Astra G Z18XE nokkenassensensor stuk?

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G Z18XE nokkenassensensor stuk?

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231943
    derartz
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 January 2011

      Hallo heren,

      Ik heb een Astra G Sport Edition II uit 2003 type: Z18XE.

      Met behulp van de rem+gas pedaal knippercode diagnose test krijg ik foutcode 0340. Nokkenassensensor fout.

      Weet iemand wat hier de consequensies van zijn?

      Alvast bedankt?

      #17808131
      robert_corsa
        Lid sinds:
        16 May 2009

        ik wil hier ook wel meer over weten:)

        #17808132
        OPCdriver
          Lid sinds:
          1 August 2009

          Uitleescomp. kost 4 tientjes , je hebt inmiddels OBDII die lees je zo niet meer uit , :hmmz
          (volgens mij) en met zo’n uitlees comp. kun je gelijk ook codes verwijderen. :thumbup

          #17808133
          Baas J.
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 May 2008

            je auto gebruikt nu alleen krukaspositiesensor om de inspuiting te berekenen. Je auto gaat nu meer benzine verbruiken.
            Vervangen is overigens zeer simpel.

            #17808134
            derartz
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 January 2011

              [rquote=1856020&tid=141651&author=Baas J.]je auto gebruikt nu alleen krukaspositiesensor om de inspuiting te berekenen. Je auto gaat nu meer benzine verbruiken.
              Vervangen is overigens zeer simpel.[/rquote]

              ja dat is mooi om te horen dat het simpel is, maar ik ben helaas geen automonteur. Heb wel een aardige afiniteit met electrotechniek. Weet iemand waar die sensor zich bevind?

              #17808135
              Baas J.
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 May 2008

                Ja, tussen je nokkenastandwielen aan de linkerkant van je blok onder je distrikap (duidelijk genoeg)?

                Zit vast met 1 torx boutje, langs boven eruit trekken.

                #17808136
                Nick-GSI
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  auto trekt niet verder dan 4000 toeren, dat ie meer gaat verbruiken is onzin. Bij een G moet daarvoor het bovenste gedeelte van de distributie kap los en daar zit ie achter met 2 torx boutjes

                  #17808137
                  Baas J.
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 May 2008

                    1 torx

                    Van toeren is onzin.

                    #17808138
                    b07
                      Lid sinds:
                      24 February 2009

                      [rquote=1855926&tid=141651&author=derartz]Hallo heren,

                      Ik heb een Astra G Sport Edition II uit 2003 type: Z18XE.

                      Met behulp van de rem+gas pedaal knippercode diagnose test krijg ik foutcode 0340. Nokkenassensensor fout.

                      Weet iemand wat hier de consequensies van zijn?

                      Alvast bedankt?[/rquote]

                      zover ik weet start die slecht en ,verbruikt die meer
                      benzinzine/diesel met een kapotte nokkenassensor

                      #17808139
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        als de nokkenassensor kapot is kan de motor (normaal) niet meer toeren maken als 4500 toeren.

                        starten duurt vaak ook langer.

                        Willem

                        #17808140
                        Nick-GSI
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          [rquote=1856071&tid=141651&author=Baas J.]1 torx

                          Van toeren is onzin.[/rquote]

                          Jij bent in de war met een X18XE we hebben het hier over een Z18XE small block die zit met 2 vast ( ik kan het weten, werk bij de dealer en zie ze dagelijks )

                          #17808141
                          Baas J.
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 May 2008

                            je hebt gelijk, my bad x18xe is 1 boutje ja :)

                            #17808142
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Inderdaad, Zowel De X14XE C16XE X16XE X16XEL Z16XE X18XE1 Z18XE motoren hebben m inderdaad vast zitten met 2 boutjes, dit zijn ALLEN smallblock 16V motoren.

                              en dat ie niet meer toeren kan maken dan 4000 (=4500 toeren), en dat ie meer KAN gaan verbruiken, kan zeker komen door de nokkenassensor, wat mijn Zus kwam zelfs Stil te staan door een kapotte nokkenassensor, en ja Baas J. met de door jouw bedoelde C18XE C18XEL X18XE X20XEV X22XE Y22XE Z22XE motor (namelijk een X20XEV.)

                              Deze begon met inhouden zonder melding van het motorlampje, na een dag of 2 hikte ie hevig en begon EINDERLIJK dat lampje te branden, meer dan 4500 toeren kon ook niet zodra het lampje brandde

                              met uitlezen dus storing nokkenassensor, deze vervangen (zonder stekkeraanpassing!!) en de auto rijdt als ie lang ervoor niet meer heeft gedaan.

                              Willem

                              #17808143
                              derartz
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 January 2011

                                [rquote=1856084&tid=141651&author=Nick-GSI][rquote=1856071&tid=141651&author=Baas J.]1 torx

                                Van toeren is onzin.[/rquote]

                                Jij bent in de war met een X18XE we hebben het hier over een Z18XE small block die zit met 2 vast ( ik kan het weten, werk bij de dealer en zie ze dagelijks )[/rquote]

                                Mmm van dat toereltal is bij mij niet te sprake. Ik kan gewoon door trekken tot maximaal toeren zeg maar. Hij loopt ongeveer 1 op 13 dus of hij dan meer benzine verbruikt weet ik niet.

                                Wat wel vreemd is dat soms tijdens het starten de motor niet meteen aanslaat, maar er een sec langer over doet. Dan gaat wel het motormanagement lampje + traction control lampje branden.
                                Vervolgens motor uitzuiten en bij opnieuw starten is alles verholpen.

                                Kan dit ook met die nokkenassensensor te maken hebben?

                                #17808144
                                Nick-GSI
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  ja dat kan

                                  #17808145
                                  corsaagsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Bij onze Astra G met Z16SE motor had ik dezelfde storing, slecht aanslaan en vreemd lopen.. Gaf toen ook aan Nokkenassensor fout, maar hier bleek een softwareupdate voor te zijn en hierna heb ik het nooit meer gehad (ruim een jaar geleden)

                                    Raar maar waar!:afro

                                    #17808146
                                    derartz
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      27 January 2011

                                      heren heren… HIERBIJ DE OPLOSSING!!! Het zit hem toch in de nokkenassen sensor!

                                      ik heb dit topic ooit gestart, maar het is gefixt nu.

                                      nou luister… in december 2010 kocht ik een mooi blauwe astra g sport edition 2 z18xe. Gekocht bij een toyota garage want daar had ik m’n starlet ingeruild. op de dag dat ik hem kwam ophalen was het gelijk raak. de monteur had voor mij de auto gepoetst en wel uit de garage gereden en buiten voor mij klaar gezet, motor laten draaien. toen ik weg wilde rijden zuchte ik al want het lampje van traction control brande continue. storing dus. nou omdat er allemaal sneeuw lag dacht ik dat het daardoor kwam ik ging ik maar gewoon rijden, maar onder het rijden op de normale weg bleef tc lampje branden. dus ik maar omdraaien om navraag te doen. Geen probleem zeiden ze, rij hem maar binnen en dan kijken we. En jawel hoor de auto in de garage gezet en geen storing te zien:S. nou dus toch maar naar huis gereden en drie weken aan gekeken hoe het ging met de storing.
                                      wat blijkt nou. de storing treed op, op een echt willekeurig moment, weer of geen weer, 5 min boodschappen doen en weer naar huis willen rijden… storing bij starten wtf!!
                                      het leek erop dat de storing optreed als de motor in een bepaalde stand staat. omdat ik in omgeving den bosch woon en de auto in de buurt van roermond gekocht had wilde ik eerst zelf even ontdekken wanneer het probleem nou optrad.

                                      Op dit forum las ik dat je zelf ook storingen kunt uitlezen dmv gas+rem tegelijk indrukken en vast houden daarna op contact zetten en de storingen worden zichtbaar in het dashboard middels knipper methode. hij gaf storing op de nokkenassensensor. Toevallig wist ik dat de garage deze ook vervangen had want voordat ik de auto kocht hadden zij ook last van deze storing, werdt me door de garage gebeld.

                                      Omdat ze verkopende partij op dat moment ook niet wist wat het dan kon zijn raden ze mij aan om naar een opel garage te gaan op kosten van de toyota garage in limburg.
                                      Opel garage in veghel (lathouwers) zei dat die storing kon optreden als de distributieriem één tandje verkeerd erop gelegd was. toyota in limburg had deze voor dat ik hem kocht ook vervangen. Uiteindelijk was er tussen beide garage’s afgesproken dat de opel garage de distributieriemafstelling mocht nakijken + software updaten van de auto.

                                      Probleem was niet verholpen. Later heb ik de toyota garage gebeld in limburg en uiteindelijk de auto daar voor drie dagen achtergelaten.

                                      Het probleem was niet dat de startmotor teveel stroom trok wat ze als eerste gecontroleerd hadden, maar de nokkenassensensor welke ze dus 3 maanden eerder vervangen hadden was zoals hun het zeggen “een niet originele sensor van opel” maar een andere van fabrikant X. Er bleek gewoon verschil te zitten tussen beide sensoren, terwijl ze beide bedoelt waren voor astra g, betiteld als nokkenassen sensor. Qua uiterlijk zagen ze er ook hetzelfe uit, maar nu het verschil na dit ontzettend lange verhaal….

                                      Sensor van “origineel opel” had een montagesteuntje welke 2 mm dunner was als de montagesteun van sensor leverancier X. Hierdoor komt de sensor van leveancier x na montage in de auto ook 2 mm verder van de nokkenassen sensor te zitten. En zodra de nokkenas in een bepaalde positie staat bij het starten ga die “imitatie” sensor een te laag signaal af naar het MM waardoor er dus storing optreed.
                                      Oplossing volgens de toyota garage: het monteren van een originele opel nokkenassensensor ipv leverancier X.

                                      Kosten voor de toyota garage: factuur van opel garage 252 euro. + 3 dagen zoeken naar storing.

                                      Wat een getyp, maar hopelijk hebben jullie er wat aan!!

                                      #17808147
                                      derartz
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        27 January 2011

                                        oja… volgens opel lathouers uit veghel ging het lampje van traction control ook branden tijdens de storing van de nokkenassen sensor ter verduidelijking van de storing. Dit had dan wel niet met TC te maken, maar de reden dat ook het TC lampje ging branden is om duidelijker te maken dat er iets niet goed is / storing aanwezig is.

                                        vond het zelf een beetje raar verhaal, maar na uitlezen bleek echt alleen een storing op de nokkenassen sensor te zijn.

                                        #17808148
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          Tja ik heb al heel wat imi sensoren geplaatst, toch vrij weinig ellende mee gehad.

                                          Sensor is trouwens niet specifiek voor de Astra-G, maar eerder toegeschreven aan een serie motoren:

                                          en dat is de 1e en 2e generatie smallblock 16V motoren (als volgt: X14XE Z14XE C16XE X16XE X16XEL Z16XE X18XE1 Z18XEL Z18XE)

                                          als iemand de volgende keer zo’n probleem heeft kan ie misschien aan de hand van de bovenstaande motorcodes een juiste sensor vinden.

                                          Let wel op, de stekker is gewijzigd rond 1998 / 1999

                                          Willem

                                          #18392661
                                          JayJay
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            8 June 2020

                                            Dit is weliswaar een oud topic, maar ik heb gemerkt dat niet iedere aftermarket sensor het (goed) doet. Om hoofdbrekens te voorkomen, zet ik mijn verhaal hier neer.        Mijn oude sensor deed het nog wel, maar de isolatie om de draden waren compleet weg. We willen natuurlijk geen problemen in de toekomst! Om goedkoop te beginnen heb ik er 1 gekocht van het merk Rydex. Dit resulteerde erin, dat de auto totaal niet wilde starten en geen MIL/code! De oude er weer in (draadjes uit elkaar) en starten, lopen! Als 2e heb ik een Valeo gekocht. De auto wilde starten en geen MIL! Ik dacht ik ben klaar, maar helaas. Na 25Km te hebben gereden zonder problemen, volgende dag starten, na moeizame start wilde ie lopen, maar wel met lampje “auto/steeksleutel”! P340. Een 3e gekocht van Delphi. Ook hiermee geen succes, P340! Toen maar een VDO gekocht. Heb hier een testrit mee gemaakt en geen problemen. Overigens is de VDO een rebranded Siemens. Kijk maar naar de foto’s hieronder. 1e origineel en 2e de “VDO” met weggehaalde GM- en Siemens-logo. Voor mij nu alleen maar origineel. Scheelt een hoop (onnodige) zoekwerk en hoofdbrekens!IMG_20201010_134406IMG_20201010_134345

                                            #18392676
                                            liviu2004
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 April 2014

                                              Inderdaad. Bekend bekend bekend, imitatie sensoren werkt niet.

                                              #18392736
                                              JayJay
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                8 June 2020

                                                Weet ik, maar er wordt zoveel beweerd door ‘zogenaamde kenners’! Dan is het moeilijk om het goede van het slechte te scheiden :help:

                                                Wat mij stoort, is dat de aftermarket het willens en wetens B-keus en afkeur op de markt brengt! Je kan er gewoon niet meer vanuit gaan dat het product goed is! Het verhaal van hierboven is veel groter. Had ook nog een niet goede spanrol, uit een kit van SKF, waardoor het geheel telkens een tand versprong. Je kan je wel voorstellen dat ik hoofdpijn kreeg, doordat ik de Zafira niet aan het draaien kreeg met sensor van Rydex.

                                                Nog wel een positieve kant :happy02: : Ik heb veel geleerd en weet nu veel van de Z18XE en de elektra. Ook weet ik dat ik bij groot onderhoud (en dat deed ik deze keer), elke keer als ik een deel heb gedaan, kijk of het allemaal nog werkt. Nu heb ik alles gedaan, voordat ik de Zafira weer ging starten. Nooit te oud om te leren :toppie:

                                                 

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.