitten. Dus nieuwe ECU erin. Daarna heb ik een paar jaar geen problemen meer gehad. Maar met het koude weer van de afgelopen dagen begon het gehalte opnieuw. Nu het weer iets warmer is, lijken de problemen weer verdwenen. Ik hoop niet dat het opnieuw de ECU is, want die is net een paar jaar oud en erg duur om te vervangen.

        In reactie op: Koelvloeistofprobleem #18368702
        Remko1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 April 2011

          Bij mijn Insignia met A16LET-motor ook koelvloeistoflekkage. Komt zo te zien door een slecht werkende klem bij de retourslang naar het koelvloeistofreservoir.

          In reactie op: Lichtschakelaar insignia 2009 zelf vervangen #18359242
          Remko1
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 April 2011

            Heeft iemand een idee wat zo’n lichtschakelaar voor een Insignia ongeveer kost? Nieuw, origineel. Ik weet dat er verschillende uitvoeringen zijn. En ik heb de duurste. Het gaat maar om een indicatie.

            Bedankt!

            Bij mijn lichtschakelaar begint het rubber op de grote draaiknop langzamerhand te ontleden…

             

            In reactie op: Corsa B met startproblemen #18353143
            Remko1
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 April 2011

              Ook losgehaald, maar geen effect.

              Uiteindelijk heb ik de Wegenwacht maar gebeld. En de Wegenwacht concludeert dat de krukassensor kapot is, ondanks dat die nog niet zo lang geleden is vervangen. Dus nu komt er weer een nieuwe krukassensor in. Ik laat nog weten of dat inderdaad het euvel is.

              In reactie op: Corsa B met startproblemen #18352489
              Remko1
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 April 2011

                De stekkers van de LMM en MAP-sensor opgehaald (om de beurt), maar dat maakt geen verschil.

                Verstopte katalysator… Zou dan de uitstoot niet ook moeten afwijken? Dat was wel aan de hand, maar dat lag aan de lambdasonde.

                In reactie op: Corsa B met startproblemen #18352421
                Remko1
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 April 2011

                  De koppakking is ongeveer een jaar geleden vervangen. Dus die zou eigenlijk in orde moeten zijn. Een compressietest is nadien niet meer uitgevoerd.

                  In reactie op: Welke motor kiezen? #18341636
                  Remko1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    4 April 2011

                    Bedankt voor de reacties tot nu toe.

                    Ik weet dat de versnellingsbak een euvel is bij de Insignia. Evenals bijvoorbeeld de handrem. Als alternatief voor een Insignia zou ik een Avensis kopen. Maar de Avensis heeft ook zijn gebreken. De handremmodule bij dat model gaat steevast kapot. Het onderdeel alleen al kost ongeveer 1.500 euro. Een collega van me heeft dat mogen meemaken. En ook bij de Avensis zijn de lagers in de versnellingsbak een zwak punt. Dus dat kan ik tegen elkaar wegstrepen. Vervolgens gaan ook andere zaken meespelen, zoals design en rijplezier. Daarin scoort de Insignia mijns inziens beter.

                    Ik geloof graag dat een 2.0 liter fijner rijdt. Maar die vind ik zowel in aanschaf als in verbruik net wat te duur. Dus ik beperk me vooralsnog tot de 1.6 turbo of 1.8. Zijn er problemen met de turbo zelf bekend?

                    In reactie op: Welke motor? #17848946
                    Remko1
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 April 2011

                      Dankjewel voor je reactie! Ook bedankt voor de tip waarmee je versleten zuigers/cilinders kunt ontdekken.

                      Begrijp ik uit je verhaal dat ik eigenlijk alleen maar moet kijken naar de X18XE en de rest niet? Hoe herken je het verschil tussen een X18XE en een X18XE1?

                      Groeten,
                      Remko

                      In reactie op: Welke motor? #17848944
                      Remko1
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        4 April 2011

                        Helemaal niemand die hier iets over kan melden…?

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)