Geel lampje uitlaatgascontrole brandt

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Geel lampje uitlaatgascontrole brandt

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241090
    Doix
      Lid sinds:
      4 May 2009

      Geachte forummers,

      Volgens mij heb ik me al eens voorgesteld, anders snel even bij deze. Ik ben Aad Doix, forumlurker en Vectra rijder en vandaag ondervond ik een klein issue:

      Vectra C GTS 06-2003 met z18xe motor rijdt als een zonnetje, er staat even meer dan 130.000km op de teller en bij 125.000km heeft de auto een grote beurt met alles er op en er aan gehad. Ik stop na een lange rit (circa 150km) bij een Shell en tank daar RON95 Fuelsave. Wat dat betekent weet ik niet, maar du moment dat ik de auto start begint het gele lampje van de uitlaatgascontrole te branden. Het flikkert niet, maar brandt stabiel. Herstarten (ach ja, adept van het Windows tijdperk … ;) ) heeft geen nut. ANWB gebeld, maar die weten het ook niet en een eigen controle onder de motorkap laat zien dat alle vloeistoffen okee zijn. De auto rookt niet, start goed en rijdt gewoon zoals altijd, maar het lampje brandt nog steeds. Ik heb de gok gewaagd en ben terug gereden omdat ik de het gezin bij me had en de kleine van 7 maanden niet uren langs de snelweg kan staan. Zonder problemen zijn we thuis gekomen en morgen bel ik de garage om de auto uit te laten lezen, maar heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

      Alvast dank en met vriendelijke groet,

      Aad ~ Doix

      #17915018
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        kan echt vanalles zijn, van iets kleins tot iets wat weldegelijk kwaad kan.

        Vind het wel mooi dat ze tegenwoordig het motorregel lampje, het lampje van de uitlaatgascontrole noemen, alsof die Z18XE zo’n Milieuvriendelijke motor is..

        Willem

        #17915019
        Doix
          Lid sinds:
          4 May 2009

          Willem,

          Zo staat het in het boekje …. ik stond helemaal verbaasd te kijken naar dat lampje, het is een motorblokje, maar het betreft de uitlaatgassen, niet koeling of inlaat (hoewel die blijkbaar ook onder het regelement van dit lampje schijnt te vallen ….) …
          Vanmiddag wordt de auto uitgelezen, ik ben benieuwd, heb van alles gelezen op dit forum, het Vectrateam forum en Problemcar en inderdaad kan het onschuldig zijn van een sensortje tot aan het compleet in de vernieling gaan van de katalysator …..
          het lampje knippert overigens niet, blijft gewoon constant branden, onder deellast als wel onder vollast …. de motor blijft mooi op temperatuur, alle vloeistoffen zijn okee en de auto loopt niet anders stationair of houdt in en zelfs het verbruik is niet anders dan normaal (via boardcomputer onder het rijden gecheckt) …..
          Vanmiddag hoop ik meer te weten ….

          P.S. ik ben zelf eigenlijk wel tevreden over de z18xe, maar is het echt zo’n milieu ONvriendelijke motor dan?

          Grtz,

          Aad ~ Doix

          #17915020
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Als het lampje knippert start de auto niet (startonderbreker).

            #17915021
            Doix
              Lid sinds:
              4 May 2009

              Forummers,

              Vanmiddag laten uitlezen: P0100 – Luchtmassameter. Dat leek me wel duidelijk, althans, het was geen P0170 melding wat zo ongeveer op alles zou kunnen slaan ;) Er waren verder geen andere meldingen.
              De melding gewist en daarna gestart en een stukje gereden en het lampje brandt niet meer. Wat het nou is geweest? Mogelijkerwijs is de LMM niet helemaal OK meer, want deze is nog nooit vervangen namelijk.

              Grtz,

              Aad ~ Doix

              #17915022
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                dat zou heel goed kunnen Aad.

                deze LMM’s gaan wel vaker kapot.

                Willem

                #18543396
                vivaro 2007
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  15 August 2023

                  Goede middag ik heb mijn opel vivaro 2007  1.9tdci onderhoud gedaan  gereset  had een flesje brandstof en injectoren dpf middel in de tank gedaan  heeft gelopen 2x gereden en nu niets meer motorlampje brand starter gaat rond gaat niet aan de gang kunnen het injectoren zijn of egr klep of katalysator

                   

                  #18543398
                  vivaro 2007
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 August 2023

                    Ja dat brand  en hij start niet

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.