Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Zoals ik het nu kan zien (je plaatje is niet echt duidelijk!), zou ik een plaat l aten maken met 6 gaten. 4 voor de bevestiging en 2 onderaan voor het trekhaakje. De 6cm kun je dan gaan uitmeten, zodat je met je 6 gatenplaat uitkomt.
13 december 2020 om 23:25 In reactie op: Astra H station L35 versnellingspook volledig los #18401538Als die andere ring niet defect is, probeer deze te laten maken van Aluminium. Deze kan je CNC laten frezen. Echter, moet je wel een vriend/kennis hebben die dit kan, anders gaat het flink in de papieren lopen. Het kan ook zijn, dat het net zo veel kost als een nieuwe bestellen bij Opel….. Je kan ook naar de sloop. Dat haal je er zo vanaf.
Hi Liviu2004.
We will do this in English, because I know you have better knowledge in that, HiHi.
What I want is a permanent power source and not the original way. Sometimes it’s more convenient to have constant 12V on it. With a switch and a relay at the back I can off it, whenever I like :happy02: China is full of these crap!
Can you tell me where I can locate the X1. I know it must be in the front. I guess it’s a big connector. In the spring I need to measure on the wire’s of the airbag. There’s a communication error with the right door sensor. The X1 is part of it.
Can you help me with Diagrams of the Zafira A 2004-2005? There will be a lot of checking and improvements for me to make in the spring….
:good-job: Thanks mate!
Heb jij de OP-COM al werkend? Misschien heb je dezelfde problemen als ik had. Ik heb ‘m werkend gekregen onder Win 10
Ik heb de Kit met WP gekocht van SKF. Doe ik ook niet weer, want er zat een defecte spanrol in! Na vele uren sleutelen en denken kwam ik hier achter. Aan de spanrol is niks te zien!
Overigens is het een tamelijk makkelijke klus, mits je de gereedschappen hebt en een goede vervangingskit!
Originele sensor gekocht en problemen zijn voorbij. Bij deze auto voor mij alleen nog maar originele Elektronica-onderdelen. Heb geen tijd om onnodige- en onzinnige diagnoses te doen!
Ik gooi ze er bij 50.000 eraf. Heb ze vroeger al eerder zien knappen. Goed, toen zat er geen spanrol op en dat verlengt de levensduur wel enigszins. Als het goed is heb je een X18Xe1 of zoals bij mij een Z18XE. Voor de riem maakt het niet veel uit.
Pas op! Ik heb dit klusje pasgeleden gedaan en heeft me veel problemen opgeleverd! Had en setje van SKF en hier zat een defecte spanrol in (niks aan te zien!!). Je kan er niet meer vanuit gaan, dat de aftermarket top spullen levert. Heb de riem er wel 3 keer op en af gehad en op tijd gezet omdat de riem telkens een tand verschoof. Zelfs een Opel monteur wist het niet meer en opperde dat ik ‘m maar naar de sloop moest brengen. Natuurlijk niet! Voor mij konden het alleen maar de rollen, waterpomp en spanrol zijn (Gelukkig alle oude spullen bewaard…). Met de laatste begonnen en was meteen raak. Hij loopt nu als een naaimachine, met een nieuwe goedwerkende spanrol! Overigens is het makkelijk zelf te doen, maar met dit krijg je er veel hoofdpijn bij!
Let ook op de kabel van de nokkenas-sensor. Die van mij was helemaal verteerd en dat geeft op den duur storingen
Weet ik, maar er wordt zoveel beweerd door ‘zogenaamde kenners’! Dan is het moeilijk om het goede van het slechte te scheiden :help:
Wat mij stoort, is dat de aftermarket het willens en wetens B-keus en afkeur op de markt brengt! Je kan er gewoon niet meer vanuit gaan dat het product goed is! Het verhaal van hierboven is veel groter. Had ook nog een niet goede spanrol, uit een kit van SKF, waardoor het geheel telkens een tand versprong. Je kan je wel voorstellen dat ik hoofdpijn kreeg, doordat ik de Zafira niet aan het draaien kreeg met sensor van Rydex.
Nog wel een positieve kant :happy02: : Ik heb veel geleerd en weet nu veel van de Z18XE en de elektra. Ook weet ik dat ik bij groot onderhoud (en dat deed ik deze keer), elke keer als ik een deel heb gedaan, kijk of het allemaal nog werkt. Nu heb ik alles gedaan, voordat ik de Zafira weer ging starten. Nooit te oud om te leren :toppie:
Dit is weliswaar een oud topic, maar ik heb gemerkt dat niet iedere aftermarket sensor het (goed) doet. Om hoofdbrekens te voorkomen, zet ik mijn verhaal hier neer. Mijn oude sensor deed het nog wel, maar de isolatie om de draden waren compleet weg. We willen natuurlijk geen problemen in de toekomst! Om goedkoop te beginnen heb ik er 1 gekocht van het merk Rydex. Dit resulteerde erin, dat de auto totaal niet wilde starten en geen MIL/code! De oude er weer in (draadjes uit elkaar) en starten, lopen! Als 2e heb ik een Valeo gekocht. De auto wilde starten en geen MIL! Ik dacht ik ben klaar, maar helaas. Na 25Km te hebben gereden zonder problemen, volgende dag starten, na moeizame start wilde ie lopen, maar wel met lampje “auto/steeksleutel”! P340. Een 3e gekocht van Delphi. Ook hiermee geen succes, P340! Toen maar een VDO gekocht. Heb hier een testrit mee gemaakt en geen problemen. Overigens is de VDO een rebranded Siemens. Kijk maar naar de foto’s hieronder. 1e origineel en 2e de “VDO” met weggehaalde GM- en Siemens-logo. Voor mij nu alleen maar origineel. Scheelt een hoop (onnodige) zoekwerk en hoofdbrekens!
No, that’s indeed too far away! By the time I am there, you will tell me the Engine is now crap, hi hi.
It comes straight away, Sometimes it starts easy and SVS comes on straight away, sometimes it takes far longer and it switches from SVS to MIL. Same code though.
I know that a lot of Mechanics are sh*t for brains, that’s why I maintain my own. Anyway, can I conclude that you are livong near Enschede? If so, then you know why I am cutting on the costs. I live near Acciaplantsoen and that area is markt as a “Vogelaar” wijk!
If you do so, maybe you can borough me a sensor to see if that’s the problem. I just don’t have the money to buy the sensor (you can’t return them) and go to ACTronics in Almelo for a complete otverhaul!
The Rydex had the same or similar problem as you described, so without scope I figured out that the signal must have been bad or complete the opposite wave. Crankshaft +, Camshaft – that equals 0. The ecu sees a signal, so no faults! Initially the Valeo worked, but gave up after 20 Km’s.
I hope you can help me out…
Dank je voor het antwoorden! Ik heb dit meer gelezen, wat ik dan interessant waarom dit zo is. Wat is er dan anders in die van GM en Siemens/VDO? Er zijn niet Hall-gever fabrikanten… Nog steeds vind ik het vreemd. dat ik op 2 pinnen +5V meet!
Because I’ve seen you’re using a translator, I will translate it correctly for you from Dutch to English:
Thank you for your re ply! I’ve seen/read this more, but what I find interesting is why is that the others won’t work. What is the different in the ones of GM and Siemens/VDO? There are not so many Hall-sensor manufacturers…. Still I find it odd, to see +5V on 2 pins!
Bedankt voor de info, weer wat geleerd. En idd, de Z18XE1 heeft nooit bestaan! De Z18XEP en XER wel. https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=Z18XEP&ie=utf-8&oe=utf-8
Gisteren en vandaag aan het stoeien geweest met OP-COM en de airbag module. Ik had 4 foutcodes en 1 storing, waarvan er nu nog 1foutcode 1 storing bestaan. De connectors iets verbogen voor een beter contact. en weg waren 3 storingen. Nu blijven “82 Passenger Side Airbag Sensor Circuit Malfunction” en een niet functionerend SRS waarschuwingslampje over.
Hieronder de lijst van OP-COM. Graag zou ik willen weten, waar iets nog niet goed zit, zoals de CRC-errors 14/15. Hoe hoog de Ohmse weerstanden maximaal mogen zijn. Zit er in de SRS-waarschuwingslicht een lampje of een LED?
Hieronder een rapport van OP-COM:
Selected model>,2005,Zafira,Body,Airbag 10
Control Unit: 12
Unhandled KW82 CRC Error Detected! 14
Unhandled KW82 CRC Error Detected! 15
KW82 protocol initialized. 17
ECU ID= BG,09229303,S1604204,445215,0805, 19
Measuring blocks information: 22
Variant-Coding,10 24
Version,SAB8x 25
Airbag Configuration,Driver&Passenger 26
Pretensioner Configuration,Driver&Passenger 27
Side Airbag Configuration,Driver&Passenger 28
Curtain Airbag Configuration,Driver&Passenger 29
Seat Occupied Detection,Not Used 30
System Voltage,12.55 V 31
System Voltage Status,Okay 32
Driver Airbag Squib Circuit Resistance,2.94 Ohm 33
Passenger Airbag Squib Circuit Resistance,2.24 Ohm 34
Driver Pretensioner Circuit Resistance,2.59 Ohm 35
Passenger Pretensioner Circuit Resistance,2.59 Ohm 36
Driver Side Airbag Squib Circuit Resistance,2.56 Ohm 37
Driver Curtain Airbag Squib Circuit Resistance,2.74 Ohm 38
Driver SAS Message Status (Side Airbag Sensor),Okay 39
Passenger Side Airbag Squib Circuit Resistance,2.68 Ohm 40
Passenger Curtain Airbag Squib Circuit Resistance,2.76 Ohm 41
Passenger SAS Message Status (Side Airbag Sensor),Interrupted 42
Reset Pretensioning Devices After Activation (DTC67),Inactive 43
Reset Driver Side Airbag After Activation (DTC68),Inactive 44
Reset Passenger Side Airbag After Activation (DTC69),Inactive 45
Telltale (Check Light),On 0V 46
Passenger SAS Communication Error (Side Airbag Sensor),Timeout Bef. ID. 47
Driver SAS Communication Error (Side Airbag Sensor),None 48
Driver SAS Initialisation Status (Side Airbag Sensor),Okay 49
Passenger SAS Initialisation Status (Side Airbag Sensor),Wait For ID. 50
DTC set since,240 51
SOD Timer (Seat Occupied Detection),10 52
Deployment Readiness of Passenger Airbag & Passenger Side-Airbag,Yes 53
PPD Sensor (Passenger Presence Detection), 54
CSD Sensor (Child Seat Detection), 55
SOD Status (Seat Occupied Detection),No Preload 56
Child Seat Detection Telltale,Off 12V 57Bedankt voor je info!
Echter, er zijn verschillende modificaties op deze motor geweest zo ver ik weet. De oude serie (dus niet de Z18XE1) heeft bijvoorbeeld een ander oliefilter. De 1 is een los filter element en de ander een blikje. Ook zit er bij mij geen EGR-klep meer op. Ik weet het niet zeker, maar denk dat deze serie van motoren erin is gekomen, vanaf de facelift. In NL ongeveer april 2003 tot September/Oktober 2005. Die van mij is van Augustus, productiedatum 08-03-2005.
Dat KM-tooltje ken ik niet en ook nog nooit gebruikt. Ik zet altijd streepjes. Ik ga het samen met mijn oude heer doen en wij letten onderwijl op de streepjes! Jouw methode is natuurlijk beter (en ik zou nog eerder de nokkenassen vast zetten), maar onze methode doen wij al sinds de E18NV, C16NZ, C18NZ en de A16DMS (~=X16XE). Die laatste heb ik in 2019 nog gedaan en loopt nog steeds en is pas nog door de APK gekomen. Anyway, nogmaals bedankt voor de info! :happy02:
Zafira A. Had je kunnen zien aan de Z18XE. Volgens mij heet die in de B Z18XEP
[quote quote=18377203]Airbag ecus zit altij in de midden. Altijd. Maakt niet uit welke auto is.[/quote]
Dat is ook logisch, maar verstopt onder de versnellingspook uit het zicht….. Valt niet te zien, tenzij je de middenconsole compleet eruit haalt.
Heb het zelf gevonden! Onder de schakelpook. Wat een plek!!
Is er niet iemand met TIS2000 die daaruit een fotootje hier kan plaatsen. Zal mij flink helpen!
[quote quote=18377159]Het blijkt inderdaad toch de accu te zijn. Deze heb ik vervangen en hij start als een zonnetje. Ik kan zelfs de datum weer instellen wat voorheen niet ging. Deze bleef terug springen naar 2000. Maar nu heb ik de accu vervangen en de airco stopt er ineens mee. Ik ga ervan uit dat dit gewoon toeval is. [/quote]
Mooi dat het weer werkt en mooi dat je het komt melden! De elektronica heeft een minimum spanning nodig van ongeveer 10V. Bij een slechte accu bij groot verbruik, neem je start-aktie, moet de accu zoveel uit zich persen, dat de spanning onder de 10V zakt. Als dit maart lang genoeg duurt, gaan instrumenten “uitvallen” en komen in de nulstand terecht, als de spanning weer boven de 10V komt. Dit heb je ondervonden door je klok op fabrieksdatum (01-01-2000), maar ook bijvoorbeeld je radio.
Dat van de airco hoeft geen toeval te zijn. Ik zou om te beginnen eens kijken of de aircopomp wel inschakelt. Het kan maar zo een relais zijn, die niet (goed) meer werkt!
Het zou idd een slechte accu kunnen zijn en misschien daarbij een slechte massa. Het geluid zou van een relais kunnen zijn, welke je hoort tikken, omdat de spanning beneden de bedrijfsspanning komt. Eerst accu vervangen (Lenen van iemand) om dat alvast uit te sluiten!
[quote quote=18375126]BIJ PIEPEN ALTIJD MULTIRIEM VERVANGEN[/quote]
Maar dan wel compleet, dus niet alleen de riem!
Ik zie het nu ook. Was een Meriva A. Jammer! Ik wil geen dump maken, is me te veel werk. Heb andere zaken te repareren (SRS/Airbag probleem).
[quote quote=18375183]Ik zou de ecu overigens niet laten repareren bij actronics, kun je over een half jaar toch weggooien.[/quote]
Dat kun je net zo makkelijk van een 2e Handse kunnen zeggen. Ik denk dat je pech hebt gehad met je reparaties. Bedenk, dat met name elektronica gemaakt wordt voor een bepaald aantal bedrijfsuren. Daarbovenop komen nog trillingen en krimp/uitzetten door kou/warmte van de motor. Dat heeft een 2e Handse natuurlijk ook. Als het gerepareerd is, is het vaak wachten op het volgende component dat defect raakt. Bij jouw dus 6 maand! Als je dat ding bekijkt, met name de bonddraadjes, dan vind ik het nog een wonder dat het 15 jaar mee gaat. Is gewoon een waardeloze constructie op een slechte plek vanwege krimp/uitzetten! Wat mij betreft: nr. 1 Nieuw, 2 Repareren en 3 2e Hands. Je portemonnee telt natuurlijk ook heel erg mee. Voor mijzelf denk ik sloop van een laag KM en zo jong mogelijke auto en dan neem ik de gok! :applause02:
Dit is uitzoekwerk… Ik neem nu aan, dat je technisch bent. Kijk eens bij stekkers op corrosie of smeer de draaipunten en eventueel de motor.
-
AuteurBerichten