Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Als de mistlampen van de Corsa C net zo “goed” zijn als van de Meriva A zou ik er niet aan beginnen. Een leuk gezicht de mistlampen in je auto maar functioneel heb je er helemaal niets aan.
De hoedenplank gaat idd niet mee omhoog. Deze is echter gemakkelijk, deels, opklapbaar. Ik heb geen probleem met de toegang tot de kofferruimte.
Passen 14″velgen?
Volgens een garagist (een universele garage) zouden deze op mijn Meriva A niet gaan passen ivm de remmen aan de voorzijde.Wat zouden de plannen van Wiebes voor de euro-4 zonder roetfilter voor consequenties hebben? Het zou toch niet moeten kunnen; een groene Duitse Umweltplakette en worden gestraft door Wiebes omdat je in een schone auto rijdt zonder DPF…
In mijn Meriva A; lijkt me dezelfde auto; gaat de stoel vanzelf omhoog als ik aan de hendel trek en de stoel niet belast. Met mijn eigen gewicht druk ik de stoel omlaag als ik aan de hendel trek.
De Corsa (X14SZ) van mijn vrouw staat ‘s zomers op 165/65/13 en ‘s winters op 145/80/13.
Is lastig. Het lukt mij met veel moeite wel. Kost vaak wel een schaafplek op de hand of de onderarm. Nu zit er wel een grote accu in mijn dieseltje.
De Meriva staat sinds vanmiddag weer op het winterrubber.
Ik heb de ramen aan de binnenkant schoongemaakt. Geeft toch weer een heldere blik op de wereld.
Even enigszins off-topic.
Wim, dank voor de info mbt het vliegwiel. Mijn Meriva heeft nu 243k gelopen en ik stap elke keer met “angst en beven” in vanwege het vliegwiel.
Het dubbelmassavliegwiel in mijn Ford Focus gaf namelijk bij ruim 200k de geest. Was ik toch weer ruim € 1000 lichter……In de meeste instructieboekjes is het hoofdstuk over de werking van de kachel/airco/ventilatie nogal uitgebreid. Gezien je vraag is dat kennelijk niet voor niets…
Ervan uitgaande dat je een Meriva-A hebt.
De knoppen “auto” en “eco” werken onafhankelijk van elkaar en hebben totaal verschillende functies.Met de knop “eco” zet je de airco aan en uit; niet meer en niet minder. Als op het display “eco” brandt is de airco uit en omgekeerd.
De knop “auto” regelt de hoeveelheid lucht (warm of koud maakt niet uit) en volgens het boekje ook de verdeling over de diverse luchtkanalen. Of de airco daarbij is in- of uitgeschakeld maakt niet uit. Als je de aanjager vol open draait zal de aanduiding “auto” op je display verdwijnen en er een balkjesgrafiek verschijnen die aangeeft hoe snel de aanjager draait. Ook als je één of meer knoppen van de luchtverdeling inschakelt zie je een weergave van welke luchtstromen er optreden; de aanduiding “auto” verdwijnt dan ook. Als je de handmatige instelling weer opheft door op de knop “auto” te drukken worden de luchtstromen weer automatisch geregeld. Als de ingestelde temperatuur veel afwijkt van de werkelijk temperatuur zal de aanjager sneller draaien dan wanneer deze waarden nagenoeg gelijk zijn.
De knop “auto” zal dus nooit je airco inschakelen.
Om je laatste vraag te beantwoorden. Er is, volgens mij, geen probleem!
Klinkt (en is misschien ook wel) een beetje verwarrend. Als de aanduiding ECO op het display verschijnt is de airco uitgeschakeld en gebruik je dus iets minder brandstof (is ECOnomisch, of voor de milieufreaks onder ons beter voor het ECOsysteem).
Als de aanduiding niet brandt geeft dit aan dat je niet ECOnomisch bent en dus de airco hebt ingeschakeld en fractioneel meer brandstof verbruikt.
Anders gezegd, je schakelt de airco in met de ECO-knop!De stand AUTO zegt iets over de verdeling van de luchtstromen, niets over het al dan niet in werking zijn van de airco.
Met ingeschakelde airco staat bij mij de temperatuur op minimaal 22, kouder is zeker ‘s zomers niet gezond. Met uitgeschakelde airco op 20 of 21.
7 december 2013 om 15:54 In reactie op: aanhaalmoment voor stalen of lichtmetalen velgen hetzelfde? #18192650Ik heb vanaag de wielen van zowel de Corsa-B als van de Meriva-A gewiseld. Wat mij opviel is dat de LM-velgen van de Meriva, aangedraaid met 110 Nm, nauwelijks los te krijgen zijn met een kruissleutel. De stalen zomerwielen van de Corsa, ook 110 Nm, zijn met gemak los te draaien.
Draai ik dan in het voorjaar de LM-velgen met een te groot moment aan?3 september 2013 om 19:07 In reactie op: Meriva A 2005 elektrische ramen sluiten niet bij afsluiten #18170807Bij mijn Meriva gaan de ramen in de voordeuren dicht als ik de sleutel naar rechts gedraaid houdt. Ik heb geen alarm.
De spiegels gaan idd alleen met het knpoje.Ik heb net een “B” ingevuld. Niet helemaal eerlijk want de Corsa is van mijn vrouw. Nieuw aangeschaft in mei 1997. Een vijfdeurs X14SZ in GLS uitvoering.
Vandaag heb ik even gelet op het geluid van mijn knipperlichten. Met de radio op een normaal niveau is de knipper nauwelijks te horen!
Ik heb me nog nooit gestoord aan het geluid. In mijn Meriva dus geen “enorm geluid”. Hoe je probleem op te lossen weet ik niet.
Bedankt, ik zal er mijn voordeel mee doen.
Ik wissel de wielen zelf en doe de naafkappen en de doppen in een plastic zak bij de wielen. Toch eentje kwijtgeraakt..
Het deel bij de achterbank hangt inderdaad een beetje. Echt vlak liggen doet de plank zeker niet. Wellicht wordt het optisch iets beter als je de leuningen van de achterbank/-stoelen helmaal in de achterste stand zet. Een kier houdt ik echter ook altijd.
Ik heb het idee dat mijn “kachel” de laatste tijd wel eens hetzelfde euvel heeft.
Als het woord ECO zichtbaar is op het display dan is de airco uit. Het systeem functioneert dan als een normale kachel in de auto met die toevoeging dat je de gewenste temperatuur kunt instellen.
Als je de rechterdraaiknop helemaal naar links draait zet je de fan uit en daarmee eigenlijk ook het hele systeem.
Als je op de AUTO knop drukt zoekt het systeem de gewenste luchtstroomverdeling. Als je op één of meerdere knoppen drukt die een andere luchtstroomverdeling aangeven (voorraam, voeten, interieur) verdwijnt het woord AUTO. Dit kun je terugkrijgen door op de AUTO-knop te drukken.
De airco af en toe gebruiken is een goed plan. Bij lage buitentemperaturen (lager dan ca +4) werkt de airco niet. Als het buiten wat vochtig is weet ik zeker dat je de airco gaat gebruiken.Volgens mij heeft mijn Meriva (cosmo, 2004) wel parkeerlichten die je middels de richtingaanwijzer kunt inschakelen.
Of het gaat passen weet ik niet.
Wel weet ik dat je ongeveer 6% harder gaat rijden bij dezelfde stand van je snelheidsmeter; 100 Op de teller is dus 106. In elk geval iets om rekening mee te houden.
Ook krijg je een afwijking in de kilometerteller; 100 kilometer op je teller is in werkelijkheid dan zo’n 106 km.Mijn Meriva 1.7 CDTI heeft een Z17DTH motor met 74kw/101pk. Dit staat ook vermeld op het Nederlands kentekenbewijs.
-
AuteurBerichten