Zafira a 2.2 16v 2001 slecht starten

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira a 2.2 16v 2001 slecht starten

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18376918
    MarcoMegens
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 May 2020

      hoi

      Mijn zafira 2.2 uit 2001 start slecht. Nu zou ik denken dat de accu aan vervanging toe. Alleen is mijn vraag of dit id de accu zou zijn. Het probleem is namelijk ook dat op het moment van het starten het dashbord herrie maakt(soort geratel). De meters blijven ook op 0 staan en gaan pas bewegen zodra de auto weer loopt. Mijn eerste ingeving is een slechte accu. Zou er nog meer aan de hand kunnen zijn?

      Ik hoor het graag

      Gr Marco :unsure:

      #18377152
      JayJay
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 June 2020

        Het zou idd een slechte accu kunnen zijn en misschien daarbij een slechte massa. Het geluid zou van een relais kunnen zijn, welke je hoort tikken, omdat de spanning beneden de bedrijfsspanning komt. Eerst accu vervangen (Lenen van iemand) om dat alvast uit te sluiten!

        #18377159
        MarcoMegens
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 May 2020

          Het blijkt inderdaad toch de accu te zijn. Deze heb ik vervangen en hij start als een zonnetje. Ik kan zelfs de datum weer instellen wat voorheen niet ging. Deze bleef terug springen naar 2000.

          Maar nu heb ik de accu vervangen en de airco stopt er ineens mee. Ik ga ervan uit dat dit gewoon toeval is. :scratch:

          #18377171
          JayJay
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 June 2020

            [quote quote=18377159]Het blijkt inderdaad toch de accu te zijn. Deze heb ik vervangen en hij start als een zonnetje. Ik kan zelfs de datum weer instellen wat voorheen niet ging. Deze bleef terug springen naar 2000. Maar nu heb ik de accu vervangen en de airco stopt er ineens mee. Ik ga ervan uit dat dit gewoon toeval is. :scratch:[/quote]

             

            Mooi dat het weer werkt en mooi dat je het komt melden! De elektronica heeft een minimum spanning nodig van ongeveer 10V. Bij een slechte accu bij groot verbruik, neem je start-aktie, moet de accu zoveel uit zich persen, dat de spanning onder de 10V zakt. Als dit maart lang genoeg duurt, gaan instrumenten “uitvallen” en komen in de nulstand terecht, als de spanning weer boven de 10V komt. Dit heb je ondervonden door je klok op fabrieksdatum (01-01-2000), maar ook bijvoorbeeld je radio.

            Dat van de airco hoeft geen toeval te zijn. Ik zou om te beginnen eens kijken of de aircopomp wel inschakelt. Het kan maar zo een relais zijn, die niet (goed) meer werkt!

             

            #18377635
            MarcoMegens
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 May 2020

              Oke…. waar kan ik dat relais vinden voor de airco. Het lampje op de knop schakelt wel in en de motor begint iets meer toeren te maken als ik de airco inschakel.

              #18377650
              MarcoMegens
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 May 2020

                Ik maak ook even een nieuwe post hierover

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.