Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Katalysator on its way out ?
Heb je de motorkap even open gedaan om eventuele eigenaardigheden te kunnen opmerken.
Als de katalysator stuk gaat en blokkerend werkt, dan loopt de temperatuur daar hoog op.K&N paneelfilertje gereinigd.
Ook met een sopje over de auto, en alvast motokap en de 2 flanken gekleid, gepolisht met de DA en een wax erop.Hopelijk kan ik de volgende avonden de rest aanpakken.Dank je wel, ik vermoed dat ie nu goed zit. Alvast beter dan vorige keren, dankzij de tip van de andere lampjes er even uit te halen. Ook bedankt voor de andere tip, maar zo ver was ik al.
Nog steeds tevreden over de Bridgestone Turanza’s, zowel op droog als op nat wegdek. Grip is goed en voor aquaplanning moet je al gek doen. Twee winters geleden waren de prestaties in de sneeuw wat ondermaats, in die zin dat een andere auto met eveneens niet-winterbanden opmerkelijk beter reed. Vorige winter bleef de Zafira op non-actief staan. Zonet het ik voor deze winter nog een setje Dunlop SP WinterSport 4D’s besteld.
Het wordt onze 2de ervaring met winterbanden. De vorige keer (het merk en type ontschiet me even) was geen succes. Zelf tijdens de zomermaanden kon je die dingen niet versleten krijgen en bij het minste doorslippen (in alle omstandigheden, winter en zomer). Fingers crossed and I’ll report back later on.Als ie eruit gaat, bezorg ik je wat foto’s en kan je dan nog altijd beslissen.
Helemaal niet mis … alhoewel ie wat Amerikaans aandoet.
Vauxhall grill is inderdaad wel iets, maar dan wil ik alle logo’s vervangen en dan ben je even bezig. Er is trouwens niets mis met een Duits logo als m’n andere auto’s allemaal reeds een Brits logo hebben. Twee weken geleden reed de de Zaffi nog in Engeland rond en dan is het net leuk exotisch te ‘Opelen’.
enige ervaringen met die talloze embleemloze grills ?
Als ik een goedkope uitlaat onder onze Zafira hang, behandel ik de buitenkant (idealer zou binnenkant zijn, maar dat is praktisch niet te verwezenlijken) met een zinkspray en hitte bestendige verf. Dit beschermt de lasnaden en de behuizing dat net ietsje meer.
20 mei 2012 om 23:12 In reactie op: Opel Zafira een geschikte gezinsauto en lange ritten auto? #18016648en een afdekking voor de bagageruimte moet er eigenlijk standaard bijzitten. Dus als ie er niet meer bij is, niet extra voor betalen maar in reductie brengen. ‘t Hoort er gewoon op te zitten.
Origineel kleurtje, maar persoonlijk had ik het klemmetje niet mee geschilderd.
17 mei 2012 om 15:05 In reactie op: Opel Zafira een geschikte gezinsauto en lange ritten auto? #18016631En of een Zafira een ideale familiewagen is !!
We hebben een stel roadsters, een oldtimer, een knappe sportieve break, maar de Zafira heeft z’n plaatsje. Jaren gebruikt als dagelijkse auto van nieuw tot meer dan 200k km, in zomer en winter (-25°C en erger), op vakantie in Oostenrijk, Italie, Verenigd Koninkrijk enz.: super aangenaam.
We hebben de 1.8i met 125pk uit 2003 in Elegance uitvoering met Sport en Winter pack en leder interieur. Distributieriem vervangen was door het hoge jaarlijks gemiddelde afgelegde afstand behoorlijk kostelijk. Ook heeft de airco ook regelmatig nieuwe stukken nodig gehad. Verder bleef de onderhoudskost zeer gunstig.
Een hele tijd geleden faalde de airco weer. De garage moest concluderen dat de ECU aan vervanging toe was. Wat later faalde de ECU volledig en is er een nieuwe geplaatst. Prijzig, maar onze Zafira was daarmee gered.
Niets kan onze Zafira vervangen.Bedankt voor de link. Dat topic had ik eerder al doorgespit wanneer ik zocht op Z18XEL.
Echter vertelt het weinig over de verschillen, of hoe het komt dat de ene 110pk en de andere 125pk levert.Oh maar dat is toch normaal….. De boordcomputer zegt overigens “remlicht controle” IIRC en het systeem kan dit controleren door even het rempedaal in te drukken zodat de remlichten aanfloepen.
tja, de luchtmassameter was reeds vervangen …..
Anyway, ‘k geef voor de volledigheid (en die overige 5%) nog even de oplossing mee: vervanging van de bobijnen lostte het probleem op.
‘k Wist niet dat die in de LMM zat.
Thanks.Ik heb quasi dezelfde, maar wou niet werken.
De ondersteuning was echter goed en na wat software testen en een update werkt ie prima.Let wel: voor de interpretatie van de waarden moet je zelf zorgen.
Oei, oei, … wat valt er hier allemaal te lezen.
Aangezien je je lak blijkbaar in topconditie wenst te houden, raad ik je aan eens enkele fora te bezoeken ivm. detailing (doorgedreven autopoetsen zeg maar).
De swirls waarover je spreekt zijn zeer ondiepe krasjes in de bovenste laklaag (blanke lak) of desnoods in de wax laag zelf. Je kan ze opmerken als een iets spinneweb-achtig rond de reflectie van een lichtbron (bvb. de zon) in je lak. Het voorkomen van deze swirls is al een hele uitdaging: goede bescherming, 2-emmer-methode om de auto te wassen, goed materiaal, enz… moeten je hierbij helpen.
Zijn er toch dan kan een detailer (al dan niet professioneel), bij voorkeur na een meting van de lakdikte, door middel van een zeer milde polish die swirls wegpoetsen. De lakdikte die je hiervoor opoffert is zeer beperkt, enkele micrometers.
Maar je kan ook zelf aan de slag. Enkele gerenomeerde merken (Meguiar’s, Autoglym, …) hebben veilige producten in het consumer gamma die perfect instaat zijn de swirls te verwijderen. Gebruik ze in combinatie met een zgn. Dual Action toestel en je bent elektrisch en veilig bezig.Andere mogelijkheid is het gebruik van de zgn. fillers die krasjes gaan opvullen en die zo (een stuk) onzichtbaar maken. Kan behoorlijk fout klinken, maar hoeft daarom niet verkeerd te zijn. Overigens zijn er wel wat polishes die eveneens een gehalte aan fillers bevatten…
hth,
Op onze Zafira A is de voorruit ook eens vervangen (dank u wel steenslag), en de ruit had niet diezelfde paarse gloed. Extra navraag gedaan en toch was de nieuwe ook hittewerend.
Ons besluit: ze kan er anders uitzien, maar wel dezelfde functie hebben.Zou wel mooi zijn als er op de trommelremmen een sensor zit. Bij de 1.8 zit er achteraan geen sensor op de remblokken (schijfremmen).
Remschoenen (trommelremmen) vervangen is niet al te ardbeidsintensief, maar je moet weten wat je doet. Prijskaartje moet dus meevallen, maar echt goekoop is het nooit hé.
‘k Heb dit 2 jaar geleden op de Zafira A (2003) gehad. Zoals eerder gesteld zonder meldingen van de boordcomputer, maar na enkele maanden gingen ze stuk (eerst geknipper om daarna helemaal de geest te geven).
origineel gepost door Duckman
Ials ik de cruisecontrol bijvoorbeeld op 120-125 vastzet dan verbruikt hij volgens de boordcomputer tussen de 7.6-7.8 liter per 100km (is ongeveer 1 op 13) en dat valt me eigenlijk tegen.Ik vind dit een vrij normaal verbruik. Het zijn niet de meest zuinige diesels, maar het evenmin de meest zuinige auto (gewicht, omvang). Daarbij is 120-125km/u niet de zuinigste snelheid en is cruise control ook niet de zuinigste oplossing.
Heb je overigens nog iets van airco opstaan, een bagagedrager op het dak, enz…. onder het moto alle kleine beetjes helpen, kan je er misschien nog wat vanaf prutsen.origineel gepost door DuckmanMaatje van me zegt met zijn Stilo diesel 120km meer op een tank te rijden.
Dan zal er toch ook iets aan z’n rijstijl veranderd zijn, want dit is wel een heel ongelooflijk resultaat.
Heb ooit wel iets vergelijkbaars meegemaakt (Zafira 1.8 van 2003). Het lampje van de tractiecontrole bleef toen branden net na het starten en het gaspedaal had geen of weinig effect. Stoppen en starten gaf haast geen oplossing….. Auto op slot gedaan en weer los, opnieuw starten en ‘t probleem kwam niet meer voor.
Misschien niet echt een antwoord, maar niet onbelangrijk: is het kastje met zekeringen voorzien van reserve zekeringen.
Verder
– een multimetertje (prul is dikwijls al voor een paar euro aan te schaffen en het kan je meer vertellen dat helemaal geen multimeter).
– een velletje schuurpapier
– enkele spanbandjes
– een rolletje duck tape
– een goedkoop setje dopjes en bitsP1481 – (4) Fan Relay 1 Signal Low/Open Circuit-Present
origineel gepost door stillekracht
volgens mij is het een sensor voor je radiator ventilator die niet helemaal fris meer is….jep, zo een diagnose hebben we ook bij de garage gekregen
Maar toen kregen we het bericht dat de coolingmodule, meer bepaald een relais stuk zou zijn. Eéntje voor drie standen en niet alle standen werken naar behoren. Blijkt dat we de gelukkigen zijn en dat bij onze uitvoering de hele module dient vervangen te worden. Excl. BTW en werkuren, al vlotjes +300 eur
De vraag is eerder welke partnumber moet ik bestellen.
P0170 – (2) Lean Exhaust – Not present!
Deze lijkt niet meer voor te vallen, na de installatie van een nieuwe luchtmassameter, maar een nieuwe error ivm. de gaskleppositiesensor is komen opdagen. Daarover later meer.Ook de onze doet dat sinds dat ie nieuw is.
‘t Lijkt me op een verluchtingsklep die wordt dichtgedraaid.
-
AuteurBerichten