Chiptuning -> Super 98 / V-power tanken

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Chiptuning -> Super 98 / V-power tanken

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 43)
  • Auteur
    Berichten
  • #17247956
    Tusk
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 January 2009

      Op zowel de site van Klasen als EDS staat dat je Super 98 moet tanken voor t chiptunen. Bij EDS zeggen ze zelfs dat het slecht is voor de motor als je 95 tankt

      Moet je dit na de tuning dan blijven tanken?

      Dan moet hij wel een HEEL stuk zuiniger gaan rijden, wil je dit positief in je portemonnee voelen :wtf

      #18010975
      ckadett16v
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 August 2005

        Tunen kost eenmaal geld, denk doordat ze de druk verhogen ze dichter
        tegen de pingelgrens aankomen. Dat ze hem daarom afstellen op 98.

        #18010976
        iquick
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 July 2011

          Heb dit even van een andere topic.

          @martklanderman wrote:

          Hoe hoger jou octaan gehalte, hoe minder je blok pingelt. En als je een auto chipt stel je o.a. je ontstekingstijdstip op een zo laat mogelijk tijdstip (dicht bij b.d.p) af. Je wilt immers dat je hoog rendement uit je verbranding haalt en dit kan door zo laat mogelijk te verbranden. Daarom is het noodzakelijk om 98 te tanken omdat deze minder snel voorontsteekt dan 95 (allermooist is natuurlijk octaan 100 in Duitsland). Gooi je er toch 95 in zal je pingelsensor ingrijpen en zal de ecu de ontsteking vervroegen om zo het pingelen te voorkomen. Hierdoor verbrand je brandstof eerder waardoor het rendement van je verbranding weer minder word (oftewel, had je ‘m net zo goed niet kunnen chippen).

          En of je nu 98 of 95 tankt, dat maakt qua schadelijkheid niets uit, maar qua rendement dus wel!

          #18010977
          InjectTheVenom
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 December 2004

            Hier net over de grens zit een Shell station met (volgens de pomp) 100 octaan V-Power king:

            #18010978
            turbosix
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 November 2010

              Die van mij (235pk z20lel) reed prima op 95, behalve de 95 uit belgie.

              Heel apart maar ik heb 3x bij onze zuiderburen getankt en dan gaat het motorstoringslampje branden?
              Verder reed hij prima.
              Zodra ik weer in NL tankte was t lampje weer uit.

              Mij werd toen verteld dat ik gewoon 95 kon tanken maar als ik even flink ging doortrappen bijv. Op de autobahn wel ff 98 er in gooien.

              De laatste 20 tank beurten heb ik bp ultimate getankt, ik rijd niet veel en die paar euro per keer bespaart me misschien wel aan kapotte motor onderdelen toch?

              #18010979
              Tusk
              Deelnemer
                Lid sinds:
                15 January 2009

                keb ook een LEL.

                Maar als mijn maandelijkse kosten omhoog gaan, zie ik chiptuning niet zo zitten. Daarom ook de vraag of de duurdere bezine uiteindelijk goedkoper gaat rijden ivm verbruik
                Gaat nu al ruim 200 euro bezine per maand in

                #18010980
                KiLLaHeRTz
                  Lid sinds:
                  30 August 2010

                  Ik wil ook gewoon op 95 blijven rijden met chiptuning

                  #18010981
                  marzaz
                    Lid sinds:
                    25 February 2012

                    zou er iets bestaan voor een z14xep astra H

                    #18010982
                    Doix
                      Lid sinds:
                      4 May 2009

                      Met ‘slechts’ 6 cent prijsverschil de liter hoeft een auto die op RON98 rijdt niet heel veel zuiniger te zijn … beide brandstoffen zijn momenteel gewoonweg schreeuwend duur ….. ;) Als je voor 50 euro tankt dan heb je 26,93 liter RON95 (1.857 euro de liter) of 26.05 liter RON98 (1.919 euro de liter). Het verschil is dus 0.88 liter. Ik ben geen rekenwonder, dus corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar stel je moet 400km rijden met deze hoeveelheid, dan is je verbruik met RON95 ongeveer 1 op 14,9 en met RON98 ongeveer 1 op 15,4. Dat is een verschil van minder dan 5%. Bij gelijke rijstijl is een dergelijk rendement door chiptuning zeker te realiseren, maar ja, die meer peekaa’s wil je voelen wat zich vaak uit in een meerverbruik …. ;)

                      Grtz,

                      Aad ~ Doix

                      #18010983
                      KiLLaHeRTz
                        Lid sinds:
                        30 August 2010

                        @Doix wrote:

                        Met ‘slechts’ 6 cent prijsverschil de liter hoeft een auto die op RON98 rijdt niet heel veel zuiniger te zijn … beide brandstoffen zijn momenteel gewoonweg schreeuwend duur ….. ;) Als je voor 50 euro tankt dan heb je 26,93 liter RON95 (1.857 euro de liter) of 26.05 liter RON98 (1.919 euro de liter). Het verschil is dus 0.88 liter. Ik ben geen rekenwonder, dus corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar stel je moet 400km rijden met deze hoeveelheid, dan is je verbruik met RON95 ongeveer 1 op 14,9 en met RON98 ongeveer 1 op 15,4. Dat is een verschil van minder dan 5%. Bij gelijke rijstijl is een dergelijk rendement door chiptuning zeker te realiseren, maar ja, die meer peekaa’s wil je voelen wat zich vaak uit in een meerverbruik …. ;)

                        Grtz,

                        Aad ~ Doix

                        Punt is meer dat wanneer ik op reis ga of gewoon als ik moet tanken en er is geen ron98 dat ik dan de lul ben als er alleen maar ron98 in mag. Dus mijn vraag is ook, mag er gewoon veilig ron95 in?

                        #18010984
                        Doix
                          Lid sinds:
                          4 May 2009

                          Klopt, ik snap je punt … maar volgens mij heb je in de ons omringende buitenlanden over het algemeen makkelijker brandstof met hoger octaan dan hier in Nederland. Ik vind bij mij in de regio alleen nog 1 tankstation met BP Ultimate en 1 tankstation met Shell V-Power, maar verder is alles hier tegenwoordig RON95 of een of andere milieuvriendelijke, zogenaamd zuiniger variant hierop ….. In Duitsland, Luxemburg en Frankrijk heb je nog V-Power 100 of Aral 102 oid.
                          Wat ik weet van mijn tijd toen ik nog Alfa Romeo reed, is dat je best soms RON95 kan tanken met een gechipte auto, de pingelsensor liet de ECU de boel terugregelen. Hierdoor had je niet het optimale vermogen, maar je motor bleef wel netjes heel. Ik neem aan, maar ik ben niet technisch, dat een Astra uit 2005 zeker voorzien is van dergelijke zaken. Ten slotte moet deze auto in standaard vorm ook RON91 aankunnen welke zo her en der in Europa te krijg is ….
                          En mocht je op zeker willen gaan, dan kan je altijd een flesje octane-booster in het dashboardkastje bewaren voor het geval dat?

                          Grtz,

                          Aad ~ Doix

                          #18010985
                          turbosix
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 November 2010

                            Als je nu €200 per maand tankt tank je dus met ultimate dan €206 per maand. Dat is maar €72.- per jaar ( ik heb dat er wel voor over)

                            Maar pas op!!
                            235/240 pk is heel erg verslavend!!
                            Je gaat het ook echt gebruiken, heerlijk!

                            Dus dan tank je ongeveer voor €2000,- per maand, hahaha…

                            #18010986
                            turbosix
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 November 2010

                              Ps; hij loopt gewoon goed op RON95 hoor, er kan hoogstens een lampje gaan branden op je dashboard, meng je het dan weer eens met 98 gaat ie weer uit.

                              #18010987
                              predator
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 June 2005

                                Geen problemen met wat dan ook 95 of 98!
                                Niks geen storingen!

                                Maar BP ultimate 98 loopt hij wel lekkerder, of het zit tussen de oren.

                                vermogen 283pk koppel 360nm

                                #18010988
                                dion87
                                  Lid sinds:
                                  22 August 2011

                                  @turbosix wrote:

                                  Als je nu €200 per maand tankt tank je dus met ultimate dan €206 per maand. Dat is maar €72.- per jaar ( ik heb dat er wel voor over)

                                  Maar pas op!!
                                  235/240 pk is heel erg verslavend!!
                                  Je gaat het ook echt gebruiken, heerlijk!

                                  Dus dan tank je ongeveer voor €2000,- per maand, hahaha…

                                  ik heb dat nual met me standaart software, als ik een daggie ga rijden en me niet inhou rij ik er zo 200 euro benzine doorheen :jerry

                                  #18010989
                                  16VCalibra
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    21 July 2008

                                    Ik tankte al 98 toen mijn blok nog standaard was. Is gewoon beter en schoner voor de motor ook. En dan betaal je liever wat meer in een jaar aaan benzine, als motoronderdelen kapot beginnen te gaan ben je minstens 5 x zoveel kwijt als wat je meer tankt per jaar…

                                    #18010990
                                    Tusk
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      15 January 2009

                                      Nou ik kan mij nog een aflevering van de keuringsdienst van waren herinneren waarin niet kon worden aangetoond met feiten dat het zuiniger rijdt en beter voor je motor is.

                                      gepost vanaf mn telefoon

                                      #18010991
                                      turbosix
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 November 2010

                                        De auto’s waarmee ze proef reden waren ook geen gechipte turbo blokken!
                                        Maar boodschappenwagentjes en bejaardebakken.
                                        Toch is het zo dat je het echt merkt dat je 98 hebt getankt..

                                        #18010992
                                        16VCalibra
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          21 July 2008

                                          Dusdat Turbosix. Mensen moeten gewoon geloven wat ze wille geloven of hebben gezien.. En buite dat zullen de chippers het niet zomaar zeggen. En hun verdienen er tog niks aan als je 98 gaat tanken.

                                          #18010993
                                          frank de jonge
                                            Lid sinds:
                                            23 May 2011

                                            Tank zoiezo alleen maar V-Power, 98 of hoger.

                                            #18010994
                                            marzaz
                                              Lid sinds:
                                              25 February 2012

                                              Is gisteren in het nieuws geweest in belgie.
                                              V-power of andere premium brandstoffen zijn niet beter of de andere.
                                              vele voegen echter zelf geen adjectieven bij.
                                              als je kijkt naar de Europese certificaten op de pomp zijn deze het zelfde als op de gewone alternatieve brandstof.

                                              dus beter gewoon 98 ipv v-power :p ik dacht eerst ook meer kilometers te doen maar het lag aan mijn voet en de alertheid op het displaytje

                                              #18010995
                                              ronOPC1
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 December 2007

                                                Hier een test van 5th gear met de verschillende benzines, http://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                Zoals in het filmpje te zien bij een normale motor bv 1.6 16v of 2.0 16v helemaal geen verschil, maar heb je een motor met een specifiek hoog vermogen, dus hoogtoerig of een turbo zoals de Impreza in het filmpje heb je er wel degelijk baat bij. Ditzelfde geld voor een gechipte auto, om het maximale uit de chip te halen moet je een benzine met Octaan 98 tanken. Anders haal je de opgegeven PK’s van de chipper gewoon niet. Bij een lager octaan benzine zal de auto het via de pingelsensor terug regelen, en kun je hem net zo goed niet laten chippen.

                                                Hoe hoger het octaangetal hoe beter de verbranding.

                                                #18010996
                                                marzaz
                                                  Lid sinds:
                                                  25 February 2012

                                                  Hier in Belgie in de Shell, als je nu 98 supper plus of V-power benzine tankt bevatten ze het zelfde aantal octaan 98/99RON.
                                                  De consument betaald gewoon meer voor het merknaam. Heeft trouwens de uitbater in mijn gemeente mij verteld.

                                                  Men hangt vast in Europa aan een Europees keuringslabel, zodat de consument kan zien wat de samenstelling is van de brandstof.
                                                  Als nog iemand een HI-premium brandstof of V-power tankt. Vergelijk het eens met het ander label. van 98 of Diezel
                                                  9/10 krak het zelfde.

                                                  Ok waar kan wel een verschil inzitten.
                                                  Sommige goedkopere tankstations/merken kopen het eind van de tank op “boot/trailer”; Dus D.w.z. dat er meer kans is op reinigingsproducten voor de grote transport tanks in kan bevinden. (van de vorige reiniging van deze tank/vat.)
                                                  Maar aangezien dit streng gecontroleerd wordt, zal dit wel nihil zijn.
                                                  Het enigste wat ik doe is tanken waar een shop zit, dan weet je zeker dat de tank van het pompstation zelf op regelmatige basis gecontroleerd wordt.

                                                  Volgens mij inderdaad zoals ronOPC zegt met zware motoren, zal er misschien een verschil te voelen zijn, maar als je leest op het label aan jou tankstation dat de samenstelling 100% gelijkend is dan het ander kan het zeker geen kwaad voor de portemoneé om een gewone brandstof te tanken waar je motor voor ontworpen is.

                                                  Weet natuurlijk niet hoe het zit in Nederland, maar hier in Belgie hebben ze de zelfde keuringslabels.
                                                  Heeft deze week nog in het nieuws gekomen op de staats zender VRT.
                                                  Of wel houden ze ons al voor de gekke :jerry

                                                  Dit is niet afbrekend bedoeld maar gewoon een opinie. Als consument worden we vaak voor de gek gehouden maar dat is ook om dat wij dit zelf willen.
                                                  ;)

                                                  Om terug on topic te gaan. ik zou voor 98 gaan ;)

                                                  Bram

                                                  #18010997
                                                  turbosix
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    7 November 2010

                                                    wij hebben het ook over het verschil van RON95 en 98, niet over het verschil van V-power / ultimate en RON98.
                                                    het gaat juist om het octaangehalte.
                                                    bij ons in de buurt kun je ook geen super98 meer krijgen dus ben je gewoon aangewezen om ultimate oid te tanken om octaan 98 te verkrijgen.

                                                    wel grappig dat ik in belgie alleen problemen heb met RON95 en in nederland zelf niet.

                                                    #18010998
                                                    marzaz
                                                      Lid sinds:
                                                      25 February 2012

                                                      staat in eerste zin ;).

                                                      Wel ja dat vindt ik ook spijtig. ooit 95 getankt in het sas van gent in nl.
                                                      En daar kwam mijn auto vrolijker van. O licht het aan de mentaliteit :D

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 43)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.