Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Heb je de olie vervangen of heb je olie bijgevuld? In principe zou het geen probleem moeten zijn, mits (!) beide olien (semi)synthetisch zijn en de specs niet te veel uit elkaar liggen, zie bijvoorbeeld http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html” onclick=”window.open(this.href);return false;.
Mineraal en synthetisch moet je in ieder geval niet mengen.Grtz,
Aad ~ Doix
Ehhh, want?
Grtz,
Aad ~ Doix
Ik heb nog geen tijd gehad … werkwerkwerk en gezinnetje en zo …. volgt nog :wub
Klopt, ik snap je punt … maar volgens mij heb je in de ons omringende buitenlanden over het algemeen makkelijker brandstof met hoger octaan dan hier in Nederland. Ik vind bij mij in de regio alleen nog 1 tankstation met BP Ultimate en 1 tankstation met Shell V-Power, maar verder is alles hier tegenwoordig RON95 of een of andere milieuvriendelijke, zogenaamd zuiniger variant hierop ….. In Duitsland, Luxemburg en Frankrijk heb je nog V-Power 100 of Aral 102 oid.
Wat ik weet van mijn tijd toen ik nog Alfa Romeo reed, is dat je best soms RON95 kan tanken met een gechipte auto, de pingelsensor liet de ECU de boel terugregelen. Hierdoor had je niet het optimale vermogen, maar je motor bleef wel netjes heel. Ik neem aan, maar ik ben niet technisch, dat een Astra uit 2005 zeker voorzien is van dergelijke zaken. Ten slotte moet deze auto in standaard vorm ook RON91 aankunnen welke zo her en der in Europa te krijg is ….
En mocht je op zeker willen gaan, dan kan je altijd een flesje octane-booster in het dashboardkastje bewaren voor het geval dat?Grtz,
Aad ~ Doix
Met ‘slechts’ 6 cent prijsverschil de liter hoeft een auto die op RON98 rijdt niet heel veel zuiniger te zijn … beide brandstoffen zijn momenteel gewoonweg schreeuwend duur ….. ;) Als je voor 50 euro tankt dan heb je 26,93 liter RON95 (1.857 euro de liter) of 26.05 liter RON98 (1.919 euro de liter). Het verschil is dus 0.88 liter. Ik ben geen rekenwonder, dus corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar stel je moet 400km rijden met deze hoeveelheid, dan is je verbruik met RON95 ongeveer 1 op 14,9 en met RON98 ongeveer 1 op 15,4. Dat is een verschil van minder dan 5%. Bij gelijke rijstijl is een dergelijk rendement door chiptuning zeker te realiseren, maar ja, die meer peekaa’s wil je voelen wat zich vaak uit in een meerverbruik …. ;)
Grtz,
Aad ~ Doix
Ik ga zo ook eens onder de motorkap kijken van mij ’03 Vectra C1 …. ik heb inmiddels begrepen dat de egr-klep gedurende de looptijd van de z18xe is verdwenen, maar of dat nu al in 2003 was of eerder of later?
Grtz,
Aad ~ Doix
Een z18xe met EGR klep? Heeft een Vec C1 uit 2003 die dan ook? Of juist weer niet? En kan je als er eentje zit, die dan gewoon afgedopt worden of moet er ergens anders dan weer iets opengezet al dan niet aangepast worden? Bij afdoppen komt er dan neem ik aan enkel schonere lucht in de motor, toch? Maar dat maakt toch voelbaar geen verschil in vermogen of verbruik?
Grtz,
Aad ~ Doix
Excuus voor de late reactie, heb inmiddels ook een Vec-C diesel intake liggen …. volgende week ga ik die proberen te monteren, ik zal het resultaat (al dan niet gelukt) posten hier.
Greetz,
Aad ~ Doix
Forummers,
Dank voor de uitgebreide reacties … zojuist even gauw naar buiten gelopen en gekeken … de code is XXJS en op Opel-infos.de zie ik ook het overeenkomstige plaatje ….
Ik gaat eens rondkijken op diverse occasion media en dan aan de slag.
Grtz,
Aad ~ Doix
I know, maar het leek mij wel gepast om de uitslag ook hier te zetten in afwachting van wat TS gaat melden ….
Grtz,
Aad ~ Doix
Vanmiddag laten uitlezen: P0100 – Luchtmassameter. Dat leek me wel duidelijk, althans, het was geen P0170 melding wat zo ongeveer op alles zou kunnen slaan ;) Er waren verder geen andere meldingen.
De melding gewist en daarna gestart en een stukje gereden en het lampje brandt niet meer. Wat het nou is geweest? Mogelijkerwijs is de LMM niet helemaal OK meer, want deze is nog nooit vervangen namelijk.Grtz,
Aad ~ Doix
Forummers,
Vanmiddag laten uitlezen: P0100 – Luchtmassameter. Dat leek me wel duidelijk, althans, het was geen P0170 melding wat zo ongeveer op alles zou kunnen slaan ;) Er waren verder geen andere meldingen.
De melding gewist en daarna gestart en een stukje gereden en het lampje brandt niet meer. Wat het nou is geweest? Mogelijkerwijs is de LMM niet helemaal OK meer, want deze is nog nooit vervangen namelijk.Grtz,
Aad ~ Doix
Ik haak even aan, weliswaar met een Vectra C GTS, maar deze wordt vanmiddag uitgelezen, resultaat post ik hier.
Grtz,
Aad ~ Doix
Willem,
Zo staat het in het boekje …. ik stond helemaal verbaasd te kijken naar dat lampje, het is een motorblokje, maar het betreft de uitlaatgassen, niet koeling of inlaat (hoewel die blijkbaar ook onder het regelement van dit lampje schijnt te vallen ….) …
Vanmiddag wordt de auto uitgelezen, ik ben benieuwd, heb van alles gelezen op dit forum, het Vectrateam forum en Problemcar en inderdaad kan het onschuldig zijn van een sensortje tot aan het compleet in de vernieling gaan van de katalysator …..
het lampje knippert overigens niet, blijft gewoon constant branden, onder deellast als wel onder vollast …. de motor blijft mooi op temperatuur, alle vloeistoffen zijn okee en de auto loopt niet anders stationair of houdt in en zelfs het verbruik is niet anders dan normaal (via boardcomputer onder het rijden gecheckt) …..
Vanmiddag hoop ik meer te weten ….P.S. ik ben zelf eigenlijk wel tevreden over de z18xe, maar is het echt zo’n milieu ONvriendelijke motor dan?
Grtz,
Aad ~ Doix
Domme vragen bestaan zeker niet en ik denk altijd maar zo:
Beter dom voor 5 minuten door mijn vraag, dan onwetend voor de rest van mijn leven omdat ik de vraag niet stelde :agent :P
Grtz,
Aad ~ Doix
Mooi concept, maar reken maar dat er extra accijns op electriciteit komt als deze gebruikt gaat worden voor vervoer. :thumbdown
Daarnaast vraag ik me het volgende af. De brandstoffen van tegenwoordig verliezen gauw hun kwaliteit als deze langer opgeslagen is. Het verhaal geldt dat je beter bij een brandstofpomp kan tanken die vaak ververst wordt dan bij eentje die minder vaak ververst wordt. Daarnaast wel gezien bij een maat van mij dat echt oude auto’s met brandstof van toen nog wel aan de praat kwamen, maar als er opgefokte beesten kwamen waarbij meer dan een maand of twee niet getankt was, ging de motor pingelen bij vollast ….. bij verse RON95 of 98 was het meestal over ….. maar okee, dat is marge-redeneren king:Overigens had Renault in de jaren ’80 al een bijzonder zuinige auto, maar die is een stille dood gestorven in de ontwikkelingsfase onder druk van oliemaatschappijen. En BMW had al vroeg in de jaren 80 een auto op waterstof maar ook dat kwam niet van de grond vanwege dure techniek en weinig tot geen support van overheden en oliemaatschappijen en nu mogen wij allen gaan bloeden voor het milieu?
On-topic: wel een strakke auto om te zien, deze zeer zuinige Opel … is weer eens wat anders dan het burgerljike Prius of Civic Hybrid …. :D
Grtz,
Aad ~ Doix
Vectra met Z18XE met 77.7xx op de klok, verbruik circa 1 liter per 8 à 9.000km.
Grtz,
Aad ~ Doix
17 september 2009 om 19:59 In reactie op: Eindelijk strak sturen met m'n C!! Alles gemonteerd (me #17523848Hier een C GTS rijder en ik vind de wegligging voor een comfort auto echt niet slecht. Okee, de auto ligt niet zo strak als de Alfa 145 QV met Koni’s die ik voor de Vec had, maar de wegligging valt niet tegen. En de GTS heeft toch gewoon de zelfde veer/demper combinatie als de C-sedan toch?
Grtz,
Aad ~ Doix
Naar mijn weten gaf ik niet veel gas, wilde gewoon wegrijden, want de motor was nog niet helemaal op temperatuur, maar voelde ineens een van de voorwielen slippen … de toerenteller ging naar 4.000rpm en ik loste gas, waardoor het wiel weer grip kreeg en toen gaf ik weer een beetje gas omdat anders de motor af zou slaan … en toen begin het wiel weer te slippen en kreeg langzaam grip met wat horten ……. er had iemand gewoon flink brandstof of olie staan morsen daar, denk ik?
Grtz,
Aad ~ Doix
***KICK***
Ik zie dat het probleem opgelost is, maar ik heb eigenlijk nog wel een vraag over het differentieel (ook op het Vectra Team forum gesteld trouwens):
Ik ben de trotse bezitter van een Vectra C met een Z18XE motor (en een F17 transmissie???): Enige tijd geleden heb ik op een vermogenstestbank gezien dat bij ongelijke belasting van de aandrijfassen het differentieel kaduuk kan gaan. Nu weet ik ook dat bij montage van thuiskomertjes het afgeraden wordt deze te monteren op de aangedreven wielen om overmatige slijtage van het differentieel te voorkomen en nu lees ik ook het verhaal hierboven.
Echter zie ik bijvoorbeeld op Youtube vaak filmpjes van driftende auto’s (bijvoorbeeld Subaru, Opel Manta of BMW E30) en dat lijkt eindeloos goed te gaan?
Mijn vraag is of als je een keer snoeihard optrekt en een van de aangedreven wielen spint flink door, kan zoiets dan schade geven aan het differentieel of maak ik me zorgen om niets?
Deze vraag had ik al een tijd omdat ik een keer niet goed weg kon komen op een gladde ondergrond met mijn vorige auto en vanochtend kon ik niet wegkomen bij een benzinestation omdat er denk ik brandstof op de grond lag (niet van mij) ….. ik vroeg me toen wederom af wat zo’n differentieel kan hebben aan krachten eigenlijk ….Alvast dank voor reacties en grtz,
Aad ~ Doix
Het ging snel, maar een witte verlaagde Opel Manta B met zwarte velgen …. van de A-7 op de A-8 richting A-10 Amsterdam, nog geen minuut geleden :cool: Mocht de eigenaar op dit forum zitten: lekker rauw geluidje heeft je auto ….. ik kijk uit over de A-7 / A-8 en als je weet wat hier allemaal aan leuk spul voorbij komt ….. king:
Grtz,
Aad ~ Doix
Terug van vakantie, in 10 dagen dik 4.000km gereden …. de snaartjes hebben hun werk goed gedaan :) wel een probleem als je naar Spanje gaat … je komt door Frankrijk en die gladiolen (sorry) kunnen niet rijden ….. lakschade en enkele krassen op voor- en achterbumper en de rechterspiegel volledig van de auto gereden (toen hij ergens geparkeerd stond in Tours dus ik heb het niet zien gebeuren) ….. daarnaast etenskrummels en wat cola in de bekleding omdat de family iets anders tegen een auto aankijkt als ik ****zucht**** dat wordt schoonmaken, sparen en bijwerken ……. en de auto zag er zo lekker uit toen we op weg gingen twee weken terug …… Maar okee, met bergen, stadsverkeer en de nodige kilometers op de snelweg (> 130km/h) toch met een flink beladen 1.8 16v dik 1:12 gereden, beregoeie auto dus en lekker comfi.
Grtz,
Aad ~ Doix
Probleem solved! Vandaag veel moeten bellen, zaterdag is geen makkelijke dag en distributie is niet zomaar gefixt, maar uiteindelijk Van der Linden van Sprankhuizen bereidt gevonden om de klus te klaren. De auto staat nu safe voor de deur. Ik ben blij en we gaan met een goed gevoel de komende twee weken flink kilometers maken :)
Thanx for the support en het meedenken en grtz,
Aad ~ Doix
Tja, dat vervangen wordt dus lastig, of ik moet nog iemand in Noord-Holland bereidt vinden om dit morgen overdag te doen …. maar vindt maar eens een officieel Opel iemand op zaterdag die daar tijd voor heeft ….. :(
Grtz,
Aad ~ Doix
Alleen een katvervanger lijkt mij slechts een enkele peekaa vermogenswinst op te leveren …. maar op uitlaten.com lees ik dat bij oude(re) auto’s het verwijderen van de katalysator wel rendement oplevert:
http://www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html
Maar misschien zijn er motoren bij Opel die wel heel lekker reageren op het verwijderen van de katalysator?
Grtz,
Aad
-
AuteurBerichten