OBD tuning Zafira A diesel

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) OBD tuning Zafira A diesel

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17213830
    Duckman
      Lid sinds:
      13 September 2009

      Beste Mensen,

      Ik heb mijn zafira nu enige tijd en ik vind ‘m niet zo zuinig als ik had verwacht (heb een 2.0 dti uit 2003). Nu lees ik positieve verhalen over OBD tuning.

      Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft? Ben niet echt op zoek naar meer vermogen maar naar zuiniger rijden. Op verschillende sites van tuners staat dat de Zafira a van 100pk naar ergens tussen de 125 en 130pk gaat en de motor soepeler loopt en je dus ook beter verbruik krijgt (mits je niet het grotere vermogen aanspreekt natuurlijk)

      Hoor graag of er mensen zijn die dit hebben laten doen en waar…

      Gr. Duckman

      #17545864
      erwin78
        Lid sinds:
        23 May 2009

        Ik denk dat er wel betere manieren zijn, banden spanning iets verhogen, als het mogelijk is smallere banden en natuurlijk de rechtervoet.

        Maar wat is je verbruik op dit moment dan??

        #17545865
        Duckman
          Lid sinds:
          13 September 2009

          Ik ben een redelijke rustige rijder, verbruik zit nu gemiddeld op ongeveer 1 op 14 en vind het wel een sport om toch goed met het verkeer mee te rijden tegen een gunstig verbruik. Zit wel redelijk veel op de snelweg en als ik de cruisecontrol bijvoorbeeld op 120-125 vastzet dan verbruikt hij volgens de boordcomputer tussen de 7.6-7.8 liter per 100km (is ongeveer 1 op 13) en dat valt me eigenlijk tegen.

          Zeker als ik zie dat er op diverse fora (in dit geval met andere merken) 1 op 18 tot 1 op 20 met diesels gehaald word (ford, seat, volkswagen). Dit wordt genoemd, weet natuurlijk niet of dit echt zo is.

          Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het gemiddelde verbruik van andere 2.0 dti rijders.

          Ben zelf ook nog een v-power fan. Mijn oude peugeotje ging van 1 op 10 naar 1 op 12 gemiddeld met v-power benzine. Tank nu met de Zafira ook alleen maar v-power diesel. Maatje van me zegt met zijn Stilo diesel 120km meer op een tank te rijden.

          #17545866
          2e-c14nz
            Lid sinds:
            5 June 2009

            Is opzich niet echt zuinig nee, maar voor een zafira met die motor zou ik het niet durven zeggen.

            #17545867
            Jerk
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 July 2004

              Een kennis van mij heeft een Opel Zafira 2.2 diesel en die verbruikt ook 1 op 14
              Vond ik op zich veel aangezien ik met de OPC een verbruik heb van gemiddeld 1 op 9/10

              Voor naar mijn werk rij ik in een Peugeot 205 1.8 diesel en daar heb ik een verbruik van 1 op 20/21

              Dus ik denk dat Opel diesels helemaal niet zo zuinig zijn

              #17545868
              Duckman
                Lid sinds:
                13 September 2009

                Het verbruik valt me dus eigenlijk wel een beetje tegen, hoop dat er iemand is (of het liefst meerdere) die ervaring hebben met het OBD tunen.

                Kom op ongeveer 1 op 20 uit als ik 80 ga rijden in z’n 5 op de cruise control…. Dat moet toch haast wel beter kunnen…. Andere tips zijn dus ook welkom :D

                #17545869
                quatsch
                  Lid sinds:
                  7 January 2006

                  mijn ouders hebben een Zafira A 2.0 DTI uit ’04 Automaat (niet echt zuinig dus…)
                  en ze wonen in zuid frankrijk op het platte land … heuveltje op heuveltje af … veel kleine weggetjes
                  en die zitten zelfs op een gemiddeld verbruik van 7.3L/100km …. dus wel vreemd dat je zoveel verbruikt…?

                  #17545870
                  Duckman
                    Lid sinds:
                    13 September 2009

                    Dat is inderdaad vreemd, automaten zijn meestal een stuk minder zuinig…

                    Gisteren weer een stuk snelweg gereden op de cruise control, 125 km/u, en wel iets minder gemiddeld. Heenweg volgens mij wind mee want 6,8/7.1 via de voordcomputer en terugweg weer op 125 km/u gezet en toen 8.6/8.8 liter per 100km..

                    Ik blijf het toch best hoog vinden voor een diesel bij rustig rijden. Heb de cruise control er ongeveer 60km achter elkaar op gehad.

                    #17545871
                    JoopvanBennekom
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 February 2009

                      Hoi Duckman ik heb een vectra B station gehad met 2.0 DTI heb ik in februarie ingeruild met 267.000 op de teller.
                      En tot het laatst toe reden we er vrij zuinig mee.
                      Mijn vriendin reed er incl korte ritjes zo 1 op 16,5 mee
                      op lange ritten halden we 1 op 18.
                      ik zelf heb vlottere rijstijl en reed op korte ritten 1op 14 en lange 1 op 16.
                      dus gaspedaal stand was wel van invloed.
                      Was een betrouwbare motor alleen het oliepeil goed in de gaten houden.
                      Ik vond hem redelijk zuinig.
                      Heb nu een astra 1.7CDTI die is ook lekker zuinig.

                      #17545872
                      tijgetje57
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2004

                        als hij warm is trap hem dan eens even goed in!!! In plaats van de normale rijstijl dan gaan het luie er een beetje uit.

                        Maar tunen, tja je kan het proberen. Maar zuiniger tja dat weet ik nou nog net niet. Ligt ook aan je rijstijl.

                        #17545873
                        Duckman
                          Lid sinds:
                          13 September 2009

                          Tunen wordt hem niet, heb me er even verder in verdiept en qua brandstofbesparing duurt dat een paar jaar voordat ik dat er weer uit heb… Heeft dus niet echt zin.

                          Ik zal hem wel eens even op z’n staart trappen en kijken of dat wat helpt.

                          Verder vraag ik me nog af of zo’n additief (motorreiniger o.i.d.) nog zin heeft om er een keer bij in te gooien….

                          #17545874
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            origineel gepost door Duckman
                            Tunen wordt hem niet, heb me er even verder in verdiept en qua brandstofbesparing duurt dat een paar jaar voordat ik dat er weer uit heb… Heeft dus niet echt zin.

                            Ik zal hem wel eens even op z’n staart trappen en kijken of dat wat helpt.

                            Verder vraag ik me nog af of zo’n additief (motorreiniger o.i.d.) nog zin heeft om er een keer bij in te gooien….

                            rijdt wel beter indien gechipped…

                            ga je veel plezier aan beleven.

                            Willem

                            #17545875
                            Duckman
                              Lid sinds:
                              13 September 2009

                              Chippen was ik niet van plan, althans geen nieuwe chip laten olderen ofzo. OBD tuning is het opnieuw inlezen van je eigen/originele chip/computer.

                              Bij mij dus eigenlijk alleen voor de brandstofbesparing. Gaat me niet om het vermogen, als ik wil spelen pak ik mijn motor wel :D

                              #17545876
                              ErikB
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                22 October 2004

                                origineel gepost door Duckman
                                Ials ik de cruisecontrol bijvoorbeeld op 120-125 vastzet dan verbruikt hij volgens de boordcomputer tussen de 7.6-7.8 liter per 100km (is ongeveer 1 op 13) en dat valt me eigenlijk tegen.

                                Ik vind dit een vrij normaal verbruik. Het zijn niet de meest zuinige diesels, maar het evenmin de meest zuinige auto (gewicht, omvang). Daarbij is 120-125km/u niet de zuinigste snelheid en is cruise control ook niet de zuinigste oplossing.
                                Heb je overigens nog iets van airco opstaan, een bagagedrager op het dak, enz…. onder het moto alle kleine beetjes helpen, kan je er misschien nog wat vanaf prutsen.

                                origineel gepost door DuckmanMaatje van me zegt met zijn Stilo diesel 120km meer op een tank te rijden.

                                Dan zal er toch ook iets aan z’n rijstijl veranderd zijn, want dit is wel een heel ongelooflijk resultaat.

                                #17545877
                                Duckman
                                  Lid sinds:
                                  13 September 2009

                                  Heb wel roofrails, airco staat niet aan. Verbruik wordt dus hoger wanneer die wel aanstaat.

                                  Ga wel de bandenspanning iets omhoog gooien, vind de voorbanden wat ver door z’n wangen zakken tov de achterbanden (achter is michelin, voor zit een ander merk waar ik nu even niet op kom)

                                  Maatje van me is een hele rustige rijder, (nog) rustiger dan ik :P

                                  #17545878
                                  Dubbelhuis
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 January 2007

                                    Heb ook de 2.0Dti en een verbruik van 1/17 a 1/18 en dan rij ik nog redelijk door (sportief). Ik rijd wel het meeste op cruise control Tussen de 130 en de 140, mij hoor je dus niet over dit blok klagen. Momenteel 183000 op de teller.

                                    :thumbup:thumbup:thumbup

                                    Groet

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.