Manta b1 SR 1981

Forumindex Forums Modellen Manta Manta b1 SR 1981

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 202)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257300

    cruez
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 674
    • Offline
    • Lid sinds:
      11 July 2006

    Na 8 jaar trouwe dienst als daily en na een aanrijding met vluchtmisdrijf deze winter heb ik besloten mijn manta een facelift te geven.

    Nieuw plaatwerk wordt door mijn lasser geplaatst:

    steenplaat voor, onderste rand in de koffer nieuwe wielrand linksachter, plaatje aan voorraam en plaatje aan de deurdrempel.

    ikzelf plaats een rechter donorportier, donor bruine motorkap, donor linker voorscherm, donor linker koplamp.

    Daarna gaat ie naar mijn spuiter die hem gaat opschuren en een nieuwe laklaag zal voorzien.

    Nu een vraagje de binnenkamp van de donorstukken vertonen hier en daar vliegroest. Met welke materialen (schuur, producten?) krijg ik deze het best weg?

    Mijn idee was om ze eerst grondig te reinigen

    daarna schuren met schuurmachine en roterende staalborstel en wat daarna best erop spuiten? Ik dacht aan zinkspray?

    Graag jullie advies… foto’s volgen

    in betere tijden:


    #18137023

    DevilraY
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 485
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 January 2005

    Ontroesten, ook vliegroest moet je grondig doen. Het minste of geringste corrosieproduct wat je laat zitten gaat onherroepelijk verder corroderen. Het beste is stralen, maar dat gaat niet altijd met plaatwerk, dus inderdaad, schuren en borstelen.

    Vervolgens op kaal metaal altijd een epoxyprimer of een etsprimer gebruiken. Aan zinkspray moet je niet beginnen.

    #18137024

    MantasticB1
    Participant
    • Topics 24
    • Reacties 815
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 October 2006

    in Nederland heb je producten van het merk HG in de winkels, dat is ook een etsende roestomvormer bij die de roest in witte poeder omvormt, daarmee kun je iig de roest “binden” om weg weg te kunnen schuren. :thumb verder idd borstel om je machine maar niet te heet laten worden door te hard schuren! dan krijg je een golfplaat.

    #18137025

    manta1988
    Participant
    • Topics 34
    • Reacties 456
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2008

    geen zinkspray gebruiken, dat kan je er allemaal weer afhalen als je de laklaag gaat zetten. op de kale plekken een epoxy primer zetten.die hoef je ook niet weg te halen als je de primer erop zet. ff scotsbrite eroverheen en primer eroverheen zetten als je aan het spuiten van de auto toe bent. minimaal een half uurtje wachten nadat je de auto in de primer gezet hebt en dan je laklaag erover ivm met het mat slaan van de lak door de primer. En dan een mooie laag blank eroverheen, tenminste als dat de bedoeling is :thumbup

    #18137026

    mantaray
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 608
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 November 2004

    voor de mensen die kleine stukjes willen spuiten is er nu ook 2K epoxy primer in spuitbussen
    hoef je niet je compressor en verfspuit tevoorschijn te halen :D

    http://www.nonpaints.com/nl/2k-epoxy-primer-in-spuitbus-auto-k-spraymax/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18137027

    Stender
    Moderator
    • Topics 110
    • Reacties 3140
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 April 2009

    @mantaray wrote:

    voor de mensen die kleine stukjes willen spuiten is er nu ook 2K epoxy primer in spuitbussen
    hoef je niet je compressor en verfspuit tevoorschijn te halen :D

    http://www.nonpaints.com/nl/2k-epoxy-primer-in-spuitbus-auto-k-spraymax/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Werkt dat goed qua roestwering?

    '80 Opel Manta B1
    '15 Opel Corsa E
    '97 Suzuk

    #18137028

    mantaray
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 608
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 November 2004

    dit schrijft de fabrikant er bij :

    2K EPOXY Primer in Spuitbus beschermt metalen oppervlakken maximaal tegen roest en heeft goede etskwaliteiten op alle ferrometalen en lichte legeringen.

    #18137029

    Stender
    Moderator
    • Topics 110
    • Reacties 3140
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 April 2009

    Ik dacht dat je er ervaring mee had, vandaar :thumb

    '80 Opel Manta B1
    '15 Opel Corsa E
    '97 Suzuk

    #18137030

    mantaray
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 608
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 November 2004

    ik gebruik de blikken verf met epoxy primer zelf mengen en dan met de verfspuit aan de slag
    maar dan doe ik vaak grotere delen tegelijk
    die busjes zijn dus wel een uitvinding voor mensen zonder compressor en die toch zelf de auto willen voorbereiden

    je moet wel zorgen dat alle roest verdwenen is voor je de primer aanbreng
    ik spreek uit ervaring dat ik toch wat plekjes niet goed hebt ontroest en ja na een paar jaar komt er toch weer blaasjes in de lak op die plaatsen
    ondanks het gebruik van 2K epoxy primer / 2K primer / 2K aflak

    #18137031

    kadettsr
    Participant
    • Topics 39
    • Reacties 641
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 March 2006

    Denk er aan dat je niet met je blote handen aan de carrosserie komt.
    handen zit zuur aan, wat op blank materiaal altijd weer zal gaan roesten.
    Dus even je handen door het schuurstof halen voordat je aan de koets komt
    en ontvetten met wasbenzine! Rest heeft allemaal veteigenschappen.

    #18137032

    cruez
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 674
    • Offline
    • Lid sinds:
      11 July 2006

    dus even samenvatten wat hierboven staat.

    goed ontroesten aan de hand van roestomvormer en staalborstels(die hg moet hier ook wel te vinden zijn)

    daarna ontvetten met (wasbenzine het beste?), niet met de handen eraanzitten

    en daarna 2K primer erop? nog een opmerking hierbij. Ik lees op fora dat deze primer in een beperkte tijd moet overspuiten? klopt dit?

    #18137033

    mantaray
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 608
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 November 2004

    primer of grondlakken moet je niet lang mee blijven rondrijden , wat ik heb begrepen ( ben geen verf expert ! ) is een primer of grondlak openen van structuur
    waardoor de weersinvloeden , of vervuiling in de lak trekt met later alle gevolgen van dien

    #18137034

    rodneymolijn
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 33
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 May 2012

    Omdat ik zelf ook lekker bezig ben me auto te herstellen/overspuiten (n’ ascona )
    en toevallig ik zelf spuiter ben, ;) hier oplossing voor je probleem..

    Een goede lak opbouw begint bij:

    Schoonmaken
    ontvetten
    De roest weghalen evt tot het kale staal,
    Afblazen
    Met een niet pluizige doek & ontvetter, ontvette,

    Een washprimer of een Epoxy gebruiken. daarna met grondverf overspuiten
    ( je spuiter zal van een van dit wel gehoord hebben.)

    Met dit kan je dan lang blijven rijden, De grondverf moet toch nog eens terug geschuurd worden voor een Mooi glad eindresultaat.

    ;)Succes

    #18137035

    cruez
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 674
    • Offline
    • Lid sinds:
      11 July 2006

    Wat bedoel je juist met roest weghalen evt tot blanke staal? En gebruik je ook een product naast het schuren om de roest weg te halen?
    Mvg

    @rodneymolijn wrote:

    Omdat ik zelf ook lekker bezig ben me auto te herstellen/overspuiten (n’ ascona )
    en toevallig ik zelf spuiter ben, ;) hier oplossing voor je probleem..

    Een goede lak opbouw begint bij:

    Schoonmaken
    ontvetten
    De roest weghalen evt tot het kale staal,
    Afblazen
    Met een niet pluizige doek & ontvetter, ontvette,

    Een washprimer of een Epoxy gebruiken. daarna met grondverf overspuiten
    ( je spuiter zal van een van dit wel gehoord hebben.)

    Met dit kan je dan lang blijven rijden, De grondverf moet toch nog eens terug geschuurd worden voor een Mooi glad eindresultaat.

    ;)Succes

    #18137036

    DevilraY
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 485
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 January 2005

    Ontroesten doe je mechanisch: stralen, borstelen of schuren. Ligt aan wat je ontroest, niet alles kan je stralen. Borstelen en schuren is veel arbeidsintensiever maar kan je ook voor dun plaatwerk gebruiken. Zelfs met borstelen moet je oppassen dat je er niet te veel warmte in steekt (vervormen).

    Roestomzetters en andere chemische dingetjes om roest weg te krijgen, begin er niet aan, het is slecht voor jezelf en de roest krijg je op deze manier eigenlijk nooit weg.

    #18137037

    cruez
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 674
    • Offline
    • Lid sinds:
      11 July 2006

    @devilray wrote:

    Ontroesten doe je mechanisch: stralen, borstelen of schuren. Ligt aan wat je ontroest, niet alles kan je stralen. Borstelen en schuren is veel arbeidsintensiever maar kan je ook voor dun plaatwerk gebruiken. Zelfs met borstelen moet je oppassen dat je er niet te veel warmte in steekt (vervormen).

    Roestomzetters en andere chemische dingetjes om roest weg te krijgen, begin er niet aan, het is slecht voor jezelf en de roest krijg je op deze manier eigenlijk nooit weg.

    dus dan beter ook geen bindmiddel voor roest om makkelijker te kunnen schuren?.

    #18137038

    cruez
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 674
    • Offline
    • Lid sinds:
      11 July 2006

    nog vraagje

    ik heb zo’n kunstoffen 2 delige voorspoiler (gte achtig) deze heb ik los gemaakt maar nu zijn 2 bouten afgebroken die aan de voorschermen bevestigd worden. Kunnen die draadeindjes uit het plastiek gedraaid worden?

    voorbeeldfoto’s

    #18137039

    DevilraY
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 485
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 January 2005

    Bindmiddel wordt vaak gebruikt om het roestproces stil te zetten. Je smeert dan een bindmiddel over de dichte laag corrosieproduct. De gedachte hierachter is om het doorroesten tegen te gaan. In sommige gevallen kan dit uitstekend werken, weet ik uit eigen ervaring. Een heel goed bindmiddel is bijvoorbeeld Owatrol.

    Dit is echter een lapmiddel om de schade niet erger te laten worden. Het is geen oplossing voor het uiteindelijke probleem. Als je de roest echt gaat verwijderen is een bindmiddel bovendien meer een last dan een zegen, schuren en borstelen wordt een stuk lastiger en het geproduceerde stof is nog slechter voor de gezondheid, dan alleen de roest.

    Die draadeindjes zijn er wel uit te draaien m.b.v. bijvoorbeeld een waterpomptang als de draad toch al beschadigd is. Anders als je er plek voor hebt, twee moertjes erop draaien, contra tegen elkaar indraaien en met een sleutel eruitdraaien.

    #18137040

    usbstick
    Participant
    • Topics 7
    • Reacties 1647
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 February 2012

    ik gebruik por 15 , eerst roets zo goed mogelijk weg halen, daarna etsen, dan goed afspoelen en sealer erover.. werkt als een trein

    #18137041

    cruez
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 674
    • Offline
    • Lid sinds:
      11 July 2006

    @usbstick wrote:

    ik gebruik por 15 , eerst roets zo goed mogelijk weg halen, daarna etsen, dan goed afspoelen en sealer erover.. werkt als een trein

    por 15 is dan het etsproduct?

    en de sealer is dan 2K primer?

    #18137043

    usbstick
    Participant
    • Topics 7
    • Reacties 1647
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 February 2012

    nee por 15 dat is een ets middel en de sealer hoort erbij..je moet het maar eens opzoeken op google..

    #18137044

    cruez
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 674
    • Offline
    • Lid sinds:
      11 July 2006

    2e vraagje hoe krijg je de spiegels van het driehoekje? (zijn van binnen verstelbare spiegels)

    #18137045

    rodneymolijn
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 33
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 May 2012

    Met roest weghalen bedoel ik Schuren, (slijpen als het heel erg is,)
    zoals jij aangaf het Vliegroest is zal je met P180 of P280 (of iets wat daartussen zit een heel eind komen. ;)

    @cruez wrote:

    Wat bedoel je juist met roest weghalen evt tot blanke staal? En gebruik je ook een product naast het schuren om de roest weg te halen?
    Mvg

    @rodneymolijn wrote:

    Omdat ik zelf ook lekker bezig ben me auto te herstellen/overspuiten (n’ ascona )
    en toevallig ik zelf spuiter ben, ;) hier oplossing voor je probleem..

    Een goede lak opbouw begint bij:

    Schoonmaken
    ontvetten
    De roest weghalen evt tot het kale staal,
    Afblazen
    Met een niet pluizige doek & ontvetter, ontvette,

    Een washprimer of een Epoxy gebruiken. daarna met grondverf overspuiten
    ( je spuiter zal van een van dit wel gehoord hebben.)

    Met dit kan je dan lang blijven rijden, De grondverf moet toch nog eens terug geschuurd worden voor een Mooi glad eindresultaat.

    ;)Succes

    #18137047

    cruez
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 674
    • Offline
    • Lid sinds:
      11 July 2006

    2e vraagje hoe krijg je de spiegels van het driehoekje? (zijn van binnen verstelbare spiegels)

    #18137048

    cruez
    Participant
    • Topics 27
    • Reacties 674
    • Offline
    • Lid sinds:
      11 July 2006

    @devilray wrote:

    Bindmiddel wordt vaak gebruikt om het roestproces stil te zetten. Je smeert dan een bindmiddel over de dichte laag corrosieproduct. De gedachte hierachter is om het doorroesten tegen te gaan. In sommige gevallen kan dit uitstekend werken, weet ik uit eigen ervaring. Een heel goed bindmiddel is bijvoorbeeld Owatrol.

    Dit is echter een lapmiddel om de schade niet erger te laten worden. Het is geen oplossing voor het uiteindelijke probleem. Als je de roest echt gaat verwijderen is een bindmiddel bovendien meer een last dan een zegen, schuren en borstelen wordt een stuk lastiger en het geproduceerde stof is nog slechter voor de gezondheid, dan alleen de roest.

    Die draadeindjes zijn er wel uit te draaien m.b.v. bijvoorbeeld een waterpomptang als de draad toch al beschadigd is. Anders als je er plek voor hebt, twee moertjes erop draaien, contra tegen elkaar indraaien en met een sleutel eruitdraaien.

    Ben je dat zeker dat deze eruit kunnen? heb al geprobeerd zonder resultaat met vis-grip. ik ben als de dood om de spoiler te slopen door te veel kracht te zetten…

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 202)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.