Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik heb even de wetten en regels nagekeken, en ook een mail gestuurd naar de RDW. Daaruit komt naar voren dat de auto (in mijn plan een benzine) alleen moet worden voorzien van emissiebestreidende voorzieningen in de vorm van een catalysator en een lambda-sonde. En zit verder, als individuele zelfbouw auto, niet aan de zogenoemde EURO-Normen gebonden zoals de productieautos.
Mail van de RDW;
Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
Voor een individuele zelfbouw auto is het voor wat betreft de milieu-eisen anders geregeld:
Het niet-seriematig geproduceerd voertuig met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking (benzinemotor) is voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
Het niet-seriematig geproduceerd voertuig met verbrandingsmotor met compressieontsteking (dieselmotor) voor wat betreft verontreiniging voldoen aan de permanente eisen.Ok, maar hoe zit het precies met mijn voorbeeld van de A16XER? Zitten daar ook meerdere units aan vast? Ik zoek een beetje de mogelijkheden wat betreft motoriek en het overbouwen van zo’n motor naar mijn project.
Weet bijvoorbeeld van mijn Astra H dat er een ECU, REC, stuurkolom computer en dergelijke heeft, en dat hangt allemaal een beetje aan elkaar. Of kan ik ze ook weglaten en alleen de ECU gebruiken (misschien ook de stuurkolom ivm startonderbreker?).Ik moet dat van de emissies even navragen bij de RDW, omdat er een aantal regels anders is tussen productie- en zelfbouwvoertuigen. Met een zelfbouw hoeft er tenslotte ook geen crashtest te worden gedaan en bestaat er geen ‘catalogusprijs’ voor je BPM.
Die Ford Taunus ga je wat dat betreft niet meer op kenteken krijgen, met als strop dat het een productievoertuig is.
Mocht ik dan toch aan een euro 5 blok moeten beginnen, zit ik dan niet met een hoop computers zoals bij de Astra H?
Bijvoorbeeld met een A16XER uit een Astra J, kan ik daar dan enkel de ECU van overzetten en het beestje draait?Verder ga ik niet aan een donor-body beginnen met alle respect. Ik weet dat het veeeel makkelijker is om een Kever of 2CV kaal te plukken en enkel het onderstel te gebruiken, maar dat is voor mij niet het doel van het project.
Ben benieuwd wat zo’n 150pk op een voertuig met het streefgewicht gaat doen van 600kg ^_^
Weet je toevallig wat er aan zo’n blok nog hangt wat betreft sensoren? Sowieso lambda, maar verder?Ik weet bijvoorbeeld dat ik niet zomaar een motor uit een Astra H kan trekken en gebruiken, omdat er een aardig spinnenweb aan computers aan hangt. En het gaat een FWD blok en bak worden in een RWD auto. Kortom; de motor boven de achteras hangen.
Ik ga uit van een kostenplaatje tussen de 6 en 7000 euro. En alles wat ik niet onnodig extra uit hoef te geven, kan ik natuurlijk besparen en/of investeren in wat anders. Zo heb ik via mijn werkgever een goedkope leverancier van metaal gevonden, en heb ik een gratis werkplaats plus een collega die mechanisch heel technisch is.
Verder ben ik op de hoogte van de kosten, regels van de RDW en wettelijke eisen aan een eigen voertuig.Wat ik probeer te zeggen; ik kom niet beslagen ten ijs.
Bout is los en een moer met aardingskabel ook, maar de startmotor komt niet van zn plaats…
Startmotor te vast.
Even ter duidelijkheid; dit is het luikje wat onder het punt van de 2 aandrijfassen zit?Startmotor krijg ik al niet los…
Zit daar geen olie achter dan?
Is dat de afdekplaat aan de onderzijde?
Ik krijg de bak niet los :/
Volgens mij zijn alle boutjes los, ook die van de steun bij de kachel. Ook de steun aan de voorkant is volledig los, maar hij geeft niet mee.
Heb al een schroevendraaier in de gleuf getikt, maar hij wil niet verder.Het is geen 65 euro waard, maar kan hetzelfde ^_^
https://www.dropbox.com/s/2m9o2s99dkarvvn/20160506_154333.jpg?dl=0
Hmm, zo’n balkje is geen slecht idee. Vanmiddag even eentje in elkaar zetten. Weet iemand toevallig de breedte van de motorkap?
Moet nog even wat gaan bedenken hoe ik dat ga doen.
Ik kan helaas niet tot het einde van de maand wachten, omdat m’n vriendin de auto nodig heeft.Ik wil het liever hier voor de deur doen als dat mogelijk is. Had wel iets gelezen over het laten zakken van het subframe. Maar ik denk dat ik niet veel ruimte nodig heb om enkel het lager te vervangen?
Koppelingsset kan ik wel doen, maar die is 15k geleden al gedaan, zonder lager -_-. Dat krijg je met vorige eigenaren…
Kan ik de bak iets lostrekken en het lager uitwisselen, of is dat te simpel gedacht?Zijn de schokdempers (evt met veren) uit te wisselen tussen een Astra G en een Astra H? Qua bouwvorm lijken ze mij hetzelfde, maar de maten ben ik niet zeker van.
Iemand die deze vergelijking al eens heeft gedaan?
Krijg je wel gewoon spanning op de contactdoos van je auto?
Heb wel gehad dat er steeds problemen waren met de richtingaanwijzers (snel knipperen en na 6 keer uit). Oplossing was er 24V lampjes in te zetten op alleen de richtingaanwijzers.
Mijn theorie is dat de raw teveel stroom trekt, het systeem gaat klagen en daarom de lampjes uitschakelt.
Voorbeeld;
12 watt lampjes
12 watt / 12 volt = 1 ampere (per lampje)
12 watt / 24 volt = 0,5 ampere (per lampje)Misschien dat jou auto gerelateerd hieraan gaat klagen? Is maar een theorie…
Mja, maar met de auto die ik op het oog heb, scheelt het 82,- per maand. Dus dan is het zeker een goede optie om hem weg te doen.
Bij mij komende de partijen aan met een bedrag van rond de 1800 euro. Kan net zo goed de computer eraan hangen en hem terugstellen op 150.000 km, dan levert hij meer op, maar veranderd verder niets.
Was 2 jaar geleden happy dat ik op tijd op Marktplaats had gekeken. Precies de dag dat de advertentie er stond, had ik gereageerd. De volgende dag langs geweest en gaf de verkoper al aan dat er die dag nog 8 mensen hadden gereageerd. :PIk zat zelf te denken aan een prijs van rond de € 4.500, want in deze (goed onderhouden) staat, zijn ze vrij schaars, losstaand van de extra’s.
20 mei 2015 om 06:31 In reactie op: Stuur trilt tijdens remmen Astra H GTC 2007 1.9 CDTI 120pk #18284912Hoeft niet, kan wel. Eerst begint het lager geluid te maken, daarna stil en vervolgens kan hij weer geluid gaan maken of compleet sneuvelen. Iets wat veel mensen niet weten van lagers :)
19 mei 2015 om 20:14 In reactie op: Stuur trilt tijdens remmen Astra H GTC 2007 1.9 CDTI 120pk #18284910Toch adviseer ik je even je voorwielen op speling te controleren, voornamelijk de wiellagers.
19 mei 2015 om 10:10 In reactie op: Stuur trilt tijdens remmen Astra H GTC 2007 1.9 CDTI 120pk #18284905@cleanwhore wrote:
auto blijft wel mooi in 1 lijn rijden, stuur vasthouden merk ik het ook mr in mindere maten!
19 mei 2015 om 07:34 In reactie op: Stuur trilt tijdens remmen Astra H GTC 2007 1.9 CDTI 120pk #18284904Of het vlak achter de remschijf is niet schoon :P Als er een steentje tussen de remschijf en de wielnaaf zit, is er in principe al kans op onbalans.
-
AuteurBerichten