OpelChristiaan

Aangemaakte reacties

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: 2 liter opvoeren maar hoe? #18304080
    OpelChristiaan
      Lid sinds:
      30 September 2011

      Ik vind het leuk dat er jonge mensen zijn die interesse hebben in een oude auto. Ik wil ook mijn ervaring delen.
      Ik heb 16 Jaar geleden een originele Opel Manta GSi gekocht uit 1985. Af fabriek heeft een 2.0 CIH 110 pk. Dit is op zich prima voor een auto van net iets meer dan 1000kg. Als snel wilde ik meer rijplezier uit mijn Manta halen. Ik ging ieder jaar wel mee met een toerit in of door Duitsland. Dit omdat ik het meest geniet als ik aan het rijden ben met mijn auto. Als je sportief gaat rijden met je auto kom je erachter dat die oude Opel af fabriek hier en daar wat te kort schiet. Ik heb tijdens het rijden bedacht dat een betere wegligging, iets meer vermogen en betere remmen mijn plezier in het rijden wel zou verhogen. Op een gegeven moment houden de standaard remmen er mee op in de bergen. Een oude Opel staat bekend om zijn zwakke remmen. Ik ben begonnen met het verbeteren van de wegligging. De Manta is voorzien van een set veren en schokbrekers van het merk Billstein. Ook heb ik in de langsdragers van de achteras nylon bussen geperst. Dit heeft er voor gezorgd dat ik een stuk sneller door de bochten kan. Vervolgens heb ik de remmen aan de voorkant vervangen voor geventileerde schijven met iets grotere remklauwen. Dit heeft het remvermogen aanzienlijk verbeterd. Nu blijft de Manta goed remmen tijdens een dag toeren in de bergen. Ik heb altijd het idee gehad dat 140 pk voldoende is om leuk te sturen. De vermogens toename heb ik gerealiseerd door de montage van een RVS groep-N uitlaat. Ook heb ik de Manta voorzien van een nokkenas set van Irmscher. Vervolgens heb ik het gasklephuis uitgehoond om de motor van meer lucht te voorzien. Uiteindelijk komt er, na het afstellen op de testbank, 130 pk uit het blok. Nu wil ik nog een verstelbaar nokkenas tandwiel plaatsen, zodat de afstelling nog net iets beter kan. Hiermee hoop ik nog een paar extra pk’s te vinden. Dit alles heeft er voor gezorgd dat ik met meer plezier door de bergen rijd.
      Mijn advies is;1 zorg dat de basis van de auto goed is. 2 Bedenk dan wat je wil met je auto. 3 En neem vervolgens de tijd om te doen wat je wil.
      Ik heb er bewust voor gekozen om de 2.0 subtiel op te voeren. Ik kan nu nog mee doen met het concours, hij lijkt van buiten nog origineel. Is originaliteit niet belangrijk, maar wil je wel snel door de bochten rijden dan zou ik voor een viercilinder kiezen. En dan bedoel ik een 2.0 16v of een 2.4 8v, omdat dit compacte motoren zijn. Iedere kilo voor de vooras zit in de bochten in de weg. Wil je alleen snel zijn op het rechte stuk dan zou ik voor een 6 cilinder kiezen. En dan vind ik een ouderwetse 3.0 in lijn wel leuk staan in een oude Opel. Wil je losgaan op het circuit dan zou ik ook losgaan met je auto. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met je hobby.

      In reactie op: Manta A + B, verschillen in uitvoeringen/bouwjaar #18273026
      OpelChristiaan
        Lid sinds:
        30 September 2011

        kijk, toch leuk om te lezen dat er meer mensen met een goed gevoel naar huis reden. :thumbup ;)

        In reactie op: Manta A + B, verschillen in uitvoeringen/bouwjaar #18273024
        OpelChristiaan
          Lid sinds:
          30 September 2011

          Om de klasse Manta B origineel goed te kunnen keuren heb je heel veel kennis en ervaring nodig. Dit kun je niet in een jaar tijd opdoen. Er zijn heel veel verschillende uitvoeringen. Ook zijn er veel vreemde combinaties geleverd. De kunst is inderdaad om de nette auto’s er uit te halen. Dit vergt ook al veel kennis. Er zijn auto’s die er op het eerste oog zeer netjes uitzien, maar bij nauwkeurig onderzoek toch minder origineel zijn dan ze lijken. Dan valt er over de term origineel ook nog te discussiëren. Ik vind het concours van de Manta club een leuk evenement. Dit omdat er tijdens het weekend redelijk veel mooie auto’s komen. Het belangrijkste is dat je zelf tevreden bent met je auto. Naar mijn idee is het bijzaak welke plaats je haalt bij het concours. Afgelopen jaar ben ik derde geworden met het concours, toch vond ik dat ik met de mooiste Manta van het concours naar huis reed. De andere twee auto’s waren in een betere staat maar ik zou niet willen ruilen. Indien je daadwerkelijk wil keuren met het concours zou ik, als ik jou was, contact opnemen met de Manta club.

          In reactie op: Manta b1 SR 1981 #18137094
          OpelChristiaan
            Lid sinds:
            30 September 2011

            Hoi,

            in het Topic groene B-Manta, op pagina 2 ongeveer halverwege, heb je een foto waar het achterscherm is verwijderd.
            Deze Manta heeft ook gordels achterin. Op deze foto kun je zien hoe het zit. Ik weet niet of het echt zo hoort te zitten, maar volgens mij ziet het er wel origineel uit.

            Groetjes,

            In reactie op: ombouw van 1.6 naar 2.0 gsi #18220566
            OpelChristiaan
              Lid sinds:
              30 September 2011

              @PeterOpel wrote:

              Heb een 1.6 berlinetta gekocht en wil deze na de keuring ombouwen naar een 2.0 gsi met de getrag 5 bak.
              Welke dingen moeten er nu juist aangepast worden ? Ben nu op het gemak de onderdelen aan het shoppen …
              Wie kan me wegwijs maken?
              Alvast bedankt!

              Beste Peter,

              je hebt een pm.

              Groetjes,

              Christiaan

              In reactie op: steekassen manta 400 as #18197078
              OpelChristiaan
                Lid sinds:
                30 September 2011

                Ik ben in het bezit van een originele Manta GSI en zit wel eens te dromen over de wegligging van een Manta 400, zonder het uiterlijk van mijn GSI aan te passen. Bij een Manta 400 wordt de kont naar het asfalt gedrukt als je gas geeft, dat geeft een betere grip.
                Bij een standaard GSI wordt de achterkant omhoog getild, en dat zorgt voor het doorslaan van het wiel.
                Het doorslaan van het wiel heb ik al redelijk ondervangen door betere schokdempers en veren onder de auto te plaatsen. Ook heb ik enkele rubbers van de achterwielophanging vervangen door nylon bussen. Op dit moment werkt het redelijk, zonder dat het comfort geheel weg is. Om de wegligging nog verder te verbeteren zonder op comfort in te leveren had ik bedacht dat ik een achterwielophanging van een 400 onder mijn GSI zou plaatsen. En dat ik de steekassen van mijn GSI in de as zou plaatsen, zodat ik mijn originele GSI velgen onder mijn auto zou kunnen houden. De rijeigenschappen van een 400 en de looks van een GSI. Nu heeft een vriend van mij al verteld dat het eigenlijk niet te doen is om een achterwielophanging van een 400 onder een GSI te plaatsen ivm de vele aanpassingen aan het chassis. Begrijp ik nu uit bovenstaand dat het eigenlijk technisch ook niet mogelijk is?

                In reactie op: Hoe verwijder ik de hoofdsteunen van Recaro stoelen? #18179775
                OpelChristiaan
                  Lid sinds:
                  30 September 2011

                  moet ik dan de zwarte stof van de rugleuning ook verwijderen?
                  Of kan ik er zo bij?
                  Ik heb gisterenavond gekeken en ik kon geen borgpen vinden.
                  Toen wist ik nog niet waar ik naar moest zoeken, misschien dat ik het nu wel kan vinden.
                  Ik heb de zwarte stof wel los gehad, maar ik zag alleen maar geel schuim.
                  De zwarte stof zat ook nog achter de stang waar het middenstuk aan vast hoort te zitten.
                  Ik durfde de zwarte stof niet verder weg te halen, omdat ik bang was dat de stof zou scheuren.

                  In reactie op: Hoe verwijder ik de hoofdsteunen van Recaro stoelen? #18179773
                  OpelChristiaan
                    Lid sinds:
                    30 September 2011

                    Moet ik dan de zwarte doppen bovenop de stoel verwijderen?
                    Die doppen zitten volgens mij vast geplakt aan de bovenkant van de stoel.
                    Hoe krijg ik die er van af zonder de stoel te beschadigen?

                    In reactie op: remdrukverdeler nu met foto! #17504705
                    OpelChristiaan
                      Lid sinds:
                      30 September 2011

                      ik heb bij mijn GSI ook even gekeken.
                      Bij mij zit er niet zo’n messing kleurig vierkant blokje onder, maar een zwart rond blokje waar leidingen van en naar gaan.
                      Dit zwarte ronde blokje ligt niet verticaal zoals bij Stefan maar horizontaal.
                      Aan mijn auto is wat dat betreft nog nooit aan gesleuteld, dus ik dit is een van de originele montage wijze.
                      Hoe het werkt moet je mij niet vragen, maar ik weet uit ervaring dat mijn auto goede remmen heeft.
                      Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

                      In reactie op: Zwarte deur- kofferbaksloten Manta-B #18082198
                      OpelChristiaan
                        Lid sinds:
                        30 September 2011

                        D-gek, je hebt voor een gedeelte ongelijk. Het slothuis van een Kadett past prima in de deur van een Manta. Ik vind het ook goed staan. Het binnenwerk van een slot van een Manta past er ook in. Er zijn echter twee kleine verschillen waardoor het niet zou lukken. Bij een Manta kun je het binnenwerk van het slot twee kanten op draaien hier zijn twee vlakjes voor weggelaten. Bij een Kadett kun je maar 1 kant op draaien. Dit is met de dremel wel op te lossen. Het andere verschil is dat aan de achterkant van het slot een klein vlak stukje zit wat uitsteekt en waar de veer achter blijft zitten die er voor zorgt dat het slot weer terugveert naar de middenstand. Dit vlakke stukje zit bij het slothuis van de Kadett op een andere plaats dan bij de Manta. Ik denk dat het komt omdat de slotvergrendeling bij een Kadett bovenop de deur zit, en bij een Manta in het midden meer naar voren op de deur. Hier moet ik nog een oplossing voor zien te vinden.

                        In reactie op: Zwarte deur- kofferbaksloten Manta-B #18082196
                        OpelChristiaan
                          Lid sinds:
                          30 September 2011

                          dat het niet past is het risico als je onderdelen van een ander type aan de hand van een kleine foto gaat bestellen.
                          als je nooit wat probeert kom je ook nooit verder.
                          als het het resultaat opleverd wat ik voor ogen heb, dan durf ik deze gok wel te wagen.
                          over het algemeen zijn de onderdelen bij oude Opels vrij universeel.

                          In reactie op: Zwarte deur- kofferbaksloten Manta-B #18082194
                          OpelChristiaan
                            Lid sinds:
                            30 September 2011

                            ze zijn besteld.
                            2 schuine en 1 rechte.
                            nu maar kijken of het past, lukt of staat.
                            heb ik weer wat te rommelen van de winter.

                            In reactie op: Zwarte deur- kofferbaksloten Manta-B #18082192
                            OpelChristiaan
                              Lid sinds:
                              30 September 2011

                              Bedankt voor de moeite.
                              Ik heb hem al gevonden in de catogerie carrosserie.

                              In reactie op: Zwarte deur- kofferbaksloten Manta-B #18082191
                              OpelChristiaan
                                Lid sinds:
                                30 September 2011

                                Waar heb je die gevonden?
                                Wat is het bestelnummer?
                                Welke catoferie?
                                Ik heb in de catogerie kadett-D, nieuw in de shop, alleen een rechte gevonden.
                                Degene die jij hebt gevonden lijkt wel erg veel op wat ik zoek.

                                In reactie op: Zwarte deur- kofferbaksloten Manta-B #18082189
                                OpelChristiaan
                                  Lid sinds:
                                  30 September 2011

                                  Aangezien je sleutel op meerdere manta’s past ging ik er vanuit dat er in ieder slot dezelfde plaatjes zouden zitten, maar dan in een andere volgorde.
                                  Dit blijkt in de praktijk toch anders te zijn. Ik kreeg het slot niet passend op de sleutel van mijn huidige auto. Nu wil ook het geval dat het dekseltje wat naar binnen gaat als je de sleutel in het slot steekt is afgebroken. Dus dit slot is niet meer geschikt voor mijn auto. Op Cope-Parts heb ik een zwart slothuis gevonden voor een D-kadett, maar deze is volgens mij toch anders dan die van een Manta. Kan het zijn dat de deuren van een Manta meer naar binnen lopen dan de deuren van een D-kadett? Op de foto te zien is de achterkant van de ring die tegen de deur aan komt bij een D-kadett recht en bij een Manta-B schuin.

                                  In reactie op: Zwarte deur- kofferbaksloten Manta-B #18082187
                                  OpelChristiaan
                                    Lid sinds:
                                    30 September 2011

                                    kijk, nu begrijpen we elkaar.
                                    Dit is precies het advies wat ik zocht.
                                    Ik heb al een slot bekeken, daar zit geen schroefje in wel een veertje.(een extra uitdaging)

                                    Werkt het bij dit slot hetzelfde als bij een cilinder van de buitendeur van je huis?
                                    Daar zitten veertjes en palletjes van verschillende lengte in.
                                    Als je de sleutel in de cilinder steekt komen alle palletjes op een lijn te staan, zodat je de cilinder rond kan draaien, vervolgens kan je de deur open doen.

                                    Bedankt.

                                    In reactie op: Zwarte deur- kofferbaksloten Manta-B #18082185
                                    OpelChristiaan
                                      Lid sinds:
                                      30 September 2011

                                      Met sloten demonteren bedoel ik de sloten uit elkaar halen.
                                      Ik ga ze zeker verwijderen uit de auto.
                                      Dan kan ik het chroom er eerst goed vanaf schuren.
                                      En dan de losse onderdelen spuiten.
                                      Het uit de deur of kofferklep verwijderen van de sloten dat is niet zo’n probleem, echter de sloten zelf uit elkaar halen dat heb ik nog nooit geprobeerd.
                                      Het schijnt zelfs mogelijk te zijn dat ik de reserve sloten passend kan maken op de originele sleutel van de auto.
                                      Dit lijkt mij wel een uitdaging voor aankomende winter.
                                      Als ik de sloten zwart spuit dan zitten ze zeker niet meer in de deur of in de klep van de kofferbak.
                                      Je hebt hier met een mierenneuker te maken, het is niet voor niets dat ik mij aan de chrome sloten stoor.

                                      In reactie op: Zwarte deur- kofferbaksloten Manta-B #18082183
                                      OpelChristiaan
                                        Lid sinds:
                                        30 September 2011

                                        Nu vind ik alleen de buitenste ring zwart, te weinig zwart.
                                        Ik ga de sloten demonteren (als dat lukt) en dan zwart spuiten.
                                        Ik twijfel nog of ik het afdichtingsplaatje ook zwart spuit, ik ben namelijk bang dat je dat snel beschadigd met de sleutel erin doen.

                                        In reactie op: Zwarte deur- kofferbaksloten Manta-B #18082180
                                        OpelChristiaan
                                          Lid sinds:
                                          30 September 2011

                                          Bedankt voor de reactie.

                                          Dat wordt dan inderdaad een knikkerbusje.
                                          Heb ik die reserve set ook niet voor niets bewaard.
                                          Neem ik gelijk de portiergrepen mee, dan zijn ze dezelfde kleur zwart.

                                          In reactie op: Nieuwe oldtimerregeling #17942900
                                          OpelChristiaan
                                            Lid sinds:
                                            30 September 2011

                                            wil je zeggen dat een oldtimer voor dagelijks gebruik goedkoop is?
                                            Ik ben enkele jaren in het bezit geweest van 3 manta’s. Twee manta’s gebruikte ik voor woon- werk verkeer. En de derde, de beste heb ik niet dagelijks gebruikt. Op een gegeven moment heb ik de twee manta’s die ik voor woon- werk verkeer gebruikte weg gedaan. Ik bleef maar sleutelen of lassen, er was altijd wel wat. Ik heb een honda civic gekocht van 5 jaar oud. Deze was nog te betalen. Met de honda was het gewoon instappen en rijden. Ieder jaar keuren en een beurt, voor de rest geen gesleutel. Hij gebruikte ook nog eens veel minder brandstof. Deze auto heb ik na vijf jaar nog redelijk kunnen verkopen. Als ik nu terug kijk heb ik in die vijf jaar veel minder kosten gehad, dan ik met die twee manta’s had. Ook al had ik die derde manta er nog bij. De manta was op dat moment nog niet wegenbelasting vrij. In de winter schorste ik de manta altijd. Omdat ik hem als tweede auto had kon ik ook een oldtimerverzekering afsluiten. Dat kost maar euro 100,-.

                                            Kortom volgens mij is het goedkoper om een goedkoop en zuinig alternatief naast de manta te rijden. Dan de manta voor dagelijks gebruik in te zetten. Dus het verhaal van rijkeluispeeltje gaat er bij mij niet in.
                                            Natuurlijk heb je een auto om er in te rijden, daar is hij tenslotte voor gemaakt. Ik vind het ook geen probleem om zo af en toe dwars van een rotonde af te komen. Echter in winter probeer ik hem zo veel mogelijk binnen te houden. Ik wil toch zo lang mogelijk van mijn hobby genieten. En mijn hobby is, lekker sturen in de manta.
                                            Ik vind dat de mensen die de auto in de zomer en winter dagelijks gebruiken gewoon wegenbelasting kunnen betalen. Volgens mij is hun hoofddoel om goedkoop te rijden, en niet om oude auto’s in ere te houden.
                                            Ik moet wel zeggen dat ik het stiekem wel leuk vind als ik een oldtimer ziet rijden ook al is het winter.

                                            groetjes,

                                            Christiaan

                                            In reactie op: Nieuwe oldtimerregeling #17942896
                                            OpelChristiaan
                                              Lid sinds:
                                              30 September 2011

                                              wat een geklets over een oldtimer regeling.

                                              De enige juiste manier zou zijn; je auto voldoet pas aan de oldtimer regeling ( belastingvrij ), als hij 30 jaar of ouder is, als je hem als tweede auto op je naam hebt staan, en als je er maximaal 5000 km per jaar mee rijd. Als je hier niet aan voldoet moet je gewoon wegenbelasting betalen. Het zou de regering sieren als ze dezelfde voorwaarden toepassen voor de auto’s die nu al wegenbelasting vrij zijn, maar nog geen dertig jaar oud.

                                              Groetjes,

                                              Christiaan

                                              In reactie op: Roestvorming Meriva A 2006 #17914817
                                              OpelChristiaan
                                                Lid sinds:
                                                30 September 2011

                                                Bedankt voor je reactie.

                                                Het eerste jaar is de auto wel dealer onderhouden. Ik weet niet wanneer de carrosserie inspecties plaats moeten vinden. De auto heeft nog maar 75000 km gereden. Als de auto in het eerste jaar al een carrosserie inspectie had moeten hebben, dan is de dealer al nalatig geweest. Inderdaad je mag er redelijkerwijs van uit gaan dat een auto na vijf jaar geen sporen van roest mag vertonen.

                                                In reactie op: Roestvorming Meriva A 2006 #17914811
                                                OpelChristiaan
                                                  Lid sinds:
                                                  30 September 2011

                                                  Hallo,

                                                  zijn er nog mensen die ervaring hebben met bovenstaande?
                                                  Gaarne jullie reactie.

                                                  Bij voorbaat dank.

                                                  Groetjes,

                                                  Christiaan

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)