Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Zo, paar jaar verder maar inmiddels écht aan het bouwen. Of bouwen, het is meer een grote puzzeltocht na zo een lange tijd.
De auto is na het spuiten zoals in de post hiervoor geheel opnieuw geschuurd en daarna met korrel 1000 waterproof geschuurd.
Dit omdat de metallics op de apart gespoten deuren anders waren gaan liggen dan op de auto, in de zon kon je onder bepaalde hoeken kleurverschil zien.Hier de auto ingepakt en geschuurd.
En dan zit er na 3 uur ineens verf op.
Na een week de auto opnieuw helemaal ingepakt en de delen die zwart moeten mat zwart gespoten.
Vervolgens eerst uit zwart kunstleer een testhemel gemaakt omdat ik slechts 3 meter originele hemelstof had moest het wel in 1x goed.
Vervolgens met een paar kleine wijzigingen de goede hemel gemaakt.
En dan breken bij het ombuigen de haakjes af.
En daar vinden we dan ook wel weer een oplossing voor.
Een stukje messing staf, krimpkous erom, met een punttang achter het gat zien te krijgen en twee tywraps erdoor.
Messing staf uit twee boutjes.
En dan dus vandaag maar de hemel erin gehangen.
En waar je alleen op dit soort momenten achter komt… de ene gordel komt uit duitsland en de andere uit Ierland. Ik denk wel dat het de originele zijn omdat ze beide in 86 zijn gemaakt.(de auto ook)
En, de eerstvolgende keer dat je de deur van je Manta open doet, controleer dan even of ik hem zo goed heb zitten.
Niet dat ik al zo ver ben, maar welke kleur zijn de sierlijsten origineel, is dit enigszins glanzend zwart of totaal mat?
Van wat ik heb is de buitenkant mat door verwering maar de bedekte delen hebben toch ietwat glans maar hoe zag het eruit toen ze ooit nieuw waren?Bedoel overigens niet de stootlijsten.
23 november 2016 om 17:52 In reactie op: Het opel-forum wordt volledig vernieuwd (testers gezocht) #18327764Om terug te komen op het niet aan kunnen passen van posts; Het aanpassen van de topic-titel in de eerste post is nu niet meer mogelijk zie ik, dit lijkt mij een toevoeging als dit zou kunnen. Bijvoorbeeld wanneer een probleem opgelost is. Zelf kom ik er net achter met het updaten van mijn topic, ik zit nu met een topic titel die niet meer relevant is. Anders is er denk ik een hoop werk voor de moderators om topic titels aan te passen.
Een ander verbeterpunt is de contrasten tussen de kaders, op de monitor van mijn desktop is het verschil tussen tekstvenster en de pagina niet duidelijk. Ook in de topic lijsten is dit zo tussen de regels. Wel beter is de smallere breedte waardoor ik nu minder snel een regel opschuif met kijken tussen links de topic titel en rechts de laatste auteur. Dit compenseert het contrast weer.
Eens kijken of ik het zo kan kopiëren plakken in het nieuwe forum:
Het is alweer een hele tijd geleden dat er wat serieus gebeurd is. Er kwam nog een puchje dat al twee jaar geschorst was en andere zaken tussendoor.
Maar ondertussen hangt de benzinepomp (en zitten er slangklemmen op).
[img]https://lh3.googleusercontent.com/BFJjfMPOlIIJ6L7EJhv2dx0SF00rOUFaNTEQ3wdl-a4zr1PSOmlqiUU3Nz_0ugGNXFuxKxQRXUX7jUKP4Ru77X0hPT8ruk0IKkoerPDmEEAiGmuq0dnFh5gC2o4yIVNpI3tmLzrXQhsuLeqfD8SrfoDcVGg4AiD1mnQ0CkWSkXvOUIoRsa-w0N7ulRdUFgQhzDLPsjUcrU1VeWX2LjYmHoNdea_r9uvG8GpiDIl2GtSvuUp01k7eHN4iqwQc-daDkCnh4tDtwowSQs2B-vLMPIJ4791YlCGFZV167jDKlXIZzDvWtwFJO-cXaASj1vSUWqjgV4DNL3kUoREDN19cs5FZL5MkU8I51ZmUcmjVKE8oQwQCdSZsiLP8-5JMvk0EPAxHU8ifPNjgpQJvvAi2SSAjzdMvK6vLJV-wt_sn9svwyDx_O3GhyxKvPJXV71LgVjYbmkZTKvpoRsNWREw5O6_2F9MkvQ7b8JpOWlIWPtVbaukWvS_POZ1soUG7sRDz8P2SqmtTiKgVl5CF2THn-Pm96KpAHd274jZNM83PsVx2tcWuIQ7V8G2lF2gEFCBAps_XAZHk06Y5DFvrjZczwHRl-xbVWVoxaaMv6udoE61Anx0U=w1673-h942-no[/img]En heb ik eerst olie door het blok gepompt met een oliepompje van een 4 takt scooter. De accu hing aan de lader en zo kon ik er mooi alvast wat olie doorheen pompen.
Vervolgens de benzinepomp even handmatig bediend door met een stukje draad de zekering van de pomp van spanning te voorzien vanaf een van de andere zekeringen waar wel spanning op stond. Paar keer rond en hop! lopen. Oke, dit was wel nadat ik inmiddels weer andere injectoren had want de gene die ik destijds gereinigd had zaten weer vast.
Al snel bleek dat de slangetjes naar de injectoren poreus waren want de benzine kwam erdoor naar buiten. Dus gelijk maar nieuwe filters en pintle caps gehaald.
Vervolgens de injectoren in een ultrasoon badje terwijl ze aan de pwm oscillator hingen.
Gevolg per injector:
Maar wel weer mooi.
[img]https://lh3.googleusercontent.com/soir3F7wWZaGRsCRoQDINsTB7KMFKRhtiQSVPZ7m1xMPubv2KtUodIgYDzwOHiiGbAlBX-ryRkJBzcJvEXdCQ-bZJYvvyEeUlKdcYfV5eASDOp681y1SGSE1ceezXgQIwjNaOJDpfjkc9DOC1m6XFIss3ZMsQ0YlpVXbWvZamZdN7O0ouOWwF9eGgfzEVETeFsM-viNgj9EpijeTHm3JIHitUPqafmI0XR96MhvfooldBrUu3ARpXpf_pCyhI9rq8roS9AkajJqN7pprw-BqUHwQl_Vz_5v5cRlrTtq0E3VoZjy_Iph_LRew3nd1KqzizQCK5vDgGREtUxgG3iEcpl_HXA1EINQ9D9W_tYVr8wnfPQCPyrIqnwCNbybNi49niuIzVa1Vv-UTxx5G8TxbbSktGxMgCQ20ZyOBo4XMszGM2UjNip3fn_7lmqrhWI2v55Ame6nvQHKj8eO6zaaGqnreB_Zk2VvGHOBPRjCoBhabquF3-VH9kkoTqW0YPVl7AOt7_ViaIS5w5oj3EBbaHHucdAOB9b7bWXxwz8pRmraqIge9f8InAk_YkUpCpvqbEZZ6mXuDMkzoM_JWgAvo3oMOCDV5bqBHfQ1KRNZ5Sl4KkFwX=w1673-h942-no[/img]
Nu regelmatig even starten om te voorkomen dat ze weer vast gaan zitten.Vervolgens weer verder met de auto, altijd fijn als er gaatjes ontstaan tijdens het stralen…(hier trouwens wel doorgeprikt)
[img]https://lh3.googleusercontent.com/V7Quusk7sdeg5la57Zs5TfjoXD0dV9gyeDwubfJS871q3YUwMaewLHd0i8KY7FMhOR5W0q5T3dNoL2e4hWMEi5XTfeGO1IevuJnKoKbI009KocTki-wTha8Mj_jvnuNsNdJ770FvrJ0y87nLeifmzXjXO4quoIb7bk6mCuEBtWuSSO_VeVPbrKRHNweyYFLoDQzc7nOIs-Xnf1ThYNTuYMqh-oW_qevb6uad8zxPlmu1AKGunifR9fKvIJwnioHvwkoT-7l4WIAYnOkPPYBkJfqeWtjvalQfUR9XQMtL4tVWTscVIVCdbJVin5osfL4a4WLVxB3yx_g50tY_zLwbihkgQ-Xqgmty3xKQrEtZrKmlBdVzUDzydus97A5Nj6jq1X0eGnW8cw1xQG7vBmZq1PzbwOsKu0Ai_pBv-YWAsmXD5gbx880BRIDoDRnAHYNuM1wvv_g8QFFKETjnpNWe9y0g02n5QJZJv3uh7XmH_ePOXO4hrfSUruyy8XqTH3nZ3ihuM2seCLaLT0nOGL_j3NCfONdSEmL3NuEVzu5Rqdwi_GayJ0gZ6Wke-ccethra4h8NhV2o_gKXUNBKZ9S3y1L40b2nQ1cSokwm8MWjPhRjR18K=w1673-h942-no[/img]En vervolgens…
[img]https://lh3.googleusercontent.com/vMpm7YEVSHR2mQBD1E4Coc3uaVk3vyj6hNDQVMatA8uctAUPnEtzPj-Dvvv3dL7QUnfu4FR3YyBJ7LDKtrjkgTO4VV9Zl8yb0B2i9HeqXDFhuMCk_kKOm-pk-pGSVx3tVLHhza7L6HXl5j7ADBHgJxUrFWEL1v7d4haWLuD_yvr5kS6iZaoFr0-jHX0qA16vVGoB04TwUL2aaqpdeM5E_Ty_ED944T0K8WT9FmFI9mui_Zg92qAul9x92j4H-8vHE3Pq-xseKULOgMSMkKUtYu9LEdqidDfrhCBS3y2z0nME0pFR4lZY3_Tx6GKrselMDA2kL5mse52FtguSP0m6vOl6w56Wp0lp-UbW4DvDTG9PrIbnwabkSrtWYP40Z3_YQtwbxiJ_DrQZiSaT7hUFHn3jL1GLQbn39bvYOJmBhB0GhJpYsqAXFn4oGfm-r1Mw5E5HqUdHYcs26mGinQB7QW3L9VZt0fB2Dtt1j5heTasAk_9otuw-Ix8jz2VaSd1RbC0HjppSvrMbNExoREGrzn4f9wsbR10fjS7r9P3UafVm_g-rrVV7mL8iLhYnFon2zQFD8rAs-lHta2EbFAqI6GAnMio8ugGTg1bhmEmuzvKq78b2=w1673-h942-no[/img]
[img]https://lh3.googleusercontent.com/hTnsm6Jk1e3Yt65-2CubK7BNmZhk3r_uU554SkEKdEZpaxHMheq7hKkG5xU8yhJHBx1hT0IVwZ6j23090Rq0oaLG6r6f7dGqSsZHLLRgHcMyWvrsBLjVMQ9SmPgm-8EIErxBnHeaK1VlSeFH7-MV5LmXcS2VRgNCkAwAH-JGo6_2FOXkThT1oQuGu_VrcdM8ogh35yHK7OGdx7RhL6RUhgxpHIUGToiBBhAsY-JG-OwXYnW_bYTkWEOV9fs4YxTmmdkunVsTzEt6DQo6mzHwVWnV0sbKn2Hp1hB2DKhQ9lO1gmKr4XqtBCKdVsArs5HtXMT3qD-1WHtE2WvOtFQRrZhIMmRylSQPVr28yi0ehDAl6lpEglncMf-b58zSY9DjZz9qup2cTh7P6HuQOn7KRGnkZTFZTepCdzOZbkIGKrjrfuGgZeNoTqhJVY6J5EyZlgBydPGgR-xCVyW3gxHUmktLgK0hNlLDyOfvE0QmeUL7EVHMKmr97E6y8hQe20X8xYM38huyoszMSCf6hg838S-JUlzJ8LeRFu1b9JN9-qPNstUzCutwwUEdq-1Vgv4WBRyvsh2MRof55IidKhArkgVwYFQNkcWd94jLRZkoEDttv66M=w1673-h942-no[/img]
[img]https://lh3.googleusercontent.com/yGNajIsK-APu-mxwR-SUu8a9qQAzFSXIlbw2MXNdZxVCCc1kkLg0ljGbhwRilEXJ9DEhIhLCukLFfXfkb6XDrhws3yUX3D1y_Ls18mrUpReqNBVLagEseDxqdhUif1pvEuCWVZyHzlln_LQVXLqu3r3vJ1lbuqTYAYIadNqAdwG4cD61WeHQ7x5IczvCIcMMU2wtCSMivbkI5Xp9bak2WvoT0Mp3UJWZ5rUTqnWb5Lm8wkEWpJM0UEIQF9VQxBoxS7-waa_rIGmfs_xPvEgYtPoRUbW0YRTH4ArMbvYgSTfCwF_OyEAC5LWZU-tLbxv1TvbQZj99Jp2QgUGN8yRsNZm-ONdy-1H9H0lAxGPTFMVM7e1ylMEFWKG9GNImx4YjD9-_S5ktPVJjHfvwfgjtJa5X7m5fQCFKEyPxBZpcBIFHAiQ1l08VgiRww40vU82xq_XJqJzJmATHIcM0wRQPNyv4FWkj5sFaUyQImedB3thv6J1SDMJKZrgWZ29UVeUt6qiv8DYp6LdzhC6044Xe61ZFLp7wOykQ96IENnkqjUF_xYUyXh_ozkm3hZyHLQLNHcgx1rezKCV6p0rRfM38Jdm7-gaYpb4ZdjDD2bAatJpmieBh=w1673-h942-no[/img]
[img]https://lh3.googleusercontent.com/5wcMG0-tifZTx7SPP7_TJs1-QiYUVilqcZ1Dro_LHHfkz7zJi9VBI7cJxMXJZg27H-HM39nXLZi395IJKydzWJHM965cbjw-eqs1RTCr7dPiS7DoRHzjvyZQDmu8jDrA5sZofGcnafwaw6MA-LFjMY7L_JnG4CSwS_ychmnGBkWspMo7nvAonjj9O9KE5zF630UibDcyqVy8e1GqItTkaVcW_v76Y6YxQgehwbxKK67Sxn4u6pgjGPepTP9TBM38J5dCHj3jUjFv0uG8nyIuDFHoRLMoYpoimQZ2X6xX_6gxqqlWui-RrLeNvdtYUN42WlFt6MQdJXgJiYIyy2SntwzkL-LkEOxC7CXhFwnrv5Ykc8wblMA-OYdX-jznZACs9M80iQY8_d2WaOXcQ4K4BMY4HVTazsobhig0m5x_r2xdw9Mlx9ibj5CQHrOidt_3_DWIRCH0g2pD55ZKkwKbUu-Bmb1sD0DToZbx3liRMcVgQmsRSj-f53RkUYoMN5IOkfYrFcyItff91qdgKDtwKyoNgym7tHpeERmz6f8LD5NYSy_rCTIE8BycErEy4kcWt6WCXE_vBCLD7yTsOJ73jkCUEAwwtQVg7e4haz6ZZZuST16e=w1673-h942-no[/img]Hierna zoveel mogelijk kit zooi weg gestoken en weer dichtgemaakt.
Waarna dan eindelijk alles in de grondverf kon.
[img]https://lh3.googleusercontent.com/7SINAgt_TiQOUDVoJvHW6mw5ujJFcfMWUHzrVBkJ3Eoxzu2GvxLsDxJaAVrMnD9RI7yzt_heeYRmJMypjKThGeBWmRoDEVaq7kL0URt1lGmezWyaYJt7YL-X-VOS4DW69e-UihrdDklDKhC1lNIc8S484kEeddJOZ8b0qtrxgKEK52oDmTP12qWs6420bEOWCfKp9uNjcrTaZPzOr4LsjOHEyS-4NkpMRq30Ixopfh_NA_3L-EtpZqI9MQyvqL2P1oxFRJXOKLtKLh4tWKfcUTkflihHBSi7FSNhKQggP-X_HiCr6G-YpnU5-QBfEj_vCQSELyk5mIixu6ewsH-ZWuDV215oZheWHI85TLIjjtNSiz7XDFpLGAf2HltW1jvoI1wOVfASmsjV2OB3Vifj-kyFKVpK7965rrxf2JDENmS9fXj40o0orDZ4PouPChlpy49MQuPAP3Su63Hkly7G5HoMpw9bD3p9P2lGElxa8okJXuw94CQ8pFhHTIqV7CNWGUr2u1yPjk6DLPu5W4O6SqK4kS3XlZ6t4L_D2zBQb483PNt2Otn-N0uk-uuoYr9u3c74C5BiJIQ1O3or8Fcjmp_JxeWrc3Wds58CP8Ro7stk51Dk=w1673-h942-no[/img]
[img]https://lh3.googleusercontent.com/81qgKz7fcUVcXFLyD8-CkRn-X13ojb7c5NXoLDQAJtBXmsHYDb2a22l6ajG4fBiVEjUZpSMFFKOsyoLSYzsvw_o-DdBmiOp6-GA2Wd765psnGOazAMPlJzXsO8p6FNANlESTFUPnUWIwJMnCMiod4IqN2sHdQ-CZms7o5m7Ch_FEW5IU_6JAFT2nzhnbFJRz1SubBNXViKRaCppBoiZFv0o27yHe2W-nVTTZtE4nMYjezf5qF3nHtrId0rLijJwNx1gVoGE6GGW0P6an7eVHoDv2cD7pqAGeO1DkEXPxvy7nyTTuyWHTjTBS9XdoD9wyamxx1OLabHwrbfIOKNeKd6geMjJEpo3JJEn_hkoErAKpiAOz2qeS9KEtV350hwAws4BNmsvkPIiZFoYC5J1rNNAPBDp-lroJi2jkypgxwWb32WH4X_pLfuWlwuWQGHzoxiba8A5NlVQ9JV7613WUc5CznVwm3Eub-sl_tL33uo_It4G2SbCx8oVPdm7l-I7VkM6yORYeZZmYpRnDOs-hhkdWzprT7eJMTTMBTOEXQ2N7lZumgAus8J_r6u9XRwJ5qdtXaQOdHAiQpT6Jqh66iyr0WAAK1QmX0bkUxCMU83uA9NjA=w1673-h942-no[/img]Zo heeft ie vanaf mei gestaan. Kwam weer van alles tussen door, vakantie enz.
Totdat ik een aantal weken op rij werd weg gehouden, tenminste dat blijkt achteraf.
Kom je zaterdag ochtend ineens dit tegen:
[img]https://lh3.googleusercontent.com/RNJ5qbgYWPEpnDw5Gqi7jjheLa8NfiVQYu5JsC0Netz7TKyjSIB_sTrz4plIkCm6jmXvhAxS6JiKcURmNlDbvKbtlSMn78HWzwgcFy4cUZM9pK_EBptxPGwi90ZTOk7vUsCQanXe3SUdvueGfmiOyH-6LKg6ue4XK_hk2M-TX7IdtmGfCW7If6gzHEyuZ-MLnhf_K013XAz2CReBqp2JaQuhwVsmD8BthGxqsKxL1gHIENoOFxQiVzm1Y5Q0Gk6QQPMADMqkXC1JgEDc1fJSdsiv9ySTzVe1PTZRAPOW5S5rZOBUpH_Yi7Q_qAUQklNevyjAlasNTDS9EW4QBucCxZ4hxOzNEonA6WBwWoMOLagCoe4r1avW1UnZqHkhw1aWodhGGLYwhbxnDejh1vV2vrUVj9MZDLE8snMqyiKNvhs9JXK_LllGwoErTbtLZ4AEgQwIp4Dt906NDp9ArqM_yyhNdIpXRO9dC5pjSNYlWILlaIQ_TI99asFLpXNgZomAmP0TG0Z_Cle8MNMqDYdDopcB7vVw2XcppTMsZXxYMmMqxSrSa0dycwOrnADF4jGQzatk7GtX2zFp3qtRDrfbB2QKKDa7_lGniwGwL40rlKbVNPAb=w1673-h942-no[/img]
[img]https://lh3.googleusercontent.com/GZAL5DGVsAXFRXV4Wgmu_ilM6lyyGW1X2eesF3QsLCGXVR5gzRKzeF1IuKSiCzIKFxZ-kBvRFH7-im3rAjC03s4eVbgaeVldZIGTxj_aLUbzUUoLCvMRkd6IpXFgp3K9YmpZ35PSyPFK6vGeWtNH4tH4Lciin2bmQOi9wdU5yejy91ORAU57JqLZuFfMjDPDnRSC6EMweQXk4S08qs2u0OvHwfrcJaO097GU3PZuCmqCmy6Q6ZEIipiOvLOgWdMuvfxKWB3Q4j5CdSV_6vmF8ZCkRXB0ZS8C9cL7aydM_TxFtdWu1T0gfJfvL5Y6NgmW6Q0sbOg9hPKUL2Ht3OruH7PcsRz0JVneSCkwGw5H4MC1JBatkqbFCJ5gXnh84fJXBGjwafeP0c7Y3WMU4zT1xrpTSB_JJlI7oBJ1as6QsndQUezXK04S2mhw08ZVExdyvmfbe-O5SbCGmDXzCSqlZ5B_j63SlGVPIh3ZR1d_VaEzNz5SGYZOE4Y0S1_DALXvohP7KzLvsizcwhwNI70e3amg7W6qRHGEczfHCVNiIMkjnO0kU8cYW0Icu_7CeX5webQIJb7PKHPHddD0toBdQlF9GzPKFYv8aZJ523i7SOJQRxjz=w1673-h942-no[/img]Staat ie gewoon ineens weer in de lak :-D
Dus zondag langs geweest bij mantaparts.nl om een achterspoiler op te halen waar de tapeindjes nog wel aanzitten zodat we nu in een keer door kunnen.
Zo, hier na een jaar ook maar weer eens wat laten zien. Het is nog steeds niet af, maar inmiddels is de vaart er weer een beetje in gekomen.
Tussen januari en oktober 2015 is er niet gek veel gebeurd, eigenlijk door het lange duren steeds minder zin gekregen maar nu de draad weer eens opgepakt omdat ze dit jaar 30 wordt.
Zo heeft ie een hele tijd gestaan om verder te strippen/stralen/lassen.
Eerst eens de oude tank opening eruit gehaald.
Vervolgens de roest gestraald en een nieuw deel uit een sloopauto erin gelast, ik had het geluk dat ik dit vanaf achter er zo weer tussen kon schuiven.
Stukje uit de bodem gehaald, hier loopt aan de binnenkant een versteviging om de tank aan op te hangen. Dat zou goed gaan als de tank van de ruitenwisservloeistof heel zou blijven. Niet dus. Ertussen had het alle kleuren maar vooral bruin.
Dus gestraald en nieuw brok erin.
Instructies van de baas, dus die moet je maar opvolgen.
Alle andere roestplekjes op de dorpel ook weg gestraald.
Achteras ook gestraald, zit er een of andere uitgeharde kauwgom in om een las na te bootsen ofzoiets.(of slak)
En hier na het stralen van de dorpel randen, stuk bodem, wielkasten achter en raamrand. De woestijn versie.
Verder nog een nieuw wielrandje achter erin.
En oktober 2014 een industrie naaimachine gekocht om de stoelen opnieuw te gaan doen, als voorproefje alvast een hoofdsteun gemaakt.
Wielkasten leeg geborsteld en opnieuw in de kit gezet.
Vervolgens de hele bodem in de bodyschutz.
Mooi zwart is niet lelijk.
Zilvergrijs ook niet…
Glazend zwart is ook niet lelijk.
En die combinatie :i_luf_you:
8mm koper aka benzineleiding eronder gevouwen.
Schokbrekers rood gespoten.
En gemonteerd.
Uitdaginkje met de benzinepomp, waarschijnlijk een paar haakse bochten halen als die bestaan?
De buitenkant staat nu tot aan het dak in de epoxyprimer en grondverf, de dakrand zit nog wat laswerk aan….
En een wel heel oud benzinefilter.. hoort die er ook tussen bij een CC? Want het ding past niet tussen de pomp en de tank band
De vraag, hangt de pomp op de goede plek voor een cc en hoe horen die slangen dan te zitten?
En komt iemand dit bekend voor? Kwam uit het gat bij de handrem toen ik die demonteerde.
Dat komt wel goed met deze CC. De apk mag trouwens 2 maanden over datum zijn, je mag er alleen niet mee rijden in deze 2 maanden.
Ik heb nu alle electra aangesloten en wilde de computer ophangen, maar waar laat ik t ding/welke gaten gebruik ik?
Toen ik het blok kocht zat de computer op een los framepje, maar die gaten komen ook niet overeen.
Verder de tank gelast en nieuwe kabel stelbochtjes van een brommer op de tank gesoldeerd als ontluchting.
De afgelopen weken is weer niet stil gezeten.
Alles in de kit/budyschutz, gespoten en afgelakt met een blanke lak.
Tunnel ook weer in de body-bende gezet, dit was allemaal opgelost omdat t oude blok olie lekte. De restjes loste zo op met remmenreiniger, dat had ik eerder moeten weten. Ik kwam er nu achter tijdens het ontvetten. (en de meeste troep er al afgestoken had >< )
Verder nog een gaatje geboord in het nokkenas huis voor de carter ontluchting.
Eerst het motorblok in orde gemaakt. Omdat origineel de verdeler achterin de nokkenas wordt gestoken bij dit blok zou nu de olie eruit lopen. Dus daar een busje voor gedraaid op +0,05.
In de nokkenstok geperst.
Rustig begonnen met opbouwen, kachel er eerst in omdat straks het blok ervoor zit.
Wat is dat leuk, die rembekrachtiger vastzetten tussen de pedalen door op je rug liggend, en zonder bewegingsruimte voor gereedschap.
Ondertussen nieuwe bouten besteld voor in de krukas(voor €10,40 weet je alles, heb je er 2 en maar 1 nodig)
Motortje op de vooras gezet. Kan ie er zo onder gerold.
Motor op de krik gezet, nu kan ie er nog makkelijker onder gerold en gekanteld door de bak omhoog te krikken.
De originele kabelboom vanaf de doorvoer open gemaakt en oliedruk+benzinepomp draad erbij gelegd. Startmotordraad opgezocht en open gesneden, hier ook weer een stuk aan gesoldeerd. Originele stekker van de ontstekingsmodule gebruikt, en het stuk dat aan de originele kabelboom zat losgehaald en de injectieboom in de stekker gemonteerd. Tenslotte het injectie gedeelte eraan gesoldeerd.
Plekje gevonden voor het brandstof relais.
Nu moet ik alleen nog de draden voor de lmm verlengen en dan zou de motor theoretisch moeten kunnen lopen(op de tank na).
@astrawez wrote:
Een paar weken geleden in Rotterdam zag ik deze Manta. Hij was toen net een paar dagen van de ‘nieuwe’ eigenaar..
Dan wens ik de nieuwe eigenaar heel veel succes. Ik ben twee jaar geleden wezen kijken bij deze auto, maar er zat toch wel heel veel werk aan.
Veerschotels achter, deuren rot bij de sloten, wielkasten achter stonden los/waren gerepareerd. Bij de koplampen was niet veel meer, kofferbak bodem was geloof ik ook niet al te best en het dak voelde hier en daar ook best krokant.Op flickr staan nog wel 2 mooie foto’s van de auto als je het kenteken googled.
Mooi project zo!
ik vraag me alleen 1 ding af.Stel je zet hem op z’n wielen, zonder het diff aan je net gemaakte steun te bevestigen.
Dan zal de dwarsbalk van je wielophanging omhoog willen omdat je wielarmen op de dwarsbalk scharnieren en de dwarsbalk weer aan de auto.
Wat dus de vraag is, vangt nu je diffsteun alle krachten op?Omdat ie origineel aan de uiteinden van de dwarsbalk vast zat en de krachten recht omhoog dan opgevangen worden.
Bij de brezan zijn ze gewoon leverbaar. Of anders via een online winkel zoals deze: http://www.mister-auto.nl/fl/schokdemper-vooras/opel-manta-b-58-59-1-9-s-90pk_v1288_g900001.html va 35,30 ps en nog 5% korting.
Inmiddels is er heel wat werk verricht, onder de bestuurderskant een nieuwe kriksteun+chassisbalk, een stukje bodem, wielkast rechts en nog stukjes chassisbalk in de bocht waar ik vorig jaar niks aan kon doen omdat de vooras in de weg zat.
Nu staat de neus in de ets-primer + grondverf, en die wordt als het goed is volgende week in kleur gespoten.
Benzine pomp ook alvast gemonteerd, moeten alleen nog slangen op.
Met nieuwe rubbers, want de oude waren geknapt:
Nu heb ik ergens op het forum een afbeelding voorbij zien komen met de lengtes van de bouten van de vooras en de aanhaalmomenten erbij. kan m alleen niet vinden…
Inmiddels is het laswerk aan de voorkant klaar.
Maar bij het schoonmaken voor het spuiten zag ik dat de chassisbalk naar beneden toe aan de linker(binnen)kant niet helemaal lekker is.
Maar nu moet die bout eruit…
Hoe gaat dat verdomde ding los? Met een slagmoersleutel aan de ene kant en een luchthamer op het bout uiteinde komt ie er nog niet uit.
En een linker chassisbalk die onder de auto doorloopt, zijn die nog ergens te krijgen?
Ondertussen weer een stuk verder met de manta.
Eerst de oude balken eronder weg geboord en afgezaagd. Het was de bedoeling om bij de nieuwe balk de binnenschermen eraf te boren, en bij de auto de balk eraf te boren zodat het geheel weer gepuntlast kon worden. Maar achter de radiatorsteun kom je er niet bij, dus toch maar doorgeboord.
Hier zit de balk er weer onder, eerst vastgezet met zelf tappers.
Balk weer vastgelast.
Blok erin gehezen om te kijken of het inlaatspruitstuk onder de kap past.
Luchtfilter geplaatst en steuntjes gemaakt.
Motorruim wordt nog opnieuw gespoten, ik wil alleen wel de waarschuwingssticker behouden, zijn deze nog nieuw te krijgen?
En als ik de motor+bak weer ga monteren, is het dan makkelijker om dat te doen met de bak aan de motor of is de bak er los onder hangen makkelijker.
18 april 2014 om 21:22 In reactie op: Aantal Ohm bezinemeter Manta A (buisvlotter instalatie) #18229263Ik meet die van een b manta ook tussen de 40 en 300 ohm. Wat je kan proberen is bij een elektrozaak 2 weerstanden halen, eentje van 39 ohm(oranje,wit,zwart) en een van 330(oranje,oranje,bruin). Als je deze tussen de tankmeter draad en het chassis zet moet de meter de 2 uiterste aanwijzen.
Mooi geworden zo, ik heb zelf ook nog zo een interieur liggen, dat moet alleen nog even onder de naaimachine door.
Maar dat ziet er wel strak uit zo in de auto, dat had ik nog nooit gezien hoe dat eruit zou zien.Het zou winter moeten zijn, en er zou sneeuw/pekel moeten liggen, dus we zijn weer begonnen.
Dit jaar zijn de chassis balken vooraan aan de beurt. Vorige week de neus van een Manta afgezaagd om de balken te kunnen gebruiken op de mijne.
Vorige week even 3 uurtjes bezig geweest om de voorkant leeg te maken en de motor los te halen.
Afgelopen zaterdag weer verder gegaan:
Motor eruit.
Binnenkant chassisbalk na de radiateurbalk er vanaf gezaagd te hebben. Lijkt wel een stekelvarken daarbinnen, allemaal stukjes lasdraad.
Stabilisator ophanging na het losdraaien van de bouten…
Radiateurbalk.
Met het schoonmaken weer een paar gaatjes tegengekomen:
Volgende week verder en uiteindelijk misschien geheel spuiten, ben alleen nog niet uit over de kleur.
Ik zou deze ook wel graag willen ontvangen. Ik ga dan wel over naar injectie, maar voor die tijd moet het toch een stuk beter kunnen rijden.
Electronicasmurf(@)hotmail.com
Ik heb het oude buisje uitgeslepen en in de klokkerholm kriksteun gelast. En inderdaad, als je het namaakt doe het dan goed. Kom je bij veel imitatie tegen.
Langzaam aan worden de onderdelen steeds completer, alle keringen en pakkingen zijn al in huis, ik moet de filters en riemen nog bestellen en dan is alles compleet.
Dan kan ergens in januari/februari de oude motor eruit. Dan kunnen gelijk de chassisbalken aangepakt worden vanaf de stabilisator ophanging naar voren.Ondertussen bezig geweest met het schoonmaken van alle uitwendige onderdelen, oliepomp deksel, oliepomp zelf, overdrukzuiger gangbaar gemaakt.
Alleen valt op dat de oliepomp maar op een klein vlak op de krukas draagt.
Als ik ook goed kijk kan dit ook niet anders omdat het platte vlak niet vlak is maar bol. Toch raar.
Maar verder met schoonmaken… De injectors. Die zouden een klik moeten geven als je er spanning op zet. Van de 8 injectoren die ik heb deed er wel 1 het.
Dus toen maar een “injector tester” gebouwd om ze te pesten. Vrij snel kwamen ze los(met een tikje tegen de naald).
Afgelopen week maar een echte tester gebouwd die een variabele frequentie heeft, en dus toerental. En de open tijd is instelbaar(gasklepstand)
Het resultaat:https://www.youtube.com/watch?v=_LyyPkPkPIs
(krijg hem niet op het forum ingevoegd)Als vloeistof stroomt er dasty ontvetter doorheen. Druk heb ik gecreëerd met zo een onkruid sproeier, alleen dan gevuld met dasty.
Verder nog een vraag: Volgens mij zijn de onderblokken van de 18S en de 18E hetzelfde, alleen heeft de een wel carter ontluchting en de andere niet(vanuit het onderblok).
Als ik de oliepijlstok overzet van de 18S krijg ik automatisch carter ontluchting, kan ik deze afdoppen, of kan ik beter de pijp van de 18S in het nokkenas huis van de 18E boren.23 december 2013 om 10:36 In reactie op: Kunststof spreidmoeren/pluggen t.b.v. bevestiging side skirt #18198843Zoeken op spreidmoer levert wel wat op.
http://www.conrad.nl/content/search/~/spreidmoer&search=true
Wellicht dat hier het juiste formaat tussen staat.
Zelf heb ik er blindklinkmoeren in getrokken, komt het over een tijd ook weer los. Want in die kunststof dingen zaten de schroeven behoorlijk vast.
Ik zal hem nu die uit elkaar is eerst met lucht doorblazen en schoonmaken wat ik kan schoonmaken. Als ie dan weer in elkaar zit kan ik de tuinslang erop zetten zonder dat water en olie met elkaar in contact kunnen komen.
Gisteren de kleppen verwijderd.
Viel me op dat de klepstelen best vet waren, eigenlijk dik in de olie. Sealtjes vervangen kan dus geen kwaad.
Nu wil ik de kleppen schoonmaken, maar er zit een of andere harde aangekoekte bende op, remmen reiniger en dasty doen niks. Wat helpt wel? Iets agressiefs :evil:
En een klep roteer lager loopt stroef, alsof er vierkante kogels inzitten(als er al kogels in zitten). Zijn deze nog ergens verkrijgbaar?
Zo te zien hoeft ie dan niet gevlakt te worden:
Ik vraag me af waar het kleurverschil op de kleppen vandaan komt, mengsel verschillen? Dan zouden niet alle injectoren evenveel inspuiten.
Ook hier is kleurverschil, de buitenste 2 zijn nog licht aangekoekt ook.
Zijn er nog tips hoe ik de koel kanalen schoon kan maken? Want uit alle aluminium delen komt aluminium oxide poeder en alle stalen delen roest poeder, ik kan het ook niet uitblazen, want het is een drapperige substantie.
Te wijzigen via:
Gebruikerspaneel>> forum instellingen.Zometijd is in gebruik: nee
Ik heb hier ook nog even een compleet plaatje van de kabelboom, met de stekkers voor de ontstekingsmodule en verdeler eraan.
Als nieuwe stekkers wil ik deze kopen:
Kunnen 14 ampère per pen hebben, de ecu kan maximaal 12 ampère schakelen. Dus dat moet goed gaan.De dikke pluskabel komt met een zekering ertussen aan de accu, dat is origineel niet zo. :hmmz
Afgelopen zondag de motor op de tafel getild waar ie ook op te koop stond. Tafel heb ik op zwenkwielen geplaatst, iets meer dan een euro per stuk bij de action :D.
Ik wil nu eerst de compressie meten, en dan beslissen of ik de kop er wel/niet afhaal. Moet een kop altijd gevlakt worden als ie los is geweest?
-
AuteurBerichten